Днешното поколение автоманиаци надали помни френската лента "Особен урок" от 1968-а. Родителите им може би ще имат някаква смътна представа за сюжета или биха допуснали, че "това е оня филм с Натали Делон", просто защото през 70-те чуждестранните продукции по родните екрани са рядкост. Всъщност заглавието не се отличава особено от тогавашния стандарт за любовна киноистория, не може да се похвали и с кой знае колко титанична актьорска игра. За автолюбителите по цял свят обаче филмчето ще се нарежда сред шедьоврите в домашната видеоколекция. Причината за това е съвсем проста. В "Особен урок" на екран дебютира една от най-красивите коли, създавани някога. Ниската му жълта каросерия се мярка в кадър за не повече от минута-две, но и това се оказва достатъчно, за да разпали въображението на всеки, чието чувство за естетика не е било ампутирано от корен.
През 1966 г., когато Lamborghini представя първия прототип на бъдещата Miura, във Ferrari трябва да са обявили траур. Две години по-късно, когато продажбите на вече серийния модел започват, в Маранело може би е имало самоубийства. В края на 60-те цивилни автомобили със средноразположен двигател просто няма, да не говорим за 12-цилиндров. Вдъхновеният от победите на Ford GT40 шедьовър на колела използва концепцията на Mini Cooper с напречно разположен мотор в блок със скоростната кутия, само че обърната огледално към задния мост. Такова чудо автоиндустрията не познава. Във Ferrari ще признаят поражението си чак с аналогично устроения модела Boxer десетина години по-късно.
Конструктивната уникалност на Miura обаче далеч не изчерпва забележителните особености на този автомобил. Толкова изчистен, пропорционален и секси дизайн не са постигали дори корифеите в Италия, макар че повече от стилистите там са само майсторите на пица. Външността на Miura е толкова привлекателна, че Нучо Бертоне прави не съвсем рицарски опит да си присвои авторството от младока Марчело Гандини.
Четири десетилетия след появата на фантастичното Lamborghini модата на автомобилните "римейкове" буквално тресе бранша. Ударите на Volkswagen с New Beetle, BMW с New Mini и Ford с GT поставиха началото на най-мощната вълна в дизайна за последните 20 години. Гамата на повечето производители за тази година показва, че "завръщането към корените" тепърва ще набира скорост. Въпрос на време бе някой във Волфсбург да "подскаже" на подопечните в Lamborghini да се захванат сериозно с отупване на класиката от прахта. След като изправи на крака Alfa Romeo, вля живителни сили в Seat и междувременно даже свари да оформи SUV за Subaru, Валтер де Силва логично бе издърпан в Audi Group, а оттам и в обора на "разярените бикове", чийто дизайн му бе възложен скоропостижно.
Италианецът никога не е криел възхищението си от Miura и макар да притежава безпогрешно разпознаваем стил, не си е позволил никакви волности с римейка на легендарния суперкар. Концептът, който Lambroghini представят в Детройт, на практика повтаря първообраза си дори в най-дребните детайли, като "миглите" на прибиращите се фарове. Де Селва признава, че е "пипал" крайно внимателно и единственото, което си е позволявал, са незначителни ретуши на оргириналните компоненти от външния вид. Методът не е измислен от него. По същия начин действаха във Ford с новата версия на GT. Резултатът е автомобил, който е запазил безупречната чистота на линиите, равновесието на пропорциите и цялостното излъчване на Miura отпреди 40 години, но с модерна технология, създавана под строгото ръководство на германци.
Засега не се говори нищо за евентаулно пускане на възродената легенда в серийно производство. Де Силва обаче признава, че двете години, които му е отнел проектът, биха си стрували само заради удоволствието да работи с такъв "материал". Успешният пробив на Ford GT на пазара на суперколи и факта, че новата Miura използва възли и агрегати от произвеждани в момента модели, подсказва по-скоро благоприятно бъдеще на шедьовъра. Дали Ferrari няма да получи още по-особен урок...?
Димитър Димитров
[email protected]
14 Януари, 2006 08:04 1 484 0
По-особен урок
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА