Производството на Laguna започва през 1994 година. Още с появата си автомобилът предизвиква голям интерес у хората с предпочитания към изтънчения френски вкус. “Французинът” впечатлява със своите новаторски биоформи, а ефектът се засилва още повече при съпоставянето му с предшественика R21. Въпреки че дизайнът на модела 21 е дело на всепризнатия италианец Джуджаро, към момента на появата на Laguna той вече се счита за поостарял. От деня, в който френската компания пуска на пазара първата Laguna са изминали точно девет години, но днес автомобилът все още привлича погледите на умерено настроените купувачи. На пазара за употребявани автомобили у нас Laguna може да се похвали с доста добри позиции, въпреки че отстъпва по популярност на немските аналози. Без да обръщаме внимание на оборудването и модификациите на френската кола, можем спокойно да кажем, че и хечбекът с пет врати, и комби варианта са надеждни и практични семейни автомобили. Естествено, че и това четириколесно си има своите недостатъци, но сравнително по-ниската цена и ефектният външен вид могат да изиграят съществена роля при избора на употребяван автомобил.
Каросерия
Изпълнението на купето е изключително качествено. Ламарината има надеждна антикорозионна защита и отлично лаково покритие. Единствено при някои от екземплярите от 1994 година се забелязват незначителни нарушения на лаковото покритие на местата, където панелите контактуват с уплътненията на стъклата. Удивителното е, че според специалистите други недостатъци по каросерията няма.
В салона не всичко е толкова розово. На пръв поглед ще забележите доста приятен интериор, и скоро ще се убедите, че купето е отлично шумоизолирано. Ширината на колонките, намиращи се между ветруопорното стъкло и предните врати е по-голяма от общоприетите стандарти и затруднява видимостта при шофиране. Отзад главите на пасажерите опират в тавана, а средното място е лишено от всякакъв комфорт. Иначе базовото оборудване е сравнително богато. Намират се екземпляри с климатик, два еърбега и ел. пакет - все екстри, повишаващи удобството при шофиране.
Окачване
Возията на Laguna е доста мека, при това устойчивостта на пътя е перфектна. На всички модификации серийно се монтира сервоусилител на волана. Спирачките също са достойни за уважение, но с малки изключения. В 10% от eкземплярите, произведени през 1994 и 1995 година се усеща неприятна вибрация при спиране, идваща от предния мост. Вина за този проблем има изкривената повърхност на спирачните дискове. През септември 1995 г. компанията взима мерки и ненадеждните дискове са извадени от употреба.
Двигатели и помощни агрегати
Агрегатите, с които се оборудва модела Laguna не могат да се похвалят с пъргавина. Ускорението и динамичните характеристики са в “златната среда”, но що се отнася до надеждност на механиката, то тя е на много високо ниво. Всички мотори си имат и недостатъци - едни повече, други по-малко. Често срещано явление при 1.8-литровите двигатели е пробив насемерингите на разпределителния вал, което води до изтичане на масло. При моделите от 1994 г. изхвърляне на смазочна течност има в задната част на мотора от уплътненията на колектора. Този дефект е фабрично отстранен при екземпляри, слезли от конвейера след месец октомври 1994 г. Модификациите на Laguna оборудвани с 2.2-литрови дизелови двигатели, произведени през първата половина на 1995-та не са особено удачни. Проблемът при тях идва от бързото и неравномерно износване на ангренажния ремък, което често води до скъсването му. Особено важна в този случай е навременната смяна, защото иначе последствията могат да бъдат сериозни. Ръководството на Renault е обърнало внимание и на този дефект и през месец май 1995-та ангренажната ролка е заменена с по-добра, която обтяга значително по-малко ремъка. Не са препоръчителни и вариантите от 1994 г., снабдени с климатик. Къндишънът често дефектира, а презареждането му с фреон може да ви стане ежеседмична задача.
Проблемите на са отминали и скоростните кутии. При модификациите, оборудвани с 1.8 и 2.0-литрови агрегати и произведени през първите две години от “живота” на Laguna, често се забелязва затруднено включване на първа и втора предавка. Освен това се усеща и леко притропване при потегляне от място, дължащо се на твърдото зацепване на съединителя. Този фабричен дефект е отстранен в края на 1995 г., като автомобилите започват да се оборудват с изцяло нов съединител. Самата трансмисия също дефектира. Това се случва рядко, като първите признаци за нарушен процес на работата се усещат при появата на лек шум в неутрално положение на скоростния лост. Той е следствие от разбит лагер на синхронизатора на пета предавка. При моделите с автоматична скоростна кутия понякога се появява теч на трансмисионно масло. Автомобилите Renault Laguna, произведени през периода 1994 - 1997 г. и оборудвани с автоматични трансмисии, имат още един, рядко срещан дефект. Известни са случаи на задръстване и запушване на филтъра за маслото, намиращ се в скоростната кутия - проблем водещ до сериозни повреди. Малък фабричен дефект при версиите с еърбеци е постоянно светещата контролна лампа на въздушните възглавници. Това става след смяна на акумулатора. Отстраняването на повредата е въпрос на минути, но трябва да се извърши в специализиран сервиз.
Предпочитани модификации
Renault Laguna RN 1.8 - не се ползва с особена популярност, но е приятен за експлоатация. “Беден” е откъм базово оборудване.
Renault Laguna RТ 1.8 - оборудван е със същия двигател, но е със значително повече екстри, но и цената му на старо е с около 10% по-висока.
Renault Laguna RXE 2.0 - неикономичен двигател, по-скъпо сервизиране, всички възможни опции. Препоръчва се при положение, че често се налага експлоатация с пълно допустимо натоварване.
Renault Laguna V6i - изключително прецизно изпълнение, перфектна мощност. Тази версия е уникална, но цената и поддръжката є е доста по-скъпа. Можете ли да си я позволите не се колебайте.
Renault Laguna 2.2 dT - нелош вариант за любителите на “нафтови печки”. Турбокомпресорът значително подобрява работата на двигателя, но самият агрегат е много претенциозен що се отнася до качеството на горивото.
Цена
Екземплярите са все още доста запазени, обезценяват се сравнително бавно, но и цената им не е висока. Това и несъмнените достайнства на автомобила го превръщан в добър вариант при покупката на автомобил втора ръка.
Димитър Димитров
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 sa6o
11:44 30.03.2010
2 ivanov
16:38 18.09.2010
3 Stoyan
Това с опирането на главата отзад- не съм съгласен. не е така.
Много комфортен семеен дори и за плади хора ако е facelift-a
15:58 03.10.2010
4 Петя Данаилова
21:58 02.01.2012