26 Септември, 2016 14:16 76 175 18

Чували ли сте за "Войната на тойотите"?

  • чад-
  • либия-
  • война-
  • toyota-
  • hilux-
  • пикап
Чували ли сте за "Войната на тойотите"? - 1

Веднъж Хенри Форд казва: "Ако бях попитал хората, какво искат, щяха да ми отговорят: по-бързи коне". Вместо обаче мечтата на хората от началото на миналия век да се сбъдне, съдбата решава друго - да започне главоломното развитие на двигателите с вътрешно горене. Този процес играе и важна роля в т.нар. военна логистика. Армиите преминават сложен процес на механизация, който коренно променя военните действия. Малцина обаче знаят, че пикапите на Toyota изиграват съществена роля в историята на съвременните войни. Това е една малко известна история за това, как армия, оборудвана с леко въоръжение и 400 пикапа Toyota надхитря далеч по-силен противник, оборудван с танкове и самолети.

Toyota Hilux по цял свят се счита за синоним на утилитарност. Това е идеалният автомобил за т.нар. работяги (фермери, строители и т.н.) и поради тази причина неговата цел е да е здрав и много надежден. Пускането на модела през 1968 година съвпада с началото на една епоха на въстания в цяла Африка, където протестиращите искат да свалят гражданската власт чрез убеждението на АК-47. Въстаническите армии започват да растат като гъби във всички страни, които не са включени в НАТО или пък в бившия източен блок. А пикапите Toyota Hilux стават неизменен помощник на бандитските организации, защото тяхната здравина и проходимост са идеални за предвижване в пустинните области на Северна Африка и Близкия изток.Чували ли сте за "Войната на тойотите"?

Предисторията на "Войната на тойотите" започва през 1972 година, когато Либия започва действия срещу Чад с амбицията да анексира ивицата Аузу, която се намира в най-северните части на Чад. Кадафи е съблазнен от намиращите се там залежи на уран, като идеята му е впоследствие да развива атомна енергетика. Феликс Малум, президент по онова време на Чад обаче се обръща за помощ към ООН, което още повече изостря отношенията между Либия и Чад. Чадско-либийският военен конфликт официално започва през 1978 година, като Либия прави четири интервенции в Чад - през 1978, 1979, 1980 - 1981 и 1983 - 1987-а.

"Войната на тойотите" се случва през 1986 година и на практика много скоро слага край на конфликта. Интересното е, че по това време Либия праща на фронта 8000 войници, 300 танка, 60 бойни самолета, хеликоптери Ми-24, ракетни установки и още куп военна техника, но армията на Кадафи е с нисък боен дух. От другата страна застават 10 000 войника, които нямат нито самолети, нито въртолети, нито транспорт. Всичко изглеждало предрешено докато не се намесва Франция. А тя го прави като изпраща на армията на Чад 400 всъдехода Toyota. Не е известно защо французите се спират именно на тези японски пикапи, като има спекулации по темата, че изборът е заради по-евтината цена на тези автомобили в сравнение с военни всъдеходи от типа на Humvee.Чували ли сте за "Войната на тойотите"?

По време на битките, на тези пикапи се монтират зенитни ракетни комплекси, превозва се пехотата и се транспортират ранените. Така финалната фаза на Чадско-либийската война получава името "Войната на тойотите". В жестоката схватка либийските части губят 784 войника, 92 танка Т-55 и 33 БМП. В същото време загубите на чадската армия са минимални - 18 войника и 3 пикапа Toyota. Либийските сили се опитват да премахнат пикапите от въздуха, но поради уникалната маневреност и мобилност на автомобилите Toyota Hilux, така и не успяват. Месец по-късно е постигнато примирие и Международния съд на ООН отхвърля претенциите на Либия за ивицата Аузу. Хип, хип ура за Чад... и за пикапите Toyota.

За съжаление днес по-новите генерации на пикапите на Toyota масово се използват от джихадистите от „Ислямска държава“. Контратерористи от САЩ даже се свързаха с представители на Toyota и отправиха молба за съдействие. В отговор Ед Люис - директор по комуникациите на концерна - заяви, че Toyota „стриктно спазва политиката си да не продава автомобили на купувачи, които могат да ги използват или модифицират за терористични цели”. Той добави, че е невъзможно компанията да проследи превозни средства, които са били откраднати. За жалост обаче Land Cruiser и Hilux на Toyota днес са част от марката „Ислямска държава".Чували ли сте за "Войната на тойотите"?


Поставете оценка:
Оценка 5 от 1 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 МаКаТа

    9 0 Отговор
    Интересна история!
  • 2 Тойота

    14 1 Отговор
    На всякъде по света се доверяват на Тойота и има защо
  • 3 кроко

    9 2 Отговор
    Що пък тойотите на ИД са са крадени? Всеки знае че арабите обичат много японските джипове, не е трудно да се досети човек че идват от СА, примерно.
  • 4 корса

    8 11 Отговор
    Интересно, защо в Африка и Азия не ползват прехвалената Г-класа!
    Немцкия кинеф е най-добрия!
  • 5 onq s konq

    4 51 Отговор
    Карат смотани тоиоти щото нямат пари за Х5 или Х6 чалмите!!!И пуцат с умрели калашници щото пак от нямане на пари не могът да си позволът М16
  • 6 Ne dedowiq

    24 5 Отговор
    @onq s konq Така си мислиш ти, промит кобилски мозък. По пътищата, по който върви томотата хайлукс, само Дискавърито може да мине, а пък за издържливостта няма равен. В Южна америка да си видял друга марка освен Тойота? Тези проамерикански прозападни humvee и Г Класи аамо в Холивуд стават.Това за м16 и калашника няма да го коментирам - изказване на пубер цъкащ CS...
  • 7 Педро

    3 2 Отговор
    Никой ли не помни снимката на българската X5 при ислямска държава? http://ureport.bg/wp-content/uploads/2015/03/safdsaf.jpg
  • 8 onq s 600 the konq

    6 1 Отговор
    До onq s konq
    Коньо не се излагай щот цитираните от теб подобия и пародия на джип и ще мине 2 км и ще стане от движеща се НЕдвижеща се мишена лесна за отстрел. Само за информаци нали знаеш, а ако не на кого бе ен веее са поръчали да им направи първия пикап с тяхна марка на....Тойота!!! Защо ли хаха
    Очаквай го много скоро на пазара и евентулно после и при миндилите!
  • 9 112

    10 3 Отговор
    В пустините направо ги отпишете немските всъдеходи. Ще затънат и там ще си останат из дюните. JAPAN POWER обаче мачка с проходимост и надеждност, швабите са само за украса.
  • 10 Синът на пустинята

    5 7 Отговор
    Имах възможност три пъти да поживея в арабските пустини. И трите пъти автомобилите пред мен бяха предимно "Тойота". Страхотни иракски магистрали, автомобилите изцяло бели, но с червени калници. И "Тойота", при това по време, по което в България за японски марки още не се беше чувало. Датсуни, Нисани (всъщност са едно и също), тук-там нещо руско. Някой "Мерцедес", брониран. Оставиха в мен незабравим спомен. Яронските марки бяха известни като евтини и ... ненадеждни. Скъпи им били частите. Сега частите са евтини, но автомобилите са скъпи. Да вземем за пример ЕфДжей крузър - кога ще хвърлите толкова пари за нов всъдеход, при положение, че БМВ Х6 е по-евтино и вървежно?!
  • 11 Методи Методиев

    0 1 Отговор
  • 12 Методи Методиев

    0 0 Отговор
  • 13 Методи Методиев

    0 2 Отговор
  • 14 Иван Господинов

    21 2 Отговор
    Когато живота ти зависи от автомобила не се доверяваш на лъскави бутафории а на нещо, което действително работи. Миналата година ходих на почивка в Дубай и там бяха организирали сафари - всички автомобили, които видях в пустинята бяха Тойота Ленд Крузър V8 имаше само един Нисан Патрол и той беше закъсал. Пясъка там е като прах не си представяйте пясъка, като по нашето Черноморие . Дюните със метри високи във всеки джип се возеха по 7 човека. Скоростта на места по над 100км/ч изкачване и спускане дюните. Единственото, което направиха беше да си изпуснат гумите. Като излязохме от пустинята ги напомпиха и тоя джип както е със 7 човека вътре си поддържаше по асфалтовия път без никакъв зор скорост от 160-70км/ч. Останах смаян - нито един европейски джип не може да издържи подобно нещо а тия джипове се ползват по цял ден за сафарита и винаги са натоварени с хора включително и на третият ред седалки и така експлоатация с години.
  • 15 много сте зле

    1 9 Отговор
    тук до един сте изветрели нема такъв смех хахахахахах
  • 16 африка

    9 0 Отговор
    В Африка и по-точно Танзания, Занзибар, 90% от колите са Toyota.
  • 17 Траян

    6 0 Отговор
    утилитарност... айде стига вече имаме си език в краина сметка.... не ви е срам !!!
  • 18 Данте

    18 0 Отговор
    Дълги години в Либия, Сирия и Кувейт. Много години в пустинята, младите нямат представа какво сме вършили, а и няма да разберат никога. Има неща които си останаха там. Всички джипове бяха Тойота и Нисан, пътували сме със седмици през пустинята, в бъри, нощем на минусови температури и денем на адски жеги, никога тези машини за годините ни на пребиваване не ни изоставиха. Подръжката им бе педантична - животът ни зависеше от тях. Дойдоха Поляци с Английски всъдеходи на втория голям конвой не се прибраха. Престигнаха Шведи с Немски машини след месец пустинната буря ги прибра, машините им бяха блокирали. Доидоха Руснаци с Немски и Английски джипове още на сутринта отказаха да ги ползват и на следващия ден им доставиха Тойоти.
    Младите много неща незнаете и така е редно.
    Поздрави от Слънчевата Флорида.