Никой няма право да се смята за истински поклонник на автомобилите, ако поне веднъж в живота си не е имал Alfa. Почитателите на именитата италианска марка обичат да припомнят това на всеки, който си позволи да критикува продукцията й. В твърдението има голяма доза истина. Макар да не са лишени от недостатъци, автомобилите от Ливорно трудно срещат конкуренция по отношение на емоцията. Дори най-обикновената Alfa се познава отдалеч - по външността, по звука на двигателя или просто защото червеното не стои толкова добре на нито една друга кола. Такова возило се избира от сърцето, а не от пресметливия ум и алфистите знаят това най-добре от всички.
Дори в огнения табун на производител като Alfa Romeo обаче си има по-особени жребци - модели, които са в състояние да предизвикат изкушение и у най-коравосърдечните и студенокръвни почитатели на практичния избор. През 1994 г. един такъв автомобил жегна право в гърлото специалисти и обикновени посетители на изложението в Париж. След близо 3 десетилетия на конвейерите легендарният Spider се бе сдобил с наследник. Новакът бе точно такъв, какъвто го задължаваха традициите - дързък, бърз и абсолютно различен от всичко осталано на пазара. Година по-късно, когато започнаха продажбите на новия Spider и купе-версията GTV, в сегмента на спортните возила настъпи сериозно раздвижване. Основна вина за него имаше абсолютно смазващият дизайн на модела. Обожаван от едни и ненавиждан от други, клиновидният силует на дуета GTV/Spider не остави никого безразличен. Факт е, че бегачката от Ливорно изглежда свежо и до днес, като в някои отношения предизвиква даже повече емоции от съвсем пресния наследник, дебютирал във версия купе през 2004-та и като кабрио преди едва четири месеца.Единайсет години след премиерата си GTV/Spider остава не само едно от най-гиздавите предложения в жанра, а и едно от най-достъпните. Екземпляри от 1995-96 г. могат да се намерят за около 10 000-12 000 лв., несравнимо по-малко от цените на аналогични модели на BMW или Mercedes-Benz. Съвсем в реда на традициите обаче си остават и някои от проблемите, които запалените алфисти приемат за неизбежна даденост. При избор на употребяван GTV/Spider би било по-разумно да се отдадат предпочитания на колите, произведени след 1998 г. Тогава моделът е модернизиран и качеството на изработката се повишава чувствително. Сериозен напредък е постигнат с преодоляването на доста недостатъци като проблемите с лаковото покритие, сглобката на каросерията и пропускащия гюрюк на кабриолета. Въпреки това
каросерията
трябва да се огледа добре за разлики в луфтовете на панелите, наранявания по огромния преден капак и белези от некомпетентно отстраняване на последствия от удар. Последните се скриват трудно, защото по иначе отлично подготвеното срещу корозия купе избива ръжда. Разумно би било да се провери и подът на каросерията. Антикорозионното покритие там е солидно, но заради наранявания определени места около "ушите" за крика понякога се оказват напълно незащитени.Колите от първите години на производството не могат да се похвалят с особено прецизна сглобка. Както при купето, така и при кабриолета страничните стъкла се нуждаят от периодично напасване, защото не утлътняват добре и шумят при движение с висока скорост. Особено капризен е мекият покрив, чиято цена достига фантастичните 3 000 евро. Това прави проверката на автомивка абсолютно задължителна. Препатили алфисти съветват при всяко сгъване да се подлага парче мек плат под задното "стъкло". В противен случай през него след съвсем кратко време няма да се вижда нищо.
Екстравагантната външност на GTV/Spider създава очаквания за също толкова артистичен интериор, които, за жалост, се оказват съвсем неоправдани. Всички дизайнерски попадения в салона се попарват от твърде скучните и недотам качествени материали. Сглобката също търпи сериозни критики заради недобре напаснатите детайли, паразитните шумове и някак претупаната изработка. След 1998 г. италианците полагат усилия в тази насока и в интерес на истината постигат известен напредък. Желаното качество на интериора обаче е постигнато чак след 2001-ва. Някои от проблемите на GTV/Spider си остават неразрешими, просто защото са конструктивно предопределени. Неповторимият "поглед" на италианката подкосява краката, но се оказва твърде късоглед. Четирите кръгли фара без аналог в съвременното автомобилостроене всъщност са отвори в предния капак, през които "гледат" най-обикновени правоъгълни блок-светлини. Козметичната хватка на дизайнерите има безспорни естетически достойнства, но за жалост влошава силно ефективността на фаровете.
Независимо кой от общо четирите
двигателя
ръмжи под предния капак на Alfa Romeo GTV/Spider, удоволствието от шофирането на този автомобил е гарантирано. До 2003 г. базов мотор се явява двулитров четирицилиндров агрегат с мощност 150 или 155 к.с. Мнозина го сочат за по-удачен избор от трилитровия V6, но не заради някакви характерни недостатъци на големия двигател, а предимно от съображения за икономия. През 2003-та започва монтирането на нов 1.8-литров базов агрегат (144 к.с.) и истинска ламя с ходов обем 3.2 литра и конюшня от 240 жребеца. И двете модификации са прекалено пресни за вторичния пазар, а цените им ги поставят встрани от интереса на обикновените купувачи.Двигателостроенето винаги е било една от най-силните дисциплини на инженерите от Ливорно и дуетът GTV/Spider за пореден път доказва това. Както при всяка друга Alfa обаче, моторът изисква по-специално отношение. Такава кола се кара, тя не е създадена за возене. Натоварените работни режими осигуряват несравними емоции, докато в по-спокойно темпо двигателите са някак вяли. При полагане на нужните грижи те рядко изненадват с неприятности. Течовете на масло никога не са притеснявали особено истинските почитатели на марката, както впрочем и разхода му. Нуждата от доливане понякога достига до литър на 1 000 км. Единственото наистина критично място в тези мотори е газоразпределителният механизъм. Всякакви експерименти с пробега между смените на ангренажния крият риск от жестоко наказание. Потенциалният собственик ще трябва да се примири с доста високия разход на гориво, както и с опустошителните цени за смяна на свещи - над 20 лева за една от двете на всеки цилиндър. В крайна сметка обаче това е спортен автомобил, при това какъв...
Активният стил на шофиране става причина за доста от останалите проблеми, които GTV/Spider записва в пасива си според статистиките. Синхроните на
скоростните кутии
например, очевидно не са подготвени за натоварванията, които с охота им стоварват по-амбициозните водачи. Обикновено се появяват проблеми с включването на пета предавка, а не са изключени и скъпи ремонти заради по-тежки повреди. Течовете на масло и тук се смятат за част от обичайните явления, затова не е зле нивото на смазката да се следи. Съединителите обикновено издържат до 100 000 км, което съвсем не е лошо постижение. В зависимост от стила на шофиране обаче животът му може да се съкрати чувствително, което важи с пълна сила и за състоянието на
спирачната система
Дисковете отпред рядко изкарват повече от 60 000 км, при това ако се щадят.
Макар да притежава отлична антикорозионна защита, Alfa Romeo GTV/Spider търпи доста критики заради ръждата по
ходовата част
Тук тя има по-скоро козметичен характер, но механиците са на коренно различно мнение. Работата по предния и задния мост често вгорчава дните им, което удря право по джоба на собственика. Степента на износване на гумено-металните втулки по предния и задния мост също зависи доколко щадящ е стилът на шофиране, но профилактика рано или късно се налага. Практиката показва, че това обикновено се случва на 40-50 000 км.
GTV/Spider смело може да се нарече Alfa Romeo повече от всеки друг модел на марката. Това е автомобил за егоисти, чието най-голямо признание в любов към самия себе си е емоцията на пътя. С неповторимия си купе-кабриолет компанията от Ливорно дава възможността да се влюбят по-силно отвсякога. Още повече, че дуетът съвсем не е лишен от достойнства, а огромна част от проблемите с качеството са останали далеч назад в 80-те.
Справка за модела
|
|
Alfa Romeo GTV/Spider (916)
|
|
История
|
|
Септември 1994 | Alfa Romeo представя наследника на кабриолета Spider и купето GTV на автосалона в Париж. |
Май 1995 | Започват продажбите на модела. Предлагат се два бензинови двигателя с обем 2.0 и 3.0 с мощност 150 и 192 к.с. съответно. |
Май 1998 | Spider и GTV претърпяват лека модернизация. Променени са салонът е радиаторната решетка. Качеството на изработката се подобрява. Мощността на базовия двигател нараства на 155 к.с. |
Юни 2003 | Проведена е по-мащабна модернизация. Започва монтирането на нов базов двигател с ходов обем 1.8 литра и мощност 144 к.с. Стартират продажбите на Spider и GTV с 3.2-литров V6 с мощност 240 к.с. и максимална скорост от 255 км/ч. Това превръща модела в най-бързата серийна Alfa, произвеждана някога. |
Януари 2004 | Alfa Romeo GT заменя купето GTV. |
Март 2006 | На автосалона в Женева е представен наследникът на Spider. |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
|
|
Двигател (без оборудване)
|
5 110 EUR
|
Скоростна кутия (автоматична)
|
2 150 EUR
|
Динамо
|
420 EUR
|
Стартер
|
365 EUR
|
Водна помпа
|
240 EUR
|
Ауспух (комплект)
|
450 EUR
|
Спирачни дискове (2 бр. предни)
|
130 EUR
|
Накладки (предни дискови)
|
120 EUR
|
Фар (комплект)
|
230 EUR
|
Преден калник
|
400 EUR
|
Цените са за оригинални
резервни части /без ДДС/ за модел Alfa Romeo Spider 2.0 TS /155 к. с./, произведен през 2000 г. |
ЦЕНИ НА СТАРО НА Alfa Romeo GTV/Spider (916)
|
Модел
|
Врати
|
кВ/к.с.
|
Нов
|
1999
|
1998
|
1997
|
1996
|
1995
|
Alfa Romeo GTV 2.0 Twin Spark 16V
|
2
|
110/150
|
23 440
|
-
|
7 100
|
6 250
|
5 500
|
4 800
|
Alfa Romeo GTV 2.0 Twin Spark 16V L
|
2
|
110/150
|
26 122
|
-
|
8 000
|
7 100
|
6 300
|
5 450
|
Alfa Romeo GTV 2.0 Twin Spark
|
2
|
114/155
|
23 571
|
8 300
|
7 450
|
-
|
-
|
-
|
Alfa Romeo GTV 2.0 Twin Spark L
|
2
|
114/155
|
26 741
|
9 500
|
8 450
|
-
|
-
|
-
|
Alfa Romeo GTV 2.0 V6 TB
|
2
|
148/202
|
28 340
|
-
|
8 750
|
7 600
|
6 600
|
5 700
|
Alfa Romeo GTV 2.0 V6 TB
|
2
|
148/202
|
29 655
|
10 100
|
9 100
|
-
|
-
|
-
|
Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24V
|
2
|
162/220
|
29 655
|
-
|
9 250
|
8 350
|
-
|
-
|
Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24V L
|
2
|
162/220
|
32 234
|
-
|
10 100
|
9 100
|
-
|
-
|
Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24V
|
2
|
162/220
|
29 911
|
10 050
|
9 200
|
-
|
-
|
-
|
Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24V L
|
2
|
162/220
|
33 234
|
11 250
|
10 300
|
-
|
-
|
-
|
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke
|
Alfa Romeo GTV/Spider (916)
|
|
АЛТЕРНАТИВИТЕ
|
|
Alfa Romeo GTV/Spider (916)
|
|
Работен обем
|
1 747-3 179 куб. см
|
Мощност
|
144-240 к. с. |
Максимална скорост
|
205-242 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
9.0-6.5 сек.
|
BMW Z3 (E36/7)
|
|
Работен обем
|
1 798-3 201 куб. см
|
Мощност
|
115-325 к. с.
|
Максимална скорост
|
194-250 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
10.6-5.0 сек.
|
Mazda MX-5 (NA)
|
|
Работен обем
|
1 598-1 840 куб. см
|
Мощност
|
90-131 к. с. |
Максимална скорост
|
175-197 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
10.6-8.2 сек.
|
Mercedes-Benz SLK (R170)
|
|
Работен обем
|
1 998-3 199 куб. см
|
Мощност
|
136-354 к. с. |
Максимална скорост
|
202-250 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
10.3-5.2 сек.
|
Димитър ДИМИТРОВ
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА