Last news in Fakti

23 Февруари, 2010 11:29 42 660 47

Автомобилът на старо: Hyundai Coupe

  • hyundai coupe-
  • hyundai-
  • lantra

Ролята на дебютант без особени амбиции невинаги носи само негативи. Само допреди 15-ина години никой в Европа или Северна Америка не гледаше на Hyundai като на сериозен играч и съперник. Днес пазарната ситуация изглежда коренно различно, но пък и корейските автомобили съвсем не са онова, което бяха - особено в ценови план. Тогава обаче азиатците имаха пълната свобода да опитват пробив по всички възможни направления, включително и в дизайна.

Понеже разчитаха на максимално евтини и непретенциозни коли, при които експериментите не са нито рентабилни, нито препоръчителни, поле за действие им оставяха единствено предварително обречените сегменти. В средата на 90-те в Hyundai със сигурност са си давали сметка, че спортните купета далеч не са дисциплината, в която могат да се мерят с европейската и японската продукция. Защо пък  да не ударят всички в земята с автомобил, от чиято външност някои биха побегнали с викове на умряло, а други биха обикнали на секундата?

Точно такъв ефект предизвика дебютиралото през 1996-а Coupe и най-вече модернизираният му три години по-късно вариант. Донякъде изкопиран от "очилатата" Celica ''94 и Honda Integra, но доукрасен с "къдравия" корейски биодизайн от втората половина на 90-те, този псевдоатлет все още привлича погледите по улиците със странните си форми. За разлика от първия опит на Hyundai в този сегмент - Scoupe, моделът не бе изграден на субкомпактна платформа, а използваше базата на по-голямата Lantra. Пропорциите и силуетът на

каросерията
пък му полозвяваха да претендира за парче от тортата на Honda Prelulde, Toyota Celica и други купета от по-горната категория, макар по същество да бе спортна версия на хечбек от Голфовия клас. В качеството си на такъв Coupe бе онаследил всички положителни черти на Lantra и по-малко от недостатъците є. В сравнение с донора си, например, корейският хищник (в Америка и на някои пазари моделът се продаваше под името Tiburon - "акула" на испански) притежава доста по-сериозна устойчивост на усукване. Структурната здравина си личи по липсата на паразитни шумове  дори в коли с внушителен пробег. Антикорозионната подготовка също си я бива, макар че при оглед на харесан екземпляр не би било зле да се проверят опорните точки на крика, където металът нерядко се оголва. Коли с допълнително монтирани пластмасови спойлери и прагове обикновено крият доста по-неприятни изненади с ръждата.

Задълбочен оглед на каросерията на Coupe се налага и по друга причина. Немалко от тези автомобили са минали през ръцете на млади и неопитни водачи (който не държи на политическата коректност, може да си превежда директно като "дами"). В резултат по автомобила липсват следи от тежки удари, но дребните ожулвания и подбитите тук-там ламарини са по-скоро правило. Понеже моделът съвсем не е от най-масовите, оригинални резервни части се намират трудно и излизат скъпо. На пазара се срещат по-евтини тенекии (обикновено с тайвански произход), но те отстъпват чувствително като  качество.

Както почти всяко спортно купе с с габаритна дължина под 4.5 метра, корейската бегачка предлага четири места само на книга. Запасът от приемлив комфорт за възрастни пътници на задните седалки стига само за кратки пътувания. За сметка на това отпред има достатъчно пространство, а багажникът поема 360 литра. Качеството на изработката и напасването на детайлите в

салона
превъзхожда сглобката на интериора на Lantra, в което няма нищо чудно предвид йерархичното позициониране на двата автомобила, но въпреки това прави изключително приятно впечатление. Използваните материали не надскачат корейските стандарти от края на 90-те, но изпълнението блести със солидност. Шумоизолацията пък заслужава само суперлативи. Сред малкото недостатъци на салона си заслужава да бъдат споменати ограниченият простор над главата в колите с люк, неособено ефективното парно и влошената видимост назад.

В механично отношение Coupe копира донора си Lantra почти напълно. Моделът се оборудва само с бензинови

двигатели
с обем 1.6 или 2.0 литра (114 или 139 к.с.), макар че на някои пазари са доставяни и версии с 1.8-литровия мотор Beta (132 коня). Познати са добре от други модели на Hyundai и не крият мрачни тайни. Разработени са през първата половина на 90-те в съответствие с тогавашните екологични норми, а потеклото им може да се проследи до някогашния технологичен брак с Mitsubishi. Такава биография обяснява здравината и непретенциозния им нрав. Както всички 16-клапанови агрегати обаче не търпят безотговорно отношение към газоразпределителния механизъм. От Hyundai съветват ангренажните ремъци да се сменят на 80 000 км, но в български условия максималният препоръчителен пробег не надхвърля 60 000. Струва си операцията да бъде съпроводена с обновяване на всички ремъци - на генератора, компресора на климатика и усилителя на волана. По-честа смяна на горивен филтър след най-много 30 000 км също не би навредила, още повече, че при по-продължително отлагане детайлът обикновено "запича" към бензинопровода и демонтажът му не минава без косвени щети по горивната магистрала.

Coupe-тата с 1.6-литрови двигатели се комплектоват само с механични

трансмисии
а при по-мощните модификации се срещат и автоматици. Оплаквания от "ръчните" скоростни кутии се чуват крайно рядко. Хронични дефекти на автоматичните също не са отбелязани, но поддръжката им излиза по-скъпо, тъй като се нуждаят от смяна на масло на всеки 40 000 км. и не понасят неквалифицирано обслужване.

Конструктивни сходства между Coupe и Lantra разбираемо съществуват и в

окачването
Това обаче съвсем не значи, че детайлите са взаимозаменяеми. Обикновено собственикът разбира за това, когато корейската "акула" навърти 100 000 км. Тогава възниква нужда от смяна на повечето тампони по ходовата част, а те са цели 12 отзад и 4 отпред, плюс амортисьори. Добрата новина е, че съвсем не е нужно да се ползват оригинални резервни части. Удачен заместител са продуктите на немската фирма Lemforder, която произвежда всичко за модела. Цените и качеството са напълно съпоставими, а що се отнася до спирачните накладки, предимството определено е на страната на неоригиналните, които се износват много по-бавно.

Ако се тегли безпристрастна черта под досието на Hyundai Coupe, излиза, че съществени резерви към модела създават само имиджът и провокативната външност. Наред с това обаче корейският спортяга се среща доста рядко по пътищата, което се харесва на индивидуалистите. Още по-приятни емоции предизвикват цените на употребяваните екземпляри.

СПРАВКА ЗА МОДЕЛА

Hyundai Coupe (J-2, RD)

ИСТОРИЯ   

Септември 1996 Започват продажбите на новия Hyundai Coupe. Автомобилът е построен на платформата на Lantra и се екипира с бензинови двигатели с ходов обем 1.6 и 2.0 литра (114 и 139 коня).

Октомври 1999 

Моделът претърпява коренна модернизация. Напълно изменени са предницата и задницата на автомобила. Моторната палитра се обогатява с 1.8-литров двигател с мощност 132 к.с.
Февруари 2002

Дебютира второто поколение на Coupe с фабричен индекс GK.

 

 

 

 

 

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ

Двигател (без оборудване)
2 200 EUR
Скоростна кутия (механична) 1 700 EUR
Динамо 360 EUR
Стартер 280 EUR
Водна помпа 200 EUR
Ауспух (без катализатор) 210 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни) 200 EUR
Накладки (предни дискови) 100 EUR
Фар (комплект)

140 EUR

Преден калник 400 EUR

Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Hyundai Coupe 1.6 /114 к. с./, произведен през 2000 г.


Поставете оценка:
Оценка 4 от 3 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 линдрос

    23 63 Отговор
    много бързо им минава модата на тези корейски пръчки. Едно време, като се появи това купе много ми харесваше, сега е пълно демоде. С италианските коли е същото. Не така стои въпросът с немските коли, например
  • 2 misho357

    42 15 Отговор
    KOLATA E PERFEKTNA I VSE O6TE E NA MODA TEZI KOITO YA KRITIKUVAT PROSTO NEMOGAT DA SIY POZVULIAT

    Коментиран от #42

  • 3 CuMo

    50 7 Отговор
    Аве "tiburon" на испански май значи "челюсти", ама може и да се бъркам, при всяко положение количката за тея пари си е доста добра, лично аз я предпочитам пред Голф 3 GTI, за останалите не знам :)
  • 4 A

    32 21 Отговор
    Италианските коли са със най-красив дизайн и винаги са с поне 5г. напред в сравнение с останалите. Динзайнът им винаги впечатлява и след 10г.
  • 5 abc

    19 14 Отговор
    dizainat na italianskite da no ne i ka4estvoto,koreicite sa malko po napred v tova otno6enie,a za nemskoto ka4estvo nqma kakvo da govorim
  • 6 Ivan

    23 27 Отговор
    Колата е чудесна и води пред Germany или Italy.
  • 7 az

    39 3 Отговор
    za tezi pari e edno ot nai-dobroto.koreicite ne sa za podcenqvane .ta nali s ka4estvo i cena probiha pazara
  • 8 sori

    31 16 Отговор
    Hyundai e nomer 1 nyma komentar Джермани мермани не върви боклуци са
  • 9 аз 2

    24 4 Отговор
    В последно време ми се случи да гледам една-две по различни поводи. Направи ми впечатление на хубава колица.
  • 10 ice cube

    17 38 Отговор
    Азиатски курник, само това мога да кажа за тази кола! Европейските коли са най-добри,основно Немските!
  • 11 vfl

    18 4 Отговор
    дизайна е вупрос на вкус,но качестото на материалите с които ги правят не е много добро особенно в интериора.Но пък затова са по евтини
  • 12 galin

    27 21 Отговор
    istinata e v qponskiqt avtomobil.
  • 13 chocho

    34 3 Отговор
    tapi golfagii da ne davat mnenie a da si butat tojagite
  • 14 nesho

    26 3 Отговор
    kolata e super,no naste skapani patista ne sa za neya
  • 15 petio

    10 38 Отговор
    abe vie imate li xaber ot Hyundai ,,tova e edin ot nai nespolu4livite modeli na firmata,,tova sa palni bokluci i izob6to Hyundai e edna izmislena tapa marka ,,edinstvenite proizvoditeli na zdravi koli sa Germany
  • 16 deso

    28 3 Отговор
    добра и най-вече здрава кола !
  • 17 dodo

    11 2 Отговор
    minavala im modata ti sigorno si samo s krakomobila na kola sise ka4val samo kato funkciata na 4oval s kartofi
  • 18 delane

    37 5 Отговор
    Карам Хюндай Ес-Купе за 100хил км по нашите пътища само съм сменил два тампона на носач отпред и обслужване...Двигателя е перфектен...Автомобила е класи над прехвалените немци,недодяланите италианци и сложните французи...Непретенциозен и елементарен... Това е лично мнение тъй като имаме и Ауди,Рено,Пежо и VW...Доста по нови като модели и години от Хюндая...но неиздръжливи и трудни за поддръжка...скъпи и непрактични
  • 19 vfl

    8 4 Отговор
    щом казваш аз ти вярвам ;)
  • 20 joni

    33 3 Отговор
    Imam Hyunday coupe ot 2 godini i avtomobilat e neverojatno zdrav i ne bih go zaminil za lagernite koli4ki nare4eni golf- egati taraljasnizite .Golf i BMW 3 e lubimata kola na seljandurite -fakt
  • 21 m.Petar4o

    23 11 Отговор
    ...Карах 26г. мерцедес 240D . Чудесна кола ...
  • 22 asen

    8 3 Отговор
    imah coupe ot tri godini (tazi godina imah kasmeta i q smenih)seriozni problemi ne sam imal no minalata godina mi odra kojata( amortisori,lageri,spira4ni diskove,tamponi,nqkakvi nakraynici...)no dvigatelq be6e bezproblemen(ako ne broim postoqnnoto dolivane na maslo)
  • 23 delane

    14 3 Отговор
    asen - колега незнам дали знаеш но харченето на масло е от гумички на клапани а по лошото е от сегменти незнам дали си имал предвид че тези коли трябва да се оглеждат мнооого подробно преди покупка защото са мъчени и тормозени до неузнаваемост...Нормално е някой младеж да и е зел душата да я е разбил или да и е оставало малко и точно тогава да си я взел ти...Както и да е ...впечатленията от този автомобил са много добри...Имаме си цял Hyundai-coupe.com клуб...там всички сме такива коли... п.с Колега успех с новата кола каквато и да е ;)
  • 24 @@

    7 33 Отговор
    По-грозна спортна кола от тази не съм виждал. На тези които им харесва да отидат на психиатър или да се изселят в някоя провинция в Корея. В БГ се карат немски коли - това е истината
  • 25 Яв4о

    5 0 Отговор
    може ли някой да ми каже 1.6 колко разход дава градско?
  • 26 ravn

    12 8 Отговор
    до 24 - и като се кара главно несмки коли какво??? Да ама като се разговорихме за колите дето се карат в България повечето са до 2000 кубика! Мале, че те са супер спрели тези немски коли до тези кубици (освен c20xe и като цяло Опел)! Golf 3 GTI, BMW 3 e36, Astra GSI са най-масовите "спортни" коли тука! Освен Астрата всички други са направо спрели за кубиците и конете си! Виждал съм как 1.6 Honda VTI прави ЛАСТИК на 150 коня Golf и 320 купе! Ама огромен ластик! Също бившата f-ka на едно мое аверче би малката GTI-ка и Passat със сищия мотор, а харчи 8 градско,данъка му беше 30 лева на година и както и да я караше не проскърца интериора, докато на гореспоменатите коли скърца като филхармония,а момчето въобще не си пазеше Маздето! За какви "бегачки" ми говориш от Германия! Saxo VTS съм виждал да пада с малко от c20xe-то, и после момчето с GTI-ката като видя се отказа да се дърпа със Ситроенчето, че май за половин час 2 загуби от 1.6 кола щяха му дойдат множко :D Карал съм и японски и немски коли и определено джапанките са много ама много по-рязки! Винаги малко да настъпя и тръгва колата докато при немските трябва да настъпвааам докато се сети да тръгне, после обороти му трябват докато се наеме! Не мерси за вървеж предпочитам Made in Japan! Просто сме много заблудени като народ! И не съм сектант даже обмислям да си вземам IS-ка, заради визията и стабилността на пътя, НО ако искам вървежна колица със сигурност няма да се ориентирам към немска кола, освен някоя GSI-ка ама много Астри много нещо!
  • 27 ravn

    11 1 Отговор
    Иначе на такава колица нито съм се возил нито съм карал, обаче дизайна ми харесва :) Пък и 1 познат, който си я хвали колицата като здрава. Сега незнам дали ме лъже ама наистина не виси по сервизи :)
  • 28 delane

    14 3 Отговор
    ravn Колега няма за какво да те лъже авера ти,,,няма за какво да виси по сервизи...влез в форума на хюндай купе клуба и чети отзиви... ;) Иначе да и аз карах Сивик купе 1.6 V-Tec 125к.с пушка безавариина...Определено те подкрепям че японската школа е много над другите...и е доказано... ;) Пожелавам ти IS-ката от сърце ;)
  • 29 S16

    13 6 Отговор
    Колеги имал съм вазможноста да се докосна до досто спортни автомобили и моето мнение е че германците могат да правят сндъци които да се движат само по тяхните прави магистрали.Колкото до Hyundai Coupe е един добар автомобил за парите които струва,със здрави мотор,окачване и скоростна кутия и сравнително евтина подръжка.
  • 30 ravn

    9 2 Отговор
    delane - мерси колега ама ме спира факта, че след като знам как вървят не само японските и франсетата кви са пъргавели таз IS-ка си е тромавичка със скъпа подръжка, а и наистина на повечето са им взели здравето здравето от дрифт! Ма съм се замислил и за Honda Del Sol или Prelude и този Хюндай съм го мислил като вариант! Не харесвам колата ми да е масова и да я има на всеки ъгъл!
  • 31 Stanislav

    10 1 Отговор
    xex ravn i az mislq kato teb i sam se sprql na IS-ka ili 5 gen coupe no sam mn saglasen s teb che povecheto sa izduhani i sa skypichki za poddrajka
  • 32 Alex

    19 0 Отговор
    Zdraveite! Predi vreme imah su6toto Coupe 2.0 i go prodadoh za6toto iskah M/// Power (i si vzeh) Karal sum Coupe-to po4ti edna godina i ostanah priqtno iznenadan. Razhoda mu be6e zadovolitelen za men 8-10/100(smesen),voziqta i komforta ne sa za podcenqvane i s vurveneto su6to ne se drazneh. Mnogo rqdko sam hodil po servizi s tazi kola a da ne govorim ,4e zabravqh kak izglejda dvigatelq (ako ne e za te4nost.. za drugo predniq kapak ne se vdiga6e) 6umoizolaciqta ne e ni6to osobenno oba4e,za6toto ako slojite malko po-silna muzika e vuzmojno da se razdrunkat leko korite na vratite. Za final iskam da kaja ,4e odobrqvam tazi kola i za tezi pari mislq ,4e nqma po-privlekatelna,udobna,guzarska i zdrava kola :)
  • 33 кккк

    6 15 Отговор
    какъв "мъртвец"-Каквото плащаш това получаваш.Не съм фен на голф но имам под ръка 1VR6 и такива кошове ги дърпам на задна.
  • 34 ravn

    9 2 Отговор
    до кккк - Нали се сещаш, че тоя VR6 дето ти е под ръка е или 2.8 или 2.9 двигател... Нали знаеш колко ти гори този Голф и колко гори Хюндая... Нали знаеш, че такива VR6-ици струват доста повече от Хюндая... А и нали се сещаш, че VTI-ки претрепват този Голф... Ако този Хюндай е мъртвец незнам какво е GTI-ката на Голф... Пък и нали знаеш, че всеки по-разумен за тези пари няма да си вземе VR6, а някое BMW 325 или 328 купе, което пак ще върви повече особено 328-ката стабилно ше го точкува!!! И все пак това е много здрав двигател VR6-ака, но да пада от 1.6 двигател и от читав c20xe хмм... Добре, че почнаха да слагат турбо компресори на колите си, че да тръгнат малко колите им :D
  • 35 Хюидай

    5 3 Отговор
    Е,де, е,де,Порше немска марка ли е?" М3"модел на Хюндай ли е?Не са чак толкова зле немските коли, айде сега. А и този Хюйдай най-често е 1,6 /106 к.с., понякога има и 2,0 - 136 к.с.и честно казано, целевата му група купувачи е НЕОПРЕДЕЛЕНА и затова е толкова евтин.Да, ПЪЛНО ДЪРВО Е като салон и возия, по-скоро е близо до Форд Пума, ако говорим за преки конкуренти.Ето ви два псевдо-спортни "болида", всъщност преоблечени в анцузи малолитражки. Обаче пък Хендо е здрав като дъб и също толкова дървен, което е по-скоро добре за нашите пътни условия - над 200 къде ще вдигаш и сложноустроена кола как ще я ремонтираш? Който иска за 4000 лева нещо "спортно" - ето го Хендо май френдо!
  • 36 ravn

    5 1 Отговор
    до Хюидай - Ама аз ти говоря за масовките коли не за Порше, М3 или RS4... Просто при по-малолитражните коли са бавнички сравнение с франсета или особено джапанки... Но не съм казал никъде, че са зле... Това, че не развъртат или не вървят като други не ги прави лоши коли... Прекалено са тежки сравнение с конкуренцията... Иначе за 4 бона наистина Хюндая си заслужава парите :) Не съм се возил в такъв нито съм карал, обаче не мисля, че Голф,Астра,БМВ,Сивик или Мазда 323ф возят по-добре... Особено ф-ката има супер твърда возия ама е надъхваща пък :) Пък и някои хора харесват твърдата возия :) А бре всичко е въпрос на вкус :)
  • 37 Yordan

    10 2 Отговор
    Имам такова купе 2.0 минал съм почти 38000 км и съм сменил 2 външни маншона на полуоската тампони на щангата отзад и лагерите на едното колело отзад което беше по скъпо 170 лв ... иначе никакви проблеми засега мн е стабилна върви добре ама си погорява към 15
  • 38 delane

    9 1 Отговор
    ravn - поределено колата не трябва да е масова - аз затова карах Сааб 900 турбо преди време Ситроен Сх 2.5ГТИ,Хонда CRX (2-рата генерация) и сега Ес - Купето... просто ако карам Голфче било то и VR6 ako ще да е W12 ммм не няма смисъл...пак е Голф...Рено 19 или каквато и да е масова кола(НЕ искам да обиждам колегата дето каза че такива ги дърпа на задна с VR6-цата само да кажа че голфа е 192 ли колко коня 6 цилиндъра а купето е 140 с 4 ...)както и да е Просто достатъчно добре се изказаха всички за колата... От мен успех и безавариини км на всички независимо с купе или каквото и да е... ;)
  • 39 plamen

    8 2 Отговор
    poslednite godini hyndai se izka4iha mnogo napred slujebniq mi avtomobil e hyndai nikvi problemi ve4e 3 godini samo konsumativi i nafta ni6to drugo a ve4e mina 200 000km
  • 40 koko

    8 1 Отговор
    Леле а искаха да ме минат с Пежо 106 което струва колкото едно такова купе на старо! Искам очиларката! Някой продава ли?
  • 41 P

    12 2 Отговор
    аз ..колко даваш? :P Интересно как голф психопатите с vr6 искат да се дъпрат с по малолитражни коли..Ми дърпай се с някоу купе генезис ве фен...има да му гледаШ задницата отдалече и да се чудиш какво става..дори срещу малкия мотор 2.0т няма шанс тая кошница вр6...направиха от каруцата голф и спортна кола..божкеееееее мн мъка има по този свят... Иначе за по старите генерации купе, мн прилична здрава кола на ниска цена..но определено ходи на млад човек, за семейство не става по нито един параграф..така че карайте спорти купенца докато сте млади хора, че после..ще минававаме на лексус :)
  • 42 Mercedes-Benz

    6 13 Отговор

    До коментар #2 от "misho357":

    Абе братле ти ме разсмя направо,тоя ли курник не мога да си го позволя бе???? :D:D:D:D:D:D:D:D xaxaxaaxxaxaxxaxaaxxaxaxaxaaxxaxaxax Мале ше купя 10 такива и ше ги взривя някъде за т...к,после ше ги дам за скрап поне да има няква полза от тях xaxaxxxaxaxaax
  • 43 stefan

    7 3 Отговор
    tova e kola hyndai e mnogo sigurna kola,no nqkoi zavijdat i ne gi haresvat pejo,citroen,opel i mn drugi ne moje da se sravnqvat s hyndai po djipove
  • 44 kalokasa

    2 2 Отговор
    THIS IS MU CAR (:
  • 45 joro

    0 0 Отговор
    iskam da si wzema Hyundai Coupe 2001g. , ama nemoga da se resha oshte
  • 46 kalokasa

    2 0 Отговор
    Това е статията която ме накара да си купя тъкава кола.
  • 47 ВД 2000

    5 1 Отговор
    Яка бегачка е хюндая.2000 кубика FX,RD мотор,139 коня.Убиецът на селските голфове,баварци и рена.Визия която още впечатлява.Имам я и завиждат селяндурците.