В реалността, цифрата, която виждате на сайта на производителя, на страниците на специализираните издания или пък някъде другаде, не дава никаква представа за производителността на автомобила и най-вероятно даже не е същата, която ще получите ако решите да направите замерването сами. С други думи ускорението от 0 до 100 км/ч не е от съществено значение при определянето на това, коя кола е по-бърза и по-добра. Естествено говорим за преки конкуренти и за малките разлики във времената, на които се отдава толкова голямо значение.
Защо, ще се опитаме да обясним сега
В реалния свят ускорението е необходимо най-вече при изпреварване или пък при бързо престрояване в съседната колона, но нито една от тези ситуации няма нищо общо с това, колко бързо ускорява колата от място. В случая говорим за доускорение, което е далеч по-важно и съществено за представянето на един автомобил. Другата част от проблема "0-100" се състои в противоречивостта и неточностите на данните, заявени от производителя. Представяйки Model S P100D, от Tesla заявиха, че това е най-бързият сериен автомобил в света - твърдение, което веднага предизвика много дискусии относно това,
какво означава определението "сериен автомобил"?
Ferrari LaFerrari и Porsche 918 също могат да ускоряват за 2.5 секунди и не са изработени в един-единствен екземпляр. От Скудерията и от Porsche твърдят, че и техните автомобили са серийни, но от Tesla казват, че това е малкосерийни специализирани автомобили. Така се стига до въпроса: Правилно ли е становището на Tesla? Възможно е, но по-важно е да се запитаме: Има ли смисъл в тези спорове? Не!
Подобни заявления от страна на автомобилните производители не са единици. Някои са по-консервативни и по-верни, но други са пълни лъжи. Компаниите правят всичко възможно, за да могат да изглеждат "най най" и много често се оправдават с условията, при които се измерва ускорението. А повечето от собствениците на автомобили и журналистите, които тестват колите, нямат необходимата техника и условия, за да направят независими измервания и се доверяват на тези на производителите. В различните публикации на тема автомобили също има разминавания в данните за ускорение на един автомобил.
Този термин обозначава дистанцията, която автомобилът изминава от същинския си старт, до задействането на датчика, който започва официалното измерване на времето. А последното започва от един фото лъч, който се закрива от гумата на автомобила. Ако тя е по-голяма, то той ще даде сигнал малко по-късно. Естествено влиянието в крайния резултат на rollout е много незначително, но често оказва значение при закръгляването на цифрите след запетайката. Има случаи обаче, в които е доказано, че системата се задейства, когато колата вече е достигнала 5 км/ч.
Някои издания отчитат т.нар rollout, а други не
Освен всичко изброено до тук, има и още много други фактори, способни да изменят характеристиките на ускорението. Нестандартни гуми, гориво, тегло - всичко това влияе на крайния резултат. Електронните системи като лаунчконтрол също имат значение. Не са малко автомобилите, които имат отлични показатели за ускорение от 0 до 100 км/ч., но при измерване на доускорение от 10 до 100 км/ч. се представят доста неубедително.
И така, да се върнем към първия абзац. Chevrolet Camaro ZL1 ускорява от място до 100 км/ч на първа предавка. Това е направено с една-единствена цел: В никакъв случай да не се наруши свещеното ускорение от 0 до 100, което после ще присъства във всички ТТ данни и реклами на автомобила. Chevrolet съвсем не са първите, които постъпват така. Подобен прийом използват и преките конкуренти Dodge Viper и Shelby GT500. Всички те настройват предавателните числа на скоростната кутия за конкретния тест "0-100". А дали тези автомобили биха се представяли по-добре ако скоростите им са по-къси? Възможно е, но тогава ще се увеличи времето за ускорение от 0 до 100, което е толкова важно за производителите.
С напредването на технологиите автомобилите стават все по-сложни и високотехнологични
и наред с това времената за ускорение от 0 до 100 км/ч продължават да падат, макар и с малко. И всички, от автопроизводителите до автоентусиастите, продължават да обръщат внимание на този маркетингов трик, като гледат на цифрите като нещо много особено и важно. Когато обаче някой собственик на бърза кола намери спокойно място с дълга права и реши да измери за колко секунди неговото возило ще ускори от място до 100 км/ч, определено ще бъде разочарован.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 тукгуъгилл
за да отиваме много бързо на работа
да си плащаме бързите коли
е гледам ги от автобуса на път за плажа
как бързат за работа няма да бързат ли
10:32 11.10.2016
2 Миро
10:33 11.10.2016
3 GTт
10:46 11.10.2016
4 Никола
Коментиран от #10
10:55 11.10.2016
5 Спиро
Коментиран от #6
11:07 11.10.2016
6 112
До коментар #5 от "Спиро":
Спиро, един приятел работеше в една бояджийница и имаше Понтиак при тях. Запали го за да ми покаже че на място разхода беше 15 литра на 100 км.Коментиран от #8
11:40 11.10.2016
7 oxluboxlu
12:22 11.10.2016
8 Maйор Костов
До коментар #6 от "112":
И как на място ще гори 15/100??? :)) Може да гори 5л/час ,но 15/100км няма как да стане :)13:30 11.10.2016
9 Morgoth
Ако искате да сравнявате състезателни автомобили - вървете на пистата и пробвайте с кой от тях вие самите ще направите по-добра обиколка. Е, такова сравнение може да излезе доста солено, но пък нали кеф цена няма :)
14:07 11.10.2016
10 гост
До коментар #4 от "Никола":
При Мистрията ( тесла ) 0-100 за 2.5 сек а от 100-200 са 10 сек :) дали пък не е важно доускорението? а това е 770 КС електрически стол :) моята кола е 360 КС от 0-100 е за 4.6 а от 100-200 е за 9-10 сек зависи от много неща :) дали имам екстра тегло в колата надморска височина и т.н. в този смисал ако правя летящ старт с мистрията ще сме или на равно или ще я бия !! Това мисля ,че е достатъчно доказателство ,че 0-100 не е най-важно за 1 автомобил защото колко пъти правите 0-100 на ден? и колко пъти 50-100-150 ? друго нямам какво да кажа14:13 11.10.2016
11 Wishmaster
Останалото е майсторство да си на правилните обороти което повечето хора знаят как да разберат от опит стига да карат своята си кола.
14:41 11.10.2016
12 онзи
14:52 11.10.2016
13 Някой
15:23 11.10.2016
14 защо
16:11 11.10.2016
15 FromParistoTokyo
16:17 11.10.2016
16 опонент
16:39 11.10.2016
17 onq s konq
Коментиран от #34
16:48 11.10.2016
18 Юлчо
Коментиран от #29
17:17 11.10.2016
19 Пътешественик
17:38 11.10.2016
20 статист
17:43 11.10.2016
21 Тошибиян
21:27 11.10.2016
22 Иван
Това за престрояването в друга колона беше велика, ама велика глупост.
22:14 11.10.2016
23 Каруцарят
00:14 12.10.2016
24 янку
09:36 12.10.2016
25 Живко
12:42 12.10.2016
26 TMC
Вж. последния абзац:
https://www.tesla.com/sites/default/files/blog_attachments/the-slipperiest-car-on-the-road.pdf
Отделно не се влияе от влажност, надморска височина, чистота на филтрите, горивото, турбонадува, компресията и прочее отживели глупости! Един и същ мотор колкото повече ток и добро охлаждане му даваш, толкова повече върви.
Добре дошли в XXI век:
http://paper.standartnews.com/bg/article.php?d=2016-10-10&article=265701
http://www.ecars.bg/blogs/polezno-efektivno-1/1584-klub-karamel-subitie-2-ndk-16-oktomvri - очаква се Model X и то повече от един :)
12:57 12.10.2016
27 БФАС
13:42 12.10.2016
28 Yamaha
15:23 12.10.2016
29 тадд
До коментар #18 от "Юлчо":
Адашче, а за мен, най-важно е ускорението от 140 до 200 ;) Без майтап!18:13 24.02.2017
30 Bojkov
20:44 24.02.2017
31 harvester
12:01 25.02.2017
32 Franki
10:15 25.03.2017
33 Любител на красивото
08:53 12.04.2017
34 Dizzle
До коментар #17 от "onq s konq":
колко трябва да ти е скапан живота, че да спамиш под всяка статия с твоите простотии. разбирам,че си трол ама поне да беше забавен.09:20 12.04.2017
35 опонент
13:35 14.05.2017
36 Driving pleasure
не 2 десети от секундата, ако не си рамо до рамо с някой цяла секунда горник няма как да я усетиш и чувството за ускорение в кола за 5 или 6 секунди е доста идентично. Даже в една по-бавна спортна кола може и имаш повече усещания за искорение и скорост отколкото в значително по-бърза добре изолирана лимузина...
... а Т'слата си е каруца отвсякъде след 100 нито ускорява нито доускорява при тях е само шумотевицата...
17:14 15.02.2018
37 Коззззар
22:29 15.02.2018
38 Пешо Мъката
12:33 31.07.2018
39 Велев
Въртящия момент е важната характеристика за един двигател. Обаче висок въртящ момент се постига с нужното количество гориво, което е повече от приемливото за ежедневно ползване.
Това ме подсеща да споделя и нещо, което масово се пропуска. Съвременните двигатели, често работят с изключително бедни горивни смеси. Това не е от никаква полза за здравето на двигателя. Но още по опасно е за хората. При работа с бедни смеси се отделят вещества с такава единност, че филтри, катализатори, нито дори клетъчната мембрана в телата ни могат да спрат....
Изводите всеки да си направи сам.
15:43 28.11.2018
40 Велев
(аутокорект)
15:45 28.11.2018
41 Нафтова Печка
Има едно сьстезание за което никой не спомена , то се нарича Драг рейсинг , който даде най малко време сьс сигурност ускорява по-бьрзо от другите. Та на четвьрт милята се вижда кой е по-по-най ! Световният рекорд е на драгстера ,, The Black devil,, от клас Топ Фюел , работещ на нитрометан, който се ускорява от 0 до 551 км/ч за 3,94 секунди на 402,3 метра . От 0÷100км/ч =0,32 с. От 0 ÷320 (200 мили) = 1,2 с. Ускорението в самия старт достига 13,2G за кратко около 0,2 -0,3 секунди , а на финала когато е с терминала скорост 551км/ч , ускорението е все още 2G. Tоест драгстера финишира ускорявайки. Рекорда е поставен и още не е подобрен по средата на 90,те и е записан в книгата за рекордите ,, Гинес,, за най-бьрза машина с ДВГ бутален тип.
И едно последно нещо :
Нито един сериен автомобил не може все още да постигне 1G (земното ускорение 9,8мeтра в секунда на квадрат).
Айде много здраве на тези сьс бьрзите нафтови печки , те май затова ги забраняват ,че са много бьрзи , а не че много пушат .
19:13 06.12.2018
42 Оня с Доджа
09:28 23.02.2019