Лесно могат да се изтъкнат достатъчно аргументи да се предпочете японски автомобил - дори в клас, който носи името на Golf. С това обаче колебанията на купувача далеч не се изчерпват. Toyota Corolla и Honda Civic са два от най-популярните модели от Япония, но от една страна не се произвеждат там, а от друга са толкова сходни като концепция, че през 2001 г. взеха да си приличат дори на външен вид. Имената им отдавна са се превърнали в синоними на качество, а репутацията им не успяха да подкопаят дори работниците в британските заводи в Бърнастън и Суиндън, където се сглобяват най-продаваните модификации с каросерия хечбек за европейските пазари.
И така, Toyota или Honda? Разбира се, решението в крайна сметка зависи от предпочитанията на купувача. Двата модела поддържат приблизително еднакви цени на вторичния пазар, но Corolla определено се намира по-лесно. Това се обяснява не само със съотношението в продажбите на автомобилите като нови, а и с промените в маркетинговата концепция на Civic. Седмата генерация на бестселъра бе преориентирана в доста по-голяма степен към семейните купувачи, отколкото към традиционните почитатели на спортни хечбекове. Междуосието на Honda-та превъзхожда с 8 см базата на Toyota-та, а подът е абсолютно равен заради липсата на трансмисионен тунел. Това прави Civic-а много по-удобен и просторен, което не можеше да се каже за предишните поколения на модела. Предимствата му си личат и при пряко сравнение между багажните обеми.
Макар и произведени във Великобритания, двете японки не страдат особено от чуждестранната сглобка.
Каросериите
им разполагат с напълно адекватна антикорозионна подготовка и ръжда липсва дори при коли от най-ранните серии. В редки случаи кафеникави петна могат да се появят само по вратата на багажника на Honda-та. Като цяло обаче наличието на корозия говори за удар и некадърен ремонт и при двата автомобила. Прилики между тях отчитат дори краш-тестовете, при които Corolla и Civic набират еднакъв брой звезди - по 4.
В пренаселен клас като Голфовия опитите за пестене се наказват сурово и пропуските в оборудването на японските конкуренти са малко. И двата модела разполагат с централно заключване, имобилайзер, ABS, електрически усилител на волана, въздушни възглавници и ел. пакет в базовото оборудване. Corolla-та обаче излиза едни гърди напред със страничните еърбегове, а през 2003-та дръпва допълнително със стандартно монтираната ESP. Civic-ът отговаря единствено с доста по-често срещаният климатроник вместо ръчните регулатори на Toyota-та.
Сходствата между моделите продължават в
салона
Качеството на изработката и материалите е еднакво високо, но впечатлява по различен начин. Civic-ът има оригинален интериор, а скоростният лост е изнесен на арматурата. Corolla-та пък разполага с контролни уреди Optitron, които светват при включване на двигателя. По-практична като вътрешна архитектура определено е Honda-та, на чиято задна седалка във варианта с пет врати спокойно могат да се возят трима пътници, а батажникът поема над 80 литра повече. По-консервативното интериорно оформление на Toyota-та се допълва от влошена видимост настрани заради широката предна колонка на ветроупорното стъкло. За сметка на това Civic-ът има доказан конструктивен недостатък - къса се жилото на капачката на резервоара, което прави отварянето му възможно само след разглобяване на облицовката на багажника. При Honda-та са отчетени и повече проблеми по електрическото оборудване, което налага щателна проверка на всички бордови помощници преди покупка.
Една от причините за по-успешните продажби на Toyota в Европа несъмнено са дизеловите
двигатели
Липсата на собствени разработки по онова време накара Honda да започне монтирането на нафтови агрегати от Isuzu в седмото поколение на компактния си хечбек. 1.7-литровият мотор с мощност 100 к.с. получава изключително ласкави оценки за надеждността и експлоатационните си качества, но модификации, оборудвани с него, практически не се намират на вторичния пазар. Дизеловите "короли" от своя страна са доста масови предвид общия дял от продажбите като нови и също могат да се препоръчат горещо. За предпочитане са 2.0-литровите версии с 90, 100 или 116 к.с., макар че и малкият 1.4-литров двигател с 90 коня демонстрира изненадващо жив за кубатурата си нрав. Възможните дефекти, които ги застрашават, обикновено са резултат от неправилна поддръжка.
Почти пълно единомислие цари между инженерите на Toyota и Honda по отношение на бензиновите мотори. Corolla и Civic не само се оборудват с еднакви като ходов обем агрегати, а и разполагат с почти еднакви мощностни характеристики. Базовите 1.4-литрови мотори развиват 90 и 97 к.с. съответно, а 1.6-литровите - 110 коня. Разлика има само при върховите модификации. От Toyota залагат на 1.8-, а от Honda на 2.0-литрови машини (160/200 срещу 192 к.с.). Тези версии обаче така или иначе рядко влизат в полезрението на купувачите. Далеч по-важни от потребителска гледна точка са особеностите на "нормалните" бензинови двигатели, снабдени и в двата случая със системи за променливо газоразпределение. Както E-VTEC, така и VVT-i функционират абсолютно безотказно при полагане на елементарни грижи и своевременна смяна на маслото. Газоразпределителният механизъм в моторите на Honda обаче се задвижва от ремък, който се нуджае от смяна на всеки 120 000 км, докато Corolla спестява грижи и разходи с ангренажна верига. В пряко сравнение обаче двигателите на Civic като че ли вземат известен превес с надеждността и издръжливостта си. Статистиките отчитат течове на масло от капака на клапаните при бензиновите агрегати на Toyota-та след 100 000 км и завишена чувствителност към качеството на горивото, която се изразява в нестабилна работа на празни обороти и спад в мощността.
Corolla и Civic показват еднакви недостатъци на механичните
трансмисии
Рано или късно и при двете японки започват да се износват опорните лагери на първичния и вторичния вал. Ето защо при пробно шофиране преди покупка трябва да се обърне внимание за неестествени звуци от скоростната кутия или най-добре да се вложи някой лев за специализирана диагностика. Четиристепенните автоматици от своя страна служат безотказно и при Toyota-та, и при Honda-та. За целта обаче се нуждаят от своевременна смяна на маслото на 40 000 км за Corolla и на 60 000 за Civic, като за втория модел трябва да се използва само фирмената смазка ATF-Z1.
Конструктивни сходства между двете японки има и в
ходовата част
За разлика от еднаквата схема с МакФерсони отпред обаче, Honda-та разполага с многолостово окачване отзад вместо "полузависимата" греда на Toyota. По-сложното решение при Civic оскъпява поддръжката, тъй като носачите се продават в комплект с втулките. Освен това на всеки 40-50 000 км се налага реглаж на сходимостта не само на предните, а и на задните колела. В това отношение задният мост Corolla-та практически не бърка в джоба на собственика, което не може да се каже за предния. И двата модела се отличават с изключителна издръжливост, но Honda-та се нуждае от инвестиции в скъпи детайли за ходовата част примерно след 200 000 км, докато при Toyota-та износването на ключови компоненти в комплект настъпва след приблизителен пробег от около 150 000. Накрайниците на кормилните щанги издържат по 100-120 000 км и при двата модела, а електрическите усилители на воланите им се смятат за напълно безпроблемни.
Всеки потенциален купувач на Corolla и Civic трябва да знае, че японките не са от най-евтините за поддръжка автомобили в Голфовия клас. За щастие се нуждаят от ремонти изключително рядко.
СПРАВКА ЗА МОДЕЛА
Toyota Corolla (E12)
ИСТОРИЯ
Декември 2001 |
Дебютира деветата генерация на Corolla. Моделът се предлага с три бензинови двигателя с обем 1.4, 1.6 и 1.8 литра с мощност 97, 110 и 192 к.с. съответно. Двулитровият дизел развива 90 или 110 к.с. Серийното оборудване включва ABS и четири еърбега |
Май 2003 |
В оборудването са включени странични въздушни възглавници отпред и отзад. По-мощната версия на дизеловия двигател получава допълнителни 6 к.с. |
Февруари 2005 | Топверсията е снабдена с компресор, в резултат на което мощността нараства на 224 коня |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател (без оборудване) |
2 950 EUR |
Скоростна кутия (механична) | 2 795 EUR |
Динамо | 565 EUR |
Стартер | 445 EUR |
Водна помпа | 175 EUR |
Ауспух (комплект) | 350 EUR |
Спирачни дискове (2 бр. предни) | 230 EUR |
Накладки (предни дискови) | 120 EUR |
Фар (комплект) |
220 EUR |
Преден калник | 450 EUR |
Цените са за оригинални резервни части посправочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Toyota Corolla 1.6 /110 к. с./, произведен 2003 г.
СПРАВКА ЗА МОДЕЛА
Honda Civic (EP1/EP2/EP3...)
ИСТОРИЯ
Март 2001 |
Дебютира седмото поколение Honda Civic. За адвижване са предвидени бензинови мотори с обем 1.4 и 1.6 литра и мощност 90 и 110 к.с. |
Юли 2001 |
Представена е топверсията Type-R с двулитров атмосферен мотор с мощност 200 к.с. |
Декември 2001 | Започва монтирането на 1.7-литров турбодизел на Isuzu със 100 к.с. |
Октомври 2003 | Моделът е подложен на фейслифт. В серийното оборудване е включена ESP. Представена модификацията Type-S със 160 к.с. и хибридна версия с 1.3-литров мотор (83 коня) |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател (без оборудване) |
2 000 EUR |
Скоростна кутия (механична) | 1 800 EUR |
Динамо | 320 EUR |
Стартер | 290 EUR |
Водна помпа | 80 EUR |
Ауспух (комплект) | 120 EUR |
Спирачни дискове (2 бр. предни) | 230 EUR |
Накладки (предни дискови) | 60 EUR |
Фар (комплект) |
140 EUR |
Преден калник | 90 EUR |
Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Honda Civic 1.4i /90 к. с./, произведен 2001г.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Димитър
15:51 08.09.2011
2 Сако
15:51 08.09.2011
3 Туре
15:51 08.09.2011
4 Corolla
15:51 08.09.2011
5 aha
15:51 08.09.2011
6 имам и двете
15:51 08.09.2011
7 goshko
15:51 08.09.2011
8 vuw
15:51 08.09.2011
9 vw
15:51 08.09.2011
10 germany cars
15:51 08.09.2011
11 HONDA
15:51 08.09.2011
12 vfl
15:51 08.09.2011
13 jm
15:51 08.09.2011
14 stefan
15:51 08.09.2011
15 HONDA
15:51 08.09.2011
16 JacK
15:51 08.09.2011
17 имам и двете
15:51 08.09.2011
18 нямам и двете
15:51 08.09.2011
19 MAZDA
15:51 08.09.2011
20 d-dre
15:51 08.09.2011
21 Corolla
15:51 08.09.2011
22 Toyota Corolla 1.4
15:51 08.09.2011
23 1280
15:51 08.09.2011
24 1280
15:51 08.09.2011
25 DDD
15:51 08.09.2011
26 DDD
15:51 08.09.2011
27 germancarssuck
15:51 08.09.2011
28 do №27
15:51 08.09.2011
29 HONDA
15:51 08.09.2011
30 SYB
15:51 08.09.2011
31 Corolla
15:51 08.09.2011
32 DDD
15:51 08.09.2011
33 doDDD
15:51 08.09.2011
34 NIPPON
15:51 08.09.2011
35 HONDA
15:51 08.09.2011
36 Самурай
15:51 08.09.2011
37 levroni
15:51 08.09.2011
38 Homer
15:51 08.09.2011
39 Corolla
15:51 08.09.2011
40 BarBa
15:51 08.09.2011
41 Anonymous.
15:51 08.09.2011
42 plamen
15:51 08.09.2011
43 ninjaassassin
15:51 08.09.2011
44 VBCJX
15:51 08.09.2011
45 ТояОния
но като цяло старите Тойоти бяха доста по здрави и никой няма да го отрече (королата 02-04 влиза в тази категория като от 1.4 D-4D, като двигател не съм чул някой да се оплаче, а се монтира в 2-3 шасита)
Хонда продължават да подържат качество за бензиновите си двигатели над всички други и просто качите ли се в една Хонда ви се променя изискването за кола(да не говорим за 2.2 CTDi just use google).
Немските като идея Голф 4 все пак за този клас коли говорим дава чуство за качество и здравина най-вероятно по окачване няма равен на здравина на возия не искам да коментирам, но все пак досега нито един познат с VW бензинов вдигател не съм чул да се похвали... Дизела им е здрав и то най-вече говорим за SDI който просто... познат 400 хил. км сменя масло с масло от друга служебна кола и това животно върви и си пее...
За BMW 330D-google , Audi просто си вземи VW :D (ще го кажа така заслужава ли си за части на VW да се дават цени на AUDI ??? по спемен А4 2.5 TDI 650++ лв. колянов взех си същия за някав бус VW същият двигател за 120 лв. по-малко - ремъка се скъса какво да се прави)
Реално проблемите с японските коли е да намериш сервиз майстор в БГ, който да знае какво прави и да не ти одере кожата...
15:51 08.09.2011
46 руди
15:51 08.09.2011
47 pimpas
Дизайна им е доста зле да не говорим за някои неща в итерьора които са си едни и същи от 10год.ТАЙОТА залага на повече продажби,а ХОНДА губи от спортния си дух които преди беше едно от основните лица на марката.
Затова за момента (а мижеби и за в бъдеще)залагам на БМВ!
15:51 08.09.2011
48 ари
15:51 08.09.2011
49 niko
15:51 08.09.2011
50 еu
15:51 08.09.2011
51 еu
15:51 08.09.2011
52 Хонда
11:49 11.03.2012
53 любо
13:33 24.06.2012
54 s-m
18:51 22.07.2012
55 Петър
Хондите са хубави коли, отлични двигатели, далече пред немските, но са по-ниски и отвътре са много по-дървени от Тойотите - пластмаса навсякъде и си личи от километри, че са пестили от материали (продългават да го правят и с най-новите модели хонда). Има голямо значение дали колата е произведена в Япония или някъде другаде. Като цяло съм за Тойота, защото е изключително надежден и невзискателен автомобил - никога няма да те остави на път.
А за състезателите препоръчвам да си вземат Toyota Corolla 1.8 VVT-il 192 к.с. и нека някой ми посочи по-добър спортен автомобил (цена / качество) от тази. Българите предпочитат БМВ, Ауди и другите немски боклуци, защото ги правят с големи двигатели и са мощни, но това не означава, че съответният спортен модел на Хонда или Тойота е по-лош.
Скъпи части за японски автомобили? Къде?! На 170 хил. км. смених съединител с оригинален японски за 250 лв + 120 лв работа, накладки / дискове Брембу (най-доброто на пазара) съотвено 40-50 лв и 70-80 лв. И обърнете внимание, говорим само и единствено за КОНСУМАТИВИ, не за резервни части, които да заменят счупените - просто счупени няма. Успех на ентусиастите с бмв-тата :)
18:45 25.11.2012
56 Rubycon
10:19 01.02.2013
57 елена
11:29 08.12.2015
58 Мерцедес
20:47 29.05.2018
59 ГТЕ
10:43 20.07.2018
60 гуьо
Това са кошници от среден клас , силно прехвалени в последтиге години.
21:40 09.08.2018
61 dgrdhr
13:26 20.02.2020