Ако сте си купили нов автомобил в течение на последните няколко години, вероятността той да е оборудван със съвременната функция "старт-стоп" е доста висока. Както повечето от вас знаят, това е система, изключваща двигателя при всяко спиране на автомобила за повече от секунда-две. Тази "екстра" беше провъзгласена за едно от най-добрите съвременни изобретения в автомобила, като някои производители дори я причислиха към микрохибридните технологии, но мнозина се питат наистина ли е толкова ефективна?
Теоретично системата "старт-стоп" има два основни плюса - намалява разхода на гориво и снижава значително изхвърлянето на вредни газови в атмосферата. Според официалната информация тя не позволява на двигателя да работи на празен ход по време на продължителен престой в задръствания. Основният агрегат се задейства веднага след като свалите крака си от педала на спирачката или когато натиснете съединителя. Повечето от автомобилите, оборудвани с тази функция, палят мотора мигновено, без каквото и да било забавяне, но системата има и недостатъци.
Запитвали ли сте се какво се случва с т.нар. стартери при тези многочислени паления на двигателя? Стандартните стартери определено няма да издържат много, но за тези системи се интегрират различни и значително усилени устройства, които издържат много дълго време, но те, както се досещате, са и значително по-скъпи. Освен това, за да притежавате "старт-стоп" система, е нужен и много по-як акумулатор. Това е така, защото през времето на покой на основния агрегат спомагателни системи като светлини, климатична инсталация и дори въздушните възглавници се нуждаят от ел.енергия.
За да не се "скапват" акумулаторите, в много от случаите се налага монтирането на т.нар. рекуперираща система, която зарежда батерията по време на спиране. Но и това оскъпява колата, прави я по-сложна за обслужване и в много случаи, заради повечето електроника, по-ненадеждна. Като цяло стартерите и акумулаторите при автомобили със "старт-стоп" системи са подложени на огромно натоварване и колкото и да са усилени, ресурсът им е по-малък. Може би ще кажете, че във всяка компания работят стотици инженери, които в крайна сметка са го измислили. Донякъде това е така, но не трябва да забравяме, че целта на всеки производител е да продава, при това - много. През ХХI век никоя компания не прави автомобили, които ще "живеят" десетилетия, както беше в добрите стари времена.
Системата "старт-стоп" вреди сериозно и на общия ресурс на двигателя. Като цяло, повечето съвременни автомобили са оборудвани с турбокомпресори, а сигурно знаете колко много се нагряват тези възли, особено при по-продължително натоварване. По-възрастните сигурно помнят, че във всяко ръководство за експлоатация на турбомотор имаше указание, спояред което след продължителна езда водачът трябва да остави двигателя да поработи поне минута на празен ход, за да може да се охлади турбината.
Съвременните турбокомпресори са по-различни и притежават както водно, така и маслено охлаждане, така че рискът от прегряване е минимален, но въпреки това той съществува. А всеки от вас знае колко струва евентуален ремонт на турбокомпресор. Ако не знаете, ще ви кажем с една дума - много. Поради тези, а и много други аргументи, наличието на "старт-стоп" система, особено на наточени автомобили като BMW M или Mercedes AMG, например, не е добра идея.
Даже ако притежавате автомобил с атмосферен двигател, въпросната система пак оказва неблагоприятно влияние на основния агрегат. Стандартният двигател с вътрешно горене е проуктиран така, че издържа на приблизително 100 000 паления. Това се случва за определен период от време, който при автомобилите със "старт-стоп" система е значително по-къс. Когато двигателят работи, коляновият вал и повечето работни повърхности почти не се допират. Те са отделени от тънък слой масло.
Когато двигателят е в покой, повечето от тези метални повърхности вътре в него осъществяват контакт и това продължава докато моторът не бъде запален отново. А най-голямото триене на въпросните повърхности става по време на изключване и най-вече на включване на мотора, което значително увеличава неговото износване. Има и още доста други минуси, свързани със "старт-стоп" системата, но дори и изброените са достатъчни да се замислите. Предпочитате ли това износване на основни възли и агрегати за сметка на жалките 5-10% икономия на гориво?
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Димитър
Шофиране в София - със и без пусната start/stop разликата е нулева. При пуснат климатроник, навигация и фарове двигателят се гаси и след не повече от 10 секунди се стартира отново. За 4 години не съм сменявал стартер или други възли, но и вече не карам с тази система.
11:24 23.08.2016
2 сашо
11:27 23.08.2016
3 Браво
Коментиран от #26
11:27 23.08.2016
4 Шофьора
11:48 23.08.2016
5 Бицу
Коментиран от #75
11:51 23.08.2016
6 Julio
Освен това щади и ДПФ-а който е значително по-скъп от произволен акумулатор. Като прибавим че всичко е гаранционно (включително акумулатора) да се троши квото си ще, но нямам впечатление че нещо е тръгнало да се скапва за повече от 2 години експлоатация, основно в София и ежедневно. Имам пряко наблюдение и над още едно БМВ (различен модел и двигател) както и в/у две Мазди (безнин и дизел) - никакви грижи не създават.
Коментиран от #8, #73
12:02 23.08.2016
7 Николай
12:13 23.08.2016
8 Маргото
До коментар #6 от "Julio":
Специално за теб, понеже явно не обичаш да четеш, а само да коментираш, един цитат от статията: "През ХХI век никоя компания не прави автомобили, които ще "живеят" десетилетия, както беше в добрите стари времена." Та не BMW, ако щеш и бугати да караш, пак ще имаш проблеми след третата година, например. Иначе много готина статия.Коментиран от #12
12:19 23.08.2016
9 Живко
12:21 23.08.2016
10 7777777
12:38 23.08.2016
11 xxx
Разбира се тези 90% може да се променят ако не сменяте маслото на време или ако сте избрали некачествено/неподходящо такова.
Когато обаче говорим за старт/стоп система, то двигателят е загрял и там имаме просто старт, но не и студен старт. За петте секунди на светофара маслото не се е стекло изцяло в картера и износване при стартирането няма.
За всички останало съм съгласен, наистина минусите като че ли са повече от плюсовете при тази система, но трябва да се продава, всички знаем как стоят нещата...
Коментиран от #13
12:38 23.08.2016
12 Julio
До коментар #8 от "Маргото":
А кому е нужно да се правят автомобили дето да изкарват десетилетия?Колата е техника като всичко останало - старее и материално и морално, скапва се - купуваш си нова (или не си купуваш) и толкова. Не мога да я разбера тая еснафщина която е приравнила автомобила на некво имане дето трябва непременно да се прехвърля от дедо та до внук...
12:47 23.08.2016
13 Шофьора
До коментар #11 от "xxx":
На светофарите се седи средно около 30-50 сек. не са само 5, но иначе си прав че маслото не се оттича съвсем от двигателя в картера.12:47 23.08.2016
14 doe
Коментиран от #16
13:03 23.08.2016
15 Реалист
13:11 23.08.2016
16 до DOE
До коментар #14 от "doe":
Перката и да работи ако нямаш електрическа маслена помпа която да върти маслото риска след спортно каране турбината да е нагрята и да овъгли масления филм е реален.Коментиран от #20
13:12 23.08.2016
17 Иванчо
13:14 23.08.2016
18 иво
13:15 23.08.2016
19 BatkoVi
13:20 23.08.2016
20 doe
До коментар #16 от "до DOE":
Как да разбера има или няма ел. помпа.13:27 23.08.2016
21 Morgoth
13:29 23.08.2016
22 onq s konq
Коментиран от #71
13:33 23.08.2016
23 death
14:19 23.08.2016
24 MMM
14:38 23.08.2016
25 тони
14:50 23.08.2016
26 До Браво
До коментар #3 от "Браво":
Прав си, но с едно малко уточнение: истинската цел на тази система е да позволи на производителите да влязат в рамките на изискванията на европейските директиви за вредностите в изгорелите газове :)14:53 23.08.2016
27 Иво
Коментиран от #33, #39
14:55 23.08.2016
28 Ало грамотния
15:35 23.08.2016
29 Грую
15:44 23.08.2016
30 Гост
Имам нова кола със такава система и малко черно копченце с надпис "off" за нея и 5 г. гаранция. И по принцип я държа изключена. Ако чакам на по- дълъг светофар (напр. над 40-50 сек.) само тогава я ползвам. Кеф ти да гасне когато искаш - кеф ти да стои с включен двигател.
И не е вярно, че се замисля, защото стартира в пъти по-бързо отколкото с ключа. А колкото до цената, ако може някой да ми каже нещо евтино в един съвременен автомобил. Може би гумите 17' ?
15:55 23.08.2016
31 Гриц
16:16 23.08.2016
32 пари на вятъра
16:37 23.08.2016
33 DBS
До коментар #27 от "Иво":
Така,уважеами просветителю.....Винаги има някой да напише 'ограмотете се ',;четете' и т.н.,пък той самия чел недочел,чул недочул,смесил няколко технологии....И си мисли,че знае .Приятелю преди да говориш виж и провери отделните производители имат различни технологии за старт\стоп.Това дето си го написал се доближива до т.нар. мек хибрид.Докато при... да го наречем "чист" старт/стоп действително се използват и усилени алтернатори и при някой споменатото рекупериране,при което се зарежда акомулатора при спиране не отделен кондензатор.При други....
Абе по-доре чети
17:47 23.08.2016
34 2399
18:23 23.08.2016
35 Бургас
18:43 23.08.2016
36 СДФГ
Коментиран от #38
19:07 23.08.2016
37 Гост
19:33 23.08.2016
38 Караиванов
До коментар #36 от "СДФГ":
Авторът, моето момче, е разбрал прекрасно нещата (от години му следя материалите, та за това съм толкова сигурен), а ти не си. Както той (авторът), така и много от коментиращите по-долу знаят, че това се прави само с цел да се покрият нереалните еконорми. Нищо друго не интересува производителя на коли. Той иска само да продава и да продава. А ти си мисли, че автомобилните производители се грижат за природата. Хич не ги е.е.Коментиран от #53
19:35 23.08.2016
39 МаКаТа
До коментар #27 от "Иво":
Ей, теб мога да те определя с няколко думи: Неграмотен, нахален хейтър, отхвърлен от живота. Иначе относно старт-стоп системата съм абсолютно съгласен с автора и с болшинството коментиращи. Евала.19:38 23.08.2016
40 tuningtm
Коментиран от #54
19:54 23.08.2016
41 Роман Ценов
19:58 23.08.2016
42 някой си там
20:59 23.08.2016
43 гост
Друг пропуснат факт е, че системата спира да гаси двигателя след поредица от загасяния дали да не натоварва акумулатора, дали ако колата е студена, дали ако климатика е натоварен или пък катализтора рекуперира.
Това и олекотяването на купетата са едни от най-добрите и ефективни решения през последните години.
21:03 23.08.2016
44 sososoos
След това - доколкото знам, около 20% от замърсяването, генерирано от един автомобил през живота му идва от... производството и рециклирането му. Подозирам, че този процент устойчиво ще се вдига с производството на все по нетрайни автомобили :-)
21:10 23.08.2016
45 зеузека
21:20 23.08.2016
46 Българина
21:23 23.08.2016
47 зеузека
21:34 23.08.2016
48 зеузека
21:47 23.08.2016
49 alex
21:57 23.08.2016
50 До зузека
21:57 23.08.2016
51 борислав
21:57 23.08.2016
52 Кольо Камиона
22:08 23.08.2016
53 афтора
До коментар #38 от "Караиванов":
Ще се обадя и аз. Институциите не ги интересува дали ги е.е автомобилните производители! То и Фауве не ги е.еше, но им лъснаха дупетата.22:45 23.08.2016
54 браво веселяк
До коментар #40 от "tuningtm":
Май най-точно си формулирал смисъла на много от "новостите" - за да се платят неособено нужни екстри. Автомобила има основна задача да превози хора и/или и багаж от една до друга точка и ако някой толкова се е загрижил за околната среда, трябва да ограничат мощността и скоростта на автомобилите.23:53 23.08.2016
55 гост
Коментиран от #56
09:37 24.08.2016
56 Jack Bauer
До коментар #55 от "гост":
Аз пък съм си доволен от немската "творба". Взех я 4 годишна, сега е на 18 годни, абитюрентка ще става, но не ме е предала никога. Вярно няма старт-стоп система.11:15 24.08.2016
57 Селянина с Колелото
12:52 24.08.2016
58 Петър
14:57 24.08.2016
59 чичо Пенчо
14:58 26.08.2016
60 Гост
21:51 10.12.2016
61 nick
11:32 16.03.2017
62 Disturbed
07:19 10.04.2017
63 BG rulz
Само за сведение - моята кола включва системата само при определена температура на двигателя и на околната среда, при определено ниво на климатика и ползване на каквато и да е друга електроника, само ако воланът е изцяло прав (т.е. ако съм на кръговото на 4-ти км. първа кола, няма как да се включи) и най-важното - включва се само след определена позиция на крака ми върху педала на спирачката, т.е. освен от копчето, аз контролирам системата спрямо ситуацията само и единствено понеже си гледам в моята паничка, познавам си я и преценявам за с
12:56 13.04.2017
64 тестер
Иначе износването и другите "страшни" нещо които се случват - не е това което ще ме откаже мен поне.. По-скоро това че гасенето се случва автоматично. Случвало ми се е да се гаси в движение още докато пълзя в задръстване. В случая като подадох газ и докато запали и тръгне се получи ситуация. Е, за това не ми харесва.
И паленето колкото и бързо да е - ако трябва да се изстреляш от някоя пряка без да засичаш някой се случва да загасне понеже не е запалила напълно при отпускане на съединителя. Много пъти ми се е случвало. Това определено са ситуации които не бих искал да имам за да спестя смешно малко гориво.. и още по-смешен екологичен ефект (като видя до мен 20годишния дизел като се изреже и булеварда става мъгла...).
С други думи - тотална фира! Карам без, но трябва да го изключвам всеки път като тръгна на някъде. Не искат постоянно да го изключат от гаранционния сервиз понеже ще развали Евро6 стандарта... (ръка->лице)
10:31 29.05.2017
65 123
10:36 31.05.2017
66 MI2
11:12 31.05.2017
67 Гост
20:07 31.05.2017
68 Нов333
21:36 31.05.2017
69 Един дет нищо не разбира тама
11:02 01.06.2017
70 PIRINSKI MAKEFONEC PD PETRIC MAKEDONSKI
11:46 30.06.2017
71 До оня с коня
До коментар #22 от "onq s konq":
Браво...смях се яко. Уби ги брат..хахха21:29 03.11.2018
72 Driving pleasure
И не - няма 10% икономия на гориво, няма дори и 5% - късметлия си ако постигнеш и 1%
12:43 23.02.2020
73 niki
До коментар #6 от "Julio":
az karam 20 godishna kola pejiot i nqmam nikvi problemi 5 godini18:01 23.02.2020
74 Този коментар е премахнат от модератор.
75 Taurus
До коментар #5 от "Бицу":
Еми карай си жигулата още 30 години, много ги хвалите вече,16:21 10.06.2020