Last news in Fakti

30 Ноември, 2015 09:02 43 307 16

Знаете ли, че тракторна фирма прави "Subaru-то на бъдещето" още през 60-те

  • ferguson-
  • r5-
  • subaru-
  • боксер
Знаете ли, че тракторна фирма прави "Subaru-то на бъдещето" още през 60-те - 1

Когато правим техническо описание на даден автомобил, то в повечето случаи веднага можем да го свържем с конкретна марка. Така например, комби автомобил с 4х4 система и предно разположен четирицилиндров опозитен двигател веднага се асоциира с японската марка Subaru, нали? Точно този пример обаче не е верен. Подобен автомобил е направен много преди Subaru, при това от един ирландски производител на трактори.

Става дума за автомобила Ferguson R5 - първият опит да се създаде компактен и същевременно функционален лек автомобил (не всъдеход) с предаване на момента и към четирите колела. R5 изпреварва в този аспект и Jensen FF (1966 година), и далеч по-късно появилите се автомобили Subaru, на които той толкова много прилича. Първият пълноприводен автомобил Subaru с двигател тип боксер е моделът 1300G, който се появява на бял свят, при това в ограничена серия, чак през 1971 година, а серийното производство стартира година по-късно.

Знаете ли, че тракторна фирма прави "Subaru-то на бъдещето" още през 60-те

А много преди това една фирма за производство на трактори "натрива носа" на всички, като създава базовата формула, която днес е толкова популярна. Помислете: днес почти всяка премиум марка има в моделната си гама лек автомобил тип комби, който разполага с версия с предаване на момента и към четирите колела. Именно поради тази причина научно изследователската работа на Ferguson е достойна за уважение.

За съжаление обаче, днес за Ferguson R5 се знае изключително малко. ТТ данни за този автомобил се откриват в различни автомобилни издания от 60-те години на миналия век, където колата се описва като "возило, построено да е максимално безопасно". Иначе, компанията Ferguson Research е основана от Гари Фергюсън, който е считан за "баща" на съвременния селскостопански трактор.

Знаете ли, че тракторна фирма прави "Subaru-то на бъдещето" още през 60-те

Интересното е, че Фергюсън е и първият ирландец, направил свой собствен самолет, който сам пилотира. Той е и човекът, който конструира първият в света болид от Формула 1 с 4х4 система. Болидът е обозначен като P99 и се появява на бял свят през далечната 1960 година. Великият Стърлинг Мос го определя в едно свое изказване, като: "любимият ми автомобил от Ф1".

Знаете ли, че тракторна фирма прави "Subaru-то на бъдещето" още през 60-те

Но да се върнем на темата на този материал. Въпросният прародител на съвременните коли Subaru, освен че разполага с опозитен двигател отпред и 4х4 система, има в арсенала си ABS система, дискови спирачки на всички колела, електрически стъкла и даже турбо компресор. Последният е монтиран към 2.2-литровия боксер, който пък не е заимстван от друга марка, а е собствено производство. И това се случва през 1965 година (по-някои други данни даже вкрая на 50-те)!

Още един любопитен факт за Ferguson R5 е, че скоростната кутия има хидротрансформатор по подобие на автоматичните, работата на която частично наподобява на съвременния лаунч контрол и на полуавтоматичните трансмисии Saxomat/Automatic Stickshift/Sportamatic използвани от Volkswagen и Porsche много години след това.

Знаете ли, че тракторна фирма прави "Subaru-то на бъдещето" още през 60-те

От дизайнерска гледна точка Ferguson R5 прилича на Renault, а един от малкото rизцяло заимствани детайли е радиаторната решетка, която е от тогавашния Dodge Stratus. Като цяло пред нас се открива един много рационален дизайн, формиращ автомобила R5, който с гордост и не без основание може да претендира за званието "предшественик на Subaru Forester"

Проблемът, който обаче изниква пред Фъргюсън през онези години е, че нито една от големите автомобилни компании, можещи да лицензират тази технология, не проявява интерес към неговата разработка. Иронията е, че много години след това болшинството от същите тези компании правят подобни коли, а Ferguson R5 си остава само като голям отпечатък в автомобилната история.

Знаете ли, че тракторна фирма прави "Subaru-то на бъдещето" още през 60-те


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Мартин Милков

    19 0 Отговор
    Свръхлюбопитна история. Поздравления. Рядко в българския нет се срещат подобни интересни материали.
  • 2 Бате Цецо

    5 0 Отговор
    Статията е много интересна, но с една малка неточност, че Ferguson R5 не е първият автомобил 4х4. Не съм сигурен, кой точно е първият, но ето един сериен 4х4 автомобил от 1955г. - ГАЗ-М72 - произведени са поне 4600 броя.

    Коментиран от #4

  • 3 самосвала

    3 0 Отговор
    Ами човека е изобретил нещо революционно и оригинално и както винаги, на момента това не е получило нужната подкрепа и внимание. И чак години по-късно почват да се произвеждат подобни автомобили.
  • 4 незнайко

    8 0 Отговор

    До коментар #2 от "Бате Цецо":

    Може би си прав, но нали знаеш че руснаците никога не са в класации. И за Лада Нива беше същото.
  • 5 Нема Бира

    4 0 Отговор
    И Lamborghini е направено от тракторна фирма!!!

    Коментиран от #10

  • 6 Бхд БхД

    3 1 Отговор
    Значи иновации по автомобилостроенето да чакаме от производителите на бяла и черна техника нали се насочваме към електромобилите
  • 7 Методи

    3 1 Отговор
    Отворете Гугъл и напишете Москвич 411. Да видим кой пръв е направил 4*4 комби. Ама нали е съветски и не фигурира в никоя класация.

    Коментиран от #8, #11

  • 8 М52

    4 1 Отговор

    До коментар #7 от "Методи":

    Говорят за първото 4х4 комби с боксерен двигател отпред.
  • 9 Bobi

    0 1 Отговор
    Spyker 60 HP е първата 4х4 кола , от 1906г.
  • 10 бай Пет

    1 1 Отговор

    До коментар #5 от "Нема Бира":

    Автомобилите Ламборгини се появяват като производство на високотехнологичен завод за хеликоптери,на който в последния момент отказват лиценз.Няма нищо общо с производството на трактори и скарване с Ферари,както и емблемата му няма нищо общо с бикоборството,а собственика е зодия Телец
  • 11 Stoich

    0 0 Отговор

    До коментар #7 от "Методи":

    Колега прав си, а Газ 72М може и да е преди Москвича.
  • 12 Stoich

    2 1 Отговор
    Колега, Енцо и Феручо не са се карали. Просто Енцо е отказал да му продаде Ферари, с обяснението че на селяни Ферари не продава. Тогава онзи се е обидил и е заявил, че ще конструира кола по-добра от Ферарито... Така е започнало всичко, а какъв е завода е отделен въпрос.
  • 13 ян

    2 0 Отговор
    Една от фирмите на Ламборджини е произвеждала трактори.
    Не се срамувайте от производителите на трактори - те имат да решават специфични проблеми и затова са добри в някой области. Примерно предаването 4х4. Едни от най-добрите спецове в предаването 4х4 от доста време са австрийците от Щаер.
    А една от фирмите на Ламборджини е произвеждала трактори
  • 14 ян

    2 1 Отговор
    Фергюсън дава решението. От там започва прилагането на тази идея - два задвижващи моста, пригодни за движение и по твърди настилки с добро сцепление. Новото при Фергюсън - има междуосов диференциал и като караш с нормална скорост по път със сцепление няма да те се изпокъсат заварките по купето. Цитирания в статията Jensen FF използва това решение - FF означава "формула Фергюсън".
  • 15 valyon

    2 1 Отговор
    Ferguson е имал и модел не само 4х4 а заедно стова с 4 завиващи колела.
  • 16 Малко глупав

    0 0 Отговор
    На колегите, които не харесват трактори, мога само да кажа, че Ламборгини продължава да си ги произвежда и са едни от най-добрите.