Всеки водач на моторно превозно средство знае колко са важни навременната смяна на маслото, подходящите гуми и здравите ремъци. Тези и още няколко основни неща ни позволяват да осигурим надеждна работа на автомобила в течение на много години.
Наясно ли сте обаче, че ежедневният ви стил на каране също оказва съществено влияние на дълговечността на колата, като цяло и на отделни възли и агрегати в частност? Даже опитните шофьори имат някои вредни навици, водещи до нежелано износване на отделни компоненти от автомобила.
Ако не им обърнете внимание, като нищо ще се стигне до нежелан ремонт и смяна на скъпи части. Сега ще щрихираме десет, често срещащи се грешки, които могат сериозно да навредят на вашия автомобил.
Ако не сте любител на състезателното каране в градски условия и не ви се налага непрекъснато превключване на предавките, то нямате никаква причина да държите ръката си на лоста за скоростите. Това действие води до излишно натоварване на втулките и синхронизаторите на трансмисията и от там - до тяхното по-бързо износване.
Пренебрежителното отношение към ръчната спирачка е доста често срещано явление при водачите на МПС-та. Този навик води до износване на един малък "заключващ" компонент в трансмисията, който не е скъп, но смяната му е доста сложна. Освен това неизползването на ръчната спирачка често води до клеясване на металните въжета и точно когато наистина ви потрябва, тя може да не проработи.
Най-вероятно вие не управлявате автомобил от марката Lotus, но безсмъртната фраза на Колин Чапмън "Опрости максимално колата, след което я олекоти" е абсолютно вярна за всеки един автомобил. Това не означава да премахнете шумоизолацията в купето или пък да демонтирате задната седалка. Просто извадете от багажника излишните вещи. Допълнителното натоварване оказва негативно влияние, както на разхода на гориво, така и на окачването, и на накладките.
Ясно е, че пълненето на гориво "до горе" не е по джоба на всеки от нас. Не са малко водачите на автомобили, които редовно зареждат за по 5-10 лева и количеството гориво в резервоара винаги е на критичния минимум. Тази политика обаче може да доведе до доста скъпоструващ ремонт. Много от съвременните горивни помпи са потопени в горивото и по този начин се охлаждат. Прегряването им при липсата на достатъчно гориво води до по-бързото им износване. Четвърт резервоар определено предотвратява този проблем.
Обяснението на този навик и вредите от него са елементарни. Подавайки често "газ до дупка" е забавно занимание, но освен, че в много ситуации може да се окаже опасно, пряко влияе на разхода на гориво. Внезапното и често спиране пък износва накладките и спирачните дискове. Ако внимателно следите пътната обстановка и предвиждате нещата, тези два вредни навика могат да бъдат сведени до минимум.
В нашето забързано ежедневие много често сутрин "палим" колата и моментално потегляме с "мръсна газ". Добре е обаче човек да си предвиди 1-2 минути повече, за да може през това време мотора да поработи на празен ход. Това помага, както за загряването му, така и за правилната циркулация на маслото в него. Самото форсиране на двигателя, независимо в какъв режим е той пък води до резки промени в температурата вътре в него, което от своя страна оказва негативно влияние на доста от компоненти в агрегата.
Да се стои на светофара с натиснат съединител е оправдано, но само ако сте на писта със състезателен автомобил. Иначе, наистина ще загубите малко време при потегляне, но то е минимално и може да ви спести доста главоболия в последствие. Продължителното натискане на левия педал води до по-бързото износване на съединителя, а при много от съвременните автомобили той върви в комплект с маховик и нещата стават много, много солени.
Много често, когато маневрираме в тесни пространства превключваме от задна на първа предавка и обратно, без колата да е приведена в пълен покой. Ако се избавите от този вреден навик, ще е много добре за вашия автомобил. Това действие води до изключително сериозно натоварване на трансмисията, която е принуждавана рязко да работи в противоположното направление. Ако искате да я запазите по-дълго - не го правете.
Когато се спускаме от някоя планина с автомобила си, много често го укротяваме само със спирачката. Продължителното натискане на спирачката при спускане по планински път обаче води до износване на супортите, което съвсем не е най-главното в случая. По-проблемно е когато дисковете прегреят, защото тогава сцеплението им с накладките е съвсем различно или иначе казано спирачките могат да откажат. Съветът ни е колкото може по-често да използвате т.нар. моторна спирачка.
Не са малко тези от нас, които пренебрегват разни шумове в автомобила. А не трябва. Всеки необичаен шум ни подсказва, че може би нещо в колата не е наред. Така че побързайте да изясните причината за него, иначе тя сама ще ви се изясни, но в най-неподходящия момент. С други думи, проверявайте по-често основните възли и агрегати в колата си.
От вредните навици е трудно да се избави човек, особено ако е водач с голям опит. Въпреки това, ако откривате някой от гореописаните навици във вашия стил на каране, то постарайте се да не го правите - ще си спестите пари и нерви.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 евп
10:00 18.10.2016
2 Миро
10:02 18.10.2016
3 Васичка Атанасова
10:04 18.10.2016
4 lpStoyanov
10:08 18.10.2016
5 Любо
Коментиран от #7, #14, #45
10:18 18.10.2016
6 Караман
Коментиран от #42
10:51 18.10.2016
7 Патето Яки
До коментар #5 от "Любо":
Износва се аксиалният лагер на съединителя а и не е сигурно напълно отделен ли е притискателният диск или леко трие. По добре е да не се държи дълго време натиснат педала на съединителя.11:05 18.10.2016
8 гост
Коментиран от #16
11:30 18.10.2016
9 xxx
Непонятно ми е как точно поставянето на дясната ръка върху ск лост износва втулките и синхронизаторите докато си на някоя от предавките.
Ако приемем, че си играеш с него докато си на определена предавка то ОК, да, така е. Друг е въпроса, че аз никога не съм виждал някой да барабани или почуква по ск.лост докато пътува (знам ли, може пък и да има).
Ако обаче просто държиш ск лост докато си на 2-ра в очакване да ускориш и преминеш към 3-та предавка след да речем 10 секунди, то как точно с това си действие натоварваш втулките и синхронизаторите?
Според мен всичко това е доста пресилено!
Коментиран от #12
11:38 18.10.2016
10 Толя Бънова
11:50 18.10.2016
11 Джигит
11:59 18.10.2016
12 noone
До коментар #9 от "xxx":
https://www.youtube.com/watch?v=_cbZlhduYJY Ето да видиш.12:12 18.10.2016
13 баш батка
Коментиран от #15
12:45 18.10.2016
14 James
До коментар #5 от "Любо":
Проблема по-скоро е че може да го изпуснеш и да тряснеш тоя пред тебе...Коментиран от #17
13:24 18.10.2016
15 Димитър Колев
До коментар #13 от "баш батка":
Ха ха точно, за повечето българи важи, да се надяваме че още една година ще изкара бараката ни без големи ремонти преди да се предаде.... После пак ша се чудим откъде да измислим някой лев за следващата барака, да живее Европейска Бълхария, аси кочината дето е тази държава......Коментиран от #39
14:52 18.10.2016
16 аман
До коментар #8 от "гост":
Недоразумение си ТИ!ДВГ-то изигра и все още играе важна роля в еволюцията на човечеството! По твоята малоумна логика, недоразуменията трябва да са почнали още с откриването на огъня, колелото и т.н.
15:51 18.10.2016
17 Демпфера
До коментар #14 от "James":
Ако докато държи съединителя натиснат, не подава газ и дори е сложил другия си крак върху спирачката, няма опасност ако изпусне съединителя, да се удари в автомобила пред него или пък зад него, просто колата ще загасне и може би леко ще подскочи...17:02 18.10.2016
18 onq s konq
Коментиран от #19, #22, #24
17:33 18.10.2016
19 незнайко
До коментар #18 от "onq s konq":
Последният Ви абзац с главни букви, е най правилен.17:47 18.10.2016
20 Бай Тошо
17:47 18.10.2016
21 Дян
18:06 18.10.2016
22 Гост
До коментар #18 от "onq s konq":
Да държиш ръката си върху лоста е вредно за автомобилите, чийто лост влиза директно в скоростната кутия, както при Ладите.Коментиран от #23
18:21 18.10.2016
23 onq s konq
До коментар #22 от "Гост":
Първо -специално при мен дясната ми ръка принципно е на кормилото ако не сменям скоростите,не пуша,или не барникам радиото и предполагам че и при повечето водачи е така.Второ-ако не се шегуваме/имам предвид примера ти с Лада"/...ами точно пък при тая кола ВСИЧКИ ПЪТНИЦИ ДА СИ СЛОЖАТ НЕ САМО РЪЦЕТЕ ,НО И КРАКАТА ВЪРХУ ЛОСТА,по скоро би изгоряла някоя крушка,което естествено няма нищо общо с "упражнението":)20:32 18.10.2016
24 Кольо
До коментар #18 от "onq s konq":
Катърчето пак изцвили олигофренски20:36 18.10.2016
25 Димитър Колев
20:41 18.10.2016
26 6666
21:04 18.10.2016
27 Каруцар
При работа на празен ход маслината помпа не вдига достатъчно налягане и разпределителният вал не се смазва. Освен това маслото на студения двигател е отцепен в картела. Дори производителя на двигателя, които ще ви надживее препоръчва, да не работи на празен ход, а да се потегли веднага без излишно натоварване
Коментиран от #30
21:20 18.10.2016
28 Иван
21:49 18.10.2016
29 Нов чо
22:52 18.10.2016
30 Димитър Колев
До коментар #27 от "Каруцар":
И аз така съм чувал, няма достатъчно добро смазване като дремеш на празни обороти, тръгваш и караш максимум на средни обороти първите няколко километра.23:59 18.10.2016
31 Ник
01:07 19.10.2016
32 металиста
Коментиран от #33
07:13 19.10.2016
33 металиста
До коментар #32 от "металиста":
Бих добавил и точка 11- Не гасете никога двигателя (за ДВГ с турбо) веднага след продължително настъпване.07:30 19.10.2016
34 Шаран БГ
09:39 19.10.2016
35 за т6 и т7
Точка 7 не важи за съвременните автомобили, важи за ладите!!!! Съвременния автомобил при натиснат педал съединителя не се трие!!! Много сте зле!
Коментиран от #49
09:55 19.10.2016
36 GPsupersport
11:39 19.10.2016
37 ТМСС
12:56 19.10.2016
38 дженев
15:58 19.10.2016
39 баш батка
До коментар #15 от "Димитър Колев":
...амин :)16:20 19.10.2016
40 сандокан
16:31 19.10.2016
41 Ицо Багера
19:22 19.10.2016
42 наблюдател
До коментар #6 от "Караман":
Караман, много си прав, експертите се появиха. Знаещите не оспорват съветите. Незнаещите ("експертите") пишат всякакви глупости. Има и още много други практически съвети. Но това е въпрос на знания и практика. Така, че който следва съветите ще си спести пари, време и нерви, който не следва практическите съвети и кара както си знае - ще харчи непредвидени пари, време и нерви. Ето и още един съвет, "идва зима - подгответе си автомобилите".22:56 19.10.2016
43 lyubo
Коментиран от #44
18:47 27.01.2017
44 lyubo
До коментар #43 от "lyubo":
za skorostniq lost e absolyutna glupost che se iznosvali sinhronizatorite- che koy glupak shte go natiska ili darpa v dvijenie?? ''izlishni neshta''ot bagajnika-sashto bih go opredelil kato glupost po prostata prichina che e strogo individualno kakvo znachi ''izlishno''- az obicham i dopalnitelni instrumenti, i remaci, i podvijna lmpa ili projektor, VODA i t.n. i t.n. koito za drugi se izlishen bagajtova za benzina vaji ako imash i gazovo i benzina e svarshil.
''kraka na saedinitelq'' i natisnat saedinitel sa savsem razlichni neshta.
tova si emoe mnenie i upravlqvam spored nego- drugite da si robuvat na akala - ay sas zdrave !
19:01 27.01.2017
45 Николай
До коментар #5 от "Любо":
Прав си че е отделен от диска но в съвременните автомобили лагера на съединителя е лагер - помпа и е доста скъп . Това е проблема. Феродовия диск се износва само ако си на полусъединител11:34 02.03.2017
46 Димитър
09:31 07.05.2017
47 Един
10:04 21.06.2017
48 Март0
-Преди гасене на колата ми, която е с турбина, чакам 1-2 мин. и тогава гася.
-Не въртя волана на място, едно заради гумите, второ заради натоварването на хидравликата.
-При дълги спускания не използвам спирачки продължително.
08:49 30.10.2018
49 Има мнение
До коментар #35 от "за т6 и т7":
Ти си много зле! Първо маслото колкото и да е добро добива реални смазочни стойности при температури над 40 гр, т.е. поне след 5 минути работа на мотора. Второ колкото и да е отделен диска все пак имаш леко докосване и износване на феродото диск и отделно разказваш играта на лагерпомпата!08:32 03.01.2019
50 ССС
19:10 03.01.2019