Last news in Fakti

7 Февруари, 2009 12:00 2 410 0

Електроциклет

  • suzuki rf 900-
  • електроциклет-
  • electric motorsport

Преработката на леки коли в електромобили се превръща в мода с епидемични мащаби в Щатите. Качествена конверсия обаче струва немалко пари, което поставя под въпрос рентабилността на операцията. Един ден 53-годишният американец Доналд Хигинботам установил, че харчи по $40 на седмица само за да ходи на работа с пикапа си Nissan. Вбесил се и взел да рови из интернет за възможности да пригоди колата за работа на ток. Установил, че подобно начинание излиза между $10 000 и $15 000. Според изчисленията му обаче конверсията на мотоциклет трябвало да струва много по-малко. Решава да привлече за идеята сина си Андрю, който - подобно на него - бил запален моторджия.

За три месеца двамата успяват да превърнат старичко Suzuki RF 900 в електроциклет, като изразходват едва $3 000. От оригиналната конструкция отпадат двигателят, трансмисията и радиаторът. Заменят ги компоненти от калифорнийската компания Electric Motorsport, която пък внася продукция от Испания. Единствената промяна по рамата, която се налага, е заваряването на допълнителна планка за два от общо шестте акумулатора.

Доналд Хигинботам кара електроциклета ежедневно. Разстоянието от дома до работата му е около 13 километра. Твърди, че харчи между 15 и 20 цента за преодоляването му в двете посоки. Байкът може да се зарежда от обикновен контакт. Необходими са към 5 часа за достигането на нужния за маршрута на Доналд заряд. 12 до 18 часа пък отнема попълването на максималния капацитет, който позволява пробег от 56 км. Според спецификациите акумулаторите имат живот от 300 до 500 цикъла за зареждане и пълен разряд. Максималната скорост на електпроциклета е малко под 90 км/ч.

Баща и син Хигинботам твърдят, че нямат никакви специализирани познания в областта. Доналд работи във ваканционен клуб, а Андрю е бивш пожарникар. Информация за преработката на Suzuki-то черпили само от два източника - интернет и сериала “Американски чопър” по “Дискавъри ченъл”.

В САЩ има няколко компании, които продават готови електроциклети. Цената на най-евтините от тях е около $8 000. На нейния фон почти тройно по-евтината разработка на Доналд и Андрю Хигинботам изглежда направо невероятно постижение. Те обаче не са единствените почитатели на системата “Направи си сам”, достигнали такава разходна ефективност.

Друг отвратен от вредните газове и цената на бензина американец също успява да построи електроциклет със собствените си сили, като харчи за целта също толкова пари. Ленън Роджърс започва проекта с шаси от китайския производител Lifan. Монтира му 300-амперов мотор с постоянни магнити, обикновени оловни акумулатори с общ волтаж от 72V и съответстващия 300-амперов контролер с възможност за регенериране на енергията при спиране. Роджърс също използва информация само и единствено от интернет, където намира всички необходими описания на системата и поръчва нужните части. Всеки мераклия, който има желание да се възползва от опита му, може да прегледа подробното упътване, създадено в процеса на конверсия на китайската моторетка.

Големите производители на мотоциклети едва сега обръщат поглед към електричеството като алтернатива на бензина. Това обаче съвсем не значи, че трябва да минат години преди по улиците да плъзнат напълно безшумни и в пъти по-евтини за изхранване байкове.

Димитър Димитров


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА