Last news in Fakti

7 Април, 2010 12:06 49 880 46

Автомобилът на старо: УАЗ 469/3151

  • уаз 469/3151

През 1997 г. Land Rover Defender добавя нов рекорд в богатата си колекция. Прочутият британски всъдеход изкачва най-високия връх в Европа Елбрус (5 621м). Експедицията е подготвяна в продължение на повече от година и струва доста пари на организаторите. Кавказ обаче отдавна си има друг господар. Още през август 1974-та по същите места се провеждат изпитанията на новия комаднирски автомобил на съветската армия. Целта им е да се проверят катераческите заложби и работоспособността на УАЗ-469 на големи височини. "Козлик" или "Бобик", както руснаците галено наричат джипката, изкачва 2 000 м за 38 минути и достига кота 4 000 м по ледника. Керванът се състои от три абсолютно стандартни автомобила, без лебедки или вериги против буксуване. Преодоляват маршрута нагоре и обратно без каквато и да било помощ от хеликоптери. Още тогава става ясно, че конструкторите на Уляновския завод са успели да създадат изключително надеждно и проходимо возило, на което предстоят дълги години производство. Ражда се и шегата "Какво ли не измислят руснаците, само и само да не строят пътища".

УАЗ-469 и "модерната" му версия 3151 все още няма никакво намерение да слиза от конвейерите. Този автомобил остава един от малкото, които са в състояние да се справят с нечовешките условия в Сибир и едновременно с това да се поддържат с елементарен набор от инструменти. Фабрично нов "Бобик" отдавна не може да се купи в Европа най-малко заради екологичните изисквания. Неособено успешни са и експериментите с преоборудвани с други двигатели всъдеходи. Според заводските статистики обаче по света има над 1.3 млн. екземпляра и армия от фанатично верни почитатели. Култовата "уазка" се ползва с изключителна репутация и у нас, където благодарение на армейското наследство пъплят стотици екземпляри. Макар в последните години схващането за почти безплатните резервни части да се топи скоропостижно, 469/3151 продължава да бъде един от най-евтините варианти за придвижване по терени, пред които капитулират дори всъдеходи с десеторно по-висока цена и претенции. Практически не съществува друг автомобил за такива пари, който да разполага редукторни мостове, да дърпа ремарке с тегло 850 кг в пресечена местност, да катери наклони до 30% и да гази във вода с дълбочина 0.7 метра. "Уазката" обаче далеч не е лъжица за устата на всеки. Да се намери екземпляр в достатъчно добро техническо състояние е истинско предизвикателство, а купувачът ще трябва да се примири с черното под ноктите. Руският всъдеход се нуждае от системно обслужване и грамотен собственик със здрави нерви и в добра физическа кондиция. На тези условия отговарят все по-малко автомобилисти, а 469/3151 е изначално проектиран за военни цели.

Дълголетието на модела не бива да подвежда. По силата на логиката през всички тези години той би трябвало да ставал все по-качествен, но практиката показва, че произвежданите под армейски контрол возила от времената на Съветския съюз са най-читави. През 1972-ра дебютира военната версия, а година по-късно се появява цивилната модификация 469Б без редуктори, намален от 300 на 220 мм клиренс и неекранирана електрическа инсталация. Прекръстват джипа на 3151/31512 през 1985-а, но съществени изменения в конструкцията не са внасяни. Разполага с яка класическа рама, чиято здравина е тествана с монтираните на

каросерията
миномети по време на войната в Афганистан. Проблеми с ламарините на кабината обаче са неизбежни. Ръждата разяжда вратите, в чиито джобове се събира вода, пода, калниците и праговете.

Армейското потекло на "уазката" си личи особено ярко по интериора, който трудно може да бъде наречен салон.

Стандартното изпълнение не разполага дори с елементарни удобства, което кара много собственици да монтират седалки от други коли на мястото на фабричните "столчета". Арматурата представлява метален панел в цвета на купето, в центъра на който са вградени кръгли циферблати. По-нормален

салон
започва да се монтира едва в края на 90-те. Добре е да се потърси всъдеход, произведен след 1985 г. Тогава педалите на съединителя и спирачките са преместени от пода и стават окачени, амбриажът получава хидравличен усилител, а кормилната колонка става по-безопасна. Крачният стъклоумивател е заменен от електрически, появяват се обезопасителни колани, а ефективността на парното е повишена чувствително, което и съществен напредък предвид брезентовия покрив. От 1993 г. се предлага и метален, но цената му е доста солена. По същото време започва монтирането на ключалки на вратите.

Гамата от двигатели, монтирани на УАЗ-469/3151, може да обърка дори специалист. Проблемът се състои не само в еднаквия работен обем на двата най-разпространени

мотора
с индекси УМЗ 4178.10 и ЗМЗ 4021.10. През годините мощността на 2 445-кубиковите четирицилиндрови агрегати се променя, като първият развива 78 или 92 к.с., а вторият 72, 74, 75, 76, 81 или 90 коня. В различни фази от производството джипката се оборудва също така с 2.9-литровия УМЗ 4218.10 с 84 или 98 к.с., а сред най-новите екземпляри може да се попадне и на ЗМЗ 409.10 с обем 2.7 литра и мощност 128 коня. УАЗ екипира 469/3151 и с дизелови двигатели. Руският вариант ЗМЗ 514 с 98 к.с. се среща доста рядко и се смята за откровено несполучлив.

Диаметрално противоположни са оценките за 2.4-литровия полски Andoria 4CT90 с 86 коня, чиято крива на въртящия момент го прави доста подходящ за пресечен терен. Разбира се, на вторичиня пазар съществуват екземпляри с всевъзможни мотори, включително и с дизели на Peugeot и VM, а самоделните конверсии не подлежат на систематизиране.

Независимо от индекса, всички бензинови двигатели са известни като безпощадни унищожители на гориво. Гълтат по 18-20 литра при движение по нормални пътища, но пък губят работоспособност само ако им се сипе каша от кюмюр. Издържат по 100-150 000 преди основен ремонт. Слабо място са втулките на разпределителния вал, които се разбиват и възниква луфт. Това затруднява реглажа на клапаните, който трябва да се прави на 10-ина хил. км. Неособено издръжливи са и семерингите на мотора, които редовно пропускат масло, ремъкът на динамото и дистрибуторът. Заради некачествени термостати колите, произведени след 1993 г., са склонни към прегряване.

УАЗ-469/3151 се екипира с 4-степенна механична

трансмисия
със синхронизирани трета и четвърта скорост. След 1989 г. част от продукцията се сдобива със синхронизатори на всички предавки. Руската джипка разполага и с 2-степенна раздатъчна кутия. Междуосев диференциал и блокажи на предния и задния мост обаче липсват. В обичайни условия може да се ползва само задно задвижване. Предният мост се включва с единия от лостовете в купето, а понижаваща предавка - с другия. Пак през 1989-а за подобряване на икономичността и по-оптимално оползотворяване на въртящия момент главното предавателно число в редукторите е увеличено от 4.625 на 5.125. Самата раздатъчна кутия се смята за надеждна, особено ако се включва при неподвижен автомобил. Скоростната също издържа доста, но се износва механиката за превключване на предавките. Силовото предаване има нужда от постоянни грижи. Добре е периодично да се демонтират карданите и след почистване да се смазват шлиците. Предният мост има карета, чиито маншони трябва да се проверяват.

Ресорното

окачване
на "уазката" се отнася безпощадно с пътниците. През 1994 г. руснаците пускат серия всъдеходи с допълнителен индекс 10, които возят малко по-комфортно заради пружините отпред и по-меките листове отзад. Амортисьорите, монтирани след 1980-а, могат да издържат до 80 000 км, но като цяло издръжливостта на повечето детайли по ходовата част зависи от партидата, което всъщност важи в голяма степен за 469/3151 изобщо.

Сред собствениците на "уазки" няма случайни хора и преди да се изкуши от чудовищните способности на руския всъдеход всеки мераклия трябва да си направи сметката добре. От тях може да се възползва само човек с достатъчно познания и умения. 469/3151 е сред последните представители на една изчезваща порода и изисква от притежателя си да му се посвети напълно, на което в днешни времена е готов далеч не всеки.

СПРАВКА ЗА МОДЕЛА

УАЗ 469/3151

ИСТОРИЯ

1958 Стартира работата по нов командирски автомобил за армията.

1972

УАЗ-469 заменя 69 на конвейерите на Уляновския автозавод. Всъдеходът се оборудва с 2.4 бензинов двигател ЗМЗ-451МИ с мощност 72 к.с.
1973 Започва производството на цивилната версия 469Б.
1983 Дебютира новият двигател УМЗ-414 със 77 к.с.

1985

Всъдеходът е модернизиран. Сменени са моделните индекси.

1988 Започва монтирането на вакуумен усилител на спирачките.
1989 Моделът може да се поръча с метален покрив.
1994 Сдвоеното ветроупорно стъкло е сменено с цяло.
1997  Чистачките са преместени под стъклото. Започва монтирането на радиални гуми. 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ

Двигател
2 500 лв.

Скоростна кутия (механична)

90 лв.
Раздатъчна кутия 680 лв.
Динамо 94 лв.
Стартер 190 лв.
Бензинова помпа 29 лв.
Феродов диск
110 лв.
Редукторен мост (преден) 2 500 лв.
Редукторен мост (заден) 2 000 лв.
Спирачен барабан 40 лв.
Накладка 2 лв.
Фар (комплект)

20 лв.

Преден/заден калник 125 лв.

Цените могат да варират в зависимост от модификацията, годината на производство и обема на двигателя


Поставете оценка:
Оценка 1 от 1 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Кирил

    82 11 Отговор
    Руската сила,това е перфектния джип за пресечена месност и съчетание цена-проходимост.
  • 2 Денди

    64 6 Отговор
    OFF-ROAD ANIMAL!!! Много висока проходимост, но голям разход на бензин и без никакви екстри. Това е недостатъка на почти всички руски автомобили. Но все пак съм им фен!
  • 3 123

    19 75 Отговор
    Леш на лешовете, който го има - да си го кара... Е.а ти и алтернативата.По добре едно муле под наем за един ден, отколкото уазка за една година....
  • 4 Цецо

    58 8 Отговор
    Хем да катери, хем да вдига "300 от место" и да е пълно с екстри, къде има такова животно?!
  • 5 фори

    88 5 Отговор
    уаз 10 човека 10 пушки и раници 6 кучета от два дни вали затъва до главините и катери нагоре едва пъпли но не спира да се движи по едно време гледаме че сме го и карали кой знае от кога със спукана задна дясна гума
  • 6 Алекс

    40 10 Отговор
    Само УАЗ.и другите руски ВОЗИЛА.За тие пари и по такв терен какв друг дзип мозе да ходи.Никкв. и стига со КРИТИКИТЕ за РУСКИТЕ возила.Писете ми на скајп alekos959 клуб или сајт на фенове на УАЗ в Блгарија или на КРАЗ или на другите Руски Возила.Само УАЗ ..и карај цел зивот п баирите без никакв проблем.
  • 7 123

    18 16 Отговор
    Горкия Алекс - съвсем е изтрещял...
  • 8 kiro

    35 5 Отговор
    имам го от 5 години .страхотна машина
  • 9 xa xa xa

    38 8 Отговор
    НАЙ ПРОХОДИМАТА МАШИНА
  • 10 кътс

    71 2 Отговор
    нека дойде 123 есента когато открием ловъ да види лъскавите джипки къде ги оставят и по какви терени се движат уазките
  • 11 пламен

    43 5 Отговор
    пичове ако за вас джипката е нещо отживяло жестоко се лъжете от 15 години работя в предприятие в което оцелява само руска техника
  • 12 456

    7 28 Отговор
    стига г-ти-монарха на катеренето и оф.р е г-класата на мерцедес,след нея тоьота.................нъамат нищо р-те освен хайбер и к..ви
  • 13 123

    16 46 Отговор
    Въпроси към всички заблудени по темата: Като е толкова проходим, защо няма аджеба в българския офф-роад шампионат уазки, а 90% са МБ г- класа, Дефендери и някои др. по - рядки предложения? И ако през годините, все пак когато някой се е навивал с уазка да участва, какви са били успехите му? И на какво се дължи в крайна сметка тази митична проходимост, като е Парт-тайм и няма никакви блокажи, електроники или съединител с повишено триене? А и никой не споменава за кошмара на собственика от постоянно развалящата му се уазка с кошмарен разход на гориво, сглобка и елементарни екстри (тук пепелника е опция с допълнително заплащане)...
  • 14 vodka

    34 6 Отговор
    всичките недостатьци на уазката се намират вьв задкурмилната уредба
  • 15 boxer b

    8 16 Отговор
    123...iz4erpa temata,napalno i izcqlo si praw...
  • 16 коколино

    7 30 Отговор
    1997 година бензинов нефтопровод край Бургас.Нарушителят току що е напълнил бидони с бензин и е с микробус Мерцедес 310.След него Уаз модел след 1994.Престъпника успява да се измъкне пълен след успех при изкачване на висок насип посока към шосе.Уазката излиза от затъването след 15 минути.
  • 17 Pi4a ot UK

    43 6 Отговор
    Момченца с големи разбирания за западняшките джипове и офф роуд, като толкова разбирате излизали ли сте за запад на лов та да сте компетентни за УАЗ-ката?вийдал съм как Ленд Ровър Дискавъри 3 се плъзга по не толкова наклонена височинка обсебена с трева. Момченца, тая Г класа детоя мислите на Мерцедес...е неуспешно копие на УАЗ. И знаете ли защо експедициите в африка се правят основно от Тойота Ланд Крузер 70 Серия?Ами защото там трудно се внася УАЗ а това е следващото неуморно добиче след уаз. на 3-то място е Дефандъра на Ленд Ровър, който е пак копие на УАЗ. Така, че преди да ми говорите...прочетете какво ви написах-аз съм ги тествал тия неща! И помнете-Тая работа (с Джиповете) - не е като оная работа (с чопленето на семки)
  • 18 инж.Тойотков

    8 46 Отговор
    УАЗката е много проходима,обаче когато я тегли ЗИЛ
  • 19 уаз ли?

    12 45 Отговор
    УАЗКАТА Е СВРЪХ ПРОХОДИМА САМО В СЪЗНАНИЕТО НА НЕЙНИЯ СОБСТВЕНИК !!!!!!!!...
  • 20 Цецо

    29 18 Отговор
    Мога ди ви кажа,че ако се сложат блокажи от БТР,дискови спирачки и хидравлика на волана на уаза,Г-класата може да мечтае за проходимост.
  • 21 Power

    41 4 Отговор
    Трудно...и почти невъзможно е да се намери терен през който да мине някой джип..а УАЗКАТА да не може да мине..но гарантирам, че УАЗКАТА може да мине през много тежък терен..през който са малко джиповете които могат да минат..! Аз съм запален ловджия..и от опит мога да кажа, че УАЗ и НИВА..са просто страшни машини..! Не един и два пъти съм дърпал с нивата..или друг с уазката други заседнали джипове..от по-горе изброените, които уж били по-проходими !! Грозни са..тромави са..страшно не удобни са...но просто нямат спирка..! Тези руски машини през където могат да минат..булшинството от джипове по смъртно не могат да минат..!! Добре би било..хора които не са пробвали проходимостта на даден автомобил..да не дават "компетентни" мнения...!
  • 22 :)

    27 3 Отговор
    Руската сила,това е перфектния джип за пресечена месност и съчетание цена-проходимост.
  • 23 кътс

    43 0 Отговор
    есента когато тръгнем към ловната хижа.камионите които са вадили дърва са направили колурези като основи за къща.като почнат да остават гумите в въздуха дънерите и камъните да пукат по шасито висналите клони да трещят по копето и да свалят боята до тенекия на повече от първа няма как да се кара вътре едва се удържаме на седалките гаста е винаги до дупка случвалосее да изкипи като чайник но назад не знае товае уазката много проходим автомобил севтина подръжка и обслужване но наистина голям разход на гориво
  • 24 Landko

    8 3 Отговор
    Ето ви една ОуаЗка :-)))) http://www.youtube.com/watch?v=lyl7ytk1YIw
  • 25 stef

    3 23 Отговор
    3 pati si preboiadisvam djipa 'land kruizer' za takiva tarikati s uaski ... no mi di6at praha i nemoga da si kupia ne6to rusko bez klu4alki .... da si vodia avtomontuori s men . dobro e za mazohisti ot armiata
  • 26 кътс

    39 2 Отговор
    добре stef правси.Няма база за сравнения между уаз и тойота.НО след първото боядисване несили направи сметка че ти струва колкото една уазка та още два пъти им се върза на тия тарикати.И до кога смяташ да боядисваш незнам.Едно нещо знам че си потенциален кандидат за рекордите на гинес
  • 27 boce

    9 3 Отговор
    da vsichki gledat ot runacite,nali te sa nomer1.
  • 28 boce

    11 4 Отговор
    i mercedes i toyota i land rover vsichki se uchat ot ruskite pianici.tuk ima darvenite filosofi.
  • 29 gosho_sexa

    18 1 Отговор
    Който веднъж е карал УАЗ-ка през пресечен терен,разбира че руснаците са направили нещо уникално здраво и мега проходимо.И най-важното - няма недостатъци...за приложението си.
  • 30 Chopar

    2 23 Отговор
    123 го е казал по-нагоре... повече какво да се каже Русняка е направил този кенеф полуджип за безпари, за да може да се мъкнат по фронта и да им излиза максимално евтино
  • 31 Chopar

    4 4 Отговор
    123 го е казал по-нагоре... повече какво да се каже Русняка е направил този кенеф полуджип за безпари, за да може да се мъкнат по фронта и да им излиза максимално евтино... тях друго не ги интересува, за простите войници не ги е грижа, популация има... Pi4a ot UK - ти си много СМЕШЕН бе, всичко е копие на уаз, те хората бягат от него, копие... смешник, в УК кво правиш, кофи ли чистиш... неграмотен и прост, каращ "джип" за 2.5 лв., какво да кажа освен ПЪЛЕН БОКЛУУУК
  • 32 lubo0o

    20 6 Отговор
    123- искам да ти кажа за успехите на уазката, едно е да кажеш УАЗ 69 от на баба ти времето и Г класа твой набор 90, защо няма успехи, щото окачването му не е мисленно да не ти друса на твоя важен г.з..друго си е да натовариш 2 кубика дърва и да спорищ откадето пожелаеш, за времето което е правено и парите му е перфектният джип за разходка без грижи/ колкото до недостатъците споменах че е на бабти набор-норамална работа, карай си Г класата и не си забравяй стоманеното важе щото уазки-мавсякаде да те изтеглят ;)
  • 33 Pi4a ot UK

    20 3 Отговор
    Chopar-че ти като използваш думата ФРОНТ знаеш ли какво е?Бас ловя, че когато е създадена УАЗ ти си бил още ... на баща ти в ... ПЛАНОВИЯ отдел ;) В UK си живея живота и тествам което си пожелая, а в БГ съм оставил кофите с лайн... ей такива като теб незнаещи селски тарикати да си опличкват слепите очи!Ти сигурно в джип не си се и качвал, ама ... и ника ти един ... как го измисли? или викаш докато прелистваще кабеларката да намериш Спайс Платинум /че неможеш да запониш на коъ канал е/ попадна на Дискавъри и видя че в Щатите имало Американски Чопър ... Коъ знае йъде вършееш по селските макадамови улици с Балканчето на Дедо ти което е цапнал от местното ТКЗС, че баща ти не ти дава да направиш кръгче с Москвича осмак който е от годините когато още не беше плануван ТИ.
  • 34 KeMyy

    2 18 Отговор
    dobre be 6tom e tolkova prohodim are da go sravnim s NISSAN PATROL 3.3d....4akayte malko be kvi ekstri ima tozi cip ?
  • 35 кътс

    30 1 Отговор
    приятелче ще бъда кратък,ако не искаш след сравнението да му ревеш на нисанчето него сравнявай с уаз,тези джипове които се карат по билата на планините по магистралите и булевардите няма да ги видиш,хората които ги карат прес такива места могат да те прекарат че ще ги молиш да спрат да слезеш,карайси асвалтовото испълнение пълно с екстри със зраве и си мечтай че тие проходимо,но ако много държиш да ги сравним заповядай,
  • 36 g klass

    2 24 Отговор
    abe uazkata e super samo deto nima motor,g klass e nai dobria jip tova go e dokazano ot vseki off road turnir,vsi4ko drugo e imitacia,a toia deto pi6e ,4e mercedes imitira uaz mai ne6to ne mu e dobre na glavata.

    Коментиран от #46

  • 37 nedco

    27 0 Отговор
    Abe g klass a yto4ni coi to4no model 4e merij ot tvoite s uaz.Shoto tia deto gi gledame na parcingite na xotelite i po magistralite proxodimosta im e po malca ot na moiata corsa
  • 38 vitara

    21 1 Отговор
    здрасти пичове по въпроса с уазката мога да кажа следното от 22 години работя в открит рудник и досега несъм видял никакъв друг джип да се справи с калта там да не говоря какво е особенно през зимата където сам виждал хора да ги карат до работните места натоварени във фургон дърпан от верижен булдозер Камацу и директорите са оборудвани с Тойоти Хи Лукс ама зимата си карат уазките щото при 70 80 сантиметра мазна кал ништо друго освен Зил 131 са не движи повярвате ми
  • 39 golqm fen

    13 1 Отговор
    koi kakvoto iska neka da govori bratq UAZ si ostava nai velikata kola pak neka si govorqt razzni mamini sincheta za loksoznite jipki nali ne iskat da si skasat chorpogashtnicite. ha ha ha no kakvoto i da si govorqt znaqt vatreshno v sebesi che UAZ e nai dobriq jip za kal i vsqkakvi tereni zavinagi.
  • 40 petarco

    11 0 Отговор
    аз съм за УАЗа няма друг като него-руски мускул 6+
  • 41 marata

    9 1 Отговор
    4 години съм живяла в Княжево - нищо друго не се качваше на високото освен УАЗ-ката. Ни вериги, ни чудо - копае животното, драпа и в най-дълбокия сняг, парно като змей, не му пука за дупките - друска, ама искам да видя кое "ВИСОКОПРОХОДИМО" съвременно возило не друска при подобни условия? Нищо друго не се качваше на тоя княжевски баир, вервайте!
  • 42 dog

    5 1 Отговор
    Това са най здравите и проходими машини УАЗ
  • 43 Елки-Палки

    5 1 Отговор
    Здравейте всички !!! Аз живях близо 18 г. в РФ (руска -федирация) Искам да ви кажа ,че това което създали на "УАЗ" е най добро за руски условия. Първо ниски цени на части ,друго лесна и бърза подръжка. А и там където бях, пътища почнаха да правят преди 5 години.И ще ви кажа откровено нищо,а ма нищо не може да се движи освен руска
    или специална технка.
  • 44 БамБам

    3 0 Отговор
    Каталясник,карал съм УАЗ на 3 години през 2000г. и вече 14-та година БЯГАМ ДАЛЕЧЕ ОТ ВСИЧКО РУСКО.
  • 45 роман ценов

    2 1 Отговор
    карал съм уаз кормилното управление е трагично скоростния лост е една стърчашта арматура батали по природа трагичен не купувайте
  • 46 Уаз

    2 0 Отговор

    До коментар #36 от "g klass":

    Като гледам по турнирите уазки със износени гуми минават там където г-клас излиза само с лебедка