Ако в началото на 90-те години някой бе прогнозирал, че корейската автомобилна промишленост ще се нареди на пето място по брой произведени возила, а Hyundai ще влезе в челната десетка по същия параметър, вероятно щеше да получи немалко предложения за безплатна консултация с психиатър. Икономическите статистики за 2005-а обаче са безпощадни към някогашните скептици, към които се числи общо взето целокупното здравомислещо човечество. С деветата си позиция в класацията за продажби Hyundai все още е далече от трона, но оставя далеч зад себе си марки като Renault, BMW, Mazda и някогашните си технологични партньори Mitsubishi Motors. Корейците се оказаха по-добри в следването на японската рецепта за автомобилостроене дори от самите й създатели и уверено напредват все по-нагоре, което в условията на жестока конкуренция няма как да се нарече случайност. В световен мащаб има само една компания, която предлага петгодишна гаранция за возилата си и това е Hyundai. Само този факт е достатъчен, за да илюстрира не само увереността на корейците, а и качеството на автомобилите й в последните години.Производителят, който преди 30 години продаваше един-единствен модел на цената на количка за голф, завладява все повече територии. Подемният ход започна през 1991-ва, когато на сцената се появи Lantra. Без да претеднира за дизайнерски овации, седанът от горния сегмент на компактния клас се наложи като евтина, но достатъчно качествена алтернатива на европейските и японските предложения. За 15 години моделът спечели интереса на немалко купувачи, в чиято ценностна система имиджът отстъпва място на далеч по-практични добродетели като надеждност, комфорт и липса на желание за самоизтъкване. България също не остана встрани от експанзията на Hyundai, чиято Lantra доказа качествата си като такси.
През 2000 г. моделът претърпя третото си издание и добави едно "Е" пред името си. Простата сметка показва, че уникалният гаранционен срок на Hyundai все още "покрива" по-голямата част от продадените автомобили, с което Elantra се превръща в още по-интересен вариант покупка на старо. Това обаче съвсем не изчерпва причините за такъв избор. Експлоатационните качества на корейката и статистиките за дефекти определено говорят в нейна полза.
Едно от положителните качества на Elantra е фактът, че не се опитва да бъде автомобил, какъвто не е. На съвсем прилична цена купувачът получава грамотно конструирано и качествено изработено возило без напъни за имидж и престиж. В консервативните възгледи на европейците това обикновено би лишило Elantra от внимание, но цифрите говорят съвсем друго. Все повече купувачи предпочитат анонимността и липсата на интерес у крадците, без да правят компромиси с качеството. Моделът може и да не виси в плакати по стените на детските стаи, но пък разполага с практична
каросерия
и сглобка, от която някои европейски производители има какво да понаучат. За разлика от предишното поколение на Elantra в гамата вече няма комби. Функциите му са поети от хечбек с 415-литров багажник, чиито обем лесно нараства на 1 222 л. До 2003 г., когато моделът претърпя модернизация, известни упреци можеха да се отправят към използваните материали. Ниската им себестойност си личи, но пък качеството на сглобката и цената на автомобила отново компенсират недостатъците. Критиките се топят и на фона на пребогатото серийно оборудване, с което корейците по принцип не се скъпят. Добрата новина е, че всичко работи с азиатска преданост. Единственият отбелязан дефект, който статистиките споменават, са спорадичните проблеми с фабричния имобилайзер.
Скромният избор от лицензни
двигатели
които някога намираха място под предния капак на Hyundai, вече е част от миналото. Корейците набраха достатъчно опит, за да произвеждат собствени силови агрегати и трябва да им се признае, че са доста напред с материала. От март 2001-ва дори започнаха да монтират двулитров Common Rail с мощност 113 к.с., който откри неподозирани възможности пред модела на европейския пазар. Този мотор не отстъпва пред германските, френските и японските си аналози по отношение на ходови характеристики и рафинираност, но покрива само екологичната норма Euro3, което спъва леко продажбите в Западна Европа. Притежава достатъчно мощ и се задоволява с оскъдно количество нафта, а единственият му недостатък от първите месеци на производството са течовете от тръбите на системата за впръскване. Дефектът се отстранява безплатно от производителя, а причините за него са елиминирани още през есента на същата година.
Без да бъде разточително голяма, моторната гама на Elantra покрива практически всички вкусове и изисквания на потенциалните купувачи. Бензиновите двигатели са само два, но мощностният им диапазон достига до впечатляващите 143 к.с. за двулитровата машина след 2003 г. Иначе и базовият агрегат с обем 1.6 литра и 105 или 107 к.с. се справя безпроблемно с купето на корейката. Elantra няма амбициите да бъде оръжие за улични състезания и точно затова мнозина препоръчват именно малкия бензинов мотор за оптимален. За предназначението му за по-спокоен стил на шофиране сведетелства и фактът, че при по-ниски обороти почти не се чува, но ако бъде "настъпен", чудесната иначе шумоизолация няма никакъв шанс срещу децибелите.
По-големият бензинов двигател определено разполага с повече потенциал - само допреди десетина години на задния капак на коли с подобна мощност обикновено имаше емблема с абревиатура GTi. Силата му обаче също не е в "дърпането" по светофарите, а по-скоро в увереното и комфортно препускане по магистралите. Консумира литър и половина-два повече от 1.6-литровия агрегат, но е също толкова надежден и качествен.
Хронични болести по бензиновите двигатели не са известни. В състояние са да навъртят огромен пробег без абсолютно никакви неизправности, за което свидетелства и широкото им използване за таксиметрови услуги. Ако правилата за поддръжка се спазват, собственикът може да разчита на дълги години спокойствие. Допълнителна тежест в полза на Elantra добавя и почти пълната липса на дефекти по спомагателните възли и агрегати. Ако се изключат редките случаи на повреди по динамото, статистиките отчитат само един по-характерен недостатък - виещият ремък на алтернатора, който има нужда от обтягане и смяна по-често от обичайното.
Трудно може да се определи дали става дума за конструктивен пропуск или дефект, който засяга само някои коли, но в резултат от работата на климатичната инсталация понякога в салона се образува конденз. Във всеки случай обаче би било добре при покупка да се внимава за овлажнени постелки по пода, които рано или късно ще доведат до по-сериозни последствия по купето.Hyundai Elantra може да се похвали с относително комфортна возия с превес на твърдостта.
Окачването
се справя успешно с българските пътни реалии, но въпреки това не търпи издевателства и стилът на шофиране определено влияе върху продължителността на живота му. Водачи с опит по темата съветват при смяна на амортисьори да се предпочетат маркови изделия на реномирани производители вместо оригиналните на Hyundai, които са скъпи и отстъпват като качество и надеждност.
Стара болежка на компактния кореец са не особено ефективните и бързо износващи се
спирачки
Капацитетът им определено не е съобразен достатъчно с масата и мощността на автомобила, което налага по-често обслужване и смяна на дискове от обичайното. Както и по въпроса с окачването обаче, и тук състоянието на спирачната система зависи доста от стила на шофиране. Elantra не толерира състезателите и ги наказва с удар по джоба.
Според статистиките
електрическата система
показва само една слабост. Малкият 45-амперов акумулатор се изтощава прекалено лесно заради множеството консуматори. При експлоатация преимуществено в града, където разстоянията са къси, той не успява да се зареди достатъчно. Често това става причина за проблеми с паленето в по-студено време и - което е най-неприятно - през зимата.
Ако се изключат тези дребни недостатъци, Hyundai Elantra се оказва доста коварна алтернатива на европейските и японските си конкуренти. Доказват го пазарните резултати на модела и задоволството на всички онези, за които имиджът играе поддържаща роля.
Справка за модела
|
|
Hyundai Elantra (XD)
|
|
История
|
|
Септември 1991 | Hyundai стартира продажбите на Lantra - седан от горния сегмент на компактния клас - в Европа. |
Септември 1995 | Представено е второто поколение на модела. |
Август 2000 | Дебютира наследникът Elantra с вътрешно заводски код XD. Автомобилът се предлага с каросерия седан и хечбек с пет врати. Серийното оборудване включва ABS, предни и странични спасителни възглавници. Задвижването е поверено на 1.6- и 2.0-литрови бензинови двигатели с мощност 107 и 139 к.с. съответно. |
Март 2003 | В гамата е включен нов 2.0-литров турбодизел със система за впръскване Common Rail и мощност 113 к.с. |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
|
|
Двигател (без оборудване)
|
2 200 EUR
|
Скоростна кутия (автоматична)
|
2 010 EUR
|
Динамо
|
360 EUR
|
Стартер
|
380 EUR
|
Водна помпа
|
200 EUR
|
Ауспух (комплект)
|
210 EUR
|
Спирачни дискове (2 бр. предни)
|
200 EUR
|
Накладки (предни дискови)
|
100 EUR
|
Фар (комплект)
|
140 EUR
|
Преден калник
|
400 EUR
|
Цените са за оригинални резервни части
/без ДДС/ за модел Hyundai Elantra 1.6i /107 к. с./, произведен през 2001 г. |
ЦЕНИ НА СТАРО НА HYUNDAI ELANTRA (XD)
|
Модел
|
Врати
|
кВ/к.с.
|
Нов
|
2004
|
2003
|
2002
|
2001
|
2000
|
Hyundai Elantra 1.6i GLS
|
5
|
77/105
|
17 490
|
10 850
|
9 750
|
-
|
-
|
-
|
Hyundai Elantra 1.6i GLS Edition
|
5
|
77/105
|
17 850
|
-
|
9 950
|
-
|
-
|
-
|
Hyundai Elantra 1.6i GLS Edition+
|
5
|
77/105
|
17 490
|
10 850
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Hyundai Elantra 1.6i GLS
|
5
|
79/107
|
17 190
|
-
|
9 100
|
8 000
|
6 750
|
5 500
|
Hyundai Elantra 2.0i GLS
|
5
|
102/139
|
18 290
|
-
|
9 600
|
8 350
|
6 950
|
5 450
|
Hyundai Elantra 2.0i Worldcup
|
5
|
102/139
|
18 560
|
-
|
9 750
|
8 650
|
-
|
-
|
Hyundai Elantra 2.0i GLS
|
5
|
105/143
|
19 390
|
12 150
|
10 950
|
-
|
-
|
-
|
Hyundai Elantra 2.0i CRDi GLS
|
5
|
83/113
|
19 790
|
-
|
10 250
|
8 850
|
7 400
|
-
|
Hyundai Elantra 2.0i CRDi GLS
|
5
|
83/113
|
20 790
|
12 800
|
11 400
|
-
|
-
|
-
|
Hyundai Elantra 1.6i GLS
|
4
|
77/105
|
16 990
|
10 300
|
9 300
|
-
|
-
|
-
|
Hyundai Elantra 1.6i GLS Edition
|
4
|
77/105
|
17 350
|
-
|
9 550
|
-
|
-
|
-
|
Hyundai Elantra 1.6i GLS Edition+
|
4
|
77/105
|
16 990
|
10 300
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Hyundai Elantra 1.6i GLS
|
4
|
79/107
|
16 690
|
-
|
8 650
|
7 550
|
6 250
|
5 150
|
Hyundai Elantra 2.0i GLS
|
4
|
102/139
|
17 790
|
-
|
9 250
|
8 050
|
6 700
|
5 450
|
Hyundai Elantra 2.0i GLS Worldcup
|
4
|
102/139
|
18 060
|
-
|
9 350
|
8 400
|
-
|
-
|
Hyundai Elantra 2.0i GLS
|
4
|
105/143
|
18 890
|
11 450
|
10 400
|
-
|
-
|
-
|
Hyundai Elantra 2.0i CRDi GLS
|
4
|
83/113
|
19 290
|
-
|
9 800
|
8 450
|
6 900
|
-
|
Hyundai Elantra 2.0i CRDi GLS
|
4
|
83/113
|
20 290
|
12 200
|
10 950
|
-
|
-
|
-
|
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke
|
Hyundai Elantra (XD)
|
|
АЛТЕРНАТИВИТЕ
|
|
Hyundai Elantra (XD)
|
|
Работен обем
|
1 599-1 991 куб. см
|
Мощност
|
105-143 к. с. |
Максимална скорост
|
170-208 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
13.0-9.0 сек.
|
Daewoo Nubira (KLAJ)
|
|
Работен обем
|
1 598-1 998 куб. см
|
Мощност
|
103-133 к. с.
|
Максимална скорост
|
175-195 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
11.5-9.0 сек.
|
Kia Shuma II (FB)
|
|
Работен обем
|
1 594-1 794 куб. см
|
Мощност
|
102-114 к. с. |
Максимална скорост
|
186-196 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
13.5-10.6 сек.
|
Renault Megane (DA/BA/LA/KA)
|
|
Работен обем
|
1 390-1 998 куб. см
|
Мощност
|
64-140 к. с. |
Максимална скорост
|
156-215 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
18.1-8.6 сек.
|
Димитър ДИМИТРОВ
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА