Името Lancia заслужава място не само сред най-старите и престижни марки в историята, а и във всеки учебник по маркетинг. Компанията с лекота влиза в ролята на пример за загубеното доверие на купувачите, което не може да бъде спечелено обратно дори с изключително сполучливи нови продукти. Години наред италианците подкопаваха имиджа си с красиви, но откровено некачествени коли. Слабата надеждност и бързото обезценяване родиха потребителски стереотипи, които пратиха марката сред аутсайдерите и в крайна сметка доведоха до оттеглянето є от повечето чуждестранни пазари. По ирония на съдбата точно когато стигна дъното в края на 90-те, Lancia пусна модел, който обърна наопаки наслагваните с десетилетия негативни представи за масовите апенински автомобили. За съжаление бе прекалено късно и от достойнствата на новата Lybra се възползваха само малкото останали фанатични поклонници на марката или някои съвсем необременени от предубеждения купувачи. Отгоре на всичко автомобилът не се продаваше официално почти никъде извън Италия заради невъзможността на компанията да поддържа рентабилни представителства в други страни и за радикалната промяна в продуктовите стандарти на марката просто нямаше как да се разбере.
Въпреки "информационното затъмнение" Lybra се радва на завидна популярност в страни като България, където ценовият фактор има водещо значение при покупка на употребяван автомобил. За разлика от предшествениците си обаче, моделът трупа точки не само защото е евтин, а и с изненадващо високо си качество. Макар самите италианци да я спрягат за наследник на Dedra, "очилатата" Lancia няма почти никакви допирни точки с компактните хечбекове, чиято платформа компанията използваше по традиция за седаните от клас D. В технологичен план Lybra може да се смята за вариант на другата апенинска бомба от края на 90-те Alfa Romeo 156, но замислена и конструирана с акцент върху лукса, удобството и престижа, а не спорта. За разлика от "братовчедка" си от Ливорно, Lancia-та трудно може да мине за красавица. Необичайният дизайн е дело на стилистите на компанията, а не на някое от известните ателиета, и съвсем не се харесва на всеки. За сметка на това сглобката на
каросерията
се отличава с непознати за апенинското автомобилостроене стандарти. В пряко сравнение с широко акламираната Alfa Romeo 156 качеството на изработка на Lybra печели дори повече хвалби. Разбира се, съществуват и негативни аналогии - например по адрес на издръжливостта на гумените уплътнения на вратите. Lancia-та обаче трупа активи в графата "практичност". Най-малкото не е нужно да се внимава толкова за растоянието до съседните коли при паркиране, защото за разлика от 156-ицата вратите са защитени от лайстни.
Онова, по което Lybra изостава от германската конкуренция, си остава
интериорът
Макар да е на светлинни години от предишните модели на компанията, от качеството на сглобката и вниманието към детайла има какво да се желае - просто купувачите вече са прекомерно разглезени. "Очилатата" Lancia обаче наваксва с материали и оборудване, каквото практически не се среща в този сегмент, камо ли пък в тази ценова категория. Огромна част от употребяваните екземпляри разполагат с двузонов климатроник със сензор за замърсяване, цветен дисплей на централната конзола, сателитна навигация, трип-компютър, интерфейс за свързване на мобилен телефон и хай-енд стереосистема Bose с мощност 200 вата. Изключително приятно впечатление оставят тъканите в салона. За жалост алкантарата, с която са тапицирани повечето коли от модела, се зацапва лесно и се нуждае от по-специално отношение.
Недомислените детайли са сведени до минимум в сравнение със миналото, но все пак не липсват. Потенциалният собственик на Lybra трябва да свикне с мисълта, че ще му се наложи смяна на копчетата на електрическите стъкла (вероятно неведнъж за шофьорската врата), а с изгорелите крушки на фаровете трябва да се внимава заради чупливите вътрешни капаци на светлините. Добрата новина е, че като брой на неизправностите в електрическото оборудване Lancia-та се представя не по-лошо от германската конкуренция от същите години на производство. Сред малкото доказано слаби места са умивателите на фаровете (където ги има), които почти задължително дефектират рано или късно.
Както може да се предположи за по-улегнал и луксозен автомобил, Lybra разчита на мускули от FIAT, а не на брутална сила от Alfa Romeo. Базовият 1.6-литров
мотор
със 103 к.с. е познат от Bravo и въпреки темперамента си изпитва известни трудности с доста по-голямата Lancia. По-добре с теглото и габаритите на лимузината се справя 1.8-литровият VVT със 131 коня, но за такъв автомобил истински подхожда само двулитровият петак. При това познавачи на модела препоръчват леко дефорсирана му версия със 150 вместо 154 к.с. Намалението на мощността се компенсира с доста по-удачна крива на въртящия момент, по-тиха работа и като цяло по-комфортни характеристики.
Специално внимание заслужава и другият петак в гамата. 2.4-литровият турбодизел с мощност 134, 140 или 150 к.с. дърпа като обуземял и харчи съвсемни скромни количества гориво. Единственият му потенциален недостатък е натоварването, на което 300-те и кусур Нм подлагат силовото предаване. В този смисъл напълно достатъчни са и трите варианта на по-малкия нафтов мотор с обем 1.9 литра и мощност 105, 110 и 115 коня.
Всички мотори се отличават с достатъчен ресурс и при полагането на елементарни грижи дефектират много рядко. Достатъчно е да не се вярва на сервизните предписания за смяна на ангренажния ремък на 120 000 км. Практиката показва, че операцията трябва да се извършва двойно по-често, за да се избегнат тежки повреди. При дизелите пък е добре да се избягва горивната електроника на Lucas, чиито ремонти излизат изключително скъпо.
Ходовата част
на Lybra повтаря напълно Alfa Romeo 156, но само на предния мост. Задното окачване има изцяло различна конфигурация с т.нар. управляеми надлъжни носачи (Guided Longitudinal Arm, GLA). Те позволяват на Lancia-та пасивно дозавиване със задните колела и гарантират коренно различно ниво на комфорта. Освен това компонентите на окачването са разположени под нивото на багажника, пружини липсват и така не се отнема полезен обем. Недостатъкът на подобна схема се състои в теглото на масивните надлъжни носачи. Италианците са го превъзмогнали с използването на алуминий. Макар и сложно устроен, механизмът демонстрира достатъчен ресурс и собствениците на Lybra практически не се оплакват от скъпи ремонти. Малко изненадващо критики се чуват по-скоро по адрес на возията, която минава направо за твърда по италианските стандарти.
Достоверни статистики за дефектите на "очилатата" Lancia липсват заради слабата разпространеност на модела извън Италия, но ако се съди по досието на сходната като техника Alfa Romeo 156, типични проблеми с 5-степенните
трансмисии
липсват. По-предпазливите купувачи обаче избягват 4-диапазонния автомат с адаптивно електронно управление и възможност за ръчно превключване на предавките. Потенциалните разходи за ремонт на този възел просто не се връзват с цената на автомобила.
През 80-те и 90-те Lancia направи всичко възможно да разруши имиджа си и доверието в продукцията на марката съвсем закономерно клони към точката на завръмване. В случая с Lybra обаче би било редно скептицизмът да отстъпи място на обективността. Моделът го заслужава.
СПРАВКА ЗА МОДЕЛА
Lancia Lybra (Tipo 839)
ИСТОРИЯ
Юли 1999 | Започват продажбите на Lancia Lybra. Наследникът на Dedra се предлага с каросерия седан и комби. Гамата от двигатели се състои от 1.6-, 1.8 и 2.0-литрови бензинови мотори с мощност 103, 131 и 154 к.с. Дизелите са с обем 1.9 и 2.4 литра (105 и 134 к.с.) |
Октомври 2000 |
Мощността на най-големия бензинов агрегат е намалена на 150 к.с. за оптимизиране на кривата на въртящия момент. 1.9-литровият дизел вече развива 110 коня, а 2.4-литровият - 140. |
Май 2001 |
Ново увеличение в мощността на малкия дизел, този път на 115 к.с. |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател (без оборудване) |
3 700 EUR |
Скоростна кутия (автоматична) | 1 350 EUR |
Динамо | 190 EUR |
Стартер | 240 EUR |
Водна помпа | 55 EUR |
Ауспух (без катализатор) | 560 EUR |
Спирачни дискове (2 бр. предни) | 360 EUR |
Накладки (предни дискови) | 60 EUR |
Фар (комплект) |
240 EUR |
Преден калник | 110 EUR |
Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Lancia Lybra 2.0 /150 к. с./, произведен през 1999 г
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 forca italy
15:47 08.09.2011
2 Цецо
15:47 08.09.2011
3 Renault Fan
15:47 08.09.2011
4 lubomir v. tarnovo
15:47 08.09.2011
5 forca italy
15:47 08.09.2011
6 човек
15:47 08.09.2011
7 asdassda
15:47 08.09.2011
8 lubomir v. tarnovo
15:47 08.09.2011
9 forca italy
15:47 08.09.2011
10 forca italy
15:47 08.09.2011
11 forca italy
15:47 08.09.2011
12 asdassda
15:47 08.09.2011
13 +
15:47 08.09.2011
14 asdassda
15:47 08.09.2011
15 lubomir v. tarnovo
15:47 08.09.2011
16 JJJ
15:47 08.09.2011
17 kirilpz
15:47 08.09.2011
18 Ко И туй
15:47 08.09.2011
19 forca italy
15:47 08.09.2011
20 forca italy
15:47 08.09.2011
21 lubomir v. tarnovo
15:47 08.09.2011
22 forca italy
15:47 08.09.2011
23 Fiat
15:47 08.09.2011
24 Stefan
15:47 08.09.2011
25 lubomir v. tarnovo
15:47 08.09.2011
26 forca italy
15:47 08.09.2011
27 do forca italy
15:47 08.09.2011
28 lubomir v.tarnovo
15:47 08.09.2011
29 forca italy
15:47 08.09.2011
30 forca italy
15:47 08.09.2011
31 Stefan
15:47 08.09.2011
32 lubomir v.tarnovo
15:47 08.09.2011
33 JJJ
15:47 08.09.2011
34 Top Gear
15:47 08.09.2011
35 Stefan
15:47 08.09.2011
36 forca italy
15:47 08.09.2011
37 lubomir v.tarnovo
15:47 08.09.2011
38 Stefan
15:47 08.09.2011
39 lubomir v.tarnovo
15:47 08.09.2011
40 D.Stanev
15:47 08.09.2011
41 lubomir v.tarnovo
15:47 08.09.2011
42 passat
Коментиран от #153
15:47 08.09.2011
43 Top Gear
15:47 08.09.2011
44 Stefan
15:47 08.09.2011
45 lu
15:47 08.09.2011
46 lubomir v.tarnovo
15:47 08.09.2011
47 forca italy
15:47 08.09.2011
48 Stefan
15:47 08.09.2011
49 Fiat
15:47 08.09.2011
50 Fiat
15:47 08.09.2011
51 Fiat
15:47 08.09.2011
52 Deutschland
15:47 08.09.2011
53 bnb
15:47 08.09.2011
54 forca italy
15:47 08.09.2011
55 forca italy
15:47 08.09.2011
56 Top Gear
15:47 08.09.2011
57 forca italy
15:47 08.09.2011
58 hpp
15:47 08.09.2011
59 forca italy
15:47 08.09.2011
60 Stefan
15:47 08.09.2011
61 hpp
15:47 08.09.2011
62 forca italy
15:47 08.09.2011
63 forca italy
15:47 08.09.2011
64 Top Gear
15:47 08.09.2011
65 forca italy
15:47 08.09.2011
66 forca italy
15:47 08.09.2011
67 forca italy
15:47 08.09.2011
68 forca italy
15:47 08.09.2011
69 forca italy
15:47 08.09.2011
70 forca italy
15:47 08.09.2011
71 tado
15:47 08.09.2011
72 hpp
15:47 08.09.2011
73 forca italy
15:47 08.09.2011
74 forca italy
15:47 08.09.2011
75 bobi
15:47 08.09.2011
76 Stefan
15:47 08.09.2011
77 Top Gear
15:47 08.09.2011
78 D.Stanev
15:47 08.09.2011
79 Delta
15:47 08.09.2011
80 Ilcop
15:47 08.09.2011
81 либър
15:47 08.09.2011
82 АутоФен
15:47 08.09.2011
83 imh
15:47 08.09.2011
84 Тьпея
15:47 08.09.2011
85 forca italy
15:47 08.09.2011
86 forca italy
15:47 08.09.2011
87 ital fan
15:47 08.09.2011
88 Dedrotti
15:47 08.09.2011
89 либър
15:47 08.09.2011
90 forca italy
Коментиран от #157
15:47 08.09.2011
91 Dedrotti
15:47 08.09.2011
92 Top Gear
15:47 08.09.2011
93 forca italy
15:47 08.09.2011
94 }I{uBko
15:47 08.09.2011
95 Don Basilio
15:47 08.09.2011
96 Либър
15:47 08.09.2011
97 D.Stanev
15:47 08.09.2011
98 Don Basilio
15:47 08.09.2011
99 forca italy
15:47 08.09.2011
100 rosen
15:47 08.09.2011
101 ital fan
15:47 08.09.2011
102 forca italy
15:47 08.09.2011
103 D.Stanev
15:47 08.09.2011
104 ital fan
15:47 08.09.2011
105 Delta
15:47 08.09.2011
106 forca italy
15:47 08.09.2011
107 forca italy
15:47 08.09.2011
108 forca italy
15:47 08.09.2011
109 vw
15:47 08.09.2011
110 Dedrotti
15:47 08.09.2011
111 Lybrofil
15:47 08.09.2011
112 xa
15:47 08.09.2011
113 Mikizh
15:47 08.09.2011
114 kleeblat
15:47 08.09.2011
115 forca italy
15:47 08.09.2011
116 kleeblat
15:47 08.09.2011
117 kleeblat
15:47 08.09.2011
118 Либър
15:47 08.09.2011
119 forca italy
15:47 08.09.2011
120 forca italy
15:47 08.09.2011
121 gele
15:47 08.09.2011
122 kleeblat
15:47 08.09.2011
123 kleeblat
15:47 08.09.2011
124 dodo
15:47 08.09.2011
125 Либър
15:47 08.09.2011
126 kleeblat
15:47 08.09.2011
127 forca italy
15:47 08.09.2011
128 forca italy
15:47 08.09.2011
129 NoFeAr
15:47 08.09.2011
130 TELEFUNKEN
15:47 08.09.2011
131 meti4
15:47 08.09.2011
132 meti4
15:47 08.09.2011
133 Светла_Казанлък
15:47 08.09.2011
134 ачо
15:47 08.09.2011
135 123
15:47 08.09.2011
136 nsu
15:47 08.09.2011
137 bobi
, s originalnoto oka4vane .....koito ne se e ka4val da kapa pone lancia lybra ....komentari da ne si slaga
s razni tam vozilca...imah do dkopo 2.0 20v....121000km v BUL.....e smenih oka4vane
razbira se
4 amortisiora i nosa4.....350 lv s truda...izvinete
15:47 08.09.2011
138 dino
15:47 08.09.2011
139 радо
15:47 08.09.2011
140 личо
15:47 08.09.2011
141 Pavlin
Либра-та е невероятен автомобил, за съжаление съм карал такава само около 300 км. и не ми се качваше в Пасата... 2.4 jtd... това е истината в тоя клас
15:47 08.09.2011
142 forca germany
15:47 08.09.2011
143 choki
бмв, халудита и разни там пасати, гоуфове и други немски каски не ми ги хвалете изобшо.откровено казано са си щайги и ги харесват само тези с промитите мозъци, че немската кола е най здрава, най евтина за поддръжка и най безпроблемна.
хахахах пълни измишльотини.
за ланча няма какво да говорим. имам дедра и превъзхожда по всичко гореспоменатите марки.
а някой голфаджия да се качи да кара капа или либра и после пак да дойде да говорим.
15:47 08.09.2011
144 Koki
МЕЧТАТА НА ВСЕКИ СЕЛЯНИН Е ДА СИ КУПИ ГОЛФ, А НА ВСЕКИ ЦИГАНИН БМВ
Занимавам се с автомобили от 25г. повечето ми приятели карат немски /автомобили/ и ми писна да ми висят в гаража да им ги правя а в същия момент да им давам мойта да си вършат работата.
Истината е че в България един немски автомобил е на 2-3 пъти повече км. тогава вече се губи смисъла от това че са по здрави. Италианка можеш да си намериш почти нова и 2-ти по ефтина а това е най важно.
15:47 08.09.2011
145 koki
Всичките ми приятели които имаха БМВ-та всичките ги удариха така че задното предаване е дело на дявола не предното.
90% от БМВ-тата в България са рязани и са с присадени задници или предници след тежки удари. Единият пък още не го е ударил ама сменя пък двигател и то дизелово.
Разумното решение е да си купиш практична, ефтина и запазена кола а не да робуваш на Емблеми.
Който иска да го разбере който не иска да си троши главата.
15:47 08.09.2011
146 forca germany
Коментиран от #151
15:47 08.09.2011
147 forca germany
15:47 08.09.2011
148 forca germany
15:47 08.09.2011
149 lybrator
15:47 08.09.2011
150 Guilty
БМВ-то ми харесваше много стрелката на температурата в жегите не помръдваше докато дедрата загряваше постоянно.
Дедрата за 89г. имаше много повече екстри от БМВ-то.
Комфпрта е уникален на двете по свои начин.
Но дедрата каквото е изтърпяла... БМВ-то не ми се вярва никак да понесе същото...
15:47 08.09.2011
151 koki
До коментар #146 от "forca germany":
Ei purvata mi kola be6e Golf 2 i stanah maistor nai-ve4e ot tam zatova si kupuvam Italianki ve4e 4e da imam vreme da vzimam parite na .......... kato teb.15:47 08.09.2011
152 dan
15:47 08.09.2011
153 koki
До коментар #42 от "passat":
da no 2 libri struvat kolkoto 1 Passat kolkoto i da ne kara 2-te 6te izdurjat pove4e. Puk i kato vurvi 5g za tiq pari moje posle na vtori4ni da otide bez da mu misli6.15:47 08.09.2011
154 ilko
15:47 08.09.2011
155 фжрр
22:46 03.12.2011
156 Този коментар е премахнат от модератор.
157 фжрр
До коментар #90 от "forca italy":
90 % от писалите тука са живи бай ганьовци с ограничено мислене и слаби нерви което говори за хора с лабилна психика.Какво сте се хванали да плюете тукаВсеки да си кара каквото иска а не да коментира коя кола е боклук защото не може да става и дума за сравнение след като на всички колите са имали преди това друг собственик и зависи изцяло само от него каква ще е колата
А за немските не знам колко са здрави но аз няма да ора нивата с нея че да ми пука за това,а явно доста хора са от село щом им трябва тоооолкова здрава кола а да не говорим че до 2002г са пълни кашони и без никакъв дизайн след 2002г. е др нещо
Аз имам либра 2,4 жтд и съм много доволен но за да бъда такъв като я взех реших да сменя каквото има и няма за смяна за да ми е мирна главата
19:00 31.05.2012
158 Mun4o
23:54 10.02.2017
159 шофьорът
09:15 31.05.2018
160 Този коментар е премахнат от модератор.
161 Този коментар е премахнат от модератор.
162 Този коментар е премахнат от модератор.
163 Този коментар е премахнат от модератор.
164 bsiyogo
14:36 24.07.2018