Като спорт силовият трибой се характеризира с това, че чрез трите си дисциплини “ангажира” всички мускули в човешкото тяло. Ако направим аналогия между атлет, практикуващ силов трибой, и автомобил, то най-добрият пример измежду четириколесните ще е Alfa Romeo Crosswagon Q4. Тази кола съчетава в себе си понятия като спорт, проходимост и функционалност - качества, които трудно се събират заедно в едно превозно средство. Повечето автомобили са профилирани и наблягат най-вече на един от тези показатели, докато при Crosswagon Q4 те са съчетани идеално.Историята на автомобилите с двойно предаване при Alfa Romeo датира още от ерата на модификациите Integrale. През 1992 година за първи път се появява и обозначението Q4, което е “лепнато” на 155-ицата. Но докато тогава двойното предаване служи най-вече за по-добро сцепление при мокър асфалт, сега нещата са съвсем различни. Crosswagon Q4 притежава отлична порходимост, дължаща се на висок клиренс и три диференциала, и се явява една отлична, но различна алтернатива на изключително популярните днес “паркетни” всъдеходи.
Странно е, че предвид всички изброени дотук преимущества автомобилът не е много разпространен по нашите пътища, въпреки че се предлага от сравнително доста време на пазара у нас. Причините може би се крият в недотам добрия имидж на марката, що се касае до показателя надеждност. Модификацията, предлагана на българския пазар е само една Q4 1.9 JTD Distinctive, и именно тя е тема на материала ни.
Екстериор
Не е тайна, че точно дизайнът е нещото, с което италианските возила превъзхождат останалите автомобили. В случая това твърдение важи с пълна сила. Crosswagon Q4 притежава изключителен външен вид. Спортна осанка, агресия и едновременно с това стил и изтънченост - така най-кратко може да се опише външният вид на новия Q4. Външността на модела е сътворена в дизайнерския център на марката Arese и въпреки че автомобилът се води универсал с повишена проходимост, той е запазил изцяло визията на истинска спортна Alfa. Купето е странно съчетание от био- форми и остро отсечени линии. Като цяло обаче аеродинамичността е осезаема, а за off-road наченки “говорят” хромираните прагове и лайсни на тавана, както и високия, клиренс и набиващата се на очи лъскава подкартерна защитна кора. От друга страна е използван един фирмен приом - дръжките на задните врати са скрити, като това подсилва усещането за спортна кола от типа coupe. Така разказано изглежда странно, но снимките са достатъчно показателни, че от универсалите с повишена проходимост именно Crosswagon Q4 е най-красивият.
Интериор
Ако трябва да обсъждаме вътрешното оформление, задоволството няма да е по-малко. Формите отново са прекрасни. Като най-забележителни ще споменем инструментите и кръглите отвори на въздухопроводите. Белите циферблати, полираните метални педали и силно изразената странична поддръжка на креслата говорят само за едно - спортен дух. В салона именно това се усеща най-силно. Инструментите са компилация от аналогови и електронни, но ясно е наблегнато на първите. Всички обаче са кръгли, като тези от централната конзола са завъртени към водача. Приборите са разположени на десет отделни места - решение, изглеждащо ефектно, но до голяма степен отвличащо вниманието на водача от пътната обстановка. От седалките също има какво да се желае - те не са достатъчно удобни, а средното място отзад е трудно използваено от пълноръстов пасажер. Заради компактните размери на автомобила и мястото за краката не е на нивото на алтернативите, а багажното пространство е с пъти по-малко. Въпреки това товарният отсек е функционален и предвид асиметрично делимата задна седалка може да побере доста багаж. Като цяло обаче просторът в салона е ограничен за сметка на усещането, че се намирате в истински спортен автомобил.
Двигател и ходови характеристики
Вече стана дума, че моделът се предлага само с 1.9-литров турбодизелов мотор с мощност 150 к.с. Този агрегат, заедно с шестстепенната механична трансмисия, осигурява на автомобила много добра динамика и едновременно с това е доста икономичен. Интерес обаче представлява най-вече системата 4х4. Сърцето на интегралното задвижване Q4 е перманентното предаване с три диференциала, с централен самоблокиращ механичен тип (Torsen C), който позволява да се разпредели въртящият момент в оптимална пропорция между предните и задните колела, което се изразява в отлично вариативно поведение. При ускорение изпраща около 80% от мощността към задните колела в ситуация на спускане, като същевременно се запазва и добро странично сцепление на предните колела, докато при изкачване само 40% от момента отиват назад, а страничното сцепление отново остава на ниво. Предното окачване е многораменно, а задното е тип McPherson. Благодарение на това сложно окачване се наблюдава подобрена способност за абсорбиране на пътните неравности. Този факт се дължи и на позицията на колелата, които са изтеглени леко назад, за контролиране на люлеенето. По отношение на активната безопасност Crosswagon Q4 е снабден с всички необходими електронни системи. Предните вентилирани дискове с диаметър 330 мм разполагат с четирибутални спирачни апарати Brembo. Четириканален ABS с електронен контрол на спирането EBD подпомага безпроблемното привеждане на автомобила в покой, дори и в екстремни ситуации. Абсолютният контрол обаче се гарантира от системата VDC (Vehicle Dynamic Control), която се явява разновидност на ESP (Electronic Stability Program). Като цяло динамичните и ходови характеристики са без забележка, но доколко ще са дълговечни, ще покаже само времето.
Цена
Автомобилът се позиционира в т.нар. златна среда. Имиджът на марката у нас обаче не е особено добър, най- вече заради ненадеждността на автомобили от Апенините. Почитателите на марката добре знаят, че най-важното при Alfa не е скрито, то се вижда. Комфортът не е от най-силните черти на Crosswagon, но пък за сметка на това получавате изключителен дизайн, добра проходимост и спортен нрав - качества, присъщи на истинския автомобилен трибоец.
Alfa Romeo Crosswagon Q4 1.9 JTD 16V
Multijet Distinctive |
Плюсове
|
1. Дизайнът е без конкуренция в класа. 2. Съотношението динамика/икономичност е перфектно. 3. Проходимостта превъзхожда тази на алтернативите най-вече заради по-големия клиренс на автомобила. |
Минуси
|
1. По отношение на простор в купето има още какво да се желае. 2. Багажникът не разполага с достатъчен за универсал обем. |
Alfa Romeo Crosswagon Q4 1.9 JTD 16V
Multijet Distinctive |
Технически характеристики
|
|
Двигател
|
Редови четирицилиндров четири клапана на цилиндър
|
Работен обем
|
1 910 куб. см.
|
Максимална мощност
|
110 Kw/150 к.с. при 4 000 об./мин.
|
Максимален въртящ момент
|
305 Нм при 2 000 об/мин.
|
Скоростна кутия
|
механична шестстепенна
|
Степен на сгъстяване
|
18.0:1
|
Маса на единица мощност
|
10.7 кг/к.с. (14.6 кг/Kw)
|
Габарити:
дължина, мм широчина, мм височина, мм |
4 441 1 743 1 458 |
Междуосие
|
2 595
|
Маса, кг
|
1 605
|
Обем на багажника,л.
|
360 - 1 180
|
Вместимост на резервоара, л
|
50
|
Разход на гориво: |
9.3 л/100км
5.8 л/100км 7.1 л/100км |
Ускорение:
от 0 до 100 км/ч, сек |
10.5
|
Максимална скорост
|
192 км/ч.
|
Гуми
|
225/55R17
|
Спирачки:
отпред/ отзад |
дискови, вентилирани / дискови |
Цена на автомобила
|
|
Цена/лв. | 57 800 |
Базово оборудване
|
2 предни еърбега, 2 странични еърбега, 2 завесни еърбега, ABS+EBD, ASR - система за контрол на приплъзването, VDC - система за контрол на стабилността, MSR - система за контрол на приплъзването при смяна на предавките, Противопожарна система FPS, Серво усилител на волана, Трета стоп светлина, Огр. силата на опъване на предните колани, Система за детска седалка ISOFIX, Активни подглавници, Подсилващи греди във вратите, Регулиране на предпазните колани на височина, Парктроник, Климатроник, Кожен волан и дръжка на скоростния лост, Темпомат Cruise control, Оборотомер, Централно заключване с дистанционно управление, Светлинно устройство Follow me home, Имобилайзер Alfa Code, Мултифункционален дисплей, TRIP компютър, Ел. стъкла, Ел. огледала с подгряване, Подгряване на задното стъкло, Настройка на волана на височина и дълбочина, Щора на багажното отделение, Разделяне на задните седалки 60/40, 12 V изход в багажното отделение, Регулиране на фаровете от мястото на водача, Джобове във вратите, Жабка за ръкавици, Подвижен подлакътник между предните две седалки, Огледала в сенниците с осветление, Стойки за чаши, Пепелник в средната конзола, Датчик за отчитане на външната температура на въздуха, Аналогов часовник, CD плеър с RDS радио 8 тонколони и антена, Багажни релси на тавана, Полирани прагове и др.
|
Гаранция
|
Обща - 2 години без ограничение на пробега
|
Цените са за България с включени мита, такси и ДДС
|
Alfa Romeo Crosswagon Q4 1.9 JTD 16V
Multijet Distinctive |
|
АЛТЕРНАТИВАТА
|
|
AUDI A4 AVANT QUATRO
|
|
Работен обем
|
1 968 см3
|
Мощност
|
103 кВт/140 к.с. |
Максимален въртящ момент
|
320 Нм
при об/мин 1 750 - 2 500 |
Габарити, мм
|
4586/1772/1427
|
Ускорение
|
10.0 сек
|
Максимална скорост
|
203 км/ч
|
Разход на гориво:
Градско Извънградско |
5.6 л/100 км 8.7 л/100 км |
Цена на модела с ДДС:
|
67 604 лв.
|
Цени на някои екстри:
|
|
ESP
|
серийно
|
Еърбег, 6 бр. |
серийно
|
Климатроник
|
серийно
|
SKODA OCTAVIA COMBI 4X4
|
|
Работен обем
|
1 896 см3
|
Мощност
|
77 кВт/105 к.с. |
Максимален въртящ момент
|
250 Нм
при об/мин 1 900 |
Габарити, мм
|
4513/1731/1481
|
Ускорение
|
11.9 сек
|
Максимална скорост
|
184 км/ч
|
Разход на гориво:
Градско Извънградско |
5.1 л/100 км 8.2 л/100 км |
Цена на модела с ДДС:
|
40 636 лв.
|
Цени на някои екстри:
|
|
ESP
|
серийно
|
Еърбег, 4 бр. |
серийно
|
Климатроник
|
серийно
|
VOLKSWAGEN PASSAT VARIANT 4MOTION
|
|
Работен обем
|
1 968 см3
|
Мощност
|
103 кВт/140 к.с. |
Максимален въртящ момент
|
320 Нм
при об/мин 1 800 |
Габарити, мм
|
4774/1820/1502
|
Ускорение
|
10.5 сек
|
Максимална скорост
|
201 км/ч
|
Разход на гориво:
Градско Извънградско |
5.6 л/100 км 8.7 л/100 км |
Цена на модела с ДДС:
|
57 026 лв.
|
Цени на някои екстри:
|
|
ESP
|
серийно
|
Еърбег, 6 бр. |
серийно
|
Климатроник
|
серийно
|
Радослав СЛАВЧЕВ
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 33 /166-Face-Х.М.
15:47 08.09.2011
2 145
15:47 08.09.2011
3 zviara79
11:13 18.03.2012