Противоречивите оценки за даден автомобил по правило пораждат повече колебания у потенциалните купувачи, отколкото изцяло положителните или отрицателни отзиви на собствениците. Мненията за Daewoo/Chevrolet Kalos/Aveo са точно такива. Хвалбите за модела са почти толкова горещи, колкото и критиките. За да утежни допълнително ситуацията, проектът Т200 има съдбата на герой от латиноамерикански сериал. От 2002-ра, когато дебютира, смени не само няколко марки, а и името си. Произвежда се на най-различни места от Южна Корея до Еквадор, включително и в Запорожието, което му донесе репутацията на маркетингова протитутка, а мнозина са склонни даже да го обвиняват за залеза на Pontiac, чийто вариант се продаваше под името G3. На фона на цялата оперета покрай поглъщането на Daewoo от GM и последвалите катаклизми за онези, които търсят читав употребяван автомобил за малко пари, остава само да се обърнат към статистиките, за да разберат дали Kalos/Aveo си струва. Според данните на TUV за 2009 г. дефекти показват 5.4% от 1 000 коли от модела срещу 12.4 за предшественика Lanos, което хвърля достатъчно светлина за качествата на корееца. Или поне за версиите му, продавани в Западна Европа.
Произходът се оказва крайъгълен камък в избора на Kalos/Aveo. Слава богу, в България трудно може да се попадне на екземпляр, сглобен в Украйна или Китай. Тези коли на практика са лишени от антикорозионна подготовка, а качеството на сглобката е кошмарно. Стандартите на изработката са толкова занижени, че при повечето седани, например, се разпадат заварките на подсилващия хоризонтален панел между двата ботуша отзад и за да не се разпадне задницата, притежателят трябва спешно да търси помощта на електроженист. Тенекиите са толкова тънки, че препатили собственици съвсем сериозно предупреждават да се избягва бутането (очевидно не в името на добрата физическа форма) заради неминуемите деформации по
каросерията
Кусури обаче си имат и колите, произведени в Корея. Симпатичният автомобил с дизайн на Джорджето Джуджаро отбелязва посредствени резултати в тестовете на EuroNCAP и макар според производителя от високоякостна стомана да са изработени 46% от структурните компоненти на конструкцията, купето определено има склонност към усукване, което си личи ясно по шумовия фон в интериора - особено при преминаване на неравности. Кондензът на влага във фаровете и стоповете засяга както екзеплярите отпреди, така и след модернизацията на Kalos и преименуването му на Aveo. Въпреки че според производителя само покривът не е от поцинкован метал, би било разумно да се провери за ръжда.
В сравнение с Lanos градското мини на Daewoo/Chevrolet може да се похвали с
интериор
от висшата италианска мода. Масивното торпедо с кръгли показателни уреди създава приветливо усещане, но използваните пластмаси са толкова твърди и евтини, че положителният ефект от дизайна се губи почти изцяло. Сглобката също търпи критики, а обезшумяването на салона определено отбелязва отстъпление в сравнение с предшественика. С известни уговорки за допустимата близост между водача и пасажера вътрешното пространство може да мине за приемливо, но отзад категорично няма място за трима пътници. Скромни са и размерите на багажника - хечбекът поема едва 175 литра по стандарта VDA. В това отношение седанът предлага доста повече с неговите 375 дм3.
Версиите на Kalos/Aveo Т200 за различните пазари се екипират с бензинови
двигатели
с обем 1.2, 1.4, 1.5 и 1.6 литра. Двата най-големи мотора се срещат крайно рядко в България, тъй като са предназначени за украинските и американските варианти на модела. Базовият агрегат с един разпределителен вал и 72 к.с. върши работа в града, но на дълъг път изпитва остра нужда от повече мощност (особено с включен климатик). Така изборът се свежда до 1.4-литровия E-TEC II с 83 или 94 коня в зависимост от типа на газоразпределителното устройство. В механичен план и двата двигателя демонстрират достатъчен ресурс, стига да не се броят течовете на масло от някои гарнитури и семерингите на разпределителния вал. Ангренажният ремък се сменя на не повече от 60 000 км заедно с обтягащите ролки. Опитът сочи, че водната помпа, която се задвижва от него, издържа два до три такива цикъла.
Заради относително високата и тясна каросерия центърът на тежестта при Kalos/Aveo лишава автомобила от възможността да впечатлява с управляемост. Наклоните в завой са осезаеми, а настройките на
окачването
са съобразени най-вече с комфорта. С прекръстването на модела возията става по-твърда, но запазва енергоемкостта си. Субкомпактният кореец филтрира неравностите по пътя с лекота и едновременно с това радва с издръжливост. Повечето детайли по ходовата част изкарват безпроблемно по 80-100 000 км. Двойно по-къс е само животът на стойките на стабилизаторите, но те така или иначе минават за консуматив. Старата болест на Lanos - строшени задни прежини - също е преодоляна.
Не така стои въпросът с
кормилната уредба
Течовете от семерингите на кормилния вал и износените щанги са често срещано явление. При това на книга ремонтът на щангите налага смяна на цялата рейка, макар че методи за "рециклиране" по нашите географски ширини са измислени отдавна.
Повечето употребявани Kalos/Aveo са екипирани с петестепенна механична
скоростна кутия
но се срещат и автоматици с четири предавки. Най-често отбелязваният дефект при тях са скъсаните заради пренатягане в завода крепежни шпилки на тампона. Резултатът нерядко са повреди на предавателната кутия и строшени полуоси. Разумно би било да се избягват автоматиците заради възможни проблеми с окислени контакти и пробиви в работата на управляващата електроника вследствие попадането на влага и нечистотии. В резултат предавките започват да се сменят с осезаеми "удари" и се износват фрикционите.
За щастие неизправностите по бордовата електроника и електрическата инсталация се изчерпват с управлението на автоматика, стига да не се броят отказите на подгряването на страничните огредала. При Kalos/Aveo T200 подобни повреди не са рядкост, но като цяло моделът се оказва нелоша алтернатива на най-достъпните алтернативи в сегмента. Разбира се, на вторичния пазар могат да се намерят доста по-качествени конкуренти, но и цените им са от друга категория.
СПРАВКА ЗА МОДЕЛА
Chevrolet Kalos/Aveo (KLAS)
ИСТОРИЯ
Септември 2002 | В Европа започват продажбите на Daewoo Kalos. Моделът се пердлага с каросерия хечбек с пет врати и два бензинови двигателя с обем 1.2 и 1.4 литра (72 и 83 к.с. съответно). |
Октомври 2003 |
Започва монтирането на версия на 1.4-литровия мотор с два разпределителни вала и мощност 94 коня. |
Юни 2004 Февруари 2006 |
Дебютира седанът. След лека модернизация Kalos започва да се продава под марката Chevrolet. Kalos е преименуван на Aveo |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател (без оборудване) | 2 600 EUR |
Скоростна кутия (автоматична) | 1 500 EUR |
Динамо | 200 EUR |
Стартер | 145 EUR |
Водна помпа | 45 EUR |
Ауспух (комплект) | 370 EUR |
Спирачни дискове (2 бр. предни) | 100 EUR |
Накладки (предни дискови) | 60 EUR |
Фар (комплект) | 160 EUR |
Преден калник |
85 EUR |
Цените са за оригинални резервни части по
справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел
Daewoo Kalos 1.4 /83 к. с./, произведен 2003 г.
Daewoo/Chevrolet Kalos/Aveo (KLAS)
Модел | Врати | кВ/к.с. | Нов | 2006 |
2005 |
2004 |
2003 |
2002 |
Daewoo Kalos 1.2 SE | 5 | 53/72 | 10 190 | - |
4 950 | 4 300 |
3 650 |
- |
Daewoo Kalos 1.2 SE Sport | 5 | 53/72 | 11 940 | - | 6 000 |
5 200 | 4 400 | - |
Daewoo Kalos 1.4 SE | 5 | 61/83 | 10 390 |
- | 5 050 |
4 450 |
3 900 |
3 350 |
Daewoo Kalos 1.4 SE Sport | 5 |
61/83 | 12 140 |
- | 6 050 | 5 300 | 4 550 | - |
Daewoo Kalos 1.4 SX | 5 | 69/94 | 12 090 | - |
5 750 | 5 000 |
5 250 |
- |
Daewoo Kalos 1.4 SX Sport | 5 | 69/94 | 13 540 |
- |
6 750 |
5 950 |
5 150 | - |
Daewoo Kalos 1.4 SX | 4 |
69/94 | 12 390 |
- | 5 950 |
5 000 |
- |
- |
Chevrolet Kalos 1.2 S | 3 | 53/72 |
9 490 | 5 100 |
4 400 | - | - | - |
Chevrolet Kalos 1.2 SE | 5 | 53/72 | 10 790 | 5 600 | 5 000 | - | - | - |
Chevrolet Kalos 1.2 S | 5 | 53/72 | 11 390 | 5 700 | 5 000 | - | - | - |
Chevrolet Kalos 1.2 SE Sport |
5 |
53/72 | 13 390 |
5 700 | 5 000 |
- | - | - |
Chevrolet Kalos 1.4 SE | 5 |
61/83
|
10 390 | - | 5 150 | - | - | - |
Chevrolet Kalos 1.4 16V SX | 5 | 69/94 | 13 090 |
6 800 |
6 000 |
- | - | - |
Chevrolet Kalos 1.4 16V SX | 5 | 69/94 | 13 490 | 7 100 | 6 250 | - | - | - |
Chevrolet Kalos 1.4 16V SX Sport | 5 | 69/94 | 15 490 |
8 350 | 7 050 |
- | - | - |
Chevrolet Kalos 1.4 16V SX | 4 | 69/94 | 12 390 | 6 900 | 5 950 |
- | - | - |
Chevrolet Aveo 1.2 LS | 4 | 53/72 | 12 590 |
6 900 |
- | - | - | - |
Chevrolet Aveo 1.4 16V LT | 4 | 69/94 | 3 790 |
7 650 |
- | - | - | - |
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke
DAewoo/Chevrolet Kalos/Aveo (KLAS) И АЛТЕРНАТИВИТЕ
Chevrolet Kalos |
Skoda Fabia (6Y) | Kia Rio (DE) | Hyundai Getz (TB) |
Работен обем | 1 150-1 598 куб. см | Работен обем |
997-1 984 куб. см | Работен обем | 1 339-1 599 куб. см | Работен обем | 1 086-1 594 куб. см |
Мощност | 72-106 к. с. | Мощност |
50-130 к. с. | Мощност | 97-112 к. с. | Мощност | 62-105 к. с. |
Максимална скорост | 157-185 км/ч | Максимална скорост |
147-204 км/ч | Максимална скорост | 168-190 км/ч | Максимална скорост |
152-181 км/ч |
Ускорение до 100 км/ч |
13.7-10.7 сек. | Ускорение до 100 км/ч |
21.6-9.6 сек. | Ускорение до 100 км/ч | 14.5-10.2 сек. | Ускорение до 100 км/ч |
16.1-9.6 сек. |
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 mazen
Коментиран от #7
20:11 26.12.2009
2 dimov
20:58 06.04.2010
3 bilder
00:00 23.01.2011
4 х с с
17:25 25.01.2011
5 таня
19:13 18.04.2011
6 korsata
21:31 27.06.2011
7 чарли
До коментар #1 от "mazen":
1,4 авео двувалка имам,спуках глава на 290000км,било обща болестТърся сега глава
16:35 27.11.2011
8 айхан сабри
21:32 12.04.2012
9 Пътник
22:26 18.02.2013
10 Hatalia
20:23 23.07.2017
11 Hatalia
20:24 23.07.2017