Last news in Fakti

7 Октомври, 2015 11:00 203 715 115

Дизелов или бензинов мотор - кое е по-малкото зло?

  • дизел-
  • бензин
Дизелов или бензинов мотор - кое е по-малкото зло? - 1

След грандиозният скандал "Дизелгейт"започна още по-обстойно да се разглежда въпросът кое е по-добро от екологична гледна точка и не само - бензин или дизел?

Много от автомобилните производители започнаха да обмислят вариант в близко бъдеще хибридните силови установки да заменят напълно дизеловите двигатели в леките коли, но това становище има и противници, които са на мнение, че дизелите все още имат бъдеще. Сега ще се опитаме да ви запознаем с преимуществата и недостатъците на дизела в сравнение с бензина.

Дизелов или бензинов мотор - кое е по-малкото зло?

История

Бензинът се появява на бял свят, след като един джентълмен на име Едвин Дрейк дестилира суров нефт с цел да получи керосин. При процеса се появяват и други продукти от нефта, като един от тях е бензинът. Първоначално Дрейк не може да намери приложение на бензина, получен от фракционната дестилация на петрола.

През 1886-а, когато Карл Бенц конструира своята знаменита триколка, бензинът все още не е популярен. Чак след около две десетилетия след изобретяването на първата бензинова кола в Сейнт Луис заработва първата бензиностанция. Тя е построена от компанията Automobile Gasoline Co., дъщерно подразделение на Shell. С появата на масовия Ford Model T продажбите на автомобили се увеличават драстично и именно тогава бензинът става популярен. В наши дни и в световен мащаб бензинът все още се използва повече от дизела, що се отнася до леките автомобили, а вярвате или не, нафтата е била изхвърляна в продължение на 40 години като отпадъчен продукт след преработката на нефта.

Прилагателното "дизелов" за първи път се използва през 1894 година и идва от фамилията на Рудолф Дизел, който конструира революционния за онова време двигател. Говори се, че Дизел е бил убит, защото неговото изобретение е застрашавало бъдещето на парните локомотиви и промишлеността като цяло. Чак 20 години след появата на дизеловия двигател моторите, възпламеняващи сместа под налягане, започват да се монтират масово на влакове, кораби и на трактори. Впоследствие те навлизат и при автомобилите, а днес в Европа половината от продаваните леки коли са оборудвани с дизелови мотори. В САЩ обаче те са нищожните 3% от общите продажби.

Дизелов или бензинов мотор - кое е по-малкото зло?

Дизел

На молекулярно ниво дизеловото гориво съдържа повече атоми въглерод в по-дълги вериги, отколкото бензина. Производството на нафта е и по-евтино, което води до значително по-ниски крайни цени за рафинериите. Големите транспортни компании обаче използват за своята дейност основно дизелови превозни средства, което води до изкуствено повишаване на цената на дизеловото гориво.

Благодарение на тежката си вълеродна верига дизеловото гориво има по-висока енергийна плътност от бензина - 40,8x10^6 на литър дизел в сравнение с 34,7x10^6 на литър бензин. По-просто казано, нафтата произвежда повече топлинна енергия от бензина. Самите дизелови агрегати обаче работят при много по-висока компресия, а възпламеняването на сместа се извърша само от повишаване на налягането в цилиндрите. Заради това самата структура на агрегата трябва да е по-здрава, което от своя страна води до увеличаване на теглото на самия двигател.

Не трябва да се забравят и вибрациите, които не са в полза на дизеловия мотор, но в крайна сметка потреблението на нафта е по-малко, което прави моторите по-икономични. Отсъствието на запалителни свещи се явява проблем при стартирането на по-старите двигатели, когато температурите са ниски, а като цяло дизеловите мотори са по-сложни и респективно по-скъпи за обслужване.

Дизелов или бензинов мотор - кое е по-малкото зло?

Бензин

Бензинът е по-лек от нафтата. Той се изпарява значително по-бързо и е по-лесно запалим. В сравнение с дизеловите мотори бензиновите достигат пиковия си въртящ момент при значително по-високи обороти, а и самата му крива е доста различна. Освен това сгъстяването и възпламеняването на бензина възпроизвежда значително по-приятен звук и затова бензиновите мотори са доста по-тихи.

Бензиновите двигатели не са толкова икономични и нямат толкова висок въртящ момент като дизеловите, но при тях има нещо друго - конските сили. Разликата между въртящ момент и мощност може да се обясни със следния примитивен, но достатъчно точен пример - максималната скорост зависи от конските сили (и от скоростната кутия), а ускорението - от Нютонметрите.

Характеристиките на бензина се определят от октановото число (колкото по-високо е, толкова по-дълго издържа горивото преди възпламеняване), а на дизела - от цетановото (скоростта на изгаряне). Бензиновите двигатели не са подложени на такъв "стрес", както дизеловите, произвеждат се и се ремонтират по-лесно. Общото между двата типа гориво са тежките последствия за околната среда и здравето на хората.

Дизелов или бензинов мотор - кое е по-малкото зло?

Кой е по-отровен?

Дотук не може да се каже кой агрегат е по-удачен. И единият, и другият имат и плюсове, и недостатъци. Производитеите са принудени да се съобразяват с все по-строги екологични закони, което води до все повече иновации и измами, разбира се. Принципно дизеловите двигатели, отговарящи на стандарта Euro 6, отделят по-малко въглероден двуокис (CO2), от бензиновите. Моторите, работещи на бензин, пък печелят съревнованието заради по-добрите нива на т.нар. азотни окиси (NOx). Какво обаче е въздействието на тези две отрови?

При изгарянето на бензина се отделят още десетки вредни вещества като бензол, а добавките за повишаване на октановото число са най-канцерогенни. По данни на Световната здравна организация 2.9% от смъртните случаи през 2012 година (1.6 млн. души) са причинени от рак на дихателните пътища. От гледна точка на екологията най-големият проблем на бензина е т.нар. фотохимичен смог, появяващ се вследствие на неизгорял бензин и изпарения от резервоара. Отделеният CO2 пък е по-тежък от въздуха и влияе зле много повече на деца и животни. Това е и най-вредният от парниковите газове, но това съвсем не означава, че дизеловият мотор е по-малкото зло, защото отделя по-малко CO2.

Учените са единодушни, че азотните окиси от дизеловите сажди са по-вредни от CO2, що се касае до глобален ефект. Ефектът от въглеродния двуокис обаче е по-дълготраен. Проблемът с NOx се състои в това, че азотните оксиди влизат в реакция с всички широко разпространени органични вещества, включително и с амоняка. В най-лошите сценарии съединения, получени от азотни оксиди, могат да предизвикат дори биологични мутации. NOx е причина и за различни увреждания на белодробната тъкан при деца, възрастни хора и астматици.

Има обаче и нещо друго. В сравнение с ефекта глобалното затопляне, предизвикван в голяма степен от CO2 емисиите, NOx е една от основните причини за т.нар. глобално охлаждане. Чрез образуване на специфични OH групи те разрушават молекулите на метана във въздуха и компенсират ефекта от парниковите газове. А един от най-важните показатели за изменение на климата е именно глобалната температура. Въпреки всичко, едно нещо е сигурно - отработените газове от дизеловите двигатели са тихи и смъртоносни. И след утихване на шумния скандал "Дизелгейт" автомобилните производители трябва да помислят първо за здравето на децата и чак след това за проблема дизелов или бензинов мотор.

Дизелов или бензинов мотор - кое е по-малкото зло?


Поставете оценка:
Оценка 5 от 2 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Мартин

    46 6 Отговор
    Чудесен анализ, но и двата двигателя доставят усоволствие, но са вредни за нас и за децата ни.
  • 2 Jimmy

    72 12 Отговор
    Вие гледате кое по-лошо и по-вредно, защо толкова години не се сетиха да правят колите на природен газ, тоест пропан-бутан, има недостатъци, но не и за околната среда, по-евтино, безвредно, като попитам някой, защо не кара на газ ми отговаря с нещо от сорта на " Ами то не може да се паркира в подземни паркинги, спъвало колата и не можело да се направи хубав газов инжекцион" В България ако газта ви е монтирана в гаража на съседа, много ясно, че не може, но ако е италианска или холандска уредба, сложена в истински сервиз, преглеждана и обслужвана не би било никакъв проблем, спъване може да има, но то не надвишава 5%, което не можете да усетите по никакъв начин.

    Коментиран от #6, #16, #22, #107

  • 3 Малко химия

    19 32 Отговор
    Азотни оксиди от дизел ............ Ко? Не. Пристрастия на автора към бензина ...... Ко? Не.
  • 4 Шемет

    57 11 Отговор
    Най екологичните двигатели са тези работещи с природен газ!

    Коментиран от #61

  • 5 Злати

    46 5 Отговор
    Съгласен с "Шемет" единственото нещо което излиза от колата по време на шофиране на газ е вода...корейците добре правят като произвеждат колите си фабрично с газови инжекциони и то последно поколение където разликата в мощността не надвишава 2%

    Коментиран от #7

  • 6 MI2

    20 47 Отговор

    До коментар #2 от "Jimmy":

    Моят опит с добре газифицирана кола показа, че след 50-60 000км по главата започват да си отиват клапани, легла и на мотора половината коне отиват по дяволите. Най-добре е електрическа, но още се мотаят с налагането им.
  • 7 Jimmy

    10 16 Отговор

    До коментар #5 от "Злати":

    Доколкото аз знам, фабричните газови са метан ? Метана не ми вдъхва доверие, защото гърми...
  • 8 Инженер Химик

    9 26 Отговор
    Нафтата (naphta) е фракция за последваща нефтохимична преработка (изомеризация) за получаване на бензинови фракций. Много е грозно на дизеловото гориво да се казва нафта.. но на село е така.

    Коментиран от #20, #50, #103

  • 9 Вервайте ми

    30 4 Отговор
    Добре газифицирана кола не прави проблем ,на новите клапани производство след 2002 г. леглата са по тънки но се слага допълнително устроиство което ги смазава ,а колкото до дизела автора намеква една истина дизела навремето е бил доста по евтин и в началото дори са го изхвърляли ,но сега дизелът е на цената на бензина а самите нови автомобили са доста по скъпи за подръжка което обезмисля икономията спрямо бензина ,а газта излиза почти без пари.
  • 10 КАРАЙ ВНИМАТЕЛНО

    28 47 Отговор
    А моя опит с газифицирана кола уж да се пестят некакви кинти показва че обслужваш все едно два мотора.Едно е че трябва да се грижиш за бензиновия и друго че трябва да се грижиш и за газовата уредба-а това означава че се хвърля енергия,време и пари които уж трябва да се спестят от нея.единственото удоволствие от бензин-газ е на бензиностанцията.тогава си усмихнат че плащаш малко за гориво но тази усмивка изчезва като дойде времето за обслужване.Карайте си дизелите и бензините и не се занимавайте с хибриди докато не са се появили двигатели които наистина нема да ви хвърлят в излишен разход.
  • 11 ел фен

    21 10 Отговор
    Ти с тази система за смазване чакай да ти предпази клапаните.Кой каза ,че няма фабрично произведени коли на газ? Но всеки гледа евтиното , газовите уредби от завода са си скъпи.Днес гледах едно видео как една тесла даде ластик две коли на едни 500-600 коня зверове , та истината е в тока ,ама пусти му пари...
  • 12 dhcp

    47 5 Отговор
    Странно що на последната кола(която вече е продадена) и бях напраскал към 115-120 000км на газ и все още си вървеше доволно добре без да съм го отварял. Ако приемем, че за 100 000км си заминават разни чарколяци по двигателя, то аз съм съгласен на всеки 100 000км на газ да си купувам чисто нов двигател от завода От газта се изпичат малко по-бързо гумичките на клапаните. Та по-вредно за двигателя според мен е скапаното масло отколкото газта.
  • 13 Pulp Fiction

    42 8 Отговор
    Няма безвредни алтернативи на транспорта просто защото няма безвредни източници на енергия! Газта, електричеството и водородните горивни клетки за "безвредните" двигатели откъде ще дойдат? От чучура на тавана ли? Ще дойдат от находищата на горива, нефтокомбинатите и елцентралите, които ще трябва да удвоят капацитета си, за да поемат новите консуматори. А те и без туй в момента са № 1 по замърсяване на околната среда - независимо дали са възобновяеми или не. Да не говорим за необходимите огромни средства за инвестиции, за войните за контрол над суровинните територии и т.н.

    Коментиран от #95

  • 14 КАКВО ДА ТИ ВЕРВАМ

    22 56 Отговор
    Стига с тая тъпа газ не е много по евтино да караш на газ от това да караш на дизел , а да ми говорите за някви 2-5% разлика в мощността е моля ви не спете на отворени прозорци имам приятел които кара 1.8 125 коня на газ и му излиза около 9лв на 100 км аз карам 2.0 170 коня дизел и ми излиза около 11лв е къде ми е кефа на мен да ти слагам на тъпия бензинов двигател тъпа газ единственото нещо което ми харесва в бензиновия двигател е звука ама говоря за истински бензин не 90-100 коня

    Коментиран от #15, #17

  • 15 Ярослав Станчев

    68 11 Отговор

    До коментар #14 от "КАКВО ДА ТИ ВЕРВАМ ":

    Тъпа,умна газта е по-екологично чиста от дизела и от бензина-факт!!!Кола на газ отделя много по-малко вредни вещества от всеки съвременен дизел или бензин,без значение с колко катализатора и дпф-и е.Отделно е икономията която двигател на газ дава.Тези смехории,че газта скапвала мотора ги разправяй на някой друг.Че на газ колата не вървяла,пак на други ги разправяй.3 коли съм имал,всичките на газ,проблемите се свеждаха до смяна на филтри и настройка.И толкова.Брат ми кара 3000 см3,В6,220 коня на газ.Колата е самолет.Никакви проблеми с газовото.Разход 20л. на 100 км. по 1 лев=20 лева.А сега сметни 15 бензин по 2,20 колко е и кое е по-добре.Сравни на същия литраж и мощност дизел разхода и пак ела да говориш.Отделно като почнат да пикаят дюзите на дизела от хубава нафта ремонта е майка и татко.А на газ ремонтите в сравнение с дизеловите са символични.
    Да ви .......... и дизела и бензина.

    Коментиран от #24, #49, #70, #100

  • 16 stenly

    36 1 Отговор

    До коментар #2 от "Jimmy":

    Приятелю, природен газ е МЕТАН а НЕ пропан бутан. Разликата е огромна, едното е природно а другото е петролен продукт.

    Коментиран от #92

  • 17 dhcp

    16 10 Отговор

    До коментар #14 от "КАКВО ДА ТИ ВЕРВАМ ":

    Ти си бил голям професор бе. Та да ти споделя личен опит малко?
    1.8 125кс - голф 4 при мен праскаше точно толкова колкото 1.8Т в купето на пасат б5.5.
    Пасата преднячка, ръчка, комби с чип(184 премерени коня, разтрелваше яко такива мотори 2.0 170к.с ;) ) на газ градско лапкаше 15-16 литра, извън града 10-11. В момента ауди а6 ц5 2.7битурбо(250 заводски коня), куатро, автомат, комби. Разход в същия град е 20-22 литра на 100км извън е 10-12. Разхода е по оборотомер, като при пасата на 5та с 3000 оборота бях на 120 а с аудито на същите обороти и предавка съм със 170км/ч. Я ся сметни кви пари, кви коне, ква газ и кво-що. Разлика във вървежа спрямо газ-бензин няма, но ГИ-то е подбирано така, че да държи дори на чипнато 2.7! Звука който ти харесва едва ли трябва да го коментирам, че върви с тия 20лв на 100км а ти си слушаш тракалника за същите пари
  • 18 копеле

    20 7 Отговор
    Приказката е една и точно казана, "БЕНЗИН В КРЪВТА И МАЦКА ДА ТИ СМУЧЕ ЛОСТА"
  • 19 Боб

    17 12 Отговор
    3000 см3,В7,280 коня горят 10-12 дизел и лете и зиме
    за удобството на свободен багажник нищо не се споменава :D
  • 20 Калоян

    4 1 Отговор

    До коментар #8 от "Инженер Химик":

    Ти да си чул за синоними, а? Или искаш 50 пъти в текста да прочетеш "дизелово гориво", Е, аз не искам, а и дори и за нискоинтелигентен човек като теб се разбира за какво иде реч в статията.

    Коментиран от #35

  • 21 Волен Сидеров

    17 4 Отговор
    хич и не я разбирам тази статия-всеки може да си прецени нафта или бензин+метан+газ караш от всичко и си смяташ-никога повече нафтов автомобил еле пък в България и с наша къпана нафта-по добре къпан бензин но с газ или метан в багажника.А виж нафта за трактор става или за камион-но до там.Ще чакаме новото гориво-електричка -но произвеждано от слънцето-без тези скъпи акумулатори...както вървят нещата скоро ще стане и това.
  • 22 некойси

    12 3 Отговор

    До коментар #2 от "Jimmy":

    Аз например си я слагах моята газова сам в моя гараж :)
    До преди да започна знаех много малко за ГИ, обаче интернет е пълен с необятна информация за тва и онова.
    Много съм доволен от монтажа и настройката и съм един истински фен на синьото гориво.
    Предстои ми покупка и на дизелов автомобил и сега си събирам инфо за рафинерии за био дизел, вероятно ще сглобя една такава в гаража.
    Дали ще има същите вредни емисии като при дизеловото гориво? Едва ли.
    В крайна сметка всичко е въпрос на технологии и това как се ползват.

    Коментиран от #32

  • 23 до 14

    29 1 Отговор
    № 14
    я кажи ква е тая кола 170 коня да ти гори 5,2 градско ? щото аз със едно пикливо рено 75 коня, 2015 г, ги докарвам най-малко 5,8 на градско???
  • 24 аман от газаджии

    6 25 Отговор

    До коментар #15 от "Ярослав Станчев":

    аре бе,отворко,то газта не скапва дюзите въобще!!!Като си ги имал тези 3 коли,сигурно са били гоУф 2 карбуратор...Ако сериозно ги караш-все някога ще им смениш дюзите,вярвай ми!Тук не говоря за гърнета и други "дреболии".А ако не ги караш,то с нафтата е по-добре,щото не ги скапваш и няма ремонти.Вервай ми!
  • 25 аман от газаджии

    5 32 Отговор
    а,и още нещо,модераторе.Навъдили са се тука някакви с тая газ-и те ще ми дават ниски оценки.Абе хайде ходи питай Ханс Йоаким Щук кое е по-добро,а не кирливи производители от финасова гледна томчка.Назад сте много,ако мислите ,че бензина е по-бърз от дизела...
  • 26 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 27 Лъчо

    24 7 Отговор
    Брей как пък само българите сме открили топлата вода с тая газ ми е толкова чудно! Ако беше толкова вълшебна нима само ние тука щяхме да я ползваме?

    Коментиран от #28, #36

  • 28 Краси

    23 1 Отговор

    До коментар #27 от "Лъчо":

    Само дето най-големите производители на газови уредби са Италия, Турция и примерно Полша. Дали пък всички те разчитат баш на Българския пазар?

    Апропо, поинтересувай се с какво гориво карат масово в Бразилия например.

    И още едно апропо - моята кола от чисто нова е с ГИ (монтирана от вносителя в България) и за 100 хил. км. нещо не виждам да съм сменял глави, клапани, гумички, гърнета, и т.н. Дори си я карам с обикновени свещи, а не с разни иридиеви измишльотини например.

    Но ако някого го топли нощем, че колата най-добре да е немска и дизел, за да е икономична и лесна и евтина поддръжка, така да е. Даже, дано и повече да ставате, че да има повече "скрити диаманти" за мен...
  • 29 Иван

    10 18 Отговор
    Като чета коментариите сякаш темата е за гата,а не за бензина и дизела.В белите държави почти никой не кара на газ.Защо ли?Нали е много хубаво ,икономично и екологично!
  • 30 qwerty

    8 6 Отговор
    имам паджеро 3-3.2 дизел което дава среден разход около 9-10/100, преди това гранд сценик 2,0 бензин със среден разход около 7-8/100. като возия, обеми и т.н просто не ми се сравнява.
    п.с. ако имаше на пазара 3.8 бензиново паджеро не бих си купил дизел.
  • 31 qwerty

    7 5 Отговор
    п.с на послеписа: към дата на закупуването на колата.
    бензина за мен е по-добрия вариант
  • 32 dhcp

    8 2 Отговор

    До коментар #22 от "некойси":

    Само виж на капачката на колата да не пише "No Bio diesel" че не са рядкост новите коли които не вървят с био.

    Па затва що карам на газ... пазара ние такъв. Нито имаме читава нафта, нито па цените са нормални. Па селянина дето се палеше да иде да издуха някой бензинов ауспух та да миряса ;)
  • 33 ааааа

    24 2 Отговор
    Карат на газ, карат. В Белгия, Холандия, Италия, във Франция има 4000 газови колонки, в Източна Европа..
  • 35 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 36 бай Иван

    22 6 Отговор

    До коментар #27 от "Лъчо":

    Лъчо, газта се ползва навсякъде по света и ако не стоеше само на село а си беше направил една екскурзия в Европа , щеше да знаеш този факт!Няма по екологично и евтино гориво от газта!Дори и най икономичните нафтови печки не могат да се мерят с ниската цена на газта!
  • 37 Иван

    18 9 Отговор
    Ами да ти кажа,че работя на бензиностанция в Германия и газколонка нямаме и никой не ни е питал за такава.
  • 38 да

    24 15 Отговор
    Газта е за котлоните, нафтата е за печките, бензина е за колите. Това е. Кратко, точно и ясно.

    Коментиран от #104

  • 39 Гост

    12 8 Отговор
    Направо съм втрещен от ексхибиционистичния ентропичен газаджийски уклон!!!
    Селяните тръгнали да обясняват как цял свят ползвал газ и как ние от "село" не сме виждали газ, а само бензин! Няма такъв цирк :)))))))))))

    По-надолу хората са прави, че е адски некоректно да се сравнява турбодизел с атмосферен бензин! Ако бензина е с компресор или турбо, то дизелът губи по всички точки!
    В това отношение САЩ и Япония са с доста по-съвременно разбиране, а тук в Европа картелното налагане на дизела е очевидно. Не, че не харесвам дизеловите коли, но предпочитам бензинов.
    А тези защитаващи електромобилите и пишещи за замърсявания, май е по-добре да се върнат в 6-ти клас и да понаучат някои неща по електротехника, физика и химия!!!
  • 40 Бхд БхД

    6 2 Отговор
    Хората мислят ,че компания като Волксваген или др. са тъпунгери НЕ.Те имат иновация за дизелови двигатели чрез метан или пробан бутан да обогатяват гориво въздушната смес и в крайна сметка на това се получават 0 % вредни емисии , даже допринася до 99% изгаряне на течното гориво в цилиндъра а останалите проценти в ЕГР или катализаторите
  • 41 ТАНЬО

    5 6 Отговор
    ЧЕТИИИ,МОМЧЕТО Е НАПИСАЛО ЧЕ РАБОТИ В ГЕРМАНИЯЯЯ!!!ТАМ НЯМАТ КАКТО СИ ПОСОЧИЛ В ДРУГИТЕ СТРАНИ.ШАЙЗЕТАТА НЕ ГИ ИНТЕРЕСУВА НИЩО ДРУГО ОСВЕН БЕНЗИН!!!
  • 42 dhcp

    10 1 Отговор
    ЪхЪ няма в Германия газ! Не им правят и отстъпки от данъци за дето карат на метан... http://www.mylpg.eu/stations/germany
  • 43 ами

    8 4 Отговор
    Селскостопански и строителни машини са с дизелов двигател , двигателите на товарните и на автобусите също . Корабните двигатели и те са дизелови . Професионалните агрегати са с дизелов двигател. Такива са и в Америка и в Европа и в по голяма част от целия свят. Тогава какво има да говорим !!!
  • 44 uik

    5 8 Отговор
    А що тия с евтината газ не си сложат и цената на инвестицията в разхода.Особено тези със скъпичките ГИта.

    Коментиран от #47

  • 45 PlimP

    18 2 Отговор
    истената е че бензиновият двигател е една идея напред, ако се изцедят до маькс един 1.9л бензинов и същият дизел, познайте кое ще е по-доброто, говоря за еднакви двигатели, а не някво изпомпано дизелово ла.но със 150к.с. срещу атмосферен бензинов, да не говрим, че съвременните дизели, за да са така икономични са крайно усложнени => предирчиви към качеството на горивото, по отношение на гъвкавостта, 1.8 атмосф. бензин ще тръгне от мясно на 4-та много по-лесно от същия такъв дизел, но в крайна сметка е до избор, всеки кара квото го кефи и запомнете, колкото по-просто, толкова по-надеждно
  • 46 Иван

    3 2 Отговор
    До статистика Х.Тодоров-Не е важно само колко са газколонките или станциите а и колко са натоварени.Погледнах ти линка и видях,че в Бад Номбург /53000 жители/ ,там работя има 1 колонка.Ако толкова много ползват газ сигурно щеше да има километрични опашки всеки ден, нали.Да не говорим и как възрастна жена /пък и не само/ ще си зареди сама колата.Тук всеки си зарежда сам.Много,ама много рядко зареждат служителите на бензиностанцията.Не всичко е статистика в реалният живот.
  • 47 Краси

    6 2 Отговор

    До коментар #44 от "uik":

    ГИ е 1500-2000лв максимум (май вече и онези с течната фаза са съизмерими с този диапазон).

    При масовите автомобили, разликата за един и същ модел на бензин и дизел се движи обикновено в рамките на 2000-3000лв (говорим за нови коли от магазина, а не "нов внос").

    Та какво точно да коментираме първоначалната инвестиция?
  • 48 Plovdiv

    19 2 Отговор
    Пропан-бутан, метан, водород, електричество. Това е бъдещето.
  • 49 Bobi

    16 2 Отговор

    До коментар #15 от "Ярослав Станчев":

    Ярославе , много добре им го обясни - браво !
    Аз за 230000 км. на газ съм сменил само веднъж чаркове по газовата за 30лв. и това е . Сигурно е късмет
    Не знам колко ми харчи колата , но е под 10лв. на 100км.
  • 50 anesti

    6 0 Отговор

    До коментар #8 от "Инженер Химик":

    Инжинере, това Й накрая на думата в кой институт го научи?
  • 51 Diesel

    4 15 Отговор
    Само дизел - нафта винаги се намира по-евтино ! Моята е с 2.5 л. дизелов мотор и харчи около 6,5л/100км смесено Х 1,60лв - 10,40 лв/100км ! Представям си ако е 2.5 бензин колко ще харчи ,било то и на газ !!!

    Коментиран от #54, #55

  • 52 Ggggg

    10 5 Отговор
    С 2.5 душегуб ли ми се хвалиш бе? То нито разхода му е такъв, нито пък е надежден. Селскостопанската техника е с нафтата. ;)
  • 53 наблюдател

    0 1 Отговор
    До 51- anesti . Дано да не си инжИнер - както си го написал...
  • 54 БОБИ 62

    8 4 Отговор

    До коментар #51 от "Diesel":

    Хонда Акорд 2.0 бензин гори ми смесено около 10-12 л. Х 0.85 лв. = 10.2 лв на 100 км
    10.4 >10.2 по икономичен съм при това без да карам с крадена нафта
    :):):)

    Коментиран от #83

  • 55 БОБИ 62

    3 2 Отговор

    До коментар #51 от "Diesel":

    Забравих да кажа с газова уредба съм
  • 56 Ха Ха

    5 7 Отговор
    Жена ми има А4 3000 220 коня (с чип от диджитал тунинг и се кара само със 100 октана) ............ викаш САМОЛЕТ БИЛО НА ГАЗ ........... ми то и на бензин си е ГОЛЯМ ,КУХ МОТОР. Ако му сложим газ-направо е за скраб.
  • 57 fff

    3 1 Отговор
    е ти си знаеш какъв си...Сещай се.

    Коментиран от #74

  • 58 БАВАРЕЦО

    13 19 Отговор
    Като нямате пари за бензин защо карате изобщо.Колко ми горяла колата ами колкото я настъпвам.Аз пък се кефя като отида на бензиностанцията опашка пред газта аз отивам на бензинколонката и съм сам.Пълня с кеф 50литра по 1,88 на Газпром за 94 лева и си тръгвам с усмивка.Боли ма фара колко щяла да ми гори на газ.Аз газ и бутилка в багажника не искам.Карам по 15000км. на година и най важното е не колко струва едно или друго а колко изкарвам.
  • 59 jullliann72

    15 1 Отговор
    Тука само разбирачи,само капацитети има.А някой виждал ли е гаечен ключ и отверка.)))))))

    Коментиран от #73

  • 60 onq s konq

    12 7 Отговор
    Казано е :"Който си има брада,има си и гребен".А който не спазва това правило,т.е. купил добра кола но няма пари за подръжка и гориво-започва да се опитва да е.е дявола с разни газови уредби.Само че дявола не е п..раст!:)
  • 61 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 62 Иванов

    4 1 Отговор
    най добре да се включат експерти за д а направят независими проучвания...
    Примерно автомобили с газови уредби не замърсяват околната среда и могат перфектно да се движат без прескъпи катализатори и супер сложни вкл компютърни системи за манипулиране на двигателя..

    Автомобили с нарочно монтирани катализатори и други прескъпи устройства бълват особенни сухи газове/без лечебnия CO2/ които са остро канцерогенни..
    Всичко това с е вижда перфектно от космоса от наличната техника...
    Да се допроучат уврежданията за производството на електромобили - какво влагат в тях какви вреди нанася минно добивната индустрия ,,,за новите добиви..
  • 63 Бай Тошо

    10 2 Отговор
    То и малко дете да го питаш кое гориво е по екологично ще ти каже че на това на което нему трябва комин при изгарянето му,а това е само газта ,всичко друго е празни приказки и търкане на езици

    Коментиран от #101

  • 64 Jack bauer

    36 5 Отговор
    Статията е породила доста дебати, а и като гледам има доста разбирачи - газ, метан, бензин, дизел, нафта ... кое екологично, кое не. Аз да ви кажа най-екологично е с велосипеда, лошото е че гори по три пържоли с половин хляб на всеки 50 км. ;)

    Коментиран от #67

  • 65 мнение

    6 1 Отговор
    По екологичното от двете е Бензина-ГАЗ.
  • 66 1 април

    14 3 Отговор
    Формула 1 на дизел щели да пускат.
  • 67 Бай Тошо

    3 2 Отговор

    До коментар #64 от "Jack bauer":

    Да.твоята е екология е най доволно
  • 68 Янков

    11 1 Отговор
    Нещата са ясни! Нито дизелът, нито бензинът имат някакво бъдеще, ако наистина ще се вземат реални мерки срещу глобалното затопляне. Но дизелът е още по-мръсен от бензина и ако наистина ще се предприемат мерки срещу затоплянето - дизелът ще угасне малко по-бързо от бензина. Пък бензинът е на ред веднага след дизела. Въобще - бъдещето е електрическо, което е известно още от много отдавна. Единственият проблем е, че само Тесла е твърде напред с материала, а пък и има тъпчене на арабски и други петролни гушки...

    Коментиран от #69, #75

  • 69 Едикой си

    3 6 Отговор

    До коментар #68 от "Янков":

    Скоро арабелите няма да позволят да си отидат нито дизелите нито бензините...
    Когато това стане тези хора ще умрат от глад вероятно ( а шейховете ще бъдат принудени да си продадат половината Бентлита и Ройсове).
  • 70 Бай Тошо

    7 5 Отговор

    До коментар #15 от "Ярослав Станчев":

    Точно казано човеко,иначе моя пасатор е на близо 500000 км от които 300000км само на газ не виждам да се е износил мотора,забелязвам че има хора които хабер си нямат от екология и едно си знаят бензин дизел а не си дават сметка колко е по чист въздуха само от това че 80% от колите в България са на газ
  • 71 Emerson Fitipaldi

    2 1 Отговор
    Ми то отдавна си има формула за дизели.
  • 72 vladdinev

    4 2 Отговор
    Къде е тая нафта по 1,60 та и аз да се облажа..............
  • 73 ПРОСТОТИЯ

    3 0 Отговор

    До коментар #59 от "jullliann72":

    Аман от неграмотни 5-то класници.............."отверка"
  • 74 Ха Ха

    1 1 Отговор

    До коментар #57 от "fff":

    ???
  • 75 Гост

    14 8 Отговор

    До коментар #68 от "Янков":

    Какво Глобално затопляне те гони? И тази лъжа ще лъсне като Озоновата дупка!
    Вместо да вярваш на тъпите манипулирани и купени журналя, поне чети малко научна литература!!! Вземи се образовай, че съдържанието на СО2 е "умопомрачителните" 0,039%: https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D1%82%D0%BC%D0%BE%D1%81%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B0_%D0%BD%D0%B0_%D0%97%D0%B5%D0%BC%D1%8F%D1%82%D0%B0
    И за искам да карам електричка, но не на цената на лъжи. Тази гнусна лъжа със затоплянето имам чувството, че се финансира от петролните компании, за да си оправдаят високите цени на горивата!!!
    Ето ти и цял списък с учени, които оспорват вината на човека за т. нар. Глобално затопляне: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_scientists_opposing_the_mainstream_scientific_assessment_of_global_warming
    Хубаво е да се мисли, преди да се повтаря като папагал апокалиптичните лъжи! Нека не бъдем като предците ни, които са вярвали, че чрез жертвоприношения, ще омилостивят боговете от плоската ни земя, която е била център на света според тях!!!
  • 76 PetrolHead

    8 7 Отговор
    АЕ КВО МЕ БРИГА ЗАТОПЛЯНЕ ИЛИ НЕ КАТ НЕ МОА ДА ДИШАМ от автомобилна смрад уе?!

    Буталният двигател е задънена улица. Арабите, който се е поинтересувал (Masdar Institute ala bala) знае, че инвестират най-много в зелени технологии и най-вече проучвания там, за да са и в бъдещето номер едно. А дотогава ще изтискат квото може от нефта, ЕСТЕСТВЕНО, освен ако някой не им попречи ;)

    А електромагнитната сила е от друго измерение. В един електромотор има само един ротор и НИЩО с бутала не може му се опре!!!
  • 77 Ники

    5 5 Отговор
    Колите на метан и пропан - бутан не са много по безвредни от към вредни емисии co2 Тези горива са също въглеводороди , както и останалите! Ако една кола изхвърля 120 единици co2 на бензин, на газ изхвърля 100 единици! Справка каталога на дачия евро6 има и други фирми , които предлагат коли на газ - заводски! От икономическа гледна точка газовата уредба се изплаща след 50 хил.км говоря за дачия! Има и по евтини уредби - при коли с по висок разход на гориво има голяма далавера!
  • 78 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 79 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 80 чук норис

    6 1 Отговор
    Наздраве,модератора.Знеш ли какво е въртящ момент.
  • 81 klinton

    4 3 Отговор
    на пропан много смърди
  • 82 Компот

    16 2 Отговор
    CO2 не е отровен, той е инертен газ който издишваме и с който се "газират" напитки. Вярно е,че е по-тежък от въздуха,но не е отровен. CO е отровен.
  • 83 жигитайците

    6 3 Отговор

    До коментар #54 от "БОБИ 62":

    Тя нафтата ако е крадена - пари не струва! хаха
    Иначе на тоя свят няма нищо, ама нищо, което да има само плюсове без минуси. Само, че понякога още не знаем какъв х*й аа такова де минус ще ни се нацепи отпосле...
  • 84 ЦРУ

    12 4 Отговор
    Само да спомена, че българи в САЩ са изобретили водороден двигател, но случая се покри много бързо

    Коментиран от #102

  • 85 Асенчо Таксито

    4 2 Отговор
    Айде стига джиткахме само количките, има и градски траснпорт!
  • 86 Mr. Tech

    5 9 Отговор
    По-голяма тъпотия за сравнението м/у въртящ момент и к. с. не бях чувал. И за ускорение и за максимална скорост ти трябва мощност (сиреч конски сили). Въртящия момент е една величина получена от директрисна сила производна на тази от движението на буталото надолу, при работен ход, която сила най-просто казано характеризира колко силно буталото натиска коляното на кв. Всички много я дъвчат, но почти никой не разбира какво говори. По отношение на крайните технически характеристики на автомобила, тази величина не е определяща. Тя е определяща по отношение на това колко конски сили ще прави двигателя. Бърз пример - ф1 болидите са с малък въртящ момент и много конски сили...
  • 87 До Mr Tech

    10 4 Отговор
    А сега ми кажи колко тежи един болид барабар с пилота, сравни ги с един камион Тир, който горе долу има същата мощност в к.с и ще разбереш целта на въртящия момент и Nm. Аман от разбирачи.
  • 88 Бомб

    10 9 Отговор
    Дизеловия мотор е скъп за поддръжка.Ако отидат дюзите, демпфера и т.н, плащаш цената на колата на половина. А при бензина с 1000лв може да смениш лагери, верига,съединител на куп..При разлика от 1лв между газта и бен. И дизела, един ГИ среден клас при разход 10на100, се изплаща точно за 10000км.Но на вкус и цвет-тавариш нет!
  • 89 ДжаДжа

    6 7 Отговор
    Мойто дизелче ми гори 3,8/100 при нормално каране (90-100) а като настъпвам 4-4,2/100. Със 7-8 лева (имаме бензиностанция Марешки и зареждаме малко по-тънкажно) минавам 100км. Обслужването е колкото на бензинова кола защото разлика в крайната цена на всички консумативи не виждам. Отделно не съм давал 1-2 бона а може и повече за качествена газификация. И със сигурност икономията от горивото не я давам за обслужване защото не чакам колата да се скапе и чак тогава да ида в сервиз.
  • 90 Fuck ti

    3 1 Отговор
    Аман от хора говорещи каквото са доchули от махленски разговори.Съвременните bензинови двигатели също са с демпферен съединител,или повеchето от тях...


    Дизеловия мотор е скъп за поддръжка.Ако отидат дюзите, демпфера и т.н, плащаш цената на колата на половина. А при бензина с 1000лв може да смениш лагери, верига,съединител на куп..При разлика от 1лв между газта и бен. И дизела, един ГИ среден клас при разход 10на100, се изплаща точно за 10000км.Но на вкус и цвет-тавариш нет!
  • 91 Gosty

    14 6 Отговор
    Benzina si e benzin tva e nai dobroto gorivo i vinagi shte si ostane nai dobroto.
  • 92 ebasi

    6 0 Отговор

    До коментар #16 от "stenly":

    Не си прав в случая.

    Природен газ, е газът който се образува в или около нефтените находища и се извлича като гориво. В природният газ се съдържат различни фракции на (основно) въглеводородни атоми CxHy, като обикновено 90% от тях са CH4 (Метан), а останалите 10% съдържат основно C2H6 (Етан), C3H8 (Пропан), C4H10 (Бутан) и C5H12 (Пентан), като пропана и бутана са общо около 5%, а пентана е по-малко от промил от цялото съдържание.
    От тези всичките фракции извлечени от природният газ (подобно на нефта) се използват за различни цели:
    - Метанът (отделен като фракция или без отделяне) се използва основно като гориво в топлоелектрическите и топлофикационни централи, както и за отопление (газифициране на домовете).
    - Етанът се използва основно за производство на етилен (но може да се използва и за гориво)
    - Пропанът, бутанът и пентанът (като смес или отделени) се използват за мобилни газови резервоари за доставяне на гориво, където е необходимо (например, автомобилни газови уредби, бутилки за домашни готварски/отоплителни газови печки, къмпинг газови котлони и т.н.) Понеже са по-плътни и се съхраняват при по-ниско налягане, съответно по-безопасни при съхранение.
    - Пентанът също се използва и за някои научни цели.
    Естествено фракциите на природния газ имат и други приложения, но това са основните.
  • 93 опонент

    6 3 Отговор
    до кога ще продължават да словоблудстват с това глобално затопляне ?!? ледникови периоди и жеги в живота на планетата е имало , има , и ще продължава да има на Земята (със , и без участието на човеците), факт който много удобно се премълчава от геолозите . нима не са изчезвали цели древни градове-държави заради сушите и жегите, тогава пак ли са карали дизел и бензин?!?това са процеси които изцяло не зависят от хората. виж- замърсяването на въздуха особено в големите градове е наистина проблем който стои сериозно. както някой от Вас вече споменаха има много други горива които са безвредни- газ, горивни клетки с водород и т.н.
  • 94 Радослав

    3 1 Отговор
    Искам да питам колектива на Факти , какво ви е мнението за двигател HCCi
  • 95 Гост

    6 2 Отговор

    До коментар #13 от "Pulp Fiction":

    Електрическите двигатели са бъдещето. Като за зареждането им трябва да се използва енергия от възобновяеми източници. Само че за никой от световните производители на гориво това не е изгодно, защото това което е в неограничени количества (слънце, въздух, вода) не можеш да го продаваш (не и на толкова висока цена) и не можеш да правиш пари... А междувременно ние го ядем...

    Коментиран от #96

  • 96 име на гост

    2 1 Отговор

    До коментар #95 от "Гост":

    Това няма как да е вярно. Ако се замислиш малко за консумация и производство (математика) ел. енергията никога няма да е достатъчна в ситуация на масово електромобило строене. Вятърът може да спира, има част от деня наречен нощ, а реките могат да пресъхват в сух сезон. Така, че отново ще се прибегне до твърдото гориво/урана за произвотство на електричество. Поради която причина твоите "зелени" автомобили няма да са толкова зелени вече. Ако трябва да сме честни за производството на едно ел. ПС се замърсява природата повече от колкото ако се кара дизелов автомобил 1 година.
  • 97 unnamed

    8 2 Отговор
    На 101% съм сигурен, че тука няма нито един човек, който с ръка на сърцето да каже "сложих газ на колата, за да пазя природата" !!!

    Коментиран от #98

  • 98 Газаджията

    2 1 Отговор

    До коментар #97 от "unnamed":

    И заради икономията, и заради природата!
  • 99 Съни

    5 3 Отговор
    Поставянето, извън завода производител на газови ... да се забрани със закон!!!
    Който не си кара автомобила с горивото на което е произведен...отнемане и на скрап...
    Като сте големи разбирачи, защо не работите в заводите производители на “газови” возила....

    Карам си нови коли на дизел и/или бензин и си свиркам...
    Не е проблема колко струва ххх а колко изкарваме.... Работете повече!!!
  • 100 Гост

    0 0 Отговор

    До коментар #15 от "Ярослав Станчев":

    https://www.auto-data.net/bg/opel-astra-j-facelift-2012-1.4-lpg-140hp-ecotec-19432
    https://www.auto-data.net/bg/opel-astra-j-facelift-2012-1.6-cdti-136hp-ecotec-start-stop-19557

    Господинчо, ще погледнеш ли емисиите на тия две коли, заводски? Има много още примери за такива. Ето ти еднакви коне и гледай на воля. Ако пък не довиждаш , изтрии си очите.
  • 101 Гост

    1 0 Отговор

    До коментар #63 от "Бай Тошо ":

    Публикувано във факти.бг: https://www.auto-data.net/bg/opel-astra-j-facelift-2012-1.4-lpg-140hp-ecotec-19432
    https://www.auto-data.net/bg/opel-astra-j-facelift-2012-1.6-cdti-136hp-ecotec-start-stop-19557

    Ето и за теб. А комин има дори и при газовите котли за отопление.
  • 102 Гсот

    1 0 Отговор

    До коментар #84 от "ЦРУ":

    Водородният "двигател" не е двигател , какъвто си го представяш. И това го има отдавна - Тойота Мирай и после Хонда направиха. Нисан също имат мисля.
    Това е електрическа кола, задвижва се от ел мотор, но токът идва от клетка , която се катализира с водород и така прави ток за ел двигателя. Мисля че това ще е бъдещето.
  • 103 Сашо

    0 0 Отговор

    До коментар #8 от "Инженер Химик":

    Интересно, толкова запознат и начетен човек, а не знаеш как се пише фракциЙ 🤔😂
  • 104 да бе да

    0 2 Отговор

    До коментар #38 от "да":

    " Газта е за котлоните, нафтата е за печките, бензина е за колите. Това е. Кратко, точно и ясно."

    Това беше до края на 80те години. Сега кой ползва нафта за отопление?? Все едно да сложиш банкноти за разплаване на огън...
  • 105 Оne wise

    1 1 Отговор
    Не мога да си обясня как пълни илитерати се опитват да налагат своите "компетентни" мнения. Аз съм инженер по ДВГ и само мога да ви дам съвет - карайте на пропан-бутан. Топлинното му число е с около 8 по-малко от това на бензина, но това се компенсира с малко обогатяване на сместа при настройка на газовата уредба. Не слушайте мнения на шофьори ползващи газови уредби от 80-те години. Днешните газови уредби не дават никакви проблеми и не изискват никаква поддръжка. При днешните цени карането на пропан-бутан е два пъти по-евтино и газовата уредба се изплаща до 1 година.
  • 106 Наско

    2 2 Отговор
    Само 1.9 tdi най -доброто !!!!!!!
  • 107 Денис

    0 0 Отговор

    До коментар #2 от "Jimmy":

    Съгласен съм, че има разлика в монтажа, ама за подземните гаражи е така. Аз имам гаражна клетка в подземен паркинг и колкото и да ми се иска да пробвам кола на газ - е не мога! Тоест мога, но ако стане нещо ще гътне блока. А и съседите като ме усетят ще стане скандал. И тъй като не ми се дават луди пари за чист бензин карам дизел. Т'ва е.
  • 108 Потребител

    2 0 Отговор
    Четох някъде, че всъщност влиянието върху околната среда от автомобилния транспорт е едва 5%. Останалото е политика на компаниите. Сега решиха да произвеждат и продават вече електрички. Дали ще спрат движението на корабите(големи замърсители също) на самолетите, които летят с десетки хиляди днес и изяждат кислорода в пъти повече от автомобилите, камионите на големите компании, дали ще спрат ТЕЦ-овете, предприятията. Всички са се концентрирали върху леките автомобили, понеже са милиарди по света и това е огромен пазар. Сега ще сваляме от употреба ДВГ и ще продаваме ал.автомобили. Това са мега печалби.
  • 109 John Doe

    2 2 Отговор
    Аз си карам 2.5 шестаче със 170 кончета, гори ми 13-14 градско и 10 извън. Върви страхотно, звучи още по-добре! Еко е, евтино е и е кеф. Сега някой да ми обясни как с 1.9 тди му е по-добре и по-кеф.
  • 110 BMWPower

    1 3 Отговор
    BMW E91 335D.
    Бензинова кола, когато отговори на разход/динамика може да ми се обадите.
    Сега ще скочите срещу скъпите ремонти - да ама не, бензина с тая сила се чупи в пъти повече, тъй като най-често е слаба ръчна кутия и малък литраж натоварен мотор.
    И преди да скочите срещу саждите - като не се вземе най-евтиното BMW от мобиле както Ганьо знае най-добре и не мине през всички псевдо мапери в бълхария - колата замърсява по-малко от бензиновият ви тор който бълва облаци масло, обаче карайки на газ мислите, че сте Евро 16.
    Ай чао.
  • 111 Бегай

    0 1 Отговор
    Нема Москвич дизел
  • 112 неутрален

    1 0 Отговор
    като нямаш пари за гориво /бензин или нафта/не си купувай кола
  • 113 Нафтова печка

    2 1 Отговор
    Всеки , който кара нафтова печка се мисли за тарикат !
  • 114 Минаващ от тук

    2 1 Отговор
    Значи карах дизели. Особено с последният, модерен, се напатих с ЕГР клапан, филтър за твърди частици и демпферен маховик. Благодаря. Купих си бензин. Също модерен. Автомобилът ми е нов. За разликата от 1 литър на сто(2лв.) не си заслужава икономиите на дизела, които после даваш на веднъж за ремонти. Сега си джиткам, свирукам си и гледам пушилките край мен. За дизела казахте ли за азотни и серни окиси, които се отделят и с влагата във въздуха правят дизела доста по-вреден от бензиновия мотор. Сега от ауспуха ми не мирише на нищо.
  • 115 Газ му е майката

    0 0 Отговор
    Има си недостатъци то се знае но моя опит сочи 120к на газ продадох колата и мотора пееше човека я кара още няколко години после е продал двигателя че са го ударили.Сега карам със ОБД инжекцион 75к+ мотора си е ОК.Поне за сега .Два пъти във годината добавки за горивна система и клапани и няма ядове.Възможно най евтино и надеждно. Дизела е ОК върви супер ама много скъпи части високо тегло разбива предница износва спирачки гуми всичко отива по бързо само двигателя е по здрав,като изключим турбо ,дюзи ,клапани но и по скъп за ремонт кой както иска по добре повече коли на нафта та газта да е по евтина ;)
  • 116 with

    0 0 Отговор
    Изглежда че дизелите и газаджийте се познават по миризмата на спестени пари тоест те пестят пари докато ни тровят