Last news in Fakti

28 Април, 2007 15:59 18 483 11

BMW 3 Compact

  • bmw-
  • bmw 3-
  • bmw 3 compact

Имиджът има значение дори в най-масовия компактен клас. Точно това накара марка като BMW да предприеме неочакван ход през 1994 г., като пусне на пазара по-евтина "срязана" версия на третата си серия. Съпоставима като цена с всепризнатия шампион в категорията Golf, компактната "тройка" разчиташе на симпатиите на тесен, но отбран кръг купувачи, за които всичко баварско е свято.

Идеята не беше лоша. Вместо да разработва изцяло нов модел, BMW просто пласира доказан бестселър в различен сегмент с минимални промени като скъсено междуосие и незначителни ретуши на стоповете. За да се съкратят допълнително разходите и да се запази разумна цена на крайния продукт, германските инженери се бяха изхитрили да заимстват възможно най-много елементи от конструкцията на старата трета серия (E30). От нея е задното окачване на Compact, както и някои детайли в интериора. Въпреки това кариерата на модела трудно може да се определи като успешна. Продажбите не стигнаха планираните нива дори с далеч по-модерната втора генерация на хечбека и в крайна сметка в Мюнхен се върнаха към по-традиционните прийоми, като лансираха първа серия.

"Народното BMW" не се сдоби с очакваната популярност по няколко причини. От една страна почитателите на марката го пренебрегнаха заради отдалечаването от баварските канони.

Каросерията

тип хечбек никога не е била на особена почит сред феновете на синьо-белия пропелер. Историята помни само един подобен модел (Touring от 1971-ва), който днес малцина помнят. Неизкешуните от имиджа на BMW пък смятаха Compact за прекалено претенциозен на фона на остарялата механика и реалните му експлоатационни качества.

Харесван или не, моделът може да се похвали с типичните черти на всяко друго BMW. Макар и по-ниско предвид ценовата категория на автомобила, качеството на изработката си остава класи над повечето конкуренти, а това има първостепенно значение при покупката на употребяван екземпляр.

Купето на Compact разполага с безупречна антикорозионна защита. Добре предпазена от ръждата е дори ауспухната система, която обикновено страда най-тежно от експлоатацията в градски условия. Както и при "нормалния" седан, във фаровете кондензира влага. Добрата новина е, че не уврежда рефлекторите, но все пак влошава функционалността им.

Е36 трудно минава за просторен автомобил. Акцентът в този модел винаги е падал върху спортните усещания. Какво се случва в

купето

на "тройката", когато от междуосието бъдат отнети 23 см, може да си представи всеки, който е сядал в такава. Простор на предните седалки не липсва, но отзад комфортът се доближава до критичния минимум. Иначе багажникът разполага с полезен обем от 300 литра, които могат да нарастнат на 680 ако облегалката на задната седалка се сгъне.В интериора определено се забелязва стремежът към пестене. Арматурата изглежда безнадеждно остаряла в морално отношение и напомня доста за Е30. Цената на автомобила си личи и по качеството на материалите, които често нарушавата акустучното спокойствие в интериора. Поскърцването и тракането се допълва от тропащите крепежни механизми на седалките. По този параметър "баварката" определено отстъпва на Golf и е на светлинни години от Audi A3.

Дори да са допускали компромис с някои аспекти на качеството, инженерите на BMW винаги са смятали

двигателите

за своя запазена територия, където рядко срещат достойни съперници. Четирите цилиндъра обаче никога не са влизали в сметките на почитателите на марката. Дори децата знаят, че истинският "баварец" е шестцилиндров. Compact обаче се сдобива с такъв мотор цели три години след дебюта на модела. Дотогава под предния капак се монтират само четирицилиндрови мотори с ходов обем 1.6 и 1.8 литра и мощност 102 и 140 к.с. съответно. От 1995 г. моделът се оборудва и с 1.7-литров турбодизел с 90 коня. Всеки от тези агрегати се справя безпроблемно с лекото купе, но ако държат да усещат, че карат BMW, за мераклиите има само един възможен избор. Носи индекса М52, има необходимия брой цилиндри и мобилизира 170 к.с., които превръщат Compact в доста сериозен конкурент на популярните стероидни хечбекове. Съвсем в края на кариерата си най-малката "баварка" започва да се екипира с бензиновия M43TU със 105 к.с., но тези модификации се срещат относително редко.

Както повечето компоненти от конструкцията, механиката на Compact показва същите слабости, както на останалите модели от семеството Е36. Автомобили, от чийто ауспух излиза бял дим, трябва да се избягват директно. Добър майстор може да смени прегорялата гарнитура на цилиндровата глава за около 6 часа, но купувачът рискува пораженията да са по-сериозни. Податливи на прегряване са всички двигатели, а понеже такъв автомобил се кара от амбициозно настроени водачи, честата работа в гранични режими се отразява на охлаждането на мотора. Подозрително трябва да се подхожда и към коли с току-що излъскан двигател. Течовете на масло не са никак редки, а се отстраняват трудно и понякога доста скъпо. Неприятното е, че засягат и цялото силово предаване.

Compact не остава подминат и от една от отколешните болести на BMW. Силно амортизираната

ходова част

е често явление въпреки по-скромните габарити и маса на модела. Най-чувствителен към този проблем е предният мост, чиито втулки се разбеват удивително бързо под тежестта на мотора и вследствие спортните маниери зад волана. Макар и с по-проста конструкция в сравнение със седана, задният мост също не може да се похвали с кой зане какъв ресурс. Все пак онова, което не може да се отрече на Compact, си остава безупречното пътно поведение и емоциите от шофирането. По-късата база осигурява на автомобила отлична повратливост, а задното предаване организира празненство на всеки завой. Возията е по-твърда от тази на седана, но въпреки това комфортът не е жертван изцяло в името на стабилността.

Повечето специалисти признават, че Compact има морално остаряла конструкция, отстъпва на повечето модели от Голфовия клас като функционалност и експлоатационни качества. Не са малко обаче и онези, които изтъкват плюсовете на модела. Сред тях са по-ниският от средното брой на повредите, качествено изработената каросерия и не на последно място удоволствието от шофирането. Освен всичко друго хечбекът на трета серия си остава най-достъпното BMW на вторичния пазар. Цените на употребяваните екземпляри го сродяват с Golf на същата възраст. Това, уви, не може да се каже за резервните части, функционалността и експлоатационните разходи.

Справка за модела
BMW3 Compact (E36/5)
История
Март 1994 BMW представя хечбек на базата на трета серия (E36). Compact не се различава механично от седана, но междуосието е по-късо с 230 мм. За задвижване се предлага 1.6-литров четирицилиндров двигател с мощност от 102 к.с.
Септември 1994 Гамата е разширена с модификацията 318ti с 1.8-литров бензинов двигател с мощност 140 к.с.
Септември 1995 Започват продажбите на дизеловата версия 318tds с 1.7-литров мотор с мощност 90 к.с.
Септември 1997 Дебютира топмодификацията 323ti с шестцилиндров 2.5-литров бензинов мотор (170 к.с.)
Август 2000 Compact е заменен от новото поколение на базата на Е46

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател
2 200 EUR
Скоростна кутия (автоматична)
2 400 EUR
Динамо
350 EUR
Стартер
380 EUR
Водна помпа
90 EUR
Ауспух (без катализатор)
200 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни)
75 EUR
Накладки (предни дискови)
115 EUR
Фар (комплект)
200 EUR
Калник
310 EUR

Цените са за оригинални резервни части по
справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел
BMW 316i Compact /102 к. с./, произведен 1999 г.

 

BMW3 Compact (E36/5)
Модел
Вр.
кВ/к.с.
Нов
1998
1997
1996
1995
1994
BMW 316i compact
3
75/102
18 662
4 850
4 250
3 750
3 050
2 550
BMW 316i compact Comfort Edition
3
75/102
20 043
5 200
4 600
-
-
-
BMW 316i compactSport Edition
3
75/102
21 040
5 450
4 800
-
-
-
BMW 316i compact Exclusiv Edition
3
75/102
21 628
5 600
4 950
-
-
-
BMW 318ti compact
3
103/140
20 094
-
-
3 950
3 350
2 650
BMW 318ti compact
3
103/140
21 372
5 550
4 850
4 200
-
-
BMW 318ti compact Comfort
3
103/140
22 599
5 900
5 150
-
-
-
BMW 318ti compact Sport Edition
3
103/140
23 596
6 150
5 350
-
-
-
BMW 318ti compact Exclusiv
3
103/140
24 210
6 300
5 550
-
-
-
BMW 323ti compact
3
125/170
25 228
6 150
5 300
-
-
-
BMW 323ti compact Sport Edition
3
125/170
6 400
-
-
-
-

BMW 323ti compact Exclusiv Edition
3
125/170
27 482
6 700
-
-
-
-
BMW 318tds compact
3
66/90
20 196
5 500
4 850
4 250
3 650

BMW 318tds compact Comfort Edition
3
66/90
21 577
5 900
5 200
-
-
-
BMW 318tds compact Sport Edition
3
66/90
22 574
6 150
5 450
-
-
-
BMW 318tds compact Exclusiv Edition
3
66/90
23 162
6 300
5 600
-
-
-
 
BMW3 Compact (E36/5)
АЛТЕРНАТИВИТЕ
BMW3 Compact (E36/5)
Работен обем
1 596-2 496 куб. см
Мощност

90-170 к. с.

Максимална скорост
175-230 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
13.9-7.8 сек.
Audi A3 (8L)
Работен обем
1 595-1 896 куб. см
Мощност

90-224 к. с.

Максимална скорост
177-243 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
13.7-6.6 сек.
Volkswagen Golf (1HXO)
Работен обем
1 391-2 861 куб. см
Мощност

55-190 к. с.

Максимална скорост
153-224 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
18.6-7.5 сек.
Alfa Romeo 145/146 (Tipo 930)
Работен обем
1 351-1 970 куб. см
Мощност

90-155 к. с.

Максимална скорост
178-216 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
12.8-8.4 сек.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 bobi

    47 2 Отговор
    nai kalpavata kola koqto sam karal,nqma ne6to da ne sam smenql po nego.
  • 2 BMW

    2 8 Отговор
    karam chetiri godini 316i compact strahotna kola. Mnogo zdrava! Zadnoto predavane e malko problem v snega, no vsichko e do vodacha!
  • 3 kuzi

    2 8 Отговор
    az karam 316i i nama po zdrava kola ot tazi smazvul sum go ot vartene i ru4kane i nikvi problemi.Kolega sigorno si popadnal na mn ne podurjana kola. ;)
  • 4 bobi

    9 2 Отговор
    gre6kata na bmw e kompakta
  • 5 Ludo

    1 4 Отговор
    имам 98 318ти, автоматик. Слабост и е само охладителната система.Иначе е железен автомобил.Изключително удобен в класа си, дори на дълъг път. Лесен за каране и уникално стабилен. идват със климатик (почти всички)някои със ASC, кожа, ел пакет, и люк:) ако си намерите една добре поддържана-няма да съжалявате. В САЩ има доста с двигатели от Е36 М3...тогава става страшно:)но 1.6 или 1.8 не очаквайте особена бързина-това е 323 със 170 кончета
  • 6 FEN

    3 1 Отговор
    BMW E 36 KOMPAKT E NAI GOLQMATA GRE6KA NA MARKATA GROZNA JENSKA KOLA BAVNA 4UPLIVA
  • 7 milen

    1 3 Отговор
    vsi4ki koito kritikuvat kompakt,za mene nema po nenormalna fizionomia i neveroiatno dupeee.izklu4itelno ekstravagantna,i izla4va6ta naxakanost po patqq.nisko barzooo i ludooooo.tova za meneee e naaii velikata kategoria bmw.i po formaaa i viziaaa,kraaaii.:):):)
  • 8 bmw fen

    4 1 Отговор
    milene za fenovete na bmw kompakta e nai groznoto jensko bmw suzdavano nqkoga to e cql proval to nito e burzo nito e krasivo nito e ni6to to e s nai sme6nata viziq nai bavnoto i nai smotanoto bmw suzdavano nqkoga
  • 9 MILEN

    1 0 Отговор
    EEEIIIII BOKLUUUUUUUKKKKKK.DA SI EBE6 MAIKATA KOMPAKTA E LUDNIZA TI ZA KAV SE POMISLI,I MI KAZVA6 4E KOMPAKTA NE E BARZO I BILO PROVAL.MAXAI SE BOOOOOOKLUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUKKKKKKKKKKK.KOMPAKTA E NAAAII QKOTO BMW.IZLA4VA6TO GAZARIA I NAXAKANOST NA PATQ.DA SI EBE6 MAIKATA BOKLUUUK.KOMPAKTA E LUDNIZA KARAI SI BAGAJNIZITE.
  • 10 jonik

    0 1 Отговор
    bmw kompakt gre6kata na markata
  • 11 TONIIRONBOY

    1 0 Отговор
    BMW COMPACT E NAJ-HUBAVOTO BMW OT 3TA SERIJ.KARAL SUM I A3 I GOLF MOGA DA VI KAGA,4E PO JKA VOZIJ OT COMPACTA NJMA.VERNO MALKO DRUSA AMA ZA SMETKA NA TOWA KATO GO NASTUPI6 LEGA NA PUTJ I NE MURDA.MOJTO E 316I 1.9I.PROIZVODSTVO 12.99.S VSI4KI EXSTI I NQMA OT KAKVO DA SE OPLA4A.V NA4ALOTO SE OPLA6IH,4E BURZO VDIGA DO 90 GRATUSA,NO POSLE RAZBRAH KATO SMENIH TERMUSTATA S NOW,4E TOWA SI E OT MARKATA BMW.VSI4KI MI KAZAHA,4E BURZO DOSTIGA STRELKATA DO SREDATA,NO KOLKOTO I DA J RU4KAM OTTAM NE OTLEPVA.MNOGO SUM DOVOLEN SUPER AVTOMOBIL.KOJTO SI GO KUPI NJMA DA SUGELQVA.GOVORJ ZA BMW E36 COMPACT!E46 NE ZNAM KAK E.I NAKEAJ MILENKA EVALATA ZA CITATA KARAME NAJ JKOTO BMW OT 3 SERIJ!!