От развода на родителите страдат най-вече децата. В автомобилния свят ситуацията не се различава особено. Роденият през 1999 г. Rover 75 трябваше да възроди прочутата британска марка, принудена през 80-те и 90-те да се задоволи с позицията на лицензен производител на Honda. Вместо това елегантната лимузина се превърна в последно издихание на една автомобилна легенда.
Проектът за нов престижен седан, който да върне Rover в елита започна веднага след покупката на компанията от BMW. Новите германски собственици бяха непоколебими - бъдещият 75 ще стане най-добрият автомобил с предно предаване на пазара. За целта не се жалеха средства, усилия и тенхологичен потенциал. Британските конструктори получиха от BMW всичко необходимо за целта. Наследникът на сериите 600 и 800 се сдоби наготово с баварската платформа Е48, проект за заместник на бестселъра E36, но с предно предаване. Впрегнати бяха най-способните дизайнери, инженери и технолози. Точно както се случва в повечето провалени бракове обаче, третата година се оказа преломна. Общата собственост бе поделена, германците се оттеглиха, а Rover фалира.
В последвалата бъркотия в складовете бяха зазимени стотици хиляди 75-ици, които никой нямаше лиценз да продава. Моделът вероятно е най-тиражираният автомобил в света, от който могат да се намерят тригодишни коли на възраст над 3 години с нулев километраж. Из Европа ги продават дилъри от сивия сектор, които изкушават купувачите с безпрецедентно ниски цени. Неяснотите покрай тези возила обаче ги правят колкото привлекателна, толкова и рискова покупка. Още повече, че 75 съвсем не може да се похвали с лозунга, съпътствал създаването му. Британският благородник е всичко друго, но не и "най-добрият автомобил с предно предаване в света". Такива поне са отзивите от повечето собственици на екземпляри, закупени от официални представителства в периода 1999-2001 г. Мнението се подкрепя и от статистиките на техническите служби, според които 75-ицата покрива твърде малко от изискванията и стандартите за надеждност и техническа безпроблемност. За колите, произведени след развода с BMW, пък никой не се наема да твърди каквото и да било.
Едно обаче не може да се отрече на Rover 75. Британската лимузина представлява дизайнерски шедьовър във всяко отношение. Подобна непреходност на стила се постига изключително рядко. 75-ицата щеше да изглежда толкова добре дори да бе дебютирала през тази година, а не преди близо осем. В цялата архитектура на
каросерията
няма нито една права линия, което си е постижение в стил Гауди. Твърде жалко е, че тези изискани форми не са "събрани" дори с половината качество, което предполагат. Покритието на декоративните лайстни по купето влизат в химическа реакция и потъмняват. Пантите на вратите не са смазани, скърцат и ръждясват за отрицателно време. Във фаровете кондензира влага, а през уплътненията на вратите, прозорците и капаците тече вода. Ситуацията при някои екземпляри е толкова трагична, че се налага смяна на покритието в багажника, за да се премахне мирисът на мухъл.
По неясни причини генераторът дефектира много по-често от нормалното
Стилният интериор не се представя кой знае колко добре. Собственици на британския аристократ се оплакват, че скърцането, тракането и потропването от всевъзможни ъгълчета на
салона
не може да се преодолее дори с усилена до краен предел музика. Немалко споделят, че са на ръба на нервна криза от разнообразния шумов фон, който им "организира" купето на автомобил с такава цена.
Ако се изключат тези чисто производствени недостатъци, Rover 75 може да предизвика единствено възторг с аристократичната, почти "клубно-джентълменска" атмосфера, с която глези пътниците си. Разположението на копчетата и усилието, с което се натискат, подборът на материалите и комбинацията на цветовите гами - всичко е на върхово равнище. При вида на арматурното табло човек дори е готов да пренебрегне факта, че капакът на жабката опира в коленете на пасажера до водача при отваряне, обемът й е нищожен, а скритите зад скоростния лост пепелник и запалката могат да се достигнат само с нечовешка гъвкавост на ставите на ръцете.
Заменяйки едновременно две моделни семейства от гамата на Rover, 75 не отговаря на стандартите нито на долния, нито на горния сегмент на средния клас. Габаритите на автомобила са по-солидни от тези на третата серия на BMW, голяма част от чиято механика ползва, но не и достатъчно, за да го приравнят с баварската петица, Е-класата на Mercedes-Benz или Audi A6. Нетрадиционен за нито един от двата сегмента е и подборът на
двигатели
Тяхната гама също подрежда 75 някъде между класовете. Състои се от моторите, монтирани на Land Rover Freelander, плюс една оригинална двулитрова V-образна разработка и турбодизел със система за впръскване на горивото Common rail от арсенала на BMW. Последният агрегат се произвежда от Steyr в Австрия и определено е за препоръчване пред осталаните мотори. Причина за това са не само отличните му технически параметри и икономичност, а и обстоятелството,че превъзхожда останалите двигатели по отношение на надеждността. Без да страдат от кой знае какви механични недостатъци, бензиновите агрегати постоянно бъркат в джоба заради течове на масло и откровената си ремонтна непригодност, съчетана със скъпо сервизиране. Изключение в този план прави само базовият 1.8-литров двигател, но неговата мощност определено не достига за возило с такива размери и маса. Това пък означава постоянна работа в натоварени режими и завишена амортизация. Спасението е във версията с турбокомпресор, но пък при нея възникват проблеми с нагнетателя.
Ходовата част
Благородството на интериора не успява да компенсира слабото качество на сглобката
на Rover 75 използва много голяма част от компонентите на баварската тройка. Заради по-високото си тегло обаче британецът я износва доста по-бързо. Проблемите, заради които тройката обикновено търпи критики, се усещат още по-осезаемо при британеца. Амортизираната кормилна уредба и преден мост заявяват за състоянието си с вибрации и шумове, които няма как да се пропуснат дори и от човек с влошен слух. Понякога за целта са нужни едва 30 000 км.
Най-сериозни слабости при Rover 75 обаче показва
електрическата система
Проблемите са толкова много, че би било по-лесно да се изброи онова, което не се поврежда. Уви, списъкът би бил крайно къс. По-лошото е, че с настроенията на контролните уреди, бордовата електроника и даже елементарни възли като осветлението в салона може де се справи само висококвалифициран механик заради изключително сложното устройство и специфичните компоненти на инсталацията.
За жалост на почитателите на британското автомобилостроене, Rover 75 дава доста ясна представа за причините, довели до краха на компанията. Сред малкото положителни качества на модела са цените на употребяваните екземпляри. Поддръжката на този автомобил обаче е свързана с много повече негативни последствия и най-вече огромни разходи, което я обезсмисля.
Справка за модела
|
|
Rover 75 (RJ, J, RX, X)
|
|
История
|
|
Юни 1999 | Започват продажбите на Rover 75. Моделът заменя едновременно сериите 600 и 800. За задвижване се предлагат 1.8-, 2.0- и 2.5-литрови бензинови двигатели с мощност 120, 150 и 177 к.с. съответно. Монтира се също така и двулитров турбодизел на BMW със 116 к.с |
Април 2001 | Дебютира комби версията Tourer |
Февруари 2003 | Гамата се обогатява с турбо вариант на базовия бензинов двигател със 160 к.с. Мощността на турбодизела нараства на 130 коня |
Декември 2004 | Представена е топмодификацията на Rover 75 с V-образен 8-цилиндров двигател Ford с мощност 260 к.с. и задно предаване |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
|
|
Двигател
|
5 200 EUR
|
Скоростна кутия (механична)
|
3 500 EUR
|
Динамо
|
450 EUR
|
Стартер
|
410 EUR
|
Водна помпа
|
290 EUR
|
Ауспух (без катализатор)
|
450 EUR
|
Спирачни дискове (2 бр. предни)
|
180 EUR
|
Накладки (предни дискови)
|
135 EUR
|
Фар (комплект)
|
190 EUR
|
Калник
|
450 EUR
|
Цените са за оригинални резервни части по
|
ЦЕНИ НА СТАРО НА AUDI TT (8N)
|
Модел
|
Вр.
|
кВ/к.с.
|
Нов
|
2003
|
2002
|
2001
|
2000
|
1999
|
Rover 75 1.8 Classic
|
4
|
88/120
|
23 510
|
11 450
|
10 100
|
8 800
|
7 550
|
6 850
|
Rover 75 1.8 Charme
|
4
|
88/120
|
25 760
|
12 500
|
10 950
|
9 550
|
8 200
|
7 350
|
Rover 75 2.0 V6 Classic
|
4
|
110/150
|
25 800
|
12 600
|
11 050
|
9 650
|
8 350
|
7 400
|
Rover 75 2.0 V6 Charme
|
4
|
110/150
|
27 850
|
13 550
|
11 900
|
10 450
|
8 850
|
7 950
|
Rover 75 2.0 V6 Celeste
|
4
|
110/150
|
30 650
|
14 800
|
12 950
|
11 300
|
9 400
|
8 450
|
Rover 75 1.8 T Classic
|
4
|
118/160
|
26 110
|
12 850
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Rover 75 1.8 T Charme
|
4
|
118/160
|
28 360
|
13 950
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Rover 75 1.8 T Celeste
|
4
|
118/160
|
31 060
|
15 300
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Rover 75 2.5 V6 Charme
|
4
|
130/177
|
31 410
|
14 550
|
12 750
|
11 050
|
9 350
|
8 300
|
Rover 75 2.5 V6 Celeste
|
4
|
130/177
|
33 110
|
15 800
|
13 750
|
11 950
|
10 050
|
8 950
|
Rover 75 2.0 CDT Classic
|
4
|
85/116
|
25 050
|
12 700
|
11 250
|
9 900
|
8 700
|
7 550
|
Rover 75 2.0 CDT Charme
|
4
|
85/116
|
27 100
|
13 800
|
12 200
|
10 750
|
9 550
|
8 250
|
Rover 75 2.0 CDT Celeste
|
4
|
85/116
|
29 900
|
14 950
|
13 150
|
11 600
|
10 000
|
8 700
|
Rover 75 2.0 CDTi Classic
|
4
|
96/130
|
25 655
|
13 000
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Rover 75 2.0 CDTi Charme
|
4
|
96/130
|
27 905
|
14 150
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Rover 75 2.0 CDTi Celeste
|
4
|
96/130
|
30 605
|
15 550
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Rover 75 Tourer 1.8 Classic
|
5
|
88/120
|
24 810
|
12 250
|
10 800
|
9 450
|
-
|
-
|
Rover 75 Tourer 1.8 Charme
|
5
|
88/120
|
27 060
|
13 500
|
11 950
|
10 400
|
-
|
-
|
Rover 75 Tourer 2.0 V6 Classic
|
5
|
110/150
|
27 100
|
13 600
|
12 000
|
10 550
|
-
|
-
|
Rover 75 Tourer 2.0 V6 Charme
|
5
|
110/150
|
29 150
|
14 700
|
13 000
|
11 450
|
-
|
-
|
Rover 75 Tourer 2.0 V6 Celeste
|
5
|
110/150
|
31 950
|
15 900
|
13 950
|
12 150
|
-
|
-
|
Rover 75 Tourer 1.8 T Classic
|
5
|
118/160
|
27 410
|
14 000
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Rover 75 Tourer 1.8 T Charme
|
5
|
118/160
|
29 660
|
15 200
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Rover 75 Tourer 1.8 T Celeste
|
5
|
118/160
|
32 360
|
16 550
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Rover 75 Tourer 2.5 V6 Charme
|
5
|
130/177
|
31 710
|
15 600
|
13 700
|
11 900
|
-
|
-
|
Rover 75 Tourer 2.5 V6 Celeste
|
5
|
130/177
|
34 410
|
16 550
|
14 450
|
12 450
|
-
|
-
|
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Classic
|
5
|
85/116
|
26 350
|
13 400
|
11 900
|
10 500
|
-
|
-
|
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Charme
|
5
|
85/116
|
28 400
|
14 400
|
12 800
|
11 350
|
-
|
-
|
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Celeste
|
5
|
85/116
|
31 200
|
16 050
|
14 300
|
12 650
|
-
|
-
|
Rover 75 Tourer 2.0 CDTi Classic
|
5
|
96/130
|
26 955
|
13 700
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Rover 75 Tourer 2.0 CDTi Charme
|
5
|
96/130
|
29 205
|
14 850
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Rover 75 Tourer 2.0 CDTi Celeste
|
5
|
96/130
|
31 905
|
16 200
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke
|
Rover 75 (RJ, J, RX, X)
|
|
АЛТЕРНАТИВИТЕ
|
|
Rover 75 (RJ, J, RX, X)
|
|
Работен обем
|
1 796-4 601 куб. см
|
Мощност
|
116-260 к. с. |
Максимална скорост
|
190-250 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
13.2-6.5 сек.
|
Jaguar X-type (X400)
|
|
Работен обем
|
1 998-2 968 куб. см
|
Мощност
|
130-231 к. с.
|
Максимална скорост
|
199-235 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
11.0-7.0 сек.
|
Audi A4 (8E)
|
|
Работен обем
|
1 595-4 163 куб. см
|
Мощност
|
100-380 к. с. |
Максимална скорост
|
190-250 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
12.6-4.9 сек.
|
BMW 3-er (E46)
|
|
Работен обем
|
1 796-3 246 куб. см
|
Мощност
|
105-360 к. с. |
Максимална скорост
|
194-250 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
12.4-4.9 сек.
|
Димитър ДИМИТРОВ
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 nikolay
Коментиран от #17, #21
15:43 08.09.2011
2 rado
15:43 08.09.2011
3 rado
15:43 08.09.2011
4 Chefo
Просто го преместете в другия крачол и заповядайте във www.RoverBulgaria.com - там харесваме тази марка.
15:43 08.09.2011
5 JOVAN
nemozam da najdam potopna benziska pumpa
ako znae nekoj kade moze da najdam neka pise ako e polovna
(koristena)
AKO NEKOJ ZNAE NEKA MI PISE NA
[email protected]
15:43 08.09.2011
6 gele
nee za vseki ...toi e za aristokrati...minalia avgust si kupih 75 s v6 motor...avtomobila e stegnat i niamam nikakvi oplakvania osven edni po skupi konsumatibi
no te sa na 60 000 km...taka 4e
i d avi kaja avtomobil koito e s 4 razpredelitelni vala i 24 klapana i vupreki tegloto si okolo 1600 1700 ne mi e ka4val pri normalno kapane 7 l na 100,a s tezi razmeri e udovollstvie shofiraneto...
15:43 08.09.2011
7 plamena
15:43 08.09.2011
8 konstantin
15:43 08.09.2011
9 IVAN
15:43 08.09.2011
10 jeweleka
15:43 08.09.2011
11 kcaniba
15:43 08.09.2011
12 ivailo
15:43 08.09.2011
13 Цветан
15:43 08.09.2011
14 Crusss
15:43 08.09.2011
15 Crusss
15:43 08.09.2011
16 УСПЕНИЕ
Още нещо, не знам как екипа на mobile.bg, който до днес толкова уважавах и смятах за съставен от компетентни автожурналисти, е позволил да бъде публикувана тази т.н. "статия". Познавам отлично автомобила и не мога да се съглася с по-голямата част от антижурналистическите съждения на автора. Не казвам, че ROVER-а е съвършен, но е много далеч от това, което се твърди по-горе.
Единственото положително нещо, породено от тази "статия", е че ми отвори очите, за некомпетентността на автора, което от своя страна, ще ми помогне в бъдеще при избор на автомобил, да не се вслушвам в съветите на екипа на списани mobile.bg, а в разумните и обективни оценки на по-утвърдени и качествени медии, една от които, наскоро обви ROVER 75 за най-добър автомобил в ценовия клас до 5000 Euro.
15:43 08.09.2011
17 КОКО
До коментар #1 от "nikolay":
КОЛАТА Е СУПЕР!!!!!! ИМАМ РОВЕР 2,0 cdti И С НЕУХОТА ТРЯБВА ДА ГО ПРОДАМ ЗАЩОТО ЗАМИНАВАМ ДА ЖИВЕЯ В ЧУЖБИНА И ТЪЙ КАТО БЪРЗАМ СЕ НАЛАГА ДА ГО ПРОДАМ НА МНОГО НИСКА ЦЕНА. АКО НЯКОИ ИМА ИНТЕРЕС 0888 415581, ПРЕПОЧИТАМ ДА ГО ДАМ НА НЯКОЙ КОЙТО РАЗБИРА ОТ ТАЗИ МАРКА!15:43 08.09.2011
18 manollo
Браво на автора, че ни припомни да имаме едно наум, когато до нас достига каквато и да е информация. Браво!
15:43 08.09.2011
19 _v_
15:43 08.09.2011
20 Mihailov
РОВЕР – УГАСНАЛАТА ПЕРЛА В КОРОНАТА НА СВЕТОВНОТО АВТОМОБИЛОСТРОЕНЕ ИЛИ ПЕТ ГОДИНИ ОТ КРАЯ НА РОВЕР- ПЕТ ГОДИНИ БЕЗ ИЗЯЩЕСТВО,СТИЛ, АРИСТОКРАТИЗЪМ И ЗДРАВИНА В СВЕТА НА АВТОМОБИЛИТЕ – ЕДИН НАИСТИНА ТЪЖЕН ЮБИЛЕЙ
4 Октомври 2010 / 00:24 | Автор: Bajdekov | | Категория: История , Новини
Когато преди пет години световните агенции показаха пустите халета на заводите на Ровер в Лонгбрийдж, с висящи и недовършени коли по конвейрните лини, стана ясно, че светът на автомобилите се разделя с една от най-качествените си марки. Макар и изпаднал в тежко финансово състояние, ръководството на Ровер не позволи да се намали качеството на произвежданите коли, което обаче бе единственият спастелен изход. Така Ровер „си отиде”, произвеждащ най-качествените и здрави коли. Доказателствата за това са живи и до днес – частите на останалите марки, издържащи средно 7-8 години, при Ровер са с живот от 11-12. както и факта, че просто не може да се види „грохнал” Ровер, независимо от това как е бил стопанисван и независимо от това на колко години е. Последната гама на Ровер, включваща моделите 25, 45, 75, Стреетуайз, както и Сити, са носители на онова изящество и аристократизъм, които са непознати на днешния пазар. Всичко в колите Ровер е удивително: дизайн, ергономия и резултатите от краш тестовете предизвикват не скрито възхищение. Въпреки това обаче вече марката не съществува и логично е да си зададем въпроса – защо. Отговорът е отчайващо прост – англичаните не са добри търговци и реализацията с печалба не е от най-силните им страни. Ако бяха направили незначителен компромис с качеството в рамките на 20-25 Евро на кола, тогава щяха да постигнат приличните цифри от 6,5 милиона евро на годишна база, но не би – Ровер потъна с най-доброто качество, което можеше да предложи кола от този калибър. В света на автомобилите, може би само някои модели на Мерседес, Бмв и Ауди могат да предложат качество близко до това на всеки един Ровер. Другото доказателство за гореизложеното е разпознаването на цели лини, детейли и конструктурни решения в днешни коли като Ауди, Сеат и Пежо, които са сред „най-крадливите” на идеи от вече мъртвият колос. Решетката на Ауди А 8, цялата задна част на Сеат Леон или цялото Пежо 206, са откраднати по най-безкруполният възможен начин. Усмихвате се снизходително – ами вижте как изглежда 2000г. един Ровер 75 V8 от пред – виждате ли тази решетка с която сега Ауди се гордее, а виждате ли бронята на един 45 от същата тази 2000г, която като че ли е монтирана на сегашния нов Пасат. Погледнете и задната част на Ровер 25 от 2000г, и ще кажете тези от Сеат имат вкус. Пежо с модела 206, са най- радикални – виждате ли го – та той е като Ровер 200 от 1995г. Последно – калника на днешното А 4 на Ауди, е като калника на Ровер 75 от 2004та. Странно нали, но приказката за селото без кучета важи с пълна сила в това отношение.
Така или иначе вече марката Ровер е мит и нека да му отдадем заслуженото уважение, като към аристократа на шосето, и се молим плановете на Форд за възраждане на марката да се реализират.
15:43 08.09.2011
21 радо
До коментар #1 от "nikolay":
купих си ровер 75 2.5 v6 177 коня колата е супер но ми гори страшно много и то извън градско и незнам каде е причината градско по книга го дават 13.6 а извън градско 7 аз го засекох и ми дава около 13 като го карам извън градско някой ако знае каква може да е причината23:07 13.10.2014
22 аз
18:46 09.11.2015