Не е тайна, че напоследък автомобилите, спадащи към класа MPV заемат все повече място в живота на българина. Не отдавна се появи и една умалена разновидност на мултифункционалните возила, която ние условно наричаме микрован. Това са коли, построени на платформата на техни “сродници” от субкомпактния клас, но със значително увеличен вътрешен обем. Темата ни сега третира именно такова возило, дело на италианския концерн FIAT, което се явява пряк конкурент на Opel Meriva, Toyota Yaris Verso и т.н. Точната му моделна индентификация е FIAT Idea 1.4 16V Dynamic - автомобил, представляващ една практична идея за семейства от средната българска класа (ако въобще можем да говорим за такава). Idea се предлага у нас с два дизелови и два бензинови агрегата, като екипът ни се спря на версията с по-мощния бензинов двигател и по-богато базово оборудване Dynamic. По традиция ще започнем детайлния преглед на еднообемната кола отвън навътре.
Екстериор
Външният вид на Idea е едно от най-впечатляващите особености на микрована. И няма как да е другояче. Италианците са всепризнати в дизайна на всякакви возила, като конкретното не прави изключение. Базираният на FIAT Punto модел, познат като проект 350, беше представен на автосалона в Женева. Този оригинален автомобил съчетава две много различни концепции - размерите и поведението на компактна градска кола, съчетани с многофункционалността на MPV. Освен това “муцуната” на компакт вана е изключително динамична, като придава доста голяма доза агресия. Заоблените форми на цялостната капковидна форма, подсказват за добра аеродинамика, стил и модерни течения. Като цяло Idea изглежда “стегнат” автомобил без наличието на какъвто и да е кич.
Интериор
Именно салонът на Idea би трябвало да е основният коз на италианското ванче. В интериора на колата са използвани много елементи от други модели на компанията, но тяхната съвкупност представлява едно съвсем ново решение. Въпреки това, Idea отстъпва на основните си конкуренти, най-вече по показателя функционалност. Тук липсва хитовата FlexSpace система на Opel, както и изключителният вертикален простор на Toyota Yaris Verso.
Това едва ли обаче трябва да ви отчайва. Idea представлява сравнително практичен еднообемен автомобил. Седалките не са големи, но са удобни. Мястото за краката на водача и пасажерите е на прилично ниво, а основното с което “италианчето” превъзхожда алтернативите е изключително богатото базово оборудване и екстравагантността. Екстрите значително повишават комфорта, особено при по-дълги пътувания. Наличието на различни “жабки”, разположени на всевъзможни места също е в плюс. Арматурното табло е съобразено с всички модни течения. Уредите са в средата, точно над конзолата. Последната пък не “слиза” до пода, а представлява изпъкнала напред полусфера. В нея е интегриран скоростният лост. Всички тези решения придават авангардност на возилото, но някои от тях не са в полза на безопасността. Така например централно разположените прибори са в състояние да отвлекат вниманието на водача от пътната обстановка. Иначе задният ред седалки се сгъва напред и увеличава товарния отсек. Освен това, седалката е делима, а подът на багажника става абсолютно равен. Долната му част започва от горния край на бронята, а петата врата се отваря нагоре. Между нея и бронята няма борд - факт, който значително улеснява товаренето на тежки и обемисти товари. С други думи практичната идея е на лице.
Двигател и ходови характеристики
Вече стана дума, че Idea се предлага с два дизелови и два бензинови агрегата. 1.4-литровият бензин пасва много добре на леката каросерия. Динамиката му е отлична, безшумен е и предвид сравнително лекото купе ще ви накара да се чувствате уверен на пътя. Освен това разходът на гориво е в нормите за класа, а съвременната концепция на този мотор завършва картината.
Окачването на Idea е твърдичко, но не дотам за да причини дискомфорт на пътуващите. За сметка на по-твърдата возия стабилността в завоите е отлична. В сравнително високото купе почти не се усеща крен дори при навлизане в по-остри завои с по-висока скорост. Спирачната система също е на ниво. Пасивната и активна безопостност са в нормите за един съвременен европейски автомобил. С други думи характеристиките на двигателя и ходовата част, както и системите за пасивна и активна безопасност са без забележки.
Цена
Цената е по-висока от тази на някои от алтернативите, но това се дължи на по-богатото базово оборудване. В нея са включени доста опции, които при конкурентите се заплащат допълнително. И ако за вас дизайнът е от съществено значение, но искате и приемлива функционалност, микрованът на FIAT не е за пренебрегване.
FIAT Idea 1.4 16V Dynamic
|
Плюсове
|
1. В сравнително високото купе почти не се усеща крен, дори при навлизане в по-остри завои с по-висока скорост. 2. Екстериорът на Idea е едно от впечатляващите неща на микрована. |
Минуси
|
1. Цената е по-висока от тази на някои от алтернативите. 2. Idea отстъпва на основните си конкуренти, най-вече по показателя функционалност. |
FIAT Idea 1.4 16V Dynamic
|
Технически характеристики
|
|
Двигател
|
четирицилиндров
четири клапана на цилиндър |
Работен обем
|
1 368 куб. см.
|
Максимална мощност
|
70 Kw/95 к.с. при 5 800 об./мин.
|
Максимален въртящ момент
|
126 Нм при 4 500 об/мин.
|
Скоростна кутия
|
механична, петстепенна
|
Степен на сгъстяване
|
10.0 : 1
|
Маса на единица мощност
|
12.2 кг/к.с. (16.5 кг/Kw)
|
Габарити:
дължина, мм широчина, мм височина, мм |
3 930 1 698 1 660 |
Междуосие
|
2 508
|
Маса, кг
|
1 155
|
Допустимо натоварване, кг
|
н.д.
|
Обем на багажника,л.
|
315
|
Вместимост на резервоара, л
|
47
|
Разход на гориво: |
8.5 л/100км
5.5 л/100км 6.6 л/100км |
Ускорение:
от 0 до 100 км/ч, сек |
11.5
|
Максимална скорост
|
175 км/ч.
|
Гуми
|
195/65R15
|
Спирачки:
отпред отзад |
дискови дискови |
Цена на автомобила
|
|
Цена/лв. | 28 925 |
Базово оборудване
|
Брони в цвета на купето с черни лайсни, Атермични стъкла, Регулируеми по височина фарове от мястото на водача, Отопляемо задно стъкло, Светлинно устройство “Follow me home”, Централно заключване с дистанционно управление, Предни електроуправляеми стъкла, Електроусилител на волана DUALDRIVE, ТРИП компютър, Арматурно табло със скоростомер, оборотомер, индикация за температурата на охлаждащата течност и нивото на гориво в резервоара, Поставка за чаши, извод 12V и две отделения за вещи за предните места, Отделения за вещи монтирани под тавана, Плафониера за задните места и осветление в багажното отделение, Сгъваема кора за багажното отделение и куки за закрепване на багаж, Регулируем по височина и дълбочина волан, Регулируема по височина седалка на водача, Механично регулиране на външните огледала от купето, Плъзгаща се делима задна седалка, Резервана гума с нормален размер и инструменти, ABS + EBD (антиблокираща спирачна система + система за разпределение на спирачните усилия), Предпазна въздушна възглавница за водача и пътника до него, Предни подглавници регулируеми по височина, Инерционни предни предпазни колани регулируеми по височина, Триточкови задни предпазни колани със система за навиване, Конструкция, осигуряваща “потъване” на педалите, предотвратяваща нараняването на водача от тях при челен удар, Усилена греда между вратите, Травмобезопасно арматурно табло, Противопожарна система (FPS), Имобилайзер (FIAT CODE), Трета стоп светлина, Радиоподготовка др.
|
Гаранция
|
Две години без ограничение на пробега
|
Цените са за България с включени мита, такси, и ДДС
|
FIAT Idea 1.4 16V Dynamic
|
|
АЛТЕРНАТИВИТЕ
|
|
AUDI A2S
|
|
Работен обем
|
1 390 см3
|
Мощност
|
55 кВт/75 к.с. |
Максимален въртящ момент
|
126 Нм
при об/мин 3 800 |
Габарити, мм
|
3825/1675/1555
|
Ускорение
|
12.0 сек
|
Максимална скорост
|
173 км/ч
|
Разход на гориво:
Градско Извънградско |
6.1 л/100 км 9.0 л/100 км |
Цена на модела с ДДС:
|
34 000 лв.
|
Цени на някои екстри:
|
|
ABS+ESP
|
серийно
|
Еърбег, 4 бр.
|
серийно
|
Климатик
|
няма
|
OPEL MERIVAA
|
|
Работен обем
|
1 598 см3
|
Мощност
|
74 кВт/100 к.с. |
Максимален въртящ момент
|
150 Нм
при об/мин 3 600 |
Габарити, мм
|
4042/1694/1624
|
Ускорение
|
13.3 сек
|
Максимална скорост
|
175 км/ч
|
Разход на гориво:
Градско Извънградско |
9.9 л/100 км 6.1 л/100 км |
Цена на модела с ДДС:
|
24 830 лв.
|
Цени на някои екстри:
|
|
ABS
|
1 114 лв.
|
Еърбег, 2 бр.
|
серийно
|
Климатик
|
2 196 лв.
|
TOYOTA YARIS VERSO
|
|
Работен обем
|
1 299 см3
|
Мощност
|
63 кВт/86 к.с. |
Максимален въртящ момент
|
124 Нм
при об/мин 4 400 |
Габарити, мм
|
3860/1690/1680
|
Ускорение
|
11.0 сек
|
Максимална скорост
|
165 км/ч
|
Разход на гориво:
Градско Извънградско |
6.0 л/100 км 8.9 л/100 км |
Цена на модела с ДДС:
|
27 061 лв.
|
Цени на някои екстри:
|
|
ABS
|
серийно
|
Еърбег, 2 бр.
|
серийно
|
Климатик
|
серийно
|
Радослав СЛАВЧЕВ
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА