29 Юли, 2006 17:34 9 224 0

Alfa Romeo GTV/Spider

  • alfa romeo-
  • alfa romeo gtv/spider

Никой няма право да се смята за истински поклонник на автомобилите, ако поне веднъж в живота си не е имал Alfa. Почитателите на именитата италианска марка обичат да припомнят това на всеки, който си позволи да критикува продукцията й. В твърдението има голяма доза истина. Макар да не са лишени от недостатъци, автомобилите от Ливорно трудно срещат конкуренция по отношение на емоцията. Дори най-обикновената Alfa се познава отдалеч - по външността, по звука на двигателя или просто защото червеното не стои толкова добре на нито една друга кола. Такова возило се избира от сърцето, а не от пресметливия ум и алфистите знаят това най-добре от всички.

Дори в огнения табун на производител като Alfa Romeo обаче си има по-особени жребци - модели, които са в състояние да предизвикат изкушение и у най-коравосърдечните и студенокръвни почитатели на практичния избор. През 1994 г. един такъв автомобил жегна право в гърлото специалисти и обикновени посетители на изложението в Париж. След близо 3 десетилетия на конвейерите легендарният Spider се бе сдобил с наследник. Новакът бе точно такъв, какъвто го задължаваха традициите - дързък, бърз и абсолютно различен от всичко осталано на пазара. Година по-късно, когато започнаха продажбите на новия Spider и купе-версията GTV, в сегмента на спортните возила настъпи сериозно раздвижване. Основна вина за него имаше абсолютно смазващият дизайн на модела. Обожаван от едни и ненавиждан от други, клиновидният силует на дуета GTV/Spider не остави никого безразличен. Факт е, че бегачката от Ливорно изглежда свежо и до днес, като в някои отношения предизвиква даже повече емоции от съвсем пресния наследник, дебютирал във версия купе през 2004-та и като кабрио преди едва четири месеца.Единайсет години след премиерата си GTV/Spider остава не само едно от най-гиздавите предложения в жанра, а и едно от най-достъпните. Екземпляри от 1995-96 г. могат да се намерят за около 10 000-12 000 лв., несравнимо по-малко от цените на аналогични модели на BMW или Mercedes-Benz. Съвсем в реда на традициите обаче си остават и някои от проблемите, които запалените алфисти приемат за неизбежна даденост. При избор на употребяван GTV/Spider би било по-разумно да се отдадат предпочитания на колите, произведени след 1998 г. Тогава моделът е модернизиран и качеството на изработката се повишава чувствително. Сериозен напредък е постигнат с преодоляването на доста недостатъци като проблемите с лаковото покритие, сглобката на каросерията и пропускащия гюрюк на кабриолета. Въпреки това

каросерията

трябва да се огледа добре за разлики в луфтовете на панелите, наранявания по огромния преден капак и белези от некомпетентно отстраняване на последствия от удар. Последните се скриват трудно, защото по иначе отлично подготвеното срещу корозия купе избива ръжда. Разумно би било да се провери и подът на каросерията. Антикорозионното покритие там е солидно, но заради наранявания определени места около "ушите" за крика понякога се оказват напълно незащитени.Колите от първите години на производството не могат да се похвалят с особено прецизна сглобка. Както при купето, така и при кабриолета страничните стъкла се нуждаят от периодично напасване, защото не утлътняват добре и шумят при движение с висока скорост. Особено капризен е мекият покрив, чиято цена достига фантастичните 3 000 евро. Това прави проверката на автомивка абсолютно задължителна. Препатили алфисти съветват при всяко сгъване да се подлага парче мек плат под задното "стъкло". В противен случай през него след съвсем кратко време няма да се вижда нищо.

Екстравагантната външност на GTV/Spider създава очаквания за също толкова артистичен интериор, които, за жалост, се оказват съвсем неоправдани. Всички дизайнерски попадения в салона се попарват от твърде скучните и недотам качествени материали. Сглобката също търпи сериозни критики заради недобре напаснатите детайли, паразитните шумове и някак претупаната изработка. След 1998 г. италианците полагат усилия в тази насока и в интерес на истината постигат известен напредък. Желаното качество на интериора обаче е постигнато чак след 2001-ва. Някои от проблемите на GTV/Spider си остават неразрешими, просто защото са конструктивно предопределени. Неповторимият "поглед" на италианката подкосява краката, но се оказва твърде късоглед. Четирите кръгли фара без аналог в съвременното автомобилостроене всъщност са отвори в предния капак, през които "гледат" най-обикновени правоъгълни блок-светлини. Козметичната хватка на дизайнерите има безспорни естетически достойнства, но за жалост влошава силно ефективността на фаровете.

Независимо кой от общо четирите

двигателя

ръмжи под предния капак на Alfa Romeo GTV/Spider, удоволствието от шофирането на този автомобил е гарантирано. До 2003 г. базов мотор се явява двулитров четирицилиндров агрегат с мощност 150 или 155 к.с. Мнозина го сочат за по-удачен избор от трилитровия V6, но не заради някакви характерни недостатъци на големия двигател, а предимно от съображения за икономия. През 2003-та започва монтирането на нов 1.8-литров базов агрегат (144 к.с.) и истинска ламя с ходов обем 3.2 литра и конюшня от 240 жребеца. И двете модификации са прекалено пресни за вторичния пазар, а цените им ги поставят встрани от интереса на обикновените купувачи.Двигателостроенето винаги е било една от най-силните дисциплини на инженерите от Ливорно и дуетът GTV/Spider за пореден път доказва това. Както при всяка друга Alfa обаче, моторът изисква по-специално отношение. Такава кола се кара, тя не е създадена за возене. Натоварените работни режими осигуряват несравними емоции, докато в по-спокойно темпо двигателите са някак вяли. При полагане на нужните грижи те рядко изненадват с неприятности. Течовете на масло никога не са притеснявали особено истинските почитатели на марката, както впрочем и разхода му. Нуждата от доливане понякога достига до литър на 1 000 км. Единственото наистина критично място в тези мотори е газоразпределителният механизъм. Всякакви експерименти с пробега между смените на ангренажния крият риск от жестоко наказание. Потенциалният собственик ще трябва да се примири с доста високия разход на гориво, както и с опустошителните цени за смяна на свещи - над 20 лева за една от двете на всеки цилиндър. В крайна сметка обаче това е спортен автомобил, при това какъв...

Активният стил на шофиране става причина за доста от останалите проблеми, които GTV/Spider записва в пасива си според статистиките. Синхроните на

скоростните кутии

например, очевидно не са подготвени за натоварванията, които с охота им стоварват по-амбициозните водачи. Обикновено се появяват проблеми с включването на пета предавка, а не са изключени и скъпи ремонти заради по-тежки повреди. Течовете на масло и тук се смятат за част от обичайните явления, затова не е зле нивото на смазката да се следи. Съединителите обикновено издържат до 100 000 км, което съвсем не е лошо постижение. В зависимост от стила на шофиране обаче животът му може да се съкрати чувствително, което важи с пълна сила и за състоянието на
спирачната система

Дисковете отпред рядко изкарват повече от 60 000 км, при това ако се щадят.

Макар да притежава отлична антикорозионна защита, Alfa Romeo GTV/Spider търпи доста критики заради ръждата по

ходовата част

Тук тя има по-скоро козметичен характер, но механиците са на коренно различно мнение. Работата по предния и задния мост често вгорчава дните им, което удря право по джоба на собственика. Степента на износване на гумено-металните втулки по предния и задния мост също зависи доколко щадящ е стилът на шофиране, но профилактика рано или късно се налага. Практиката показва, че това обикновено се случва на 40-50 000 км.

GTV/Spider смело може да се нарече Alfa Romeo повече от всеки друг модел на марката. Това е автомобил за егоисти, чието най-голямо признание в любов към самия себе си е емоцията на пътя. С неповторимия си купе-кабриолет компанията от Ливорно дава възможността да се влюбят по-силно отвсякога. Още повече, че дуетът съвсем не е лишен от достойнства, а огромна част от проблемите с качеството са останали далеч назад в 80-те.

Справка за модела
Alfa Romeo GTV/Spider (916)
История
Септември 1994 Alfa Romeo представя наследника на кабриолета Spider и купето GTV на автосалона в Париж.
Май 1995 Започват продажбите на модела. Предлагат се два бензинови двигателя с обем 2.0 и 3.0 с мощност 150 и 192 к.с. съответно.
Май 1998 Spider и GTV претърпяват лека модернизация. Променени са салонът е радиаторната решетка. Качеството на изработката се подобрява. Мощността на базовия двигател нараства на 155 к.с.
Юни 2003 Проведена е по-мащабна модернизация. Започва монтирането на нов базов двигател с ходов обем 1.8 литра и мощност 144 к.с. Стартират продажбите на Spider и GTV с 3.2-литров V6 с мощност 240 к.с. и максимална скорост от 255 км/ч. Това превръща модела в най-бързата серийна Alfa, произвеждана някога.
Януари 2004 Alfa Romeo GT заменя купето GTV.
Март 2006 На автосалона в Женева е представен наследникът на Spider.

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател (без оборудване)
5 110 EUR
Скоростна кутия (автоматична)
2 150 EUR
Динамо
420 EUR
Стартер
365 EUR
Водна помпа
240 EUR
Ауспух (комплект)
450 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни)
130 EUR
Накладки (предни дискови)
120 EUR
Фар (комплект)
230 EUR
Преден калник
400 EUR
Цените са за оригинални
резервни части /без ДДС/ за модел
Alfa Romeo Spider 2.0 TS /155 к. с./, произведен през 2000 г.

 

ЦЕНИ НА СТАРО НА Alfa Romeo GTV/Spider (916)
Модел
Врати
кВ/к.с.
Нов
1999
1998
1997
1996
1995
Alfa Romeo GTV 2.0 Twin Spark 16V
2
110/150
23 440
-
7 100
6 250
5 500
4 800
Alfa Romeo GTV 2.0 Twin Spark 16V L
2
110/150
26 122
-
8 000
7 100
6 300
5 450
Alfa Romeo GTV 2.0 Twin Spark
2
114/155
23 571
8 300
7 450
-
-
-
Alfa Romeo GTV 2.0 Twin Spark L
2
114/155
26 741
9 500
8 450
-
-
-
Alfa Romeo GTV 2.0 V6 TB
2
148/202
28 340
-
8 750
7 600
6 600
5 700
Alfa Romeo GTV 2.0 V6 TB
2
148/202
29 655
10 100
9 100
-
-
-
Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24V
2
162/220
29 655
-
9 250
8 350
-
-
Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24V L
2
162/220
32 234
-
10 100
9 100
-
-
Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24V
2
162/220
29 911
10 050
9 200
-
-
-
Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24V L
2
162/220
33 234
11 250
10 300
-
-
-
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke



Alfa Romeo GTV/Spider (916)
АЛТЕРНАТИВИТЕ
Alfa Romeo GTV/Spider (916)
Работен обем
1 747-3 179 куб. см
Мощност

144-240 к. с.

Максимална скорост
205-242 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
9.0-6.5 сек.
BMW Z3 (E36/7)
Работен обем
1 798-3 201 куб. см
Мощност

115-325 к. с.

Максимална скорост
194-250 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
10.6-5.0 сек.
Mazda MX-5 (NA)
Работен обем
1 598-1 840 куб. см
Мощност

90-131 к. с.

Максимална скорост
175-197 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
10.6-8.2 сек.
Mercedes-Benz SLK (R170)
Работен обем
1 998-3 199 куб. см
Мощност

136-354 к. с.

Максимална скорост
202-250 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
10.3-5.2 сек.


Димитър ДИМИТРОВ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА