10 Декември, 2005 17:08 26 746 4

Honda Civic

  • honda-
  • civic-
  • honda civic

Марката Honda винаги се е развивала по различен път от останалите японски автомобилостроители. Мотоциклетно-състезателното родословие на високооборотните двигатели и разпознаваемата външност са спечелили на колите є милиони фанатични привърженици по цял свят, а качеството на изработката и експлоатационните им достойнства неминуемо ги поставят в челото на класациите по надеждност. Една от причините за този бляскав имидж носи простичкото име Civic. През последните две десетилетия компактният хечбек с отявлени спортни наклонности си завоюва място в сърцата не само на обикновени домакини, които ценят преди всичко безпроблемната поддръжка, а и на "бързи и яростни" младоци, развили почти религиозно почитание към свещената абревиатура VTEC.

От 1991 до 2001 г. Honda успя да лансира с еднакъв успех цели две поколения на бестселъра си. Петата и шестата генерация на Civic затвърдиха статута на модела като един от безспорните лидери в дисциплината безгрижна експлоатация в Голфовия клас. Макар да се различават твърде слабо в конструктивно отношение, двата автомобила неслучайно носят отделни фабрични индекси. Единственото, което ги обединява безусловно, е великолепното качество на изработката и липсата на каквито и да било сериозни дефекти. След лансирането на седмото поколение преди две години, компактите "хонди" от 1995-2001 г. станаха по-достъпни и вече се срещат по обявите за продажба.

Най-разпространени на пазара на употребявани автомобили са хечбековете и седаните от шестата генерация Civic. При избора на тип

каросерия

обаче трябва да се вземат под внимание някои детайли. Сравнително рядко купувачът може да се натъкне на хечбек с пет врати, който се произвежда само във Великобритания. Той използва модернизираната платформа на петото поколение, отличава се с по-сдържана външност и интериор, както и с леки модификации по силовата част. Не е изключено също да се попадне на купе с две врати или комби с традиционното за марката означение Aero Deck, също британско производство.

Civic няма проблеми с корозията още от края на 80-те. Каросерията на шестата генерация е двойно поцинкована, като защитно покритие липсва само при по-неуязвимите места - например покрива и рамките на вратите. Въпреки това повечето почитатели на марката са склонни да признаят, че предишното поколение като че ли понася солните разтвори по родните пътища по-леко. В сравнение с предшественика си Civic VI предлага повече простор, по-голям багажник и повишен комфорт, но спортният дух на модела се е запазил. Сред минусите, които повечето собственици изтъкват, са ниският клиренс, нивото на шумоизолацията и ръждата по ауспухната система. Civic компенсира тези недостатъци с изключително качество на изработката и издръжливостта на материалите в салона.

Заговори ли се за Honda, темата за

двигателите

моментално заема централно място. Подобно на предишните генерации на модела, компанията се отчита със сравнително тесен избор от ралботни обеми, но с безбройни като модификации агрегати - само на шестото поколение се монтират общо 12 разновидности на 1.4-, 1.5- и 1.6-литровите мотори, а през Април 1997 г. традицията е нарушена за първи път с 1 800-кубикова машина. Да се "хванат спатиите" на съдържанието под предния капак невинаги е лесно. Най-малките двигатели са представени от D14A3 (1 396 см3, 75 к.с.) и D14A4 (1 396 см3, 90 к.с.). 1 500-кубиковите допълват избора с D15Z1 (1 493 см3, 90 или 105 к.с.), D15Z3 (1 493 см3, 115 к.с.) и D15Z6 (1 493 см3, 114 к.с.). Най-знаменити, разбира се, си остават 1.6-литровите агрегати D16Y2 (1 590 см3, 113 к.с.), D16Y5 (1 590 см3, 114/115 к.с.), D16Z6 (1 590 см3, 125/126 к.с.) и върхът в гамата B16A2 (DOHC, 1 595 см3, 160 к.с.).

Всички двигатели са 16-клапанови и често се оборудват със системата за промяна на фазите на газоразпределението VTEC (V-ariable Valve T-iming and lift E-lectronic C-ontrol). Това им позволява в режими до 4 500 об./мин. да проявяват изключително злояд характер. Над тази заветна граница обаче в моторния отсек избухва прословутият "хондовски" взрив, който продължава почти до 8 000 об./мин.

Самата система VTEC представлява няколко гърбици на коляновия вал с различна височина и профил за всеки цилиндър и се управлява чрез хидравлика. Макар да е доста прецизна и сложна, тази механика се е доказала като изключително надеждна. Дори без нея обаче Civic се справя значително по-добре от повечето си преки конкуренти в Голфовия клас. С повече от прилична динамика може да се похвали даже базовият 1.4-литров мотор.

За надеждността на двигателите на Honda се носят легенди и трябва да се признае, че голяма част от тях са верни. Основното и най-важно правило за опазване на здравето на агрегатите е да не се пести от маслото. Не са нужни никакви присадки, нито промивки - достатъчно е смазващата течност да бъде с качество не по-ниско от SH или SJ по стандарта на API. Трябва да се сменя на всеки 10 000 км (или по-често), като веднъж седмично се проверява нивото му - с времето високоборотните двигатели неминуемо започват да горят масло, особено ако "се развъртат" подобаващо. Препоръчваният от Honda интервал за смяна на ангренажния ремък е 100 000 км. При това обтягащите ролки издържат доста повече и не се нуждаят от непременна замяна заедно с него. Собственикът трябва да отделя специално внимание на тази операция, защото при скъсване на ремъка последствията могат да бъдат катастрофални. Иначе при полагане на елементарни грижи моторите на Civic с почти пълна сигурност няма да напомнят за себе си поне 300 000 км.Подобно на силовата част, правилото за своевременна профилактика и използването на качествени консумативи важи с пълна сила и за

трансмисиите

През 1995 г. Honda модернизира скоростните кутии на Civic и използването на специално фирмено масло MTF (Manual Transmission Fluid) става задължително. Смяната му се извършва на всеки 40 000 км. Единственият характерен проблем, който могат да създадат механичните трансмисии, се дължи на мръсотията и разтворите, ползвани за почистване на улиците през зимата. Те се натрупват по шарнира, за който е закрепен лостът на скоростите, и ограничават подвижността му. Решението е едно - разглобяване, промиване и смазване.

В Honda разработват автоматичните си трансмисии сами. Конструкцията им е доста необичайна - вместо традиционните планетарни предавки те използват валове по подобие на "ръчните" скоростни кутии. Производителят препоръчва специално масло ATF (Automatic Transmission Fluid), макар че се допуска и замяната с качествени смазки като Dextron.

Окачването

на Civic представлява рядък пример за съчетаването на нелоша плавност на хода, приятна управляемост и образцова издръжливост. Ходовата част е в състояние да понесе дори издевателствата на пътни условия като българските почти 200 000 км преди да се наложи сериозен ремонт. Добре е да се избягват "тунинговани" екземпляри с неоригинални джанти, които увеличават следата. Те стоят много ефектно, но скъсяват живота на лагерите.

Проблемите по

електрическата инсталация

са сведени до минимум. Единствените грижи, които създава Civic в това отношение, са корозиралите кабели на клаксона, единичните откази на електрическите стъкла и централното заключване и пълното изтощаване на оригиналния акумулатор. Статистиката отчита също прекъсващи кабели на запалването и дефектни свещи.

Малката Honda може да достави много радост, емоции на пътя и безгрижни километри на собственика си. Познавачите ценят тези качества на компактната японка и затова употребяваните екземпляри не са никак евтини. Civic обаче си заслужава парите.

Справка за модела
Honda Civic (MA8,9/MB1-4,6/EG3...)
История
Септември 1991 Honda представя петото поред поколение Civic.
Септември 1995 Дебютира шестата генерация на Civic. Моделът по старому се предлага с каросерия хечбек с три или пет врати и седан, а моторната гама вквлючва 1.4-, 1.5- и 1.6-литрови бензинови двигатели с мощност от 75 до 160 к.с.
Март 1996 Започват продажбите на версията Coupe с 1.5- и 1.6-литров мотор със 105 или 126 к.с.
Септември 1997 Мощността на базовата модификация на 1.6-литровия двигател нараства до 115 к.с.
Април 1998 Дебютира комбито Aero Deck и топверсията 1.8i VTi, оборудвана с 1 797-кубиков агрегат с мощност 169 коня.

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател
1 902 EUR
Скоростна кутия (механична)
1 721 EUR
Динамо
312 EUR
Стартер
285 EUR
Водна помпа
77 EUR
Ауспух (без катализатор)
453 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни)
111 EUR
Накладки (предни дискови)
59 EUR
Фар (комплект)
134 EUR
Калник
82 EUR
Цените са за оригинални резервни части по
справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел
Honda Civic 1.4i /75 к. с./, произведен 1995 г.

 

ЦЕНИ НА СТАРО НА Honda Civic (MA8,9/MB1-4,6/EG3...)
Модел
Врати
кВ/к.с.
Нов
1999
1998
1997
1996
1995
Honda Civic 1.4i
3
55/75
12 261
5 600
4 800
4 250
3 800
3 200
Honda Civic 1.4i
5
55/75
13 605
-
-
4 800
4 200
-
Honda Civic 1.4i
5
55/75
14 510
6 550
5 500
4 850
-
-
Honda Civic 1.4i S
3
66/90
12 028
6 000
5 450
4 900
4 350
3 800
Honda Civic 1.4i S
4
66/90
14 850
6 650
5 850
5 150
4 600
4 000
Honda Civic 1.4i
5
66/90
13 283
-
-
-
4 050
3 600
Honda Civic 1.4i S
5
66/90
14 664
-
-
5 200
4 700
-
Honda Civic 1.4i S
5
66/90
15 840
7 050
6 000
5 400
-
-
Honda Civic 1.5i
5
66/90
15 431
-
-
5 400
4 800
3 850
Honda Civic 1.6i LS
5
83/113
17 629
-
-
6 000
5 350
4 700
Honda Civic 1.5i LS
3
84/114
15 226
6 800
6 100
5 400
4 800
4 200
Honda Civic 1.5i LS
4
84/114
16 709
7 350
6 250
5 550
4 900
4 200
Honda Civic 1.5i VTEC
5
84/114
16 607
7 200
5 900
5 300
-
-
Honda Civic 1.5i LS VTEC
5
84/114
17 783
7 800
6 700
5 950
-
-
Honda Civic 1.6i ES
3
84/114
18 095
-
-
6 150
5 500
-
Honda Civic 1.6i ES
3
84/114
17 629
7 850
6 950
6 150
-
-
Honda Civic 1.6i ES
5
85/115
17 939
7 950
6 800
6 100
-
-
Honda Civic 1.6i LS (Automatic)
5
85/115
17 742
7 850
7 100
6 350
-
-
Honda Civic 1.6i SR
5
93/126
18 652
-
-
6 300
5 550
4 800
Honda Civic 1.6 VTi
3
118/160
19 879
8 700
7 550
6 750
6 000
5 200
Honda Civic 1.8i VTi
3
124/169
20 879
8 950
7 600
6 750
-
-
Honda Civic Aero Deck 1.4i
5
55/75
15 431
6 500
5 850
-
-
-
Honda Civic Aero Deck 1.4i S
5
66/90
16 760
7 200
6 500
-
-
-
Honda Civic Aero Deck 1.4i SR
5
66/90
17 555
7 950
7 150
-
-
-
Honda Civic Aero Deck 1.5i VTEC
5
84/114
17 527
7 450
6 650
-
-
-
Honda Civic Aero Deck 1.5i LS VTEC
5
84/114
18 703
8 500
7 600
-
-
-
Honda Civic Aero Deck 1.6i SR
5
85/115
18 327
8 300
7 450
-
-
-
Honda Civic Aero Deck 1.6i LS
5
85/115
19 634
8 900
7 900
-
-
-
Honda Civic Aero Deck 1.8i VTi
5
124/169
21 799
9 300
8 100
-
-
-
Honda Civic Coupe 1.6i LS
2
77/105
15 978
7 000
6 450
5 650
5 100
-
Honda Civic Coupe 1.6i LS Automatic
2
77/105
18 023
7 800
7 150
6 300
5 750
-
Honda Civic Coupe 1.6i SR
2
92/125
18 908
-
-
6 650
5 950
-
Honda Civic CR-X 1.6 ESi del Sol
2
92/125
19 846
-
8 600
7 650
6 650
5 800
Honda Civic CR-X 1.6 VTi del Sol
2
118/160
22 683
-
9 550
8 350
7 250
6 400
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke

 

Honda Civic (MA8,9/MB1-4,6/EG3...)
АЛТЕРНАТИВИТЕ
Honda Civic
Работен обем
1 396-1 797 куб. см
Мощност

75-169 к. с.

Максимална скорост
163-223 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
14.1-7.9 сек.
Volkswagen Golf
Работен обем
1 390-2 861 куб. см
Мощност

60-190 к. с.

Максимална скорост
153-222 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
18.8-7.8 сек.
Nissan Almera
Работен обем
1 392-1 998 куб. см
Мощност

162-201 к. с.

Максимална скорост
162-201 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
16.3-8.5 сек.
Toyota Corolla
Работен обем
1 332-1 975 куб. см
Мощност

72-114 к. с.

Максимална скорост
167-195 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
15.6-9.6 сек.


Димитър Димитров
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка 2 от 1 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Hunter_Man

    3 0 Отговор
    Шапка ти свалям, за честната тема. Всичко си е истина.
    THE POWER OF DREAMS!
  • 2 Мамамия

    1 0 Отговор
    Самата система VTEC представлява няколко гърбици на коляновия вал с различна височина
    ------------------------------------------
    Кажи честно, колко гъбрици има тоя колянов вал!?
  • 3 ceko 27

    1 0 Отговор
    Утре ще сменям малото на на Сivica .. :)
  • 4 Чичо Иван

    0 0 Отговор
    Сивика 1.4, 90 к.с, автоматик,от м. 01.2001год., с агенжен ремък ли е или с верига.Ако някой знае нека ми отговори.Благодаря!