Перестойката в СССР през 80-те години на миналия век не подминава и автомобилостроенето. Съветските производители трескаво се опитват да обновят и осъвременят продукцията си. Вятърът на промяната достига и ЗиЛ, където се сглобяват най-скъпите и луксозни автомобили, предназначени за държавния елит.
Класическият "членовоз" ЗиЛ-41041 отдавна е изпял песента си е спешно се нуждае от заместник. Ето защо през 1985 г. ръководството на ЗиЛ решава да закупи чисто нов Rolls Royce Siver Spirit и по пътя на обратния инженеринг да създаде своя версия на автомобила.
Резултатът е свръхлуксозната лимузина ЗиЛ-4102. Моделът има революционна за този клас руски коли самоносеща каросерия. Покривът, подът, капакът на багажника и двигателния отсек и броните са направени от стъкловлакна. В резултат на това лимузината тежи половин тон по-малко от 41041, въпреки че е по-дълга от Волга с 50 сантиметра.
Окончателният дизайн няма нищо общо със Siver Spirit. Външността на колата комбинира по-скоро чертите на Cadillac Fleetwood и Volvo 700.
За разлика от новаторските решения при проектирането и изработката на каросерията, измененията в механичен план не са много. ЗиЛ-4102 се оборудва с автоматичната трансмисия и V-образния осемцилиндров двигател на стария модел. Моторът има работен обем 7.68 литра и мощност 315 к.с.
Заради редуцираното тегло обаче лимузината ускорява до 100 км/ч доста по-бързо от предшественика си - за 10.5 секунди, а максималната скорост надхвърля 200 км/ч. Подобрен е и разходът на гориво. При скорост от 90 км/ч ЗиЛ-4102 харчи "едва" 18 литра на 100 км, а при 120 км/ч - 21 литра.
В салона липсват сгъваеми седалки за охраната, така че целият разкош е предоставен на тримата пътници и водача. Индивидуалните задни кресла се регулират с електрически двигателчета, на тавана има модул за управление на осветлението и климатика, а на пода има сгъваеми подпори за краката на високопоставените пасажери.
Както и при предшественика, предните седалки са разделени от масивния трансмисионен тунел, така че пътниците сякаш седят в четирите ъгъла на огромния салон, облагороден с бял велур, леопардови килимчета и дървени декорации.
Луксозната обстановка допълват електрическите стъкла, радиоприемникът с електронна настройка, компакт диск плейърът и озвучителната система с 10 говорителя. Автомобилът е оборудван с бордови компютър с гласов синтезатор, а от съображения за надеждност част от агрегатите и електрическите системи са дублирани.
За съжаление тежката икономическа ситуация в СССР в края на 80-те блокира всякакви инициативи за пускането на ЗиЛ-4102 в серийно производство. От проекта остават само два прототипа, показвани на различни изложби през 90-те години. През 2000 г. едната от лимузините е регистрирана от частно лице, след което следите й се губят.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 българин
13:20 17.12.2011
2 qwerty
13:21 17.12.2011
3 Диян Георгиев
13:22 17.12.2011
4 Jak Shirak
Коментиран от #6
14:06 17.12.2011
5 До Българин
Коментиран от #10
14:16 17.12.2011
6 Име:
До коментар #4 от "Jak Shirak":
@4 Екстериора пък е типично американски. Всичко произведено то руснаците като леки автомобили е абсолютно прекопирано от други производители. Може би само УАЗ 469 и УАЗ 452 (бус/камионче) и РЕЗИЛтата е налице - отвратително грозен и нефункционален дизайн особено позицията на волана и колонката, педалите и скоростния лост в бусчетата УЖАС.14:23 17.12.2011
7 fff
14:43 17.12.2011
8 Mac
14:49 17.12.2011
9 Атанас Велики
14:56 17.12.2011
10 Име:
До коментар #5 от "До Българин":
@5 Дизайна е бил най-добър в италия. Пининфарина, Италдизайн, Бертоне............14:58 17.12.2011
11 Георги Георгиев
16:34 17.12.2011
12 Краси
16:55 17.12.2011
13 ducati
17:19 17.12.2011
14 Пламен
17:24 17.12.2011
15 хаха
17:51 17.12.2011
16 кик
Коментиран от #27
17:55 17.12.2011
17 Владо
Коментиран от #18
19:15 17.12.2011
18 Име:
До коментар #17 от "Владо":
@17 Как ще казваш за Тойота че са копия? Има разлика между копиране и проектиране на модел за друг пазар. Тойота е мнооого мнооого над всичко руско произвеждано някога. По времето на комунизма тойотите тук са били ужасно редки. Но я питай някой който е имал тойота тогава, когато другите са карали лада, москвич, заз и други деца на комунизма, дали им е било добре а? Ще ми сравнява руския плагиаризъм с тойота и изобщо начина на мислене и труд на японците.19:31 17.12.2011
19 cccp
19:44 17.12.2011
20 благой евлогиев
20:05 17.12.2011
21 JAPANPOWER
Екипа явно не може да се раздели с носталгиятапо ЗАЗ АЗЛК и ВАЗ
20:59 17.12.2011
22 Марио
21:49 17.12.2011
23 Контакт
21:57 17.12.2011
24 baihu
22:52 17.12.2011
25 dana4niq
as imam broniran bavarec i v sf pod 30 ne e slizal
sq 4e nqkoi ohliof 5 na gaz mu e maksa na biudjeta si e negof problem
bratu6kite da ne sa v evrosaiuza - v Komi naftata q zarejda6 kato sleze6 ot kolata i si nalee6 ot nahvarlqnite krai patq vareli BEZPLATNO...kat sme evropeici 6e cunkame na amerikancite dupetata jenite ni 6e gi miqt i dondurkat dokato vie merite gramovete izgoreno gorivo
a Boko 6e si varti igriti
FAKTI nali?sorka ako ne ni kefat
Коментиран от #26, #29
01:24 18.12.2011
26 Mercedes-Benz
До коментар #25 от "dana4niq":
@25 Като имаш брониран баварец,що речника ти е като на 15 год. пубер пишещ на шльокавица? :D ''Сорка'' ако съм те засегнал с въпроса си! xaxaxaxa04:12 18.12.2011
27 Атанас Велики
До коментар #16 от "кик":
@16 Тука става въпрос че не ги бърка, не че акъл им липсва! Що се отнася до технологии.... най-ефективните ракеетни и реактивни двигатели са руските! Тва яко не си наясно е много по-сложна материя от некви си двигателчета на разните там бараки!08:27 18.12.2011
28 ка
11:35 18.12.2011
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 брониран баварец
12:37 18.12.2011
31 Jiloto
12:39 18.12.2011
32 Jiloto
12:44 18.12.2011
33 Атанас Велики
12:55 18.12.2011
34 Ивайло Иванов
16:25 18.12.2011
35 D-r g`.
17:51 18.12.2011
36 Никола Иванов
18:00 18.12.2011
37 ducati
Коментиран от #46
18:10 18.12.2011
38 Bobi
18:37 18.12.2011
39 RAYAN
Коментиран от #41
18:58 18.12.2011
40 тихомир димитров
19:15 18.12.2011
41 Bobi
До коментар #39 от "RAYAN":
@39 Мен лично ще ме е срам ако направим нещо такова , но се гордея с булгаррено-алпин например19:16 18.12.2011
42 Barko
Много си прав брато
българина умее само да завижда и злобее.
Лош матрял :)
19:17 18.12.2011
43 Valyo_valentinow
Коментиран от #44
19:24 18.12.2011
44 Bobi
До коментар #43 от "Valyo_valentinow":
@43 С тази аеродинамика на куфар се съмнявам19:40 18.12.2011
45 4ujd
22:12 18.12.2011
46 Атанас Велики
До коментар #37 от "ducati":
@37 Нещо си в грешка... Нещата не са толкова плоски, но ти си обикновен човечец... няма как да ги знаеш! Родоначалника на космонавтиката е Циолковски! 1вите съвременни ракеди се създават от американски учен, чиито патенти са изкупени от немците... 1вия ракетен изтребител е съветски! Изобщо тласъка в ракетостроенето е благодарение на тези 3 страни: Русия, САЩ и Германия. Немските учени са развили това направление (през ВСВ) поради стеклата се ситуация и огромния робски труд и ресурси с които са разполагали. В последствие, победителите са се възползвали до колкото са могли от натрупания ноу хау(особено американците), което е съвсем нормално! Така или иначе, и 3те държави имат своя принос. Но руските технологии поставят началото на космонавтиката и в последствие те ги развиват до много голяма степен. Хората си имат свои гении! А високотехнологичността е факт! Човек тр да се образова! Може да съм русофил, но съм прав! Което си е, си е!22:14 18.12.2011
47 илиян
22:41 18.12.2011
48 Атанас Велики
22:41 18.12.2011
49 Атанас Велики
Коментиран от #50
22:46 18.12.2011
50 Bobi
До коментар #49 от "Атанас Велики":
@49 Атанасе , съгласен съм с много от нещата , които споменаваш , но конкретно за тази кола имах въпрос за шофьорската седалка а именно - все едно , че е покрита с чаршаф Това така ли трябва да е ??? А и стоповете можеха да не ги взаимстват директно от Волга , нали ?08:36 19.12.2011
51 Speeder
Даже гледам, че някои се изказват за таблото, ауспусите, салона и т.н.
Мога да кажа, че таблото е уникално за времето си - тогава това беше модата, а самата кола не е замислена да бъде и да изглежда като агресивна японска резачка, а да бъде престижна дипломатична и дискретна кола, доставяща комфорт, лукс, сигурност и т.н.
Някой беше написал, че ел.схемите били дублирани и т.н. - не се смейте, нищо чудно да е така, но това сигурно се отнася и за останалите системи по колата - най-вероятно всичко е двойно подсигурено.
Тук се гледа колко км. ще измине автомобила безпроблемно, не за колко прави 0-100 или да изглежда натокан като резачка. И като видите годината, то тогава на мода е била 124-ката на Мерцедес и Ауди 100 C3, както и БМВ Е28, не виждам с какво тия коли са по-добри от този Зил.
А какво да говорим за по-модерните Аудита? Дето ако вземеш един по-сериозен мотор (V6 примерно) и да й смениш ремъците и маслото ти вземат около 2000 лв... ??? Тва ли са големите НЕМСКИ технологии?? ;)
Ами Американското автомобилостроене? Дето Форд си продава европейските фокуси и мондеота, Кадилака стана Опел Вектра, а Крайслерите са Фиат и Ланча?
За ЯПОНЦИТЕ какво да кажем?? Напоследък правят коли еднодневки, дето като направят 5 години и почваш да мислиш къде да я разкараш. Ама до тогава поне са надеждни...
Новия СИВИК 2012 гледам по ревютата, че имал по-лошо поведение от стария :D
Ами Тойота?? Много от възлите - бензинови помпи, компресори и т.н се правят в американски заводи, които ги доставят и за повечето европейски марки. Пълно с японски технологии :D
Приусът пък като му замине батерията трябва се бръкнеш много солидно за нова или да го изхвърлиш, щот моторът му е мършав..
А Митсубиши?? Как може Хюндай да ползват техните технологии, а в същото време да ги изпреварват по продажби многократно??? Ей тва не мога да си го обясня :D
Японските колици са опростени, екстрите са стандарт и всичко е много добре направено, но като цяло се получава каручка с екстри. Добре че измислиха Лексус и Инфинити (тва последното не знам дали не е европейски проект, щото от Европа идват парите), че да имат с какво да се хвалят.
Естествено едно добро нещо като редови 6-цилиндров мотор, задно предаване, добра возия, добро обезшумяване и пътно поведение над 120 км/ч си остават запазен сектор за Немските премиум марки. Може би и за Шведските, ама те оставиха задното предаване в миналото.
Руснаците няма какво да ги коментираме. Там автомобилостроенето е доста закъсало, но само що се отнася за собственото им производство. Това не им пречи да имат компании, които да произвеждат BMW, Chevrolet и още доста марки. Който иска да се поинтересува малко.
09:35 19.12.2011
52 gost
12:29 07.01.2013