Когато правим техническо описание на даден автомобил, то в повечето случаи веднага можем да го свържем с конкретна марка. Така например, комби автомобил с 4х4 система и предно разположен четирицилиндров опозитен двигател веднага се асоциира с японската марка Subaru, нали? Точно този пример обаче не е верен. Подобен автомобил е направен много преди Subaru, при това от един ирландски производител на трактори.
Става дума за автомобила Ferguson R5 - първият опит да се създаде компактен и същевременно функционален лек автомобил (не всъдеход) с предаване на момента и към четирите колела. R5 изпреварва в този аспект и Jensen FF (1966 година), и далеч по-късно появилите се автомобили Subaru, на които той толкова много прилича. Първият пълноприводен автомобил Subaru с двигател тип боксер е моделът 1300G, който се появява на бял свят, при това в ограничена серия, чак през 1971 година, а серийното производство стартира година по-късно.
А много преди това една фирма за производство на трактори "натрива носа" на всички, като създава базовата формула, която днес е толкова популярна. Помислете: днес почти всяка премиум марка има в моделната си гама лек автомобил тип комби, който разполага с версия с предаване на момента и към четирите колела. Именно поради тази причина научно изследователската работа на Ferguson е достойна за уважение.
За съжаление обаче, днес за Ferguson R5 се знае изключително малко. ТТ данни за този автомобил се откриват в различни автомобилни издания от 60-те години на миналия век, където колата се описва като "возило, построено да е максимално безопасно". Иначе, компанията Ferguson Research е основана от Гари Фергюсън, който е считан за "баща" на съвременния селскостопански трактор.
Интересното е, че Фергюсън е и първият ирландец, направил свой собствен самолет, който сам пилотира. Той е и човекът, който конструира първият в света болид от Формула 1 с 4х4 система. Болидът е обозначен като P99 и се появява на бял свят през далечната 1960 година. Великият Стърлинг Мос го определя в едно свое изказване, като: "любимият ми автомобил от Ф1".
Но да се върнем на темата на този материал. Въпросният прародител на съвременните коли Subaru, освен че разполага с опозитен двигател отпред и 4х4 система, има в арсенала си ABS система, дискови спирачки на всички колела, електрически стъкла и даже турбо компресор. Последният е монтиран към 2.2-литровия боксер, който пък не е заимстван от друга марка, а е собствено производство. И това се случва през 1965 година (по-някои други данни даже вкрая на 50-те)!
Още един любопитен факт за Ferguson R5 е, че скоростната кутия има хидротрансформатор по подобие на автоматичните, работата на която частично наподобява на съвременния лаунч контрол и на полуавтоматичните трансмисии Saxomat/Automatic Stickshift/Sportamatic използвани от Volkswagen и Porsche много години след това.
От дизайнерска гледна точка Ferguson R5 прилича на Renault, а един от малкото rизцяло заимствани детайли е радиаторната решетка, която е от тогавашния Dodge Stratus. Като цяло пред нас се открива един много рационален дизайн, формиращ автомобила R5, който с гордост и не без основание може да претендира за званието "предшественик на Subaru Forester"
Проблемът, който обаче изниква пред Фъргюсън през онези години е, че нито една от големите автомобилни компании, можещи да лицензират тази технология, не проявява интерес към неговата разработка. Иронията е, че много години след това болшинството от същите тези компании правят подобни коли, а Ferguson R5 си остава само като голям отпечатък в автомобилната история.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Мартин Милков
09:18 30.11.2015
2 Бате Цецо
Коментиран от #4
09:48 30.11.2015
3 самосвала
10:10 30.11.2015
4 незнайко
До коментар #2 от "Бате Цецо":
Може би си прав, но нали знаеш че руснаците никога не са в класации. И за Лада Нива беше същото.10:13 30.11.2015
5 Нема Бира
Коментиран от #10
10:53 30.11.2015
6 Бхд БхД
11:23 30.11.2015
7 Методи
Коментиран от #8, #11
12:44 30.11.2015
8 М52
До коментар #7 от "Методи":
Говорят за първото 4х4 комби с боксерен двигател отпред.14:03 30.11.2015
9 Bobi
14:19 30.11.2015
10 бай Пет
До коментар #5 от "Нема Бира":
Автомобилите Ламборгини се появяват като производство на високотехнологичен завод за хеликоптери,на който в последния момент отказват лиценз.Няма нищо общо с производството на трактори и скарване с Ферари,както и емблемата му няма нищо общо с бикоборството,а собственика е зодия Телец15:01 30.11.2015
11 Stoich
До коментар #7 от "Методи":
Колега прав си, а Газ 72М може и да е преди Москвича.15:44 30.11.2015
12 Stoich
15:49 30.11.2015
13 ян
Не се срамувайте от производителите на трактори - те имат да решават специфични проблеми и затова са добри в някой области. Примерно предаването 4х4. Едни от най-добрите спецове в предаването 4х4 от доста време са австрийците от Щаер.
А една от фирмите на Ламборджини е произвеждала трактори
15:57 30.11.2015
14 ян
16:07 30.11.2015
15 valyon
17:44 27.02.2017
16 Малко глупав
21:40 13.03.2018