Едва ли има привърженик на многофункционални автомобили от типа миниван, който да не се е заглеждал по култовото американско изпълнение Voyager. Този автомобил отдавна се е превърнал в емблема за подобен род возила. У нас интерес представлява първото поколение на това четириколесно и то най-вече заради по-ниската си цена в сравнение с модификациите произведени след 1995 година. Екземплярите, които макар и рядко, се срещат на родния пазар за употребявани автомобили държат прилична цена и се конкурират основно с другия хит Renault Espace. Дали обаче покупката на това задокеанско возило е оправдана, съобразно нашенските условия? За да достигнете до отговора на този въпрос, ние ще се опитаме да ви помогнем, като ви насочим към основните предимства и недостатъци на “американеца”.
Моделът дебютира година преди основния си съперник Espace - 1983-та, и веднага препарира американския пазар на комбита. Близо две десетилетия по-късно Voyager и различните му варианти с емблемата на Dodge и Plymouth е един от най-продаваните автомобили на Chrysler за цялата история на корпорацията. Най-любопитното е, че ванът има съществен успех дори на Стария континент, където търсенето на щатската продукция по правило е крайно ограничено. Немалко от тези практични возила (на фона на останалия американски автопарк, разбира се) се движат и по родните ни улици.
Каросерия
Оценката за външния вид на Voyager определено е положителна. И боята и нейното лаково покритие се характеризират с отлично качество. Съединенията между отделните панели обаче търпят сериозна критика, а уплътненията са горе-долу на същото ниво. При екземплярите от 1989 - 1990 година се забелязва теч на вода от уплътнението на ветроупорното стъкло, а при версиите с индекс LE е обичайно затрудненото отваряне на задните странични врати. Модификациите от периода 1989 - 1992 година пък се характеризират с друг недостатък - конденз на вода от вътрешната страна на стъклата на фаровете.
Салонът на пръв поглед изглежда, и е доста луксозен. Плюшеният салон радва окото на евентуалния купувач. Като цяло обаче качеството на отделните елементи от интериора е посредствено. Най-често срещаните дефекти са свързани с уредите по арматурното табло. Скоростомерът често отказва да работи, грешки и неверна информация са характерни черти за останалите прибори. Ел. машинките, отварящи стъклата също често дефектират. Като цяло базовата версия на Voyager се характеризира с ниско ниво на оборудване. Срещат се и екземпляри, белязани с индекси XLE и LE, които са снабдени с климатик и въздушна възглавница за водача. Още няколко често срещани дефекти са лошо прикрепената тапицерия на вратите, хлопащото арматурно табло и трошливата вратичка на жабката.
Окачване
От подобен тежичък миниван е нереално да се очаква управляемост и стабилност присъща на спортно купе например. Окачването на Voyager обаче е толкова меко, че стабилността на автомобила в завой често достига критични граници. Комфортът на возията е перфектен, но предният мост е малко шумен. Задното окачване е зависимо, на ресори. Сглобките по него се изчерпват с осем втулки и два тампона. Последните се износват най-бързо, макар замяната им да не изисква много усилия. Операцията е свързана с демонтаж на U-образните болтове на ресорите, които често клеясват. Главините са другото слабо място на задния мост. При най-незначителния признак за недобро смазване е необходимо да се вземат мерки, защото иначе ще се наложи смяна на лагерите. Цената им не е никак ниска и отгоре на всичко са по два в главина.
Предното окачване рядко създава главоболия. Грижите по него се изчерпват със смяна на тампони.
Спирачки
Спирачният път на Voyager е доста дълъг. С ABS са оборудвани само луксозните изпълнения. При всички модели от това поколени се забелязва биене на предните дискове, което е следствие от тяхната деформация. Теглото на Voyager е основната причина за дългия спирачен път на минивана.
Двигатели и трансмисии
Що се отнася до агрегатите, то непременно трябва да се отбележи тяхната дълговечност. Това важи с пълна сила за бензиновите мотори. При тях проблемите идват най-вече от скоростните кутии и съединителя. Един рядко срещан дефект при 2.5-литровите двигатели е свързан с проблеми в компютъра, които се отразяват на равномерната работа на мотора на празен ход. Ремонтът на електрониката е почти невъзможен, а смяната излиза доста солено.
Шестцилиндровите агрегати, произведени през 1989 - 1990 година често прегряват. Този недостатък е следствие от малкия размер на радиатора. При турбодизелите се появяват различни дефекти в охладителната система. Тези недъзи са отстранени чак след 1994 година. Съществен спад в качеството на двигателите на Voyager се забелязва през 1993-та. Специалистите съветват да се избягват автомобили от тази година, тъй като на някои от тях е монтирано дефектно зъбно колело, задвижващо газоразпределителния механизъм. Като най-удачен вариант се счита трилитровият бензинов аграгат. Основният проблем при всички бензинови мотори е високият разход на гориво.
Повечето представители на модела са с предно предаване, но има и такива със задвижване и на четирите колела. Скоростните кутии могат да бъдат 3- или 4-степенни автомати и механични с пет предавки. Последните са най-често срещани и проблемите при тях са свързани с трудно включване на задна (в колите от 1989 до 1994 г.) и проблеми със синхронизаторите на турбодизела (1993-та). Автоматичните трансмисии изискват специални грижи - маслото им трябва да се сменя на всеки двадесет хил. км. За целта е добре да се използва само препоръчваната от Chrysler марка с името Mopar ATF+3. Преди смяната на смазочната течност радиаторът за охлаждане на трансмисията непременно трябва да се промие.
Цени
Voyager е малко по-скъп от средното за категорията, но за сметка на това обезценяването му е слабо. По отношение на дизайн и возия Voyager определено печели симпатии. Надеждността на модела също заслужава добра оценка. Тя обаче не бива да се бърка с непретенциозност. Безпроблемната експлоатация и използването на целия ресурс на такива автомобили са възможни само и единствено в условията на редовно техническо обслужване и поддръжка в специализрани сервизи - все неща които не са никак евтини.
Димитър Димитров
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Веселин
13:59 04.02.2011