Last news in Fakti

16 Октомври, 2015 08:33 43 134 16

Шедьовър с 3 мотора или реплика на Citroen DS

  • general motors-
  • precept-
  • citroen-
  • ds
Шедьовър с 3 мотора или реплика на Citroen DS - 1
Автомобилът, който виждате на снимките се нарича Precept и е дело на американския гигант General Motors. Той се появява на бял свят през 2000 година и представлява концепция на свръхикономично возило. Идеята на американците е да създадат кола с много ниски нива на изхвърляни в атмосферата вредни газове, както и такава с разход на гориво от порядъка на 3 литра на 100 километра пробег.
В крайна сметка това се получава, но по-интересна е очевадната прилика с един от малкото култови модели на Citroen - DS. За разработката на Precept янките използват доста възли и агрегати от една друга тяхна концепция - EV-1. Моделът се явява хибрид, но не в смисъла, в който сме свикнали да използваме тази дума що се отнася до автомобили.
Precept разполага с два напълно самостоятелни двигателя - един дизелов и един електрически. За задвижването на предните колела се грижи електромотор с мощност 34 конски сили, който разполага с батерии, система за охлаждане и т.н. Отзад пък е монтиран 1.3-литров трицилиндров турбодизел от Isuzu, който работи съвместно с електрически "многоцелеви модул", добавящ мощност от още 13 коня.
Въпросният модул служи и за стартиране на дизеловия мотор, и като генератор за зареждане на никел метал-хидридните батерии. Той играе ролята и на стабилизатор, заместващ необходимостта от трансмисионни синхронизатори, а последната му функция е свързана с асистирането му и на двата основни агрегата при резки ускорения. Ако цялата тази система с три отделни мотора ви се струва сложна, то сте напълно прави.
Това е единственият автомобил с четири различни системи за охлаждане - за дизеловия двигател, за електромотора, за батериите и за турбоинтеркулера. Освен това колата впечатлява и с трите си отделни системи за напрежение - 12, 24 и 36 волта, както и с 16-те си радиатора. Сложна схема от 47 микропроцесора се грижи за действията на всички тези възли и агрегати и осигурява предвижването на Precept по пътя.
Звучи невероятно, но цялата тази сложна система започва да функционира идеално, а освен това Precept изумява и с изключително ниския си коефициент на въздушно съпротивление - 0.16. Така конструирана сложната кола харчи малко над 3 литра на 100 километра, което е много близко до предварителните планове. Но да се върнем на визията - Precept поразява с екстериорното си сходство с един хипотетично нов Citroen DS.
Издължената капковидна форма, скритите наполовина задни колела, дългият капак, линията на стъклата, тънката С-колонка и сдвоените предни светлини доста успешно копират основните линии на DS. Ако емблемата му бе заменена с двата шеврона, всеки би си помислил, че това е наследник на "Богинята", при това произведен през 2016 година, например.
Естествено това съвсем не е Citroen, а една уникална концепция, показваща предела на възможностите на американското автомобилостроене. Всичко обаче приключва през същата тази 2000 година, когато президент на САЩ става Буш. Много бързо след това "голямата американска тройка" забравя за тези скъпи, изтънчени и сложни за обслужване автомобили.
Сега концепцията Precept най-вероятно събира прах в някой забравен склад, или пък може да е разглобена на съставни елементи, част от които да са използвани за друг проект. Сега хибридите навлизат все повече в нашия живот, но дизайнерския фокус е изместен в страни от аеродинамиката. Видно е, че концепцията Precept е изпреварила времето си. Както всъщност и DS...


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Караиванов

    0 0 Отговор
    Наистина уникален автомобил, изпреварил времето си.
  • 2 некойси

    1 0 Отговор
    Мда, младите туку що дипломирани студенти работили за GM са били технически добре подготвени и ориентирани, но за съжаление ръководството е дърпало назад.
  • 3 ККК

    0 0 Отговор
    Ако не беше джордж буш сега повечето коли в БГ щяха да са електрически, все пак говориме за преди 15 години, без вредни емисии, без шумове
  • 4 Електрик

    0 2 Отговор
    17 години преди това Форд са имали по-добро творение. Преди 30 години инженерите са правили радикални промени по автомобилите, а сега само слагат 2-3 или 4 турбини. Преди толкова години от 1,5 литра с една турбина са вадели 1500кс, а сега драг рейсърите в БГ от 4 литрови не могат да изкарат толкова. Хубави и смислени концепции които са правели преди 30 години още ги няма на масовия пазар.

    Коментиран от #12

  • 5 нелепо

    2 0 Отговор
    Сравнението с DS е просто нелепо
  • 6 Гост

    4 1 Отговор
    Тая грозотия няма нищо общо с DS

    Коментиран от #7

  • 7 един от многото

    0 8 Отговор

    До коментар #6 от "Гост":

    То пък DS-а като е една красота....

    Коментиран от #10, #11

  • 8 bibbo

    2 0 Отговор
    това да не дава Господ да го ремонтираш
  • 9 Di Stoev

    0 0 Отговор
    Ехее..луд да станеш...По-сложно от това няма на къде :)
  • 10 S Doichinov

    0 0 Отговор

    До коментар #7 от "един от многото":

    Кажи някой по-красив за времето когато е създаден.

    Коментиран от #13

  • 11 PlimP

    0 0 Отговор

    До коментар #7 от "един от многото":

    7, като гледм прес 60-те другите ква красота бяха, мани мани :D:D
  • 12 Никой

    2 0 Отговор

    До коментар #4 от "Електрик":

    Има си много добра причина поради която серийните коли не са 1.5 по 1000кс. През последните години технологиите много напреднаха, както в моторите, така и в скоростните кутии. Вече има V8ци които по 9 харчат и 2 тонни коли ускоряващи 0-100 за 5 сек. Концептите всеки знае, че са за да се покаже какво би изглеждало в бъдещето и насоката на компанията. В повечето случаи е просто твърде скъпа за поддръжка, направа или е просто непрактична.
  • 13 кроко

    4 0 Отговор

    До коментар #10 от "S Doichinov":

    Това с красивото е доста субективен въпрос - за най-красива кола за миналия век се води Ягуар Е-тайп, ама той се прави от 61 до 75 и има три версии - нещо като сегашните фейслифтове и не знам точно коя версия е обявена ил се говори общо за силуета му.
  • 14 Plovdiv

    2 1 Отговор
    Старият Ситроен ДС е много по-приличен на вид от това чудо девето... Пред него даже и първите модели на Фиат Мултипла и Санг Йонг Ратола изглеждат почти красиви...
  • 15 PETRIC

    0 0 Отговор
    Super ste golem laik pozzzna site citaci...od makedonec od pirinska nekogasna makedonija super ste pozzzz daste mi zivi I zdravi site
  • 16 Валентин

    2 0 Отговор
    Красотата е субективно нещо. Лично на мене ми харесва вида на DS. Много хора биха казали че е кола на 20ти век и не без причина я наричат 'Богинята' ...Има доста неща който за изпреварили времето си и това е само в 1 модел,а не в няколко.