През последните две десетилетия името Toyota неизменно присъства в челото на класациите по надеждност. Статистиките на техническите служби от двете страни на океана са напълно единодушни, че японската марка произвежда едни от най-качествените автомобили в света. Тези рейтинги осигуряват на Toyota сериозен пазарен дял в продажбите на нови возила. В търговията с употребявани коли на Стария континент обаче самураите чувствително изостават от останалите производители. Този парадокс може да се обясни само с непретенциозния имидж на японските автомобили, който някак не пасват на консервативните и претенциозни европейски вкусове. Повечето компании от Страната на изгряващото слънце осъзнаха това и не само започнаха да разработват модели специално за местните пазари, а и пренесоха производството им в Европа. Една от първите лястовички на новата маркетингова стратегия беше поредното поколение Carina, дебютирало преди 14 години. С тази европейска версия на Corona Toyota започна сглобяването на някои от моделите си паралелно във Великобритания. Явно обаче трябваше да мине известно време, докато купувачите оценят достойнствата на японската продукция. Защото на пазара на употребявани автомобили Carina E продължава да се губи между по-атрактивните европейски конкуренти - макар да превъзхожда повечето от тях като качество и експлоатационни параметри.Достойнствата на Carina се маскират под обтекаем силует, съзнателно търсена непретенциозност на линиите и някак безлика
каросерия
Повече от половината компоненти на купето - главно в долната част - са поцинковани, което осигурява почти идеална защита от корозия. Що се отнася до сглобката, тук се проявява една от най-характерните особености на модела. Специалисти и собственици са на едно мнение, че разлика в качеството є съществува. Произвежданите във Великобритания екземпляри отстъпват на японските аналози, което се обяснява с подбора на използваните материали. Англичаните използват заготовки на различни производители, докато самураите разчитат само на собствени сили. Въпреки това изработката на Carina E превъзхожда много от съперниците си в долния сегмент на средния клас. Сред малкото недостатъци на сглобката са свистящото при скорост над 110 км/ч ветроупорно стъкло на екземплярите, произведени до средата на 1993 г., и проблемните ключове, които са излети от прекалено твърд метал и с времето износват ключалките на вратите.Малко скучноватото оформление на интериора се компенсира от отлична организация на шофьорското място и простора в
салона
Дори в най-възрастните коли той изглежда добре. Тапицерията на седалките се съхранява дълго време, а и нивото на ергономията и обезшумяването на купето е много високо.
Всички модификации на Toyota Carina Е се оборудват с нерегулируеми катализатори от самото начало на производството през 1992 г. В стандартната екипировка след 1995 г. влиза еърбег за водача, а година по-късно такъв е добавен и за пасажера. Иначе
оборудването
напълно съответства на представите за японски автомобил. Макар да зависи доста от модификацията, повечето коли разполагат със стандартния пакет екстри като електрически стъкла и огледала, серво, климатик и т.н.
Без да блести с кой знае какво разнообразие, гамата от
двигатели
с които се екипира Carina E, покрива напълно достатъчен диапазон от вкусове и нужди. "На въоръжение" при дебюта на модела са 1.6- и 2.0-литрови бензинови мотори с мощност 107 и 133-158 к.с. От 1995 г. малкият агрегат е "дефорсиран" до 99, а най-бързата версия GTi се сдобива със 175 коня. Най-рядко срещан е 1 800-кубиковият двигател със 107 к.с., монтиран само две години между 1996 и 1998 г. Всички бензинови агрегати са четирицилиндрови, инжекционни, с по четири клапана на цилиндър. Съществува екзотичен вариант на двигателите Lean-Burn, който работи с обеднени смеси. Покупката на такава версия не е препоръчителна заради скъпите потенциални ремонти. Поддръжката също излиза солено - трябва да се използват само свещи с платинени електроди, датчикът за кислорода струва двойно повече от стандартния, специалният катализатор за доизгаряне на излишните азотни окиси също не е никак евтин.
За щастие моторите на Toyota дефектират в крайно редки случаи. Собственикът трябва да се отнася с пълно пренебрежение към елементарните правила за експлоатация, за да съсипе такъв агрегат. Неприятното в случая е, че много притежатели на Carina E се осланят на здравината є и почти не полагат грижи за автомобила си. Това крие рискове за купувача. Факт е също, че не съществува особена разлика в надеждността на различните модификации - всички са еднакво здрави. При избора могат да повлияят само показатели като икономичност или динамика. По първия параметър монтираният от 1995 г. турбодизелов агрегат няма конкуренция. Версиите GTi ще се харесат на по-агресивни водачи, но пък са сложни и скъпи за поддръжка. Непрепоръчителни са екземплярите от 1992-1994 г. с мощност 158 к.с., при които са отчетени най-много проблеми с цилиндровата глава. Добър баланс между ходови качества и умерен разход на гориво предлага обикновеният двулитров мотор.
Облика на абсолютно безпроблемен автомобил, с който се свързва Carina E, допълва и
окачването
Представлява обичаен МакФерсон както отпред, така и отзад, а здравината му е пословична. Единственото слабо място са втулките на стабилизатора на задния мост. Животът им продължава средно 40-50 000 км, след което се появява тропане. Цената им е ниска и се сменят лесно. Евентуални проблеми с по-дълбок финансов ефект грозят само някои комбита, подлагани на системно претоварване и "състезателни" екземпляри. Окачването на всички модификации е по-японски стегнато, но не лишава напълно пътниците от комфорт. Трудно може да се иска нещо повече и от поведението на пътя.
Странен дефект нарушава пълната идилия при
електрическата инсталация
Заради прекомерно омасляване понякога отказва да работи датчикът под педала на спирачката. Нарушеният контакт не позволява включването на стоп-светлините. При модификациите с много екстри логично се скъсява животът на акумулатора. Като цяло обаче ел. системата работи безотказно и - както всичко друго в този автомобил - сериозни повреди са практически изключени.Повечето хора, които са имали възможността да се запознаят отблизо с Toyota Carina E, са единодушни, че на втора ръка моделът струва доста по-малко, отколкото предполагат качествата му. Под скромната си външност японката крие изключителна надеждност, издръжливост и дълговечност.
Справка за модела
|
|
Toyota Carina E (T19/T19U)
|
|
История
|
|
Април 1992 | Toyota представя новото поколение Carina с вътрешнозаводско обозначение T19. Новият модел носи индекса Е и се предлага с каросерия седан и хечбек, а моторната гама се състои от 1.6- и 2.0-литрови бензинови двигатели с мощност 107 и 133-158 к.с. съответно. |
Март 1993 | На пазара дебютира комбиверсия. |
Март 1995 | Carina E е модернизирана, а в серийното оборудване е включен еърбег за водача. Гамата от двигатели е обогатена с двулитров турбодизел с мощност 83 к.с. |
Февруари 1996 | Еърбег за пътника до шофьора също влиза в стандартната екипировка. |
Януари 1998 | Производството на Carina E е преустановено. На конвейера я замества Avensis. |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
|
|
Двигател (без оборудване)
|
4 201 EUR
|
Скоростна кутия (механична)
|
1 944 EUR
|
Динамо
|
391 EUR
|
Стартер
|
371 EUR
|
Водна помпа
|
59 EUR
|
Ауспух (без катализатор)
|
481 EUR
|
Спирачни дискове (2 бр. предни)
|
123 EUR
|
Накладки (предни дискови)
|
41 EUR
|
Фар (комплект)
|
84 EUR
|
Калник
|
132 EUR
|
Цените са за оригинални резервни части по
справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Toyota Carina E Liftback 1.6 XLi /107 к. с./, произведен 1992 г. |
ЦЕНИ НА СТАРО НА Тoyota Carina E
|
Модел
|
Врати
|
кВ/к.с.
|
Нов
|
1998
|
1997
|
1996
|
1995
|
1994
|
Toyota Carina Liftback 1.6
|
5
|
73/99
|
15 635
|
-
|
-
|
4 200
|
3 700
|
-
|
Toyota Carina Liftback 1.6
|
5
|
73/99
|
16 372
|
5 800
|
5 050
|
4 550
|
-
|
-
|
Toyota Carina Liftback 1.6 XLi
|
5
|
79/107
|
15 461
|
-
|
-
|
-
|
3 500
|
3 050
|
Toyota Carina Liftback 1.6 GLi
|
5
|
79/107
|
17 469
|
-
|
-
|
-
|
4 000
|
3 450
|
Toyota Carina Liftback 1.6 GLi SX
|
5
|
79/107
|
18 064
|
-
|
-
|
-
|
4 100
|
3 550
|
Toyota Carina Liftback 1.6 XLi Extra
|
5
|
79/107
|
15 814
|
-
|
-
|
-
|
3 600
|
3 100
|
Toyota Carina Liftback 1.6 GLi Extra
|
5
|
79/107
|
17 798
|
-
|
-
|
-
|
4 050
|
3 500
|
Toyota Carina Liftback 1.8
|
5
|
79/107
|
18 335
|
-
|
-
|
5 000
|
4 400
|
-
|
Toyota Carina Liftback 1.8
|
5
|
79/107
|
18 151
|
6 400
|
5 650
|
5 050
|
-
|
-
|
Toyota Carina Liftback 1.8 Flash
|
5
|
79/107
|
19 143
|
-
|
-
|
5 450
|
-
|
-
|
Toyota Carina Liftback 1.8 Flash 97
|
5
|
79/107
|
19 245
|
-
|
6 000
|
5 450
|
-
|
-
|
Toyota Carina Liftback 1.8 Scala
|
5
|
79/107
|
19 092
|
6 850
|
6 050
|
-
|
-
|
-
|
Toyota Carina Liftback 2.0
|
5
|
93/126
|
19 884
|
6 900
|
6 000
|
5 300
|
-
|
-
|
Toyota Carina Liftback 2.0 GLi
|
5
|
98/133
|
18 381
|
-
|
-
|
-
|
4 050
|
3 500
|
Toyota Carina Liftback 2.0 GLi ST
|
5
|
98/133
|
18 606
|
-
|
-
|
-
|
4 100
|
3 550
|
Toyota Carina Liftback 2.0
|
5
|
98/133
|
19 245
|
-
|
-
|
4 750
|
4 250
|
-
|
Toyota Carina Liftback 2.0 GTi
|
5
|
116/158
|
23 473
|
-
|
-
|
-
|
-
|
4 250
|
Toyota Carina Liftback 2.0 GTi
|
5
|
129/175
|
24 174
|
-
|
-
|
-
|
5 100
|
4 450
|
Toyota Carina Liftback 2.0 GTi
|
5
|
129/175
|
24 757
|
-
|
-
|
6 100
|
5 350
|
-
|
Toyota Carina Liftback 2.0 TD
|
5
|
61/83
|
18 407
|
6 530
|
5 550
|
4 950
|
-
|
-
|
Toyota Carina 1.6
|
4
|
73/99
|
15 160
|
-
|
-
|
4 100
|
3 600
|
-
|
Toyota Carina 1.6
|
4
|
73/99
|
15 881
|
5 600
|
4 850
|
4 350
|
||
Toyota Carina 1.6 XLi
|
4
|
79/107
|
15 006
|
-
|
-
|
-
|
3 350
|
2 900
|
Toyota Carina 1.6 GLi
|
4
|
79/107
|
17 006
|
-
|
-
|
-
|
3 900
|
3 350
|
Toyota Carina 1.6 XLi SC
|
4
|
79/107
|
15 331
|
-
|
-
|
-
|
3 450
|
3 000
|
Toyota Carina 1.6 GLi SC
|
4
|
79/107
|
17 330
|
-
|
-
|
-
|
3 950
|
3 400
|
Toyota Carina 1.6 XLi Extra
|
4
|
79/107
|
15 359
|
-
|
-
|
-
|
3 500
|
3 000
|
Toyota Carina 1.6 GLi Extra
|
4
|
79/107
|
17 307
|
-
|
-
|
-
|
3 950
|
3 400
|
Toyota Carina 1.8
|
4
|
79/107
|
17 834
|
-
|
-
|
4 850
|
4 300
|
-
|
Toyota Carina 1.8
|
4
|
79/107
|
17 660
|
6 250
|
5 450
|
4 850
|
-
|
-
|
Toyota Carina 1.8 Flash
|
4
|
79/107
|
18 662
|
-
|
-
|
5 150
|
-
|
-
|
Toyota Carina 1.8 Flash 97
|
4
|
79/107
|
18 764
|
-
|
5 800
|
5 200
|
-
|
-
|
Toyota Carina 2.0 GLi
|
4
|
98/133
|
18 069
|
-
|
-
|
-
|
4 000
|
3 450
|
Toyota Carina 2.0 GLi SC
|
4
|
98/133
|
18 215
|
-
|
-
|
-
|
-
|
3 350
|
Toyota Carina 2.0 GLi ST
|
4
|
98/133
|
18 294
|
-
|
-
|
-
|
4 050
|
3 450
|
Toyota Carina 2.0 GLi SC
|
4
|
98/133
|
18 394
|
-
|
-
|
-
|
4 050
|
-
|
Toyota Carina 2.0
|
4
|
98/133
|
18 928
|
-
|
-
|
4 700
|
4 150
|
-
|
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke
|
Toyota Carina e (t19/T19U)
|
|
АЛТЕРНАТИВИТЕ
|
|
Toyota Carina E (T19)
|
|
Работен обем
|
1 587-1 998 куб. см
|
Мощност
|
73-175 к. с. |
Максимална скорост
|
166-222 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
13.5-7.9 сек.
|
Volkswagen Passat (35I/B3)
|
|
Работен обем
|
1 595-2 861 куб. см
|
Мощност
|
68-184 к. с.
|
Максимална скорост
|
163-223 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
18.8-7.8 сек.
|
Nissan Primera (P10)
|
|
Работен обем
|
1 597-1 998 куб. см
|
Мощност
|
75-150 к. с. |
Максимална скорост
|
165-214 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
16.7-9.0 сек.
|
Mazda 626 (GE)
|
|
Работен обем
|
1 840-2 497 куб. см
|
Мощност
|
75-165 к. с. |
Максимална скорост
|
165-217 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
16.3-8.5 сек.
|
Димитър ДИМИТРОВ
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА