18 Октомври, 2016 09:43 193 912 50

10 вредни навика, които се отразяват зле на колата

  • автомобили-
  • шофьори-
  • навици
10 вредни навика, които се отразяват зле на колата - 1

Всеки водач на моторно превозно средство знае колко са важни навременната смяна на маслото, подходящите гуми и здравите ремъци. Тези и още няколко основни неща ни позволяват да осигурим надеждна работа на автомобила в течение на много години.

Наясно ли сте обаче, че ежедневният ви стил на каране също оказва съществено влияние на дълговечността на колата, като цяло и на отделни възли и агрегати в частност? Даже опитните шофьори имат някои вредни навици, водещи до нежелано износване на отделни компоненти от автомобила.

Ако не им обърнете внимание, като нищо ще се стигне до нежелан ремонт и смяна на скъпи части. Сега ще щрихираме десет, често срещащи се грешки, които могат сериозно да навредят на вашия автомобил.

1. Дясната ръка върху скоростния лост10 вредни навика, които се отразяват зле на колата

Ако не сте любител на състезателното каране в градски условия и не ви се налага непрекъснато превключване на предавките, то нямате никаква причина да държите ръката си на лоста за скоростите. Това действие води до излишно натоварване на втулките и синхронизаторите на трансмисията и от там - до тяхното по-бързо износване.

2. Неизползване на ръчна спирачка10 вредни навика, които се отразяват зле на колата

Пренебрежителното отношение към ръчната спирачка е доста често срещано явление при водачите на МПС-та. Този навик води до износване на един малък "заключващ" компонент в трансмисията, който не е скъп, но смяната му е доста сложна. Освен това неизползването на ръчната спирачка често води до клеясване на металните въжета и точно когато наистина ви потрябва, тя може да не проработи.

3. Превозване на излишни товари10 вредни навика, които се отразяват зле на колата

Най-вероятно вие не управлявате автомобил от марката Lotus, но безсмъртната фраза на Колин Чапмън "Опрости максимално колата, след което я олекоти" е абсолютно вярна за всеки един автомобил. Това не означава да премахнете шумоизолацията в купето или пък да демонтирате задната седалка. Просто извадете от багажника излишните вещи. Допълнителното натоварване оказва негативно влияние, както на разхода на гориво, така и на окачването, и на накладките.

4. Малко количество бензин в резервоара10 вредни навика, които се отразяват зле на колата

Ясно е, че пълненето на гориво "до горе" не е по джоба на всеки от нас. Не са малко водачите на автомобили, които редовно зареждат за по 5-10 лева и количеството гориво в резервоара винаги е на критичния минимум. Тази политика обаче може да доведе до доста скъпоструващ ремонт. Много от съвременните горивни помпи са потопени в горивото и по този начин се охлаждат. Прегряването им при липсата на достатъчно гориво води до по-бързото им износване. Четвърт резервоар определено предотвратява този проблем.

5. Често ускорение и рязко спиране10 вредни навика, които се отразяват зле на колата

Обяснението на този навик и вредите от него са елементарни. Подавайки често "газ до дупка" е забавно занимание, но освен, че в много ситуации може да се окаже опасно, пряко влияе на разхода на гориво. Внезапното и често спиране пък износва накладките и спирачните дискове. Ако внимателно следите пътната обстановка и предвиждате нещата, тези два вредни навика могат да бъдат сведени до минимум.

6. Форсиране на студен двигател10 вредни навика, които се отразяват зле на колата

В нашето забързано ежедневие много често сутрин "палим" колата и моментално потегляме с "мръсна газ". Добре е обаче човек да си предвиди 1-2 минути повече, за да може през това време мотора да поработи на празен ход. Това помага, както за загряването му, така и за правилната циркулация на маслото в него. Самото форсиране на двигателя, независимо в какъв режим е той пък води до резки промени в температурата вътре в него, което от своя страна оказва негативно влияние на доста от компоненти в агрегата.

7. Левият крак върху съединителя10 вредни навика, които се отразяват зле на колата

Да се стои на светофара с натиснат съединител е оправдано, но само ако сте на писта със състезателен автомобил. Иначе, наистина ще загубите малко време при потегляне, но то е минимално и може да ви спести доста главоболия в последствие. Продължителното натискане на левия педал води до по-бързото износване на съединителя, а при много от съвременните автомобили той върви в комплект с маховик и нещата стават много, много солени.

8. Превключване от първа на задна в движение10 вредни навика, които се отразяват зле на колата

Много често, когато маневрираме в тесни пространства превключваме от задна на първа предавка и обратно, без колата да е приведена в пълен покой. Ако се избавите от този вреден навик, ще е много добре за вашия автомобил. Това действие води до изключително сериозно натоварване на трансмисията, която е принуждавана рязко да работи в противоположното направление. Ако искате да я запазите по-дълго - не го правете.

9. Продължително спускане със спирачка10 вредни навика, които се отразяват зле на колата

Когато се спускаме от някоя планина с автомобила си, много често го укротяваме само със спирачката. Продължителното натискане на спирачката при спускане по планински път обаче води до износване на супортите, което съвсем не е най-главното в случая. По-проблемно е когато дисковете прегреят, защото тогава сцеплението им с накладките е съвсем различно или иначе казано спирачките могат да откажат. Съветът ни е колкото може по-често да използвате т.нар. моторна спирачка.

10. Игнориране на предупреждаващите индикатори10 вредни навика, които се отразяват зле на колата

Не са малко тези от нас, които пренебрегват разни шумове в автомобила. А не трябва. Всеки необичаен шум ни подсказва, че може би нещо в колата не е наред. Така че побързайте да изясните причината за него, иначе тя сама ще ви се изясни, но в най-неподходящия момент. С други думи, проверявайте по-често основните възли и агрегати в колата си.

От вредните навици е трудно да се избави човек, особено ако е водач с голям опит. Въпреки това, ако откривате някой от гореописаните навици във вашия стил на каране, то постарайте се да не го правите - ще си спестите пари и нерви.


Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 8 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 евп

    34 1 Отговор
    МНОГО ДОБРА СТАТИЯ
  • 2 Миро

    36 3 Отговор
    Супер са съветие, макар повечето да са ми известни, но пък това не важи за всички. много от по-младите въобще не знаят за тези неща и е хубаво да се ограмотяват с подобни материали.
  • 3 Васичка Атанасова

    21 2 Отговор
    добра статия
  • 4 lpStoyanov

    5 0 Отговор
    За номер 9 съм се замислял, че би трябвало да е така, но от друга страна си казвал, че все едно съм качил, 1-2-ма човека, или пък тръгвам под наклон. Определено спирам да го правя : )
  • 5 Любо

    1 26 Отговор
    С номер 7 не съм съгласен,все пак когато е натиснат съединителя е отделен от диска,нали?

    Коментиран от #7, #14, #45

  • 6 Караман

    13 1 Отговор
    Екстра са съветите, остава да започнат да се спазват, но подозирам, че в коментарите ще се появят разни "експерти"

    Коментиран от #42

  • 7 Патето Яки

    29 1 Отговор

    До коментар #5 от "Любо":

    Износва се аксиалният лагер на съединителя а и не е сигурно напълно отделен ли е притискателният диск или леко трие. По добре е да не се държи дълго време натиснат педала на съединителя.
  • 8 гост

    5 39 Отговор
    А всъщност всичко това и мнооого други глупости скоро ще бъдат забравени , като просто се изхвърли недоразумението ДВГ

    Коментиран от #16

  • 9 xxx

    12 2 Отговор
    Откровено съм изненадан от точка 1...
    Непонятно ми е как точно поставянето на дясната ръка върху ск лост износва втулките и синхронизаторите докато си на някоя от предавките.
    Ако приемем, че си играеш с него докато си на определена предавка то ОК, да, така е. Друг е въпроса, че аз никога не съм виждал някой да барабани или почуква по ск.лост докато пътува (знам ли, може пък и да има).
    Ако обаче просто държиш ск лост докато си на 2-ра в очакване да ускориш и преминеш към 3-та предавка след да речем 10 секунди, то как точно с това си действие натоварваш втулките и синхронизаторите?
    Според мен всичко това е доста пресилено!

    Коментиран от #12

  • 10 Толя Бънова

    6 1 Отговор
    Номер 8, много често срещана грешка и най-вече при автоматите е недопустима!!!
  • 11 Джигит

    16 0 Отговор
    Карам автоматик и винаги когато се спускам ползвам моторна спирачка, въпреки че повечето каращи автоматици не го правят. Веднъж при спускане от Витоша карах след един Outlander, той кара през цялото време на спирачки, докато аз да съм ги пипнал на 5-6 завоя. Към края на наклона след него вече миришеше на изгоряло феродо.
  • 12 noone

    2 0 Отговор

    До коментар #9 от "xxx":

    https://www.youtube.com/watch?v=_cbZlhduYJY Ето да видиш.
  • 13 баш батка

    27 2 Отговор
    Хаха, как да запазим 20 годишната си барака за още едно лято трябва да е заглавието.

    Коментиран от #15

  • 14 James

    2 0 Отговор

    До коментар #5 от "Любо":

    Проблема по-скоро е че може да го изпуснеш и да тряснеш тоя пред тебе...

    Коментиран от #17

  • 15 Димитър Колев

    6 5 Отговор

    До коментар #13 от "баш батка":

    Ха ха точно, за повечето българи важи, да се надяваме че още една година ще изкара бараката ни без големи ремонти преди да се предаде.... После пак ша се чудим откъде да измислим някой лев за следващата барака, да живее Европейска Бълхария, аси кочината дето е тази държава......

    Коментиран от #39

  • 16 аман

    20 3 Отговор

    До коментар #8 от "гост":

    Недоразумение си ТИ!
    ДВГ-то изигра и все още играе важна роля в еволюцията на човечеството! По твоята малоумна логика, недоразуменията трябва да са почнали още с откриването на огъня, колелото и т.н.
  • 17 Демпфера

    2 0 Отговор

    До коментар #14 от "James":

    Ако докато държи съединителя натиснат, не подава газ и дори е сложил другия си крак върху спирачката, няма опасност ако изпусне съединителя, да се удари в автомобила пред него или пък зад него, просто колата ще загасне и може би леко ще подскочи...
  • 18 onq s konq

    4 9 Отговор
    Тия съвети за олигофрени едва ли има някой който да не ги "знае",но явно съм един от тях,защото наистина не бях чувал че ако си държа ръката на лоста,ще прецакам някаква втулка!Или пък другото мъдромислие,че ако не използвам ръчната спирачка,тя ще клеяса?!По-скоро би трябвало да се каже например колко атмосфери трябва да се помпят гумите/предни и задни/ и да се спомене че е препоръчително да се помпят с АЗОТ поради резистенциата му към свиване и разширяване от температурните разлики и т.н.Но най-важното с което трябваше да започне статията е да се каже ясно и открито,че ОТ ВСЕКИ ЧОВЕК ШОФЬОР НЕ СТАВА:)

    Коментиран от #19, #22, #24

  • 19 незнайко

    3 0 Отговор

    До коментар #18 от "onq s konq":

    Последният Ви абзац с главни букви, е най правилен.
  • 20 Бай Тошо

    21 0 Отговор
    Моторната спирачка ( спускане на скорост ) и пазенето на съединителя (на светофар най-вече) пестят доста кинти и време по сервизите
  • 21 Дян

    20 0 Отговор
    И десетте точки са ОК. Друг е въпроса с младите шофьори дето гледат много филми и карат колата на тати...
  • 22 Гост

    3 3 Отговор

    До коментар #18 от "onq s konq":

    Да държиш ръката си върху лоста е вредно за автомобилите, чийто лост влиза директно в скоростната кутия, както при Ладите.

    Коментиран от #23

  • 23 onq s konq

    9 1 Отговор

    До коментар #22 от "Гост":

    Първо -специално при мен дясната ми ръка принципно е на кормилото ако не сменям скоростите,не пуша,или не барникам радиото и предполагам че и при повечето водачи е така.Второ-ако не се шегуваме/имам предвид примера ти с Лада"/...ами точно пък при тая кола ВСИЧКИ ПЪТНИЦИ ДА СИ СЛОЖАТ НЕ САМО РЪЦЕТЕ ,НО И КРАКАТА ВЪРХУ ЛОСТА,по скоро би изгоряла някоя крушка,което естествено няма нищо общо с "упражнението":)
  • 24 Кольо

    2 1 Отговор

    До коментар #18 от "onq s konq":

    Катърчето пак изцвили олигофренски
  • 25 Димитър Колев

    5 0 Отговор
    Старите Лади имаха перфектно превключващите лесно и с къс ход скорости, железни бяха, там поне грешка нямаше.
  • 26 6666

    8 1 Отговор
    До коментар -8 гост ДВГ- никога не е бил НЕДОРАЗУМЕНИЕ.
  • 27 Каруцар

    5 2 Отговор
    В нашето забързано ежедневие много често сутрин "палим" колата и моментално потегляме с "мръсна газ". Добре е обаче човек да си предвиди 1-2 минути повече, за да може през това време мотора да поработи на празен ход.

    При работа на празен ход маслината помпа не вдига достатъчно налягане и разпределителният вал не се смазва. Освен това маслото на студения двигател е отцепен в картела. Дори производителя на двигателя, които ще ви надживее препоръчва, да не работи на празен ход, а да се потегли веднага без излишно натоварване

    Коментиран от #30

  • 28 Иван

    5 6 Отговор
    На мене 8 ми хареса..... ха ха... От първа на задна....ха ха. А от 5-а на задна може да излетите през предното стъкло. Не го правете определено не е препоръчително, направо си е забранено!!! ха ха ха
  • 29 Нов чо

    6 10 Отговор
    Казвайте ги тези неща бе хора ! От къде мога да знам , че като натискам спирачките , ще се свърши феродото пък и дисковете !?! Или като давам газ ще ми свърши бензина . .аси )))
  • 30 Димитър Колев

    5 0 Отговор

    До коментар #27 от "Каруцар":

    И аз така съм чувал, няма достатъчно добро смазване като дремеш на празни обороти, тръгваш и караш максимум на средни обороти първите няколко километра.
  • 31 Ник

    2 4 Отговор
    Ами за количеството бензин в резервоара,относително е.има коли с предвиден резерв на горирвна течност достатъчна за да охлажда помпата.карам един форд стар е от 8 години не съм го спирал често нивото на бензина ми е под минимума и до сега нямам проблеми.
  • 32 металиста

    13 0 Отговор
    И в допълнение към 9- спирачните дискове спомагат за нагряването на цялата главина и нагорещена греста излиза навън, спомагайки за по-бързото оставане на лагерите на сухо.

    Коментиран от #33

  • 33 металиста

    24 2 Отговор

    До коментар #32 от "металиста":

    Бих добавил и точка 11- Не гасете никога двигателя (за ДВГ с турбо) веднага след продължително настъпване.
  • 34 Шаран БГ

    14 1 Отговор
    Съвет се дава на разумен, мислещ, човек. И той обикновено го приема. Ако си "ефе" и "спец" се нуждаеш само от пари - ти ум си имаш !!!!
  • 35 за т6 и т7

    3 15 Отговор
    С точка 6 не съм съгласен! - Зависи какво е маслото и каква е температурата - ако е 5в30/5в40 му трябват точно 5 секунди да достигне на всякъде в двигателя, ако е 15в50 и е -15 градуса то му трябва 60 сек за да достигне навсякъде. Така че пишете глупости!

    Точка 7 не важи за съвременните автомобили, важи за ладите!!!! Съвременния автомобил при натиснат педал съединителя не се трие!!! Много сте зле!

    Коментиран от #49

  • 36 GPsupersport

    2 4 Отговор
    Всичките са верни... Преди време бях доста нетърпелив и дори веднъж запалих колата зимата както си е студена и 2 минути по-късно удрях прекъсвачи и я въртях... По-често ми се случва да ударя прекъсвач, отколкото на средностатистическия шофър му се случва да вдигне над 4,5к оборота...
  • 37 ТМСС

    11 2 Отговор
    Само дето при натиснат съединител заминава аксиалния лагер, ноо на кой му прави впечатление ... :D
  • 38 дженев

    21 1 Отговор
    Това за съединителя малко е збъркано в смисъл че се натоварва отделителния механизъм,но тъй като и той е част о съединителя приемаме,че е така.Истината е ,че всяко натискане на педалите и местене на ск.лост бърка в джоба и амортизира колата.Тя пък от своя страна си е ваша така,че Вие си преценявяте.Като цяло съветите са добри.Бих добавил,че и по време на движение някои шофьори държат крака на съединителя.Други обичат огромни връзки на ключовете с най различни джунджурии по тях,без да си дават сметка че това разбива бързо контактния ключ.
  • 39 баш батка

    4 1 Отговор

    До коментар #15 от "Димитър Колев":

    ...амин :)
  • 40 сандокан

    6 2 Отговор
    А бе чукам ,тропам,връзвам с тел......а бе ремонт да стаааааа.....!!!!!!!!
  • 41 Ицо Багера

    5 6 Отговор
    № 11: като пр''неш вътре "попива" в тапицерията и се предава от собственик на собственик...
  • 42 наблюдател

    3 1 Отговор

    До коментар #6 от "Караман":

    Караман, много си прав, експертите се появиха. Знаещите не оспорват съветите. Незнаещите ("експертите") пишат всякакви глупости. Има и още много други практически съвети. Но това е въпрос на знания и практика. Така, че който следва съветите ще си спести пари, време и нерви, който не следва практическите съвети и кара както си знае - ще харчи непредвидени пари, време и нерви. Ето и още един съвет, "идва зима - подгответе си автомобилите".
  • 43 lyubo

    1 8 Отговор
    parvite 5 sa gluposti, vtorite sa super verni

    Коментиран от #44

  • 44 lyubo

    4 13 Отговор

    До коментар #43 от "lyubo":

    za skorostniq lost e absolyutna glupost che se iznosvali sinhronizatorite- che koy glupak shte go natiska ili darpa v dvijenie?? ''izlishni neshta''ot bagajnika-sashto bih go opredelil kato glupost po prostata prichina che e strogo individualno kakvo znachi ''izlishno''- az obicham i dopalnitelni instrumenti, i remaci, i podvijna lmpa ili projektor, VODA i t.n. i t.n. koito za drugi se izlishen bagaj
    tova za benzina vaji ako imash i gazovo i benzina e svarshil.
    ''kraka na saedinitelq'' i natisnat saedinitel sa savsem razlichni neshta.
    tova si emoe mnenie i upravlqvam spored nego- drugite da si robuvat na akala - ay sas zdrave !
  • 45 Николай

    3 1 Отговор

    До коментар #5 от "Любо":

    Прав си че е отделен от диска но в съвременните автомобили лагера на съединителя е лагер - помпа и е доста скъп . Това е проблема. Феродовия диск се износва само ако си на полусъединител
  • 46 Димитър

    2 1 Отговор
    Само с №1 не съм съгласен!!! Иначе статията е добра!!!
  • 47 Един

    5 1 Отговор
    5 не го спазвам - в крайна сметка колата ми е и за малко кеф.
  • 48 Март0

    0 0 Отговор
    -При палене на ДВГ потегляйте веднага без форсиране. Така го пише в оригиналната инструкция на автомобила ми, както и на други.
    -Преди гасене на колата ми, която е с турбина, чакам 1-2 мин. и тогава гася.
    -Не въртя волана на място, едно заради гумите, второ заради натоварването на хидравликата.
    -При дълги спускания не използвам спирачки продължително.
  • 49 Има мнение

    0 0 Отговор

    До коментар #35 от "за т6 и т7":

    Ти си много зле! Първо маслото колкото и да е добро добива реални смазочни стойности при температури над 40 гр, т.е. поне след 5 минути работа на мотора. Второ колкото и да е отделен диска все пак имаш леко докосване и износване на феродото диск и отделно разказваш играта на лагерпомпата!
  • 50 ССС

    0 0 Отговор
    Да е натиснат постоянно съединителя на светофара е грешно.Ок.Да кажем че е така.Аз като седя в опашката на кръговото да си играя на включи 1-ва, изключи 1-ва до като се предвижвам с по кола, две разстояние напред ли?Кое е по-шибаното тогава?