След грандиозният скандал "Дизелгейт"започна още по-обстойно да се разглежда въпросът кое е по-добро от екологична гледна точка и не само - бензин или дизел?
Много от автомобилните производители започнаха да обмислят вариант в близко бъдеще хибридните силови установки да заменят напълно дизеловите двигатели в леките коли, но това становище има и противници, които са на мнение, че дизелите все още имат бъдеще. Сега ще се опитаме да ви запознаем с преимуществата и недостатъците на дизела в сравнение с бензина.
История
Бензинът се появява на бял свят, след като един джентълмен на име Едвин Дрейк дестилира суров нефт с цел да получи керосин. При процеса се появяват и други продукти от нефта, като един от тях е бензинът. Първоначално Дрейк не може да намери приложение на бензина, получен от фракционната дестилация на петрола.
През 1886-а, когато Карл Бенц конструира своята знаменита триколка, бензинът все още не е популярен. Чак след около две десетилетия след изобретяването на първата бензинова кола в Сейнт Луис заработва първата бензиностанция. Тя е построена от компанията Automobile Gasoline Co., дъщерно подразделение на Shell. С появата на масовия Ford Model T продажбите на автомобили се увеличават драстично и именно тогава бензинът става популярен. В наши дни и в световен мащаб бензинът все още се използва повече от дизела, що се отнася до леките автомобили, а вярвате или не, нафтата е била изхвърляна в продължение на 40 години като отпадъчен продукт след преработката на нефта.
Прилагателното "дизелов" за първи път се използва през 1894 година и идва от фамилията на Рудолф Дизел, който конструира революционния за онова време двигател. Говори се, че Дизел е бил убит, защото неговото изобретение е застрашавало бъдещето на парните локомотиви и промишлеността като цяло. Чак 20 години след появата на дизеловия двигател моторите, възпламеняващи сместа под налягане, започват да се монтират масово на влакове, кораби и на трактори. Впоследствие те навлизат и при автомобилите, а днес в Европа половината от продаваните леки коли са оборудвани с дизелови мотори. В САЩ обаче те са нищожните 3% от общите продажби.
Дизел
На молекулярно ниво дизеловото гориво съдържа повече атоми въглерод в по-дълги вериги, отколкото бензина. Производството на нафта е и по-евтино, което води до значително по-ниски крайни цени за рафинериите. Големите транспортни компании обаче използват за своята дейност основно дизелови превозни средства, което води до изкуствено повишаване на цената на дизеловото гориво.
Благодарение на тежката си вълеродна верига дизеловото гориво има по-висока енергийна плътност от бензина - 40,8x10^6 на литър дизел в сравнение с 34,7x10^6 на литър бензин. По-просто казано, нафтата произвежда повече топлинна енергия от бензина. Самите дизелови агрегати обаче работят при много по-висока компресия, а възпламеняването на сместа се извърша само от повишаване на налягането в цилиндрите. Заради това самата структура на агрегата трябва да е по-здрава, което от своя страна води до увеличаване на теглото на самия двигател.
Не трябва да се забравят и вибрациите, които не са в полза на дизеловия мотор, но в крайна сметка потреблението на нафта е по-малко, което прави моторите по-икономични. Отсъствието на запалителни свещи се явява проблем при стартирането на по-старите двигатели, когато температурите са ниски, а като цяло дизеловите мотори са по-сложни и респективно по-скъпи за обслужване.
Бензин
Бензинът е по-лек от нафтата. Той се изпарява значително по-бързо и е по-лесно запалим. В сравнение с дизеловите мотори бензиновите достигат пиковия си въртящ момент при значително по-високи обороти, а и самата му крива е доста различна. Освен това сгъстяването и възпламеняването на бензина възпроизвежда значително по-приятен звук и затова бензиновите мотори са доста по-тихи.
Бензиновите двигатели не са толкова икономични и нямат толкова висок въртящ момент като дизеловите, но при тях има нещо друго - конските сили. Разликата между въртящ момент и мощност може да се обясни със следния примитивен, но достатъчно точен пример - максималната скорост зависи от конските сили (и от скоростната кутия), а ускорението - от Нютонметрите.
Характеристиките на бензина се определят от октановото число (колкото по-високо е, толкова по-дълго издържа горивото преди възпламеняване), а на дизела - от цетановото (скоростта на изгаряне). Бензиновите двигатели не са подложени на такъв "стрес", както дизеловите, произвеждат се и се ремонтират по-лесно. Общото между двата типа гориво са тежките последствия за околната среда и здравето на хората.
Кой е по-отровен?
Дотук не може да се каже кой агрегат е по-удачен. И единият, и другият имат и плюсове, и недостатъци. Производитеите са принудени да се съобразяват с все по-строги екологични закони, което води до все повече иновации и измами, разбира се. Принципно дизеловите двигатели, отговарящи на стандарта Euro 6, отделят по-малко въглероден двуокис (CO2), от бензиновите. Моторите, работещи на бензин, пък печелят съревнованието заради по-добрите нива на т.нар. азотни окиси (NOx). Какво обаче е въздействието на тези две отрови?
При изгарянето на бензина се отделят още десетки вредни вещества като бензол, а добавките за повишаване на октановото число са най-канцерогенни. По данни на Световната здравна организация 2.9% от смъртните случаи през 2012 година (1.6 млн. души) са причинени от рак на дихателните пътища. От гледна точка на екологията най-големият проблем на бензина е т.нар. фотохимичен смог, появяващ се вследствие на неизгорял бензин и изпарения от резервоара. Отделеният CO2 пък е по-тежък от въздуха и влияе зле много повече на деца и животни. Това е и най-вредният от парниковите газове, но това съвсем не означава, че дизеловият мотор е по-малкото зло, защото отделя по-малко CO2.
Учените са единодушни, че азотните окиси от дизеловите сажди са по-вредни от CO2, що се касае до глобален ефект. Ефектът от въглеродния двуокис обаче е по-дълготраен. Проблемът с NOx се състои в това, че азотните оксиди влизат в реакция с всички широко разпространени органични вещества, включително и с амоняка. В най-лошите сценарии съединения, получени от азотни оксиди, могат да предизвикат дори биологични мутации. NOx е причина и за различни увреждания на белодробната тъкан при деца, възрастни хора и астматици.
Има обаче и нещо друго. В сравнение с ефекта глобалното затопляне, предизвикван в голяма степен от CO2 емисиите, NOx е една от основните причини за т.нар. глобално охлаждане. Чрез образуване на специфични OH групи те разрушават молекулите на метана във въздуха и компенсират ефекта от парниковите газове. А един от най-важните показатели за изменение на климата е именно глобалната температура. Въпреки всичко, едно нещо е сигурно - отработените газове от дизеловите двигатели са тихи и смъртоносни. И след утихване на шумния скандал "Дизелгейт" автомобилните производители трябва да помислят първо за здравето на децата и чак след това за проблема дизелов или бензинов мотор.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Мартин
11:47 07.10.2015
2 Jimmy
Коментиран от #6, #16, #22, #107
12:07 07.10.2015
3 Малко химия
12:14 07.10.2015
4 Шемет
Коментиран от #61
12:26 07.10.2015
5 Злати
Коментиран от #7
12:51 07.10.2015
6 MI2
До коментар #2 от "Jimmy":
Моят опит с добре газифицирана кола показа, че след 50-60 000км по главата започват да си отиват клапани, легла и на мотора половината коне отиват по дяволите. Най-добре е електрическа, но още се мотаят с налагането им.12:51 07.10.2015
7 Jimmy
До коментар #5 от "Злати":
Доколкото аз знам, фабричните газови са метан ? Метана не ми вдъхва доверие, защото гърми...13:58 07.10.2015
8 Инженер Химик
Коментиран от #20, #50, #103
14:01 07.10.2015
9 Вервайте ми
14:04 07.10.2015
10 КАРАЙ ВНИМАТЕЛНО
14:13 07.10.2015
11 ел фен
14:18 07.10.2015
12 dhcp
14:18 07.10.2015
13 Pulp Fiction
Коментиран от #95
14:26 07.10.2015
14 КАКВО ДА ТИ ВЕРВАМ
Коментиран от #15, #17
14:30 07.10.2015
15 Ярослав Станчев
До коментар #14 от "КАКВО ДА ТИ ВЕРВАМ ":
Тъпа,умна газта е по-екологично чиста от дизела и от бензина-факт!!!Кола на газ отделя много по-малко вредни вещества от всеки съвременен дизел или бензин,без значение с колко катализатора и дпф-и е.Отделно е икономията която двигател на газ дава.Тези смехории,че газта скапвала мотора ги разправяй на някой друг.Че на газ колата не вървяла,пак на други ги разправяй.3 коли съм имал,всичките на газ,проблемите се свеждаха до смяна на филтри и настройка.И толкова.Брат ми кара 3000 см3,В6,220 коня на газ.Колата е самолет.Никакви проблеми с газовото.Разход 20л. на 100 км. по 1 лев=20 лева.А сега сметни 15 бензин по 2,20 колко е и кое е по-добре.Сравни на същия литраж и мощност дизел разхода и пак ела да говориш.Отделно като почнат да пикаят дюзите на дизела от хубава нафта ремонта е майка и татко.А на газ ремонтите в сравнение с дизеловите са символични.Да ви .......... и дизела и бензина.
Коментиран от #24, #49, #70, #100
14:44 07.10.2015
16 stenly
До коментар #2 от "Jimmy":
Приятелю, природен газ е МЕТАН а НЕ пропан бутан. Разликата е огромна, едното е природно а другото е петролен продукт.Коментиран от #92
15:06 07.10.2015
17 dhcp
До коментар #14 от "КАКВО ДА ТИ ВЕРВАМ ":
Ти си бил голям професор бе. Та да ти споделя личен опит малко?1.8 125кс - голф 4 при мен праскаше точно толкова колкото 1.8Т в купето на пасат б5.5.
Пасата преднячка, ръчка, комби с чип(184 премерени коня, разтрелваше яко такива мотори 2.0 170к.с ;) ) на газ градско лапкаше 15-16 литра, извън града 10-11. В момента ауди а6 ц5 2.7битурбо(250 заводски коня), куатро, автомат, комби. Разход в същия град е 20-22 литра на 100км извън е 10-12. Разхода е по оборотомер, като при пасата на 5та с 3000 оборота бях на 120 а с аудито на същите обороти и предавка съм със 170км/ч. Я ся сметни кви пари, кви коне, ква газ и кво-що. Разлика във вървежа спрямо газ-бензин няма, но ГИ-то е подбирано така, че да държи дори на чипнато 2.7! Звука който ти харесва едва ли трябва да го коментирам, че върви с тия 20лв на 100км а ти си слушаш тракалника за същите пари
15:16 07.10.2015
18 копеле
15:21 07.10.2015
19 Боб
за удобството на свободен багажник нищо не се споменава :D
15:31 07.10.2015
20 Калоян
До коментар #8 от "Инженер Химик":
Ти да си чул за синоними, а? Или искаш 50 пъти в текста да прочетеш "дизелово гориво", Е, аз не искам, а и дори и за нискоинтелигентен човек като теб се разбира за какво иде реч в статията.Коментиран от #35
15:35 07.10.2015
21 Волен Сидеров
15:39 07.10.2015
22 некойси
До коментар #2 от "Jimmy":
Аз например си я слагах моята газова сам в моя гараж :)До преди да започна знаех много малко за ГИ, обаче интернет е пълен с необятна информация за тва и онова.
Много съм доволен от монтажа и настройката и съм един истински фен на синьото гориво.
Предстои ми покупка и на дизелов автомобил и сега си събирам инфо за рафинерии за био дизел, вероятно ще сглобя една такава в гаража.
Дали ще има същите вредни емисии като при дизеловото гориво? Едва ли.
В крайна сметка всичко е въпрос на технологии и това как се ползват.
Коментиран от #32
15:57 07.10.2015
23 до 14
я кажи ква е тая кола 170 коня да ти гори 5,2 градско ? щото аз със едно пикливо рено 75 коня, 2015 г, ги докарвам най-малко 5,8 на градско???
16:27 07.10.2015
24 аман от газаджии
До коментар #15 от "Ярослав Станчев":
аре бе,отворко,то газта не скапва дюзите въобще!!!Като си ги имал тези 3 коли,сигурно са били гоУф 2 карбуратор...Ако сериозно ги караш-все някога ще им смениш дюзите,вярвай ми!Тук не говоря за гърнета и други "дреболии".А ако не ги караш,то с нафтата е по-добре,щото не ги скапваш и няма ремонти.Вервай ми!16:57 07.10.2015
25 аман от газаджии
17:00 07.10.2015
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Лъчо
Коментиран от #28, #36
17:24 07.10.2015
28 Краси
До коментар #27 от "Лъчо":
Само дето най-големите производители на газови уредби са Италия, Турция и примерно Полша. Дали пък всички те разчитат баш на Българския пазар?Апропо, поинтересувай се с какво гориво карат масово в Бразилия например.
И още едно апропо - моята кола от чисто нова е с ГИ (монтирана от вносителя в България) и за 100 хил. км. нещо не виждам да съм сменял глави, клапани, гумички, гърнета, и т.н. Дори си я карам с обикновени свещи, а не с разни иридиеви измишльотини например.
Но ако някого го топли нощем, че колата най-добре да е немска и дизел, за да е икономична и лесна и евтина поддръжка, така да е. Даже, дано и повече да ставате, че да има повече "скрити диаманти" за мен...
17:37 07.10.2015
29 Иван
17:41 07.10.2015
30 qwerty
п.с. ако имаше на пазара 3.8 бензиново паджеро не бих си купил дизел.
17:56 07.10.2015
31 qwerty
бензина за мен е по-добрия вариант
17:57 07.10.2015
32 dhcp
До коментар #22 от "некойси":
Само виж на капачката на колата да не пише "No Bio diesel" че не са рядкост новите коли които не вървят с био.Па затва що карам на газ... пазара ние такъв. Нито имаме читава нафта, нито па цените са нормални. Па селянина дето се палеше да иде да издуха някой бензинов ауспух та да миряса ;)
17:58 07.10.2015
33 ааааа
18:04 07.10.2015
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 бай Иван
До коментар #27 от "Лъчо":
Лъчо, газта се ползва навсякъде по света и ако не стоеше само на село а си беше направил една екскурзия в Европа , щеше да знаеш този факт!Няма по екологично и евтино гориво от газта!Дори и най икономичните нафтови печки не могат да се мерят с ниската цена на газта!18:42 07.10.2015
37 Иван
19:12 07.10.2015
38 да
Коментиран от #104
19:43 07.10.2015
39 Гост
Селяните тръгнали да обясняват как цял свят ползвал газ и как ние от "село" не сме виждали газ, а само бензин! Няма такъв цирк :)))))))))))
По-надолу хората са прави, че е адски некоректно да се сравнява турбодизел с атмосферен бензин! Ако бензина е с компресор или турбо, то дизелът губи по всички точки!
В това отношение САЩ и Япония са с доста по-съвременно разбиране, а тук в Европа картелното налагане на дизела е очевидно. Не, че не харесвам дизеловите коли, но предпочитам бензинов.
А тези защитаващи електромобилите и пишещи за замърсявания, май е по-добре да се върнат в 6-ти клас и да понаучат някои неща по електротехника, физика и химия!!!
20:19 07.10.2015
40 Бхд БхД
20:20 07.10.2015
41 ТАНЬО
20:25 07.10.2015
42 dhcp
21:41 07.10.2015
43 ами
21:51 07.10.2015
44 uik
Коментиран от #47
21:58 07.10.2015
45 PlimP
22:11 07.10.2015
46 Иван
22:24 07.10.2015
47 Краси
До коментар #44 от "uik":
ГИ е 1500-2000лв максимум (май вече и онези с течната фаза са съизмерими с този диапазон).При масовите автомобили, разликата за един и същ модел на бензин и дизел се движи обикновено в рамките на 2000-3000лв (говорим за нови коли от магазина, а не "нов внос").
Та какво точно да коментираме първоначалната инвестиция?
22:30 07.10.2015
48 Plovdiv
22:45 07.10.2015
49 Bobi
До коментар #15 от "Ярослав Станчев":
Ярославе , много добре им го обясни - браво !Аз за 230000 км. на газ съм сменил само веднъж чаркове по газовата за 30лв. и това е . Сигурно е късмет
Не знам колко ми харчи колата , но е под 10лв. на 100км.
22:46 07.10.2015
50 anesti
До коментар #8 от "Инженер Химик":
Инжинере, това Й накрая на думата в кой институт го научи?23:05 07.10.2015
51 Diesel
Коментиран от #54, #55
06:22 08.10.2015
52 Ggggg
06:32 08.10.2015
53 наблюдател
10:10 08.10.2015
54 БОБИ 62
До коментар #51 от "Diesel":
Хонда Акорд 2.0 бензин гори ми смесено около 10-12 л. Х 0.85 лв. = 10.2 лв на 100 км10.4 >10.2 по икономичен съм при това без да карам с крадена нафта
:):):)
Коментиран от #83
10:35 08.10.2015
55 БОБИ 62
До коментар #51 от "Diesel":
Забравих да кажа с газова уредба съм10:37 08.10.2015
56 Ха Ха
10:43 08.10.2015
57 fff
Коментиран от #74
11:45 08.10.2015
58 БАВАРЕЦО
12:34 08.10.2015
59 jullliann72
Коментиран от #73
13:07 08.10.2015
60 onq s konq
13:24 08.10.2015
61 Този коментар е премахнат от модератор.
62 Иванов
Примерно автомобили с газови уредби не замърсяват околната среда и могат перфектно да се движат без прескъпи катализатори и супер сложни вкл компютърни системи за манипулиране на двигателя..
Автомобили с нарочно монтирани катализатори и други прескъпи устройства бълват особенни сухи газове/без лечебnия CO2/ които са остро канцерогенни..
Всичко това с е вижда перфектно от космоса от наличната техника...
Да се допроучат уврежданията за производството на електромобили - какво влагат в тях какви вреди нанася минно добивната индустрия ,,,за новите добиви..
14:19 08.10.2015
63 Бай Тошо
Коментиран от #101
15:32 08.10.2015
64 Jack bauer
Коментиран от #67
16:12 08.10.2015
65 мнение
18:27 08.10.2015
66 1 април
18:40 08.10.2015
67 Бай Тошо
До коментар #64 от "Jack bauer":
Да.твоята е екология е най доволно18:45 08.10.2015
68 Янков
Коментиран от #69, #75
20:50 08.10.2015
69 Едикой си
До коментар #68 от "Янков":
Скоро арабелите няма да позволят да си отидат нито дизелите нито бензините...Когато това стане тези хора ще умрат от глад вероятно ( а шейховете ще бъдат принудени да си продадат половината Бентлита и Ройсове).
21:46 08.10.2015
70 Бай Тошо
До коментар #15 от "Ярослав Станчев":
Точно казано човеко,иначе моя пасатор е на близо 500000 км от които 300000км само на газ не виждам да се е износил мотора,забелязвам че има хора които хабер си нямат от екология и едно си знаят бензин дизел а не си дават сметка колко е по чист въздуха само от това че 80% от колите в България са на газ21:53 08.10.2015
71 Emerson Fitipaldi
22:22 08.10.2015
72 vladdinev
23:57 08.10.2015
73 ПРОСТОТИЯ
До коментар #59 от "jullliann72":
Аман от неграмотни 5-то класници.............."отверка"01:37 09.10.2015
74 Ха Ха
До коментар #57 от "fff":
???01:40 09.10.2015
75 Гост
До коментар #68 от "Янков":
Какво Глобално затопляне те гони? И тази лъжа ще лъсне като Озоновата дупка!Вместо да вярваш на тъпите манипулирани и купени журналя, поне чети малко научна литература!!! Вземи се образовай, че съдържанието на СО2 е "умопомрачителните" 0,039%: https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D1%82%D0%BC%D0%BE%D1%81%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B0_%D0%BD%D0%B0_%D0%97%D0%B5%D0%BC%D1%8F%D1%82%D0%B0
И за искам да карам електричка, но не на цената на лъжи. Тази гнусна лъжа със затоплянето имам чувството, че се финансира от петролните компании, за да си оправдаят високите цени на горивата!!!
Ето ти и цял списък с учени, които оспорват вината на човека за т. нар. Глобално затопляне: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_scientists_opposing_the_mainstream_scientific_assessment_of_global_warming
Хубаво е да се мисли, преди да се повтаря като папагал апокалиптичните лъжи! Нека не бъдем като предците ни, които са вярвали, че чрез жертвоприношения, ще омилостивят боговете от плоската ни земя, която е била център на света според тях!!!
10:50 09.10.2015
76 PetrolHead
Буталният двигател е задънена улица. Арабите, който се е поинтересувал (Masdar Institute ala bala) знае, че инвестират най-много в зелени технологии и най-вече проучвания там, за да са и в бъдещето номер едно. А дотогава ще изтискат квото може от нефта, ЕСТЕСТВЕНО, освен ако някой не им попречи ;)
А електромагнитната сила е от друго измерение. В един електромотор има само един ротор и НИЩО с бутала не може му се опре!!!
13:16 10.10.2015
77 Ники
17:43 17.02.2017
78 Този коментар е премахнат от модератор.
79 Този коментар е премахнат от модератор.
80 чук норис
20:15 17.02.2017
81 klinton
20:41 17.02.2017
82 Компот
21:52 17.02.2017
83 жигитайците
До коментар #54 от "БОБИ 62":
Тя нафтата ако е крадена - пари не струва! хахаИначе на тоя свят няма нищо, ама нищо, което да има само плюсове без минуси. Само, че понякога още не знаем какъв х*й аа такова де минус ще ни се нацепи отпосле...
23:27 17.02.2017
84 ЦРУ
Коментиран от #102
08:26 18.02.2017
85 Асенчо Таксито
10:31 18.02.2017
86 Mr. Tech
12:05 18.02.2017
87 До Mr Tech
19:37 18.02.2017
88 Бомб
21:33 14.03.2017
89 ДжаДжа
22:38 31.03.2017
90 Fuck ti
Дизеловия мотор е скъп за поддръжка.Ако отидат дюзите, демпфера и т.н, плащаш цената на колата на половина. А при бензина с 1000лв може да смениш лагери, верига,съединител на куп..При разлика от 1лв между газта и бен. И дизела, един ГИ среден клас при разход 10на100, се изплаща точно за 10000км.Но на вкус и цвет-тавариш нет!
23:50 31.03.2017
91 Gosty
23:55 31.03.2017
92 ebasi
До коментар #16 от "stenly":
Не си прав в случая.Природен газ, е газът който се образува в или около нефтените находища и се извлича като гориво. В природният газ се съдържат различни фракции на (основно) въглеводородни атоми CxHy, като обикновено 90% от тях са CH4 (Метан), а останалите 10% съдържат основно C2H6 (Етан), C3H8 (Пропан), C4H10 (Бутан) и C5H12 (Пентан), като пропана и бутана са общо около 5%, а пентана е по-малко от промил от цялото съдържание.
От тези всичките фракции извлечени от природният газ (подобно на нефта) се използват за различни цели:
- Метанът (отделен като фракция или без отделяне) се използва основно като гориво в топлоелектрическите и топлофикационни централи, както и за отопление (газифициране на домовете).
- Етанът се използва основно за производство на етилен (но може да се използва и за гориво)
- Пропанът, бутанът и пентанът (като смес или отделени) се използват за мобилни газови резервоари за доставяне на гориво, където е необходимо (например, автомобилни газови уредби, бутилки за домашни готварски/отоплителни газови печки, къмпинг газови котлони и т.н.) Понеже са по-плътни и се съхраняват при по-ниско налягане, съответно по-безопасни при съхранение.
- Пентанът също се използва и за някои научни цели.
Естествено фракциите на природния газ имат и други приложения, но това са основните.
00:57 01.04.2017
93 опонент
23:48 20.05.2017
94 Радослав
09:56 17.06.2017
95 Гост
До коментар #13 от "Pulp Fiction":
Електрическите двигатели са бъдещето. Като за зареждането им трябва да се използва енергия от възобновяеми източници. Само че за никой от световните производители на гориво това не е изгодно, защото това което е в неограничени количества (слънце, въздух, вода) не можеш да го продаваш (не и на толкова висока цена) и не можеш да правиш пари... А междувременно ние го ядем...Коментиран от #96
18:38 24.06.2017
96 име на гост
До коментар #95 от "Гост":
Това няма как да е вярно. Ако се замислиш малко за консумация и производство (математика) ел. енергията никога няма да е достатъчна в ситуация на масово електромобило строене. Вятърът може да спира, има част от деня наречен нощ, а реките могат да пресъхват в сух сезон. Така, че отново ще се прибегне до твърдото гориво/урана за произвотство на електричество. Поради която причина твоите "зелени" автомобили няма да са толкова зелени вече. Ако трябва да сме честни за производството на едно ел. ПС се замърсява природата повече от колкото ако се кара дизелов автомобил 1 година.12:42 30.07.2017
97 unnamed
Коментиран от #98
19:24 24.09.2017
98 Газаджията
До коментар #97 от "unnamed":
И заради икономията, и заради природата!09:15 25.09.2017
99 Съни
Който не си кара автомобила с горивото на което е произведен...отнемане и на скрап...
Като сте големи разбирачи, защо не работите в заводите производители на “газови” возила....
Карам си нови коли на дизел и/или бензин и си свиркам...
Не е проблема колко струва ххх а колко изкарваме.... Работете повече!!!
10:21 24.12.2017
100 Гост
До коментар #15 от "Ярослав Станчев":
https://www.auto-data.net/bg/opel-astra-j-facelift-2012-1.4-lpg-140hp-ecotec-19432https://www.auto-data.net/bg/opel-astra-j-facelift-2012-1.6-cdti-136hp-ecotec-start-stop-19557
Господинчо, ще погледнеш ли емисиите на тия две коли, заводски? Има много още примери за такива. Ето ти еднакви коне и гледай на воля. Ако пък не довиждаш , изтрии си очите.
16:32 14.01.2018
101 Гост
До коментар #63 от "Бай Тошо ":
Публикувано във факти.бг: https://www.auto-data.net/bg/opel-astra-j-facelift-2012-1.4-lpg-140hp-ecotec-19432https://www.auto-data.net/bg/opel-astra-j-facelift-2012-1.6-cdti-136hp-ecotec-start-stop-19557
Ето и за теб. А комин има дори и при газовите котли за отопление.
16:34 14.01.2018
102 Гсот
До коментар #84 от "ЦРУ":
Водородният "двигател" не е двигател , какъвто си го представяш. И това го има отдавна - Тойота Мирай и после Хонда направиха. Нисан също имат мисля.Това е електрическа кола, задвижва се от ел мотор, но токът идва от клетка , която се катализира с водород и така прави ток за ел двигателя. Мисля че това ще е бъдещето.
16:45 14.01.2018
103 Сашо
До коментар #8 от "Инженер Химик":
Интересно, толкова запознат и начетен човек, а не знаеш как се пише фракциЙ 🤔😂21:43 24.04.2018
104 да бе да
До коментар #38 от "да":
" Газта е за котлоните, нафтата е за печките, бензина е за колите. Това е. Кратко, точно и ясно."Това беше до края на 80те години. Сега кой ползва нафта за отопление?? Все едно да сложиш банкноти за разплаване на огън...
00:06 27.04.2018
105 Оne wise
10:33 15.10.2018
106 Наско
09:54 30.10.2018
107 Денис
До коментар #2 от "Jimmy":
Съгласен съм, че има разлика в монтажа, ама за подземните гаражи е така. Аз имам гаражна клетка в подземен паркинг и колкото и да ми се иска да пробвам кола на газ - е не мога! Тоест мога, но ако стане нещо ще гътне блока. А и съседите като ме усетят ще стане скандал. И тъй като не ми се дават луди пари за чист бензин карам дизел. Т'ва е.11:47 30.10.2018
108 Потребител
06:37 31.10.2018
109 John Doe
21:35 07.01.2019
110 BMWPower
Бензинова кола, когато отговори на разход/динамика може да ми се обадите.
Сега ще скочите срещу скъпите ремонти - да ама не, бензина с тая сила се чупи в пъти повече, тъй като най-често е слаба ръчна кутия и малък литраж натоварен мотор.
И преди да скочите срещу саждите - като не се вземе най-евтиното BMW от мобиле както Ганьо знае най-добре и не мине през всички псевдо мапери в бълхария - колата замърсява по-малко от бензиновият ви тор който бълва облаци масло, обаче карайки на газ мислите, че сте Евро 16.
Ай чао.
22:18 07.01.2019
111 Бегай
22:35 07.01.2019
112 неутрален
23:14 07.01.2019
113 Нафтова печка
01:06 08.01.2019
114 Минаващ от тук
03:26 08.01.2019
115 Газ му е майката
23:49 20.05.2019
116 with
06:26 23.07.2019