Дишай свободно
Наследникът на Grande Punto впечатлява с обновен екстериор, изцяло преработен салон и двигатели от ново поколение
През последните шест години италианската компания Fiat дръпна много в технологично отношение. Допреди това италианците наблягаха основно на дизайн и не се стремяха да интегрират в автомобилите си последните нововъведения от автомобилостроенето. След появата на Multijet стана ясно, че фиатовските инженери не спят.
През есента на миналата година, във Франкфурт Fiat показаха обновеното Grande Punto. То вече се казва Punto Evo, впечатлява с обновен екстериор, изцяло преработен салон и най-важното - двигател от ново поколение. Става въпрос за версията 1.4 16V, явяваща се родоначалник на двигатели с вътрешно горене, разполагащи с революционна система за контрол на всмукателните и изпускателните клапани MultiAir.
Екипът ни направи доста обстоен тест на всички нови версии на Punto Evo, но сега ще акцентираме на най-интересната Punto Evo 1.4 16V MultiAir Racing.
Екстериор
Промените по външният вид могат да се определят като козметична операция. Evo не се различава коренно от предшественика си. Новите брони, разсичащи радиаторната решетка на две, както и променената форма на предните светлини, правят Еvo леко по-миловидно изглеждащ. Приликата с Maserati вече е доста по-малка. Интерес представляват и задните светлини. Дизайнерите от Centro Stile са си поиграли доста с тях и резултатът е налице. Диодни L-светлини придават авангарден и модерен облик на новото Punto. В обобщение екстериорът може да се определи като освежен.
Интериор
Тук промените са доста повече. В салона са използвани много елементи от Bravo, които са идеално паснати с тези от Grande Punto. В резултат на това салонът е станал много по-стилен и същевременно спортен. Един от недостатъците се крие в предните кресла. Те не са особено големи и не разполагат с добре изразена странична поддръжка. При продължително пътуване могат да са причина за лек дискомфорт. Всичко останало обаче е без особени забалежки. Качеството на материалите е значително подобрено, а самата сглобка е на много високо ниво. Уредите са основно аналогови, но се допълват от стилни монохромни дисплеи. Основните са разположени пред водача и се характеризират с отлична информативност. Багажникът е в рамките на нормалното за класа и впечатлява с функционалност. Обемът му може значително да се увеличи, благодарение на асиметрично делимата задна седалка. Като цяло - функционално и изискано издържано интериорно пространство.
Двигател и ходови характеристики
Бензиновите двигатели от старото поколение са добре изпитани, икономични са, но не предлагат отлична динамика. Дизелът е преработен основно и впечатлява с липсата на познатата от Grande Punto турбо дупка. Както вече споменахме, най-интересен е 16-клапановият агрегат MultiAir. Това е агрегат от ново поколение, като сега накратко ще се опитаме да обясним основната му иновация.
На пръв поглед 1.4-литровият бензинов агрегат е същия. Необичайното е т.нар електрохидравлично управление на всмукателните клапани. Още по-интересното е, че досега никой не го е правил. Всмукателните и изпускателни механизми са от изключително значение за съвременните агрегати и поради тази причина много от компаниите се опитват да съсредоточават усилията си именно в тази насока . Легендарният VTEC на Honda и баварския Valvetronic са досегашните законодатели в бранша, но сега на сцената се появи и MultiAir.
Като се замисли човек, управлението на клапаните не би трябвало да е сложна работа, но на практика нещата са различни. От Fiat са решили нещата така: специален електромагнитен вентил замества стандартния разпределителен вал на клапаните. Хубавото тук е, че задвижването на клапаните вече става независимо от коляновия вал, подбира се най-удачния момент и агрегата “диша свободно”. В резултат се наблюдава подобрение на циркулацията на въздуха и на ефикастността на горене, които водят до увеличение на максималната мощност на двигателя, повишаване на въртящия момент при ниски обороти и в същото време - намаляване на консумацията на гориво.
Тази теория имахме възможност да изпитаме и на практика, която до голяма степен потвърди сухите факти. Много прилично ускорение, учудващо нисък разход и отлична еластичност на мотора. Освен това при двигателите MultiAir е налична е система start/stop, която още повече подобрява икономията на гориво, но на фона на този иновативен мотор изглежда банално.
Действието на окачването не показа промяна, колата е стабилна, като същевременно возията не е твърда или иначе казано намерен е оптимален баланс между комфорт и стабилност.
Цена
Модификациите на Punto Evo варират в ценови диапазон от 20 000 до 30 000 с ДДС. Оптималният, според нас, вариант е този, на който акцентираме, но ако вашето мнение не съвпада с това, то изборът от модификации съвсем не е малък.
ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Двигател |
редови четирицилиндров |
|
Работен обем | 1 368 куб. см | |
Максимална мощност | 77 Kw/ 105 к.с. при 6 500 об/мин. | |
Максимален въртящ момент | 130 Нм при 4 000 об/мин. | |
Скоростна кутия | шестстепенна механична | |
Степен на сгъстяване | 10.8:1 | |
Маса на единица мощност | 10.9 кг/к.с. (14.9 кг/Kw) | |
Габарити: | ||
дължина | 4 065 мм | |
широчина | 1 687 мм | |
височина | 1 490 мм | |
Междуосие | 2 510 мм | |
Маса | 1 150 кг. | |
Допустимо натоварване | н.д. | |
Обем на товарния отсек |
275 - 1 030 л | |
Вместимост на резервоара | 45 л | |
Разход на гориво: | ||
градско | 7.5 л/100км | |
извънградско | 4.7 л/100км | |
комбинирано | 5.7 л/100км | |
Ускорение: | ||
от 0 до 100 км/ч, сек | 10.8 | |
Максимална скорост км/ч. | 185 | |
Гуми отпред/отзад | 185/55 R15 | |
Спирачки отпред/отзад | дискови вентилирани/барабанни |
ЦЕНА НА АВТОМОБИЛА
Цена 26 290 лв.
Базово оборудване
ABS + EBD, Предпазна въздушна възглавница за водача, Предпазна въздушна възглавница за пътника до водача, Предпазна въздушна възглавница за коленете на водача, Странични въздушни възглавници, Централно заключване на вратите с дистанционно управление, Ел. отопляеми външни огледала, Eлектроусилител на волана, Регулируем по височина и в дълбочина волан, Задни подглавници, Брони в цвета на купето, Задни светлини с LED технология, Имобилайзер с променлив код Fiat CODE II, Резервна гума с нормален размер, Противопожарна система (FPS), Регулируеми по височина фарове от мястото на водача, Трета стоп светлина, Запалка и пепелник, Отопление на задното стъкло и чистачка, Климатроник с поленов филтър, Регулируема седалка на водача по височина, Датчик за външна температура, Асиметрично делима задна седалка в съотношение 40/60, Допълнителни фарове за мъгла, Специално цветно покритие на арматурното табло, Борд компютър, Радио със CD и Mp3, управление на аудиото от волана, Волан и скоростен лост облицовани с кожа, Оборотомер , Ел. Стъкла, Система start/stop, Лети джантии и др.
Гаранция - 3 години или 100 000 километра пробег
Цената на модела е за България с включени такси и ДДС
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Нико
15:52 08.09.2011
2 Niko
15:52 08.09.2011
3 Mitko
15:52 08.09.2011
4 tiko
15:52 08.09.2011
5 Цецо
15:52 08.09.2011
6 gogo
15:52 08.09.2011
7 NIKO
15:52 08.09.2011
8 Riator
15:52 08.09.2011
9 dodo
15:52 08.09.2011
10 dodo
15:52 08.09.2011
11 123
15:52 08.09.2011
12 ---
15:52 08.09.2011
13 forca italy
15:52 08.09.2011
14 forca italy
15:52 08.09.2011
15 forca italy
15:52 08.09.2011
16 maksim
15:52 08.09.2011
17 RA$O
15:52 08.09.2011
18 васил
15:52 08.09.2011
19 as
15:52 08.09.2011
20 1
15:52 08.09.2011
21 forca italy
15:52 08.09.2011
22 Ludia_Alfonso
15:52 08.09.2011
23 punto
15:52 08.09.2011
24 fiat
15:52 08.09.2011
25 Driver
15:52 08.09.2011
26 nikos 1954
15:52 08.09.2011
27 Златин Славчев
16:31 27.04.2014
28 Златин Славчев
16:41 27.04.2014
29 Иво
12:49 22.08.2015
30 Куровед
06:12 01.12.2017