Стратегията "даунсайзинг", която трябваше да спаси двигателите с вътрешно горене, се оказа пълен провал, смятат повечето специалисти в автомобилния бранш. Въпреки това автопроизводителите продължават да се опитват да налагат намалението на кубатурата като отговор на проблемите с екологията и разхода на гориво.
Така V-образните осмаци станаха V6 с турбо, а атмосферните V-шестаци бяха заменени с четирицилиндрови турбомотори. Самите четирицилиндрови агрегати пък все по-често отстъпват място на трицилиндрови, а даже и на двуцилиндрови двигателчета, които са "разпилени" до предела на възможностите си.
За да разберем по-добре концепцията "даунсайзинг", е необходимо да си припомним състоянието на автоиндустрията от преди десет години, предвещаваща мрачни перспективи за околната среда. Да, тогава имаше хибриди, с които обаче хората съвсем не възприеха масово. Имаше и обещания за водородни автомобили, но те не се материализираха. Имаше и електромобили, но те не успяваха да пробият по-далеч от количка за голф, например.
И в света на тези скъпи, бавни и неособено желани превозни средства се появи явлението "даунсайзинг". Тогава то изглеждаше като идеален способ за справяне с все по-ожесточаващите се екологични стандарти в Европа, а и в света. Особено майсторство в новото направление показаха гиганти като Volkswagen и Ford.
И така се започна. Новите турбинирани двигателчета даваха същата мощност като на големите агрегати, но в същото време по заводски данни харчеха далеч по-малко. Автомобилните производители надянаха този хомот и през 2010 година се стигна до появата на еднолитрови двигатели, интегрирани в средни по големина семейни автомобили.
Участта на "даунсайзинга" не подмина и огромните американски пикапи. През 2011 година Ford замени 5.8-литровия V8 с 3.7-литров V6, а много скоро 3.7-литровият мотор бе сменен от още по-малкия турбоагрегат с обем 2.7 литра. Екстремен "даунсайзинг" приложиха и от Fiat, като пуснаха на пазара моделите 500 и Panda с 0.9-литров двуцилиндров двигател, наречен TwinAir.
Резултатите от този "даунсайзинг" на Fiat бяха удивителни. Производителят заявяваше среден разход от малко над 3 литра на 100 километра пробег, но всичко това се оказа поредната лъжа. По-късно собствениците на автомобили с TwinAir агрегати осъзнаха, че разходът е далеч над обявеното, а изданието Car направи обстоен тест на Fiat Panda с TwinAir и установи, че средният разход е 7.8 литра на 100 км.
И след тази, а и други подобни изцепки, създадени от "даунсайзинга", се стигна до заключението, че по-малките турбомотори обезпечават по-добра икономия и същата динамика, но никога едновременно. Заявената мощност се получава при включване на турбокомпресора, но тогава разходът е значително по-висок.
Естествено, можете да направите така, че малките мотори да харчат по-малко, но тогава трябва да карате съвсем бавно и оборотомерът да не надхвърля отметката 2 000. А това е трудно постижимо, да не кажем - невъзможно. Това обаче не важи за тестовете, проведени от компаниите, където "даунсайзинг" моторите покриват строгите норми с лекота.
Така започнаха да се появяват разни "бели лястовици" като Tesla, например, но големите автомобилни производители продължават да ни налагат въпросния "даунсайзинг". Даже се появи термина Cycle-beating, показващ отклоненията на малките мотори, свързани с разход на гориво и вредни емисии, от заводските данни. Но какво от това? Епохата "даунсайзинг" все още не е отминала, въпреки че за специалистите е ясно, че краят ѝ наближава.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ДВГ
Двигател с кубатура 1300 - 1400 куб.см. и мощност от 180 - 200 к.с.
са несъвместими неща - ресурсът на ДВГ е 100 000 км! и трябва да се изхвърли, заради големите натоварвания.
Отделно този двигател винаги ще се кара в максимално натоварване за максимален въртящ момент.
Въртящият момент е основен показател!!!
Коментиран от #9, #11, #30, #54
12:07 12.12.2016
2 гост
Коментиран от #31
12:11 12.12.2016
3 МSux
При електрическите автомобили потребителите ще печелят много повече , няма да плащат за разни консумативи, ще се возят много по-евтино. Киа в момента си рекламира SOUL, че с 1.50 минаваш 100км. Много по-малко ремонти ще се правят. Държавата ще ти дава субсидия, ще може да паркираш в зелена и синя зона безплатно. Първите години ще е много на далавера, после ще измислят как да ти направят гадно :). Една C-klasse или 3-сер на ток, не бих взел изродясали коли като Киа soul, Prius i t..n
Коментиран от #4, #5
12:33 12.12.2016
4 гост
До коментар #3 от "МSux":
Точно понеже сме в България ни трябва по-дълъг пробег понеже никой не развива инфраструктура от зарядни. В Западна Европа почти всеки супермаркет има т.н. дестинейшън зарядни, има зарядни по магистралните пътища, в търговски комплекси и др. У нас варианта ти е да имаш гараж и да се надяваш, че там където отиваш ще може да включиш колата в обикновен контакт, съответно много дълго време за зареждане. Та при нас нямаше бензиностация стотици километри по магистрала Тракия години какво остава за електрическо зарядно. Хора, ние сме много, ама наистина много изостанли от света. Бях в чужбина, прибрах се когато ни приеха в ЕС с надежда, че ЕС ще следи за промените и ще се уеднаквят изискванията и нормите. Уви, нищо съществено не се промени за 10г., Криминалност до всеки обществен пост, корупция, лични интереси и изтребване на свестните хора. електрическите коли са ни най-малкия проблем.Коментиран от #53
12:54 12.12.2016
5 гост
До коментар #3 от "МSux":
Точно понеже сме в България ни трябва по-дълъг пробег понеже никой не развива инфраструктура от зарядни. В Западна Европа почти всеки супермаркет има т.н. дестинейшън зарядни, има зарядни по магистралните пътища, в търговски комплекси и др. У нас варианта ти е да имаш гараж и да се надяваш, че там където отиваш ще може да включиш колата в обикновен контакт, съответно много дълго време за зареждане. Та при нас нямаше бензиностация стотици километри по магистрала Тракия години какво остава за електрическо зарядно. Хора, ние сме много, ама наистина много изостанли от света. Бях в чужбина, прибрах се когато ни приеха в ЕС с надежда, че ЕС ще следи за промените и ще се уеднаквят изискванията и нормите. Уви, нищо съществено не се промени за 10г., Криминалност до всеки обществен пост, корупция, лични интереси и изтребване на свестните хора. електрическите коли са ни най-малкия проблем.12:54 12.12.2016
6 Караиванов
13:13 12.12.2016
7 Жожо
13:27 12.12.2016
8 Ghost
Коментиран от #57
13:34 12.12.2016
9 а ся
До коментар #1 от "ДВГ":
Тука си прав , но само и единствено при положение , че не се използват нови технологии / материали . Пък повярвай ми не спира да се работи в тази насока . Преди 30 години 100 коня си беше цифра . Сега 150 коня излизат серийни автомобили нисък клас . И как точно караш кола 200 коня "постоянно на предела " ???? С каква по дяволите скорост се предвижваш и най - вече ме интересува къде я поддържаш ? Карал ли си 200 коня кола ? 200 коня само да изпревариш . После реално не се ползват повече от 50-60 коня !!!!!!!13:58 12.12.2016
10 гост
Най-екологично е да ползвате по-малко коли, повече комбиниран превоз и ако ви трябва кола, то да не я карате като за последно или да не е с голям, ламтящ двигател.
14:10 12.12.2016
11 гост
До коментар #1 от "ДВГ":
Мисля, че ангренажния ремък на фордовия екобууст е 230000км, ти говориш за ресурс на двигателя Преди 70-80 години е имало двигатели на леки автомобили с 13000 кубика. Фокус 1.0 харчи 20% по-малко от стария двигател със същата мощност. Не ги мисли тях, измислили са го.Коментиран от #60
14:24 12.12.2016
12 qwerty
производителите излишно и прекомерно усложняват цялата задвижваща конструкция (до голяма степен за да се покрият все по-високите еко изисквания), но на практика в реални условия резултата е много далеч от посочените данни.
всичко се манипулира - разход на гориво, вредни емисии, ускорение,0 -100 км. и тн или се дават лабораторни данни или не са измери заедно. никои производителн не дава разхода на колата при 0-100 или при 60-110 е това се реалните разходи. Преди 15-2 год пак не бяха мн достоверни дадените тех.данни ама сега нямат нищо общо с реалността.
та силно претоварения не само от към мощност, а и от към елементи двигател определено ще мотивира още повече хората да се насочат към електричките (поне в цивилизования свят) а по ниско бюджетните марки ще си правят още доста време 1,6 - 2,0 атмосферки за простолюдието сиреч за нас
14:45 12.12.2016
13 дръгелан
Разбира се, тези двигателчета ще идват в Българи на по 50-60 хил километра, чисто нови и има да се чудим, защо са толкова големи "боклуци", просто новите двигатели ги правят да изкарат някоя друга година и на боклука, т.е. в България!
15:10 12.12.2016
14 Бай Коста
За вас не знам, но аз не мога. Нека хлапаците се прехласват пред модите, аз държа на кубатурата. Докато е законно, двигател под 2.5 няма да карам. За мен това е санитарен минимум.
Коментиран от #18
15:42 12.12.2016
15 МоминПроход
15:51 12.12.2016
16 бгФИЛ
Коментиран от #32
17:11 12.12.2016
17 некойси
Коментиран от #38
17:16 12.12.2016
18 Мsux
До коментар #14 от "Бай Коста":
Ти си от тия дето се имат за нещо много като си си взел бмв 530 за 10 бона..... ало лифтинг, къде се намираш ти? Не ти ли писна да замърсяваш природата с тия л..на. Ти като не искаш да имаш деца , аз имам и мисля за тяхКоментиран от #20
17:28 12.12.2016
19 Ekoboost
Форд Фокус, 1.0 - 125 к.с. бензин!!!
Коментиран от #22, #40
17:48 12.12.2016
20 ада
До коментар #18 от "Мsux":
алоооо, не ти ли писна да пишеш глупости и да се правиш на гуруКоментиран от #33
18:16 12.12.2016
21 Nik
18:32 12.12.2016
22 Дядо поп
До коментар #19 от "Ekoboost":
Че навремето,като карах жигула ми даваше разход 6 литрана 100км ,това ли са ти новите технологии с,който се
хвалиш?Да не говорим,че в талона ти пише- вечно твоя.
А вредните емисии при реална експлоатация на
форсираните малолитражки са в пъти по-големи от
обявеното,даже на места са на път да ги забранят.
И,какви са ти новите технологии,да не би да са измислили
седем осми такт ,като при ръченица.А ако не знаеш новите
им технологии се изразяват в намаляване дебелината на
отливките при увеличена сложност и тук и там материали
с 10% по-голяма твърдост.
Коментиран от #41
19:17 12.12.2016
23 Jack Bauer
19:44 12.12.2016
24 MI2
Коментиран от #58
20:05 12.12.2016
25 Azzzzzzz
20:21 12.12.2016
26 Рапот 12 TSI user
Коментиран от #34
20:54 12.12.2016
27 jambazina
21:02 12.12.2016
28 Каруцар
Коментиран от #36, #37
21:04 12.12.2016
29 Каруцар
21:06 12.12.2016
30 Собственик
До коментар #1 от "ДВГ":
Абе, ДВГ. Как го сътвори това съждение!? Някога имал ли си автомобил с подобен двигател? В кой век живееш?21:33 12.12.2016
31 Собственик
До коментар #2 от "гост":
Направо се чудя, как някои глави могат да раждат подобни чудесии. Ти направо обезсмисли индустриалната мисъл на автомобилната индустрия. Ей, гений си ти?21:40 12.12.2016
32 Собственик
До коментар #16 от "бгФИЛ":
Не знам дали осъзнаваш, че българския пазар не е мерило за никого на тази земя. И на никого не му пука какви кочини се карат в Бг.21:49 12.12.2016
33 Msux
До коментар #20 от "ада":
Аве пич виж какви ненормалщини ги пише тоя , разликата от сега безценните му автомобили ще е , че електричката е по-пъргава и ще се движи по-евтино, навярно и ще се троши по-малко. Единствения минус е, че няма да чуваш двигателя. Той си мисли, че като е електрическа няма да има кеф, а той е в пъти по-голям.21:58 12.12.2016
34 Собственик
До коментар #26 от "Рапот 12 TSI user":
Прав си, но не във всеки случай. Собственик съм на TSI и T-jet с еднакви ТТД. Настройките на софтуеъра са различни и усещането при шофиране е различно. При TSI усещането е по близо до дизелов мотор и разхода е по-малък. При T-jet усещането е по-агресивно, но и разхода е по-висок. Но и в двата случая при еднакъв стил на шофиране, разхода е по-нисък от атмосферен двигател със същата мощност.22:10 12.12.2016
35 рибаря
22:59 12.12.2016
36 John Gotti
До коментар #28 от "Каруцар":
абе каруцаре тея ги разправяй във ВАГ форума - волво д5 2,4 183кс - под 9 градско забрави, 8,5 среден, 6/100 мое да ти даде само с 80 на 6-та - от личен опит03:24 13.12.2016
37 John Gotti
До коментар #28 от "Каруцар":
а забравих - ecoboost-a е бензин - и да гори по-малко от дизела д5, а за возията Форд Мондео с 205/65 15R вози в пъти по-мековолвото е xc 90 235/65 17R - сметай
03:35 13.12.2016
38 Бай Коста
До коментар #17 от "некойси":
Нямаме нищо против новото до измести старото. А то ще стане като се докаже и ние ще тръгнем след него. Просто не бързаме.Ако четем само по форумите, ще се окаже че поне половината българи са чорбаджийчета с нови коли. А добре знаем как е.
Форумни еколози и милионери бол.
10:10 13.12.2016
39 1234
лошото е, че в съвременното автомобилостроене има сериозна тенденция колите да се правят нетрайни . концепцията е да има производство, да не могат да карат на 500к км и тн. излишно претоварените мотори да просто поредния компонент в общата картинка ( та даже и по няколко турбини почнаха да слагат)
е да и по-лесно покриват тъпите тестова, поне лабораторно, а на овцете им се води акъла, че тия разходи и замърсявания са реални.
истината е, че производителите не искат да правят надеждни в дългосрочен план коли, което засяга не само нас (Б-я), а по голямата част от света, тъй като в подобно и по-лошо положение има много много държави
Коментиран от #46
17:47 14.12.2016
40 V6:2
До коментар #19 от "Ekoboost":
Напълно съм съгласен с колегата, аз имам от 11 месеца пежо 208 1.2/ 82 кс. атмосферен бензин среден разход 5.6/100 за 6500 км карано основно градско17:24 18.12.2016
41 ДЕДОПОП
До коментар #22 от "Дядо поп":
в талона ти пише- вечно твоя-ТАКА РАЗСЪЖДАВАТ ЛЮБИТЕЛИТЕ НА ВТОРА УПОТРЕБА КОЛИ, ЗАЩОТО НЕ МОГАТ ДА СИ ПОЗВОЛЯТ НОВА!!!17:29 18.12.2016
42 гост
00:10 19.12.2016
43 опонент
01:06 27.01.2017
44 бай незнайко
12:26 27.01.2017
45 щерю
18:53 27.01.2017
46 тадд
До коментар #39 от "1234":
Прав си. Отдавна се говори за срок на 'годност' т.е.-дейност на автомобилите в Европа, но явно не можаха да го прекарат официално. Намесват се и други интереси - на тези с кладенците.. ;)08:55 20.03.2017
47 жигитайците
11:43 04.06.2017
48 ЕкоБууст
Много ми е интерсно колко от тези дето са написали коментари под тази статия, включително и този дето я е написал са правили такава директна съпоставка и изхождат от личния си опит?!
20:02 04.06.2017
49 При мен падна разхода
Карам служебни шкоди (дизел) от доста години. По магистралите 150-160, градско не ги напъвам, карам нормално там, но не и икономично. На предният двигател 1,9 105 коня колата гореше 7/100 средно, на новия 1,6 дизел 110 коня -6.2/100. Отделно при 160 е с по-ниски обороти спрямо старата 1,9, така нямам и традиционните проблеми с турбото (гърмеше след 100 -120 000 км някъде). Друга тема е, че по разходът по каталог 4.5-5/100 смесен някъде е недостижим
09:34 16.07.2017
50 stefko
13:28 16.07.2017
51 Личен опит
Личен опит - Мазда 6, мотор 2,5 бенц, автоматик. Кутията има четери режима на смяна на предавките - около 1600/2000/3000/4200 оборота. КАКВО ТИ КАЗВА ТОВА - ако искаш икономично - имаш го, ако ти тежи кракът - нямаш грижи. За какъв даунсайз за какви 5 лева иде реч. Има много начини да е екологична колата. Просто не трябва да се “реже” постоянно. Големият обем(респ - мощност/върт момент) ти дават спокойствие, сигурност- когато трябва (а то се случва) си динамичен.
20:30 16.06.2018
52 Golf 7 TSI
Пъргав мотор, нисък разход, нисък данък!
За какво ми е по-голям мотор?!
Има си прилично ускорение, което е напълно достатъчно при изпреварване дори при пълен с 5 човека автомобил и пълен багажник! Турбото си е турбо!
Ама малките двигатели имали малък ресурс - от опит ли го казвате?
На 112 хиляди километра съм в момента и ако аз не съм критерий, то в представителствата на Volkswagen има доста екземпляри, внос от Германия на възраст 3-4 години, на по 180-200 хиляди километра...
Ами явно поне 200 хиляди издържат, за повече едва ли има значение...
Като излезе новия Голф, ще направя Buy-back и готово, така винаги караш нов автомобил и не се притесняваш с въпроси "Абе взех 10 годишен Мерцедес от Горубляне на 100 хиляди километра, дали са реални"...а той Мерцедеса сглобен от други три автомобила от албанци в Италия...
00:43 17.06.2018
53 Гост
До коментар #4 от "гост":
те на приеха в ЕС не да се развиваме ами да могат да си правят продукцията евтино тук и да няма такси имита и да печелят огромни печалби,койти го интересува българина да е добре важното е техния джоб да е пълен.аз също бих си взел един миксер да си ходя на работа с него иначе на дълго искам да си слушкам турбинката кат съска :)
09:04 17.06.2018
54 Мен
До коментар #1 от "ДВГ":
Фокус 12/2015, чисто нов купен, до сега 131 000 км, без да е влизал в сервиз, освен за масло!Разход среден 5-5,2!
Всеки сам да си прави изводи.
1000м3, 125 КС турбо.
19:05 07.09.2018
55 Българин
14:37 03.12.2018
56 Българин
09:21 15.02.2019
57 Деянов
До коментар #8 от "Ghost":
Следим те08:13 14.03.2019
58 Незнайко
До коментар #24 от "MI2":
Много си близо... Само да не забравяме, че има значение как ще го изгориш това гориво - многократно впръскване, еднократно или ще го изливаш? И винаги повечето въздух (кислород) води до по-голям ефект. А той пък, ако се охлади ще се "посвие" и ще е с повече кислород за да има по-голям ефект и т.н. А сега пак кажи, че турбината ти е "крива" - да струва 2000лв са по 400лв на г. За 5г. Или 33.34 на месец за 60 м. Много хора дават по 150 за цигари на месец09:36 14.03.2019
59 Факти
21:53 14.03.2019
60 0000
До коментар #11 от "гост":
Бе да ти кажа харчи повече от 1,6 атмосферен фокус.проверено.само дето е по-сприхав,ама и там на 120 км/ч всичко свършва15:09 22.03.2019
61 Този коментар е премахнат от модератор.