Във Volkswagen едва ли са си давали сметка до какъв обрат в световната автомобилна мода ще доведе решението им да представят прототита Concept 1 на автосалона в Детройт през 1994 г. Мястото на премиерата обаче със сигурност не е било подбрано случайно. Подобно возило имаше шанса да привлече интереса именно на американската публика, която винаги е страдала от неизлечимо романтични спомени за класическата "Костенурка". Възторгът от идеята за възможното й съживяване в модерен вариант предизвика толкова силен натиск, че само три години по-късно на пазара дебютира модел, който не се различаваше почти по нищо от прототипа.
Volkswagen New Beetle определено е автомобил, проектиран да отговори на очакванията на американците. Доказва го най-малко сравнението между продажбите от двете страни на океана, чиито обем е абсолютно несъпоставим. Новата "Костенурка" дори се произвежда в Мексико, а европейците трябваше да чакат цяла година, докато моделът постъпи официално в търговската мрежа на Стария континент през 1998-а. Междувременно търсенето достигна такива астрономически размери, че за първи път от десетилетия американците трябваше да чакат на опашка с месеци, докато капацитетът на заводите насмогне на заявките. Не липсваха и европейци, които плащаха баснословни суми, за да си доставят лелеяния New Beetle.
Близо десет години след дебюта си реинкарнацията на идеята за "Народен автомобил" от времената на Третия райх има толкова общо с пъврообраза си, колкото тенекиеният мегафон има с мобилния телефон. New Beetle обърна модните тенденции с хастара наопаки и повлече след себе си десетки модели, които разчитат единствено на ретро романтизма в спринта си към портфейла на купувача.
Макар и построена на платформата на Golf, новата "Костенурка" не притежава и половината от практичността на обичайния компактен хечбек. На задната седалка могат да се возят само деца и недохранени виетнамци, а с 270-те си литра багажникът трудно преборва дори някои по-обемни дисаги за мотоциклет. За потенциалния собственик на такъв автомобил обаче дребни подробности като тези нямат никакво значение. Още с появата си New Beetle заигра ролята на моден аксесоар, в която се превъплъщава с огромен успех и досега.
Встрани от фешън-битието си, наследникът на някогашната "Костенурка" си остава типичен Volkswagen от втората половина на 90-те с всички предимства и недостатъци, които му гарантира емблемата, плюс някои недотам положителни нюанси - следствие от мексиканската сглобка.
Както може да се очаква, качеството на
каросерията
дава твърде малко поводи за недоволство. Тя е поцинкована и практически не старее. Подобно на други модели на VAG обаче, предницата не се справя много успешно с камъчетата, излитащи изпод гумите на другите коли, и често има многобройни наранявания по лаковото покритие. Стойността на поправката при удар с ниска скорост също си я бива заради огромните пластмасови брони. Много собственици на ретро-симпатягата се оплакват от калпавите механизми на бравите, които не позволяват правилно затваряне и се трошат ако не бъдат отрегулирани и смазани навреме.
От същия порядък са недостатъците, с които дразни
интериорът
Материалите и подборът им са на задоволително ниво, но от сглобката на колите от първите няколко години на производството определено има какво да се желае. Зле напаснатите облицовки, от които се носят скърцащи и тракащи звуци, развалят настроението от жизнерадостната архитектура на салона. В оркестъра се включват и седалките, чийто крепежни компоненти също се обаждат, а тапицерията показва склонност към износване.
Подобни недостатъци изпъкват особено ярко, защото иначе салонът на New Beetle предлага учудващ простор (за двама) и забележително равнище на ергономията и дизайна. Човек просто няма как да не се усмихне при вида на вазичката на арматурното табло - още едно смигване към романтичното минало на "Костенурката". Приликите с нея обаче свършват на стилистично ниво. Общото между двата автомобила в конструктивен план комай са само четирите колела.
Най-съществената разлика, естествено, се състои в разположението на
двигателя
отпред и задвижването на предните колела. Механиката на New Beetle не се различава по нищо от тази на Golf IV и това може само да радва ценителите на надеждността, здравината и разнообразието. На разположение са общо шест бензинови и един дизелов агрегат. Те покриват максимално широка палитра от изисквания и са се доказали като сполучливи в останалата гама на VAG. На най-слабо търсене по обясними причини са обречени базовият 1.4-литров мотор със 75 к.с. и 5-цилиндровата 20-клапанова ламя със 170 коня. Първият страда от дефицит на въртящ момент и работи в натоварени режими през по-голяма част от времето, а другият - напротив - разполага с изобилие от мощност, но се обслужва доста скъпо и сложно. New Beetle се чувства най-добре с двулитров двигател под предния капак. Агрегатът е познат отдавна, слабофорсиран е, разполага с огромен ресурс и се сервизира лесно. Същото с някои уговорки може да се каже за останалите бензинови мотори с обем 1.6 и 1.8 литра. Турбодизелът с 90 или 100 коня може да се препоръча смело, колкото и нелогичен избор да изглежда за подобен автомобил. Притежава отлични експлоатационни качества и надеждност. Единственото му чувствително място е ангренажният ремък, чиято смяна трябва да се извършва стриктно. Недостатък на бензиновите двигатели е повишеният разход на масло. Особена лакомия показва двулитровият мотор, който се справя безпроблемно с половин литър на 1000 км. Във VW не намират това за нередно, което може и да изглежда странно, но не и докато собственикът не разгърне упътването.
В него вероятно ще попадне и на съвет какво да прави в случай, че трябва да смени изгоряла крушка на фаровете. Отговорът гласи "Идете в сервиз". Във Волфсбург явно са сметнали, че такава високотехнологична задача не е по силите на обикновен човек и донякъде имат право предвид целевата група на модела. За жалост крушките гърмят много по-често от обичайното, а
електрическата система
показва и други дефекти. Централното заключване и електрическите стъкла демонстрират изключително опърничав характер, а акумулаторът не може да се похвали с особена дълговечност. Оригиналните високоговорители на стереото пък се повреждат с плашещо постоянство.Добра новина за всички почитатели на романтичната ретромода носят общите оценки за надеждността на New Beetle, според които моделът не показва тежки дефекти. Наследникът на "Костенурката" получава само хвалби за здравината на ходовата част и качествата на пътното поведение. Поддръжката му не изисква повече средства от нужните за най-обикновен Golf и само цената на употребяваните екземпляри оставя кисел вкус в устата.
Справка за модела
|
|
Volkswagen New Beetle (9C)
|
|
История
|
|
1997 | На американския пазар дебютира Volkswagen New Beetle, серийна версия на прототипа Concept 1, показан три години по-рано в Детройт |
Октомври 1998 | Започват продажбите на New Beetle в Европа. За задвижване се предлагат 2.0-литров бензинов мотор със 115 к.с. и 1.9-литров турбодизел с 90 к.с. |
Септември 1999 | Започва монтирането на 1.8-литров турбомотор с мощност 150 коня |
Ноември 1999 | Гамата се обогатява с нов базов двигател с обем 1.6 литра и мощност 100/102 к.с. |
Септември 2000 | Представена е топмодификацията V5 с VR-образен 5-цилиндров двигател с мощност 170 к.с. |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
|
|
Двигател (без оборудване)
|
2 600 EUR
|
Скоростна кутия (механична)
|
1 750 EUR
|
Динамо
|
370 EUR
|
Стартер
|
260 EUR
|
Водна помпа
|
160 EUR
|
Ауспух (комплект)
|
250 EUR
|
Спирачни дискове (2 бр. предни)
|
160 EUR
|
Накладки (предни дискови)
|
110 EUR
|
Фар (комплект)
|
170 EUR
|
Преден калник
|
365 EUR
|
Цените са за оригинални резервни части по
|
ЦЕНИ НА СТАРО НА VW BEETLE (9C)
|
Модел
|
Вр.
|
кВ/к.с.
|
Нов
|
2003
|
2002
|
2001
|
2000
|
1999
|
Volkswagen New Beetle Generation
|
2
|
55/75
|
15 550
|
-
|
8 050
|
7 000
|
-
|
-
|
Volkswagen New Beetle
|
2
|
55/75
|
16 050
|
9 450
|
8 350
|
-
|
-
|
-
|
Volkswagen New Beetle Style
|
2
|
55/75
|
18 000
|
10 850
|
9 650
|
-
|
-
|
-
|
Volkswagen New Beetle 1.6
|
2
|
74/100
|
15 569
|
-
|
-
|
-
|
6 350
|
5 600
|
Volkswagen New Beetle 1.6
|
2
|
75/102
|
17 150
|
9 700
|
8 500
|
7 300
|
6 450
|
-
|
Volkswagen New Beetle 1.6 en vogue
|
2
|
75/102
|
18 050
|
-
|
9 250
|
8 000
|
7 200
|
-
|
Volkswagen New Beetle 1.6 Style
|
2
|
75/102
|
19 075
|
11 150
|
9 750
|
-
|
-
|
-
|
Volkswagen New Beetle 2.0
|
2
|
85/115
|
19 875
|
11 400
|
9 950
|
8 800
|
7 800
|
6 700
|
Volkswagen New Beetle 2.0 en vogue
|
2
|
85/115
|
20 025
|
-
|
10 350
|
9 150
|
8 100
|
-
|
Volkswagen New Beetle 2.0 COLOUR Concept
|
2
|
85/115
|
22 075
|
12 950
|
11 250
|
9 650
|
-
|
-
|
Volkswagen New Beetle 2.0 Style
|
2
|
85/115
|
20 400
|
12 300
|
10 750
|
-
|
-
|
-
|
Volkswagen New Beetle 1.8 5V
|
2
|
110/150
|
21 350
|
11 850
|
10 350
|
8 850
|
7 900
|
6 800
|
Volkswagen New Beetle 1.8 5V COLOUR Concept
|
2
|
110/150
|
23 400
|
13 200
|
11 450
|
9 750
|
-
|
-
|
Volkswagen New Beetle 1.8 5V Sport Edition
|
2
|
110/150
|
25 300
|
14 250
|
12 400
|
-
|
-
|
-
|
Volkswagen New Beetle 2.3 V5
|
2
|
125/170
|
22 450
|
12 500
|
10 800
|
9 100
|
7 900
|
-
|
Volkswagen New Beetle 2.3 V5 COLOUR Concept
|
2
|
125/170
|
25 225
|
14 000
|
12 000
|
10 000
|
-
|
-
|
Volkswagen New Beetle 2.3 V5 Sport Edition
|
2
|
125/170
|
26 400
|
14 250
|
12 000
|
-
|
-
|
-
|
Volkswagen New Beetle RSi
|
2
|
165/225
|
69 500
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Volkswagen New Beetle 1.9 TDi
|
2
|
66/90
|
18 550
|
-
|
-
|
-
|
7 850
|
6 650
|
Volkswagen New Beetle 1.9 TDi en vogue
|
2
|
66/90
|
19 325
|
-
|
-
|
-
|
8 150
|
-
|
Volkswagen New Beetle 1.9 TDi Automatic
|
2
|
66/90
|
21 300
|
12 600
|
11 150
|
9 800
|
8 850
|
-
|
Volkswagen New Beetle 1.9 TDi Automatic en vogue
|
2
|
66/90
|
21 375
|
-
|
11 700
|
10 300
|
9 300
|
-
|
Volkswagen New Beetle 1.9 TDi
|
2
|
66/90
|
19 225
|
-
|
10 350
|
9 100
|
-
|
-
|
Volkswagen New Beetle 1.9 TDi en vogue
|
2
|
66/90
|
20 050
|
-
|
11 050
|
-
|
-
|
-
|
Volkswagen New Beetle 1.9 TDi COLOUR Concept
|
2
|
66/90
|
21 325
|
-
|
11 750
|
-
|
-
|
-
|
Volkswagen New Beetle 1.9 TDi Auto COLOUR Conc
|
2
|
66/90
|
23 500
|
14 000
|
12 400
|
10 750
|
-
|
-
|
Volkswagen New Beetle 1.9 TDi Automatic Style
|
2
|
66/90
|
21 775
|
13 550
|
12 150
|
-
|
-
|
-
|
Volkswagen New Beetle 1.9 TDi
|
2
|
74/100
|
18 800
|
-
|
-
|
9 350
|
8 050
|
-
|
Volkswagen New Beetle 1.9 TDi en vogue
|
2
|
74/100
|
19 575
|
-
|
-
|
9 800
|
8 450
|
-
|
Volkswagen New Beetle 1.9 TDi COLOUR Concept
|
2
|
74/100
|
22 400
|
13 950
|
12 500
|
-
|
-
|
-
|
Volkswagen New Beetle 1.9 TDi Style
|
2
|
74/100
|
20 675
|
13 200
|
11 850
|
-
|
-
|
-
|
Volkswagen New Beetle (9C)
|
|
АЛТЕРНАТИВИТЕ
|
|
Volkswagen New Beetle (9C)
|
|
Работен обем
|
1 390-3 189 куб. см
|
Мощност
|
75-225 к. с. |
Максимална скорост
|
161-225 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
15.6-6.7 сек.
|
New Mini (R50/R52)
|
|
Работен обем
|
1 364-1 598 куб. см
|
Мощност
|
75-170 к. с.
|
Максимална скорост
|
165-222 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
13.5-7.2 сек.
|
Lancia Ypsilon (843)
|
|
Работен обем
|
1 242-1 368 куб. см
|
Мощност
|
60-95 к. с. |
Максимална скорост
|
153-175 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
16.8-10.9 сек.
|
Renault Clio (B/C/SB0)
|
|
Работен обем
|
1 149-2 946 куб. см
|
Мощност
|
65-254 к. с. |
Максимална скорост
|
162-245 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
15.0-5.8 сек.
|
Димитър ДИМИТРОВ
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Този коментар е премахнат от модератор.