Съществуват возила, които могат да предизвикат всякакви реакции, но не и безразличие. Един от най-ярките представители на тази порода през последното десетилетие безспорно е Ssang Yong Musso. Корейският всъдеход вероятно би се слял с далекоизточното цунами, заляло автомобилния свят след стремителния възход на азиатските икономики... стига да не беше меко казано странната му външност. Всеизвестен факт е, че дизайнерското въображение не признава граници. Носорогът обаче трябва да е последното творение на природата, което може да вдъхнови автомобилен стилист. Явно в началото на 90-те британецът Кен Грийнли защитава коренно различно мнение. Когато абсолютно непознатата в Европа и Америка компания Ssang Yong му възлага да разработи външността на нов модел с повишена проходимост, професорът по промишлен и транспортен дизайн от Лондонския Кралски Колеж по изкуствата не мисли дълго относно първообраза на отрочето си. Резултатът са две награди IBCAM British Steel Auto Design, спечелени на Британското Международно Моторно изложение през 1994 и 1996 г.
Външността на Musso може и да стряска традиционалистите, но съдържанието є определено би събудило любопитството им. Под странните форми се крие механика на Mercedes-Benz, произвеждана в Корея по силата на лицензно споразумение от 1991 г., което пък е достатъчен повод за интереса на купувачите. Съчетанието от британски дизайн, германска техника и корейски цени изглежда неустоимо и на пазара на употребявани возила. След 12 години на конвейера, смяна на собствениците на производителя и под друга марка, Musso все още продължава да се продава. Очевидно има причина за това.
Какво може да предложи корейският всъдеход на онези, които не разполагат с достатъчно средства за нов джип... Наред със силовата част, чиято надеждност се подразбира, Musso притежава изключително грамотно конструирана каросерия с почти необятен салон. Освен със забележителна външност, моделът може да се похвали с един от най-ниските коефициенти на въздушно съпротивление в този клас возила (Сх=0.42). Забележки относно сглобката се чуват крайно рядко, макар че с годините отделни декоративни елементи от външността започват да сдават багажа - най-вече пластмасовите странични лайсни. При оглед непременно трябва да се проверят праговете и подът на
каросерията
Musso не е замислен като конкурент на Toyota Land Cruiser, Nissan Patrol или Mercedes-Benz G-klasse по отношение на проходимостта, но много собственици забравят за това. Клиренсът на модела е едва 19.5 см, в резултат на което по долната част на купето не са изключени сериозни наранявания.
Доста повече критики отнася
салонът
на "Носорога". Той носи всички белези на корейското качество от началото на 90-те. Пластмасовите детайли изглеждат евтино, чупливи са и определено не съответстват на стандартите за подобен род автомобили. Вибрации и шумове се носят от най-различни кътчета на интeриора - от вратите до облегалката на задната седалка. Недомислия има и в ергономията. Специфичната предница не позволява пълен визуален контрол над габаритите, а пушачите със сигурност ще се вбесят от миниатюрните размери и крайно неудобното разположение на централния пепелник. Тапицерията също напомня за произхода на автомобила. При топло време, например, облицовката на подлакътника между предните места се сбръчква и разлепя. За сметка на това багажникът е с колосални размери, а при свалена задна седалка достига исполинските 1 800 л. Добри думи заслужава и
оборудването
на корееца. Елстъклата и огледалата, климатикът и куп други джунджурии са задължителни. Икономиите обаче си личат и тук. Копчетата на електрическите прозорци например се износват и под изтрития слой започва да прозира светла пластмаса.
Един от главните козове на Musso несъмнено са
двигателите
Всъдеходът се оборудва изцяло с бензинови и дизелови мотори на Daimler-Benz. Бензиновите агрегати са с обем 2.3 и 3.2 литра и мощност 140 и 220 к.с. По-рядко може да се попадне на двулитровата четирицилиндрова модификация със 136 к.с. Дизеловият OM662 29D се предлага в общо три атмосферни и турбоверсии със 100, 120 и 140 коня. Качествата на тези двигатели са добре известни, също както и малкото на брой надостатъци. Ресурсът им е пословичен, но понякога корейската изработка все пак се обажда. Проблемите засягат главно дизелите, при които са известни случаи на откази на хидравличните повдигачи на клапаните. Странно на пръв поглед изглежда прегряването на мотора заради силно замърсена повърхност на блока. Възможността това да се случи е много ниска, но не бива да се изключва. Гарнитурата на цилиндровата глава е слабо място на този агрегат и повишено внимание не е излишно. Бензиновите двигатели пък изискват изключително отговорно отношение към своевременната замяна на ангренажните ремъци. Проблеми при големия 3.2-литров шестак създават инжекционът и горивната помпа.
Източник на значително повече грижи са останалите възли в моторния отсек. Горивната помпа на дизелите Bosch от типа М се нуждае от регулярно обслужване на 15-ина хил. км. Прекъсналите проводници, захранващи генератора, вентилатора на охлаждането и сервото на волана, не са рядкост. Самото динамо също се поврежда често.
Безспорен лидер по дефекти обаче си остава
скоростната кутия
на Musso или по-точно управляващата я механика. Освен факта, че лостът за скоростите можеше да бъде разположен доста по-удачно, устройството на механизма за превключване на предавките при екземплярите от първите три-четири години на производството е изключително недомислено. Заради калпавите материали, от които са изработени свързващите втулки, и претупаната конструкция, понякога скоростният лост става абсолютно безполезен, а собственикът трябва да чака пътна помощ. Препатили притежатели на Musso съветват в багажника винаги да има по един комплект втулки. С неточното и затруднено включване на предавките рано или късно се свиква.
Както стана дума по-горе, корейският носорог не е предназначен за сериозни оф-роуд приключения. Това съвсем не значи, че моделът трябва автоматично да се причисли към компанията на "паркетните джипове". Водачът разполага с понижаващи предавки, а в някои случаи и със система против пробуксуване, която трудно може да се мери с блокировките на диференциалите, но определено помага в по-напечени зимни ситуации. Предният мост се включва с помощта на електромуфи, които се смятат за най-капризния елемент от
трансмисията
Отказват да се включат или се трошат сравнително често. Въпреки "несериозната" си конкструкция, Musso е в състояние да се справи по-добре извън пътя от доста други модели с повече претенции, а по магистрала успешно конкурира много седани от среден клас.
Окачването
осигурява достатъчно комфорт и предсказуемо поведение в завой. Няма хронични болести и се обажда главно заради износени тампони. След определен пробег изпускат задните амортисьори, а понякога се трошат и пружини. В крайна сметка животът на ходовата част както винаги зависи много и от шофьорските маниери на собственика.
Електрическата инсталация
на Musso рядко създава грижи. Най-често отказват елстъклата. В отделни случаи горят бушони, чиито ампераж трябва да се спазва стриктно. Предпазителят на антиблокираща система например е с чудовищния капацитет 80 Амп, което може да създаде известни трудности. "Темперамент" понякога демонстрират аварийните светлини, чието реле се държи своенравно при по-резки термични промени.
Бъдещият собственик на носорога ще трябва да се примири и с друга особеност на модела. Ауспухната система почти сигурно ще се обади след около 40 хил. км. Това не е чак толкова изненадващо предвид използването на подобни возила основно в градски условия, където достигането на нормална работна температура е рядкост. По-лошото в случая е, че нерядко след такъв пробег се налага и смяна на катализатора, а той не е никак евтин.
Колкото и странно да звучи, същото важи и за самия корейски носорог. Musso държи удивително високи за произхода си цени. Главната вина за това несъмнено носи германската механика на модела, макар че достойнствата му не се изчерпват единствено с нея. Потенциалните купувачи на луксозни SUV-ове едва ли ще се изкушат само от тевтонската кръв във вените на азиатеца. Освен това из обявите със сигурност ще се намерят доста далеч по-престижни предложения на аналогични цени. Останалите, в чиито разбирания за естетика и грация носорогът по понятни причини не се вмества, могат да се успокояват с факта, че моделът можеше да носи името Hypo...
Справка за модела
|
|
Ssang Yong/Daewoo Musso (FJR/FJ)
|
|
История
|
|
Октомври 1993 | Ssang Yong Musso дебютира в Европа. За задвживане се предлагат бензинови двигатели Mercedes-Benz с обем 2.3 и 3.2 литра, както и 2.9-литров дизел с атмосферно и турбопълнене |
Ноември 1997 | Daewoo Motor Corp. поема контрола над Ssang Yong |
Август 1998 | Стартират продажбите на Musso под марката Daewoo |
Юни 2000 | Musso започва да се продава под марката Ssang Yong |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
|
|
Двигател (без оборудване)
|
11 350 EUR
|
Скоростна кутия (5-степенна механична)
|
2 250 EUR
|
Динамо
|
540 EUR
|
Стартер
|
340 EUR
|
Водна помпа
|
185 EUR
|
Ауспух (пълен комплект, без катализатор)
|
530 EUR
|
Спирачни дискове (2 бр. предни)
|
125 EUR
|
Накладки (предни дискови)
|
70 EUR
|
Фар (комплект)
|
125 EUR
|
Преден калник
|
130 EUR
|
Цените са за оригинални резервни части по
справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Ssang Yong Musso /220 к. с./, произведен 1996 г. |
ЦЕНИ НА СТАРО НА SSANG YONG MUSSO (FJR) |
Модел
|
Вр.
|
кВ/к.с.
|
Нов
|
2000
|
1999
|
1998
|
1997
|
1996
|
Ssang Yong Musso E23
|
5
|
103/140
|
28 377
|
-
|
-
|
7 150
|
6 850
|
-
|
Ssang Yong Musso E32
|
5
|
161/220
|
32 620
|
-
|
-
|
8 800
|
7 800
|
5 950
|
Ssang Yong Musso E32 S
|
5
|
161/220
|
37 810
|
-
|
-
|
10 850
|
9 750
|
-
|
Ssang Yong Musso
|
5
|
73/100
|
22 471
|
-
|
-
|
6 550
|
6 000
|
5 000
|
Ssang Yong Musso EL
|
5
|
73/100
|
25 360
|
-
|
-
|
7 650
|
7 150
|
5 650
|
Ssang Yong Musso ELX
|
5
|
73/100
|
27 738
|
-
|
-
|
8 450
|
7 950
|
6 250
|
Ssang Yong Musso TD
|
5
|
88/120
|
23 826
|
-
|
-
|
7 150
|
-
|
-
|
Ssang Yong Musso TD EL
|
5
|
88/120
|
26 715
|
-
|
-
|
8 150
|
-
|
-
|
Ssang Yong Musso TD ELX
|
5
|
88/120
|
29 093
|
-
|
-
|
8 950
|
-
|
-
|
Ssang Yong Musso TD ELX
|
5
|
103/140
|
30 626
|
-
|
-
|
9 300
|
-
|
-
|
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke
|
ЦЕНИ НА СТАРО НА DAEWOO MUSSO (FJ) |
Модел
|
Врати
|
кВ/к.с.
|
Нов
|
2000
|
1999
|
1998
|
1997
|
1996
|
Daewoo Musso E23
|
5
|
103/140
|
28 377
|
-
|
8 250
|
7 150
|
-
|
-
|
Daewoo Musso E32
|
5
|
161/220
|
32 620
|
-
|
10 500
|
8 800
|
-
|
-
|
Daewoo Musso E32 S
|
5
|
161/220
|
37 810
|
-
|
12 700
|
10 600
|
-
|
-
|
Daewoo Musso D
|
5
|
73/100
|
22 471
|
-
|
7 950
|
6 550
|
-
|
-
|
Daewoo Musso D EL
|
5
|
73/100
|
25 360
|
-
|
9 050
|
7 700
|
-
|
-
|
Daewoo Musso D ELX
|
5
|
73/100
|
27 738
|
-
|
9 900
|
8 450
|
-
|
-
|
Daewoo Musso TD
|
5
|
88/120
|
23 826
|
-
|
8 550
|
7 150
|
-
|
-
|
Daewoo Musso TD EL
|
5
|
88/120
|
26 715
|
-
|
9 700
|
8 150
|
-
|
-
|
Daewoo Musso TD ELX
|
5
|
88/120
|
29 093
|
-
|
10 400
|
8 950
|
-
|
-
|
Daewoo Musso TD ELX
|
5
|
103/140
|
30 626
|
-
|
10 950
|
9 300
|
-
|
-
|
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke
|
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА