Не би било пресилено да се твърди, че Mazda MX-5 е феномен в съвременното автомобилостроене. Японският бестселър се превърна в класика още с появата си през 1989 г. и успя да възроди погребания според мнозина жанр на леките спортни роудстъри. Небивалият търговски успех на модела накара доста други производители да преосмислят производствените си програми, в резултат на което днес в този сегмент има изострена конкуренция. MX-5 обаче си остава най-добре продаваният представител на категорията с над милион произведени екземпляра, които му отреждат място дори в Книгата на рекордите "Гинес".
Рецептата за този нечуван успех се състои не само от приемливата цена, а и от пословичната надеждност на японската техника. Макар роудстърите да се смятат за непрактични по дефиниция, малката спортна Mazda спокойно може да се ползва като автомобил за всеки ден. За разлика от повечето съперници в този клас MX-5 не се нуждае от скъпа поддръжка, а изчистеният дизайн се харесва на всички, независимо от устойчивия имидж на автомобил за гейове, с който се ползва в много страни.
През 1998 г. японците пуснаха второ издание на модела, което трябваше да изглади и малкото недостатъци на първото поколение. MX-5 се раздели с прибиращите се фарове, заради които имаше ниски оценки за безопасност за пешеходци на основния си пазар в Щатите. Без да променят по същество изпитаната конструкция с надлъжно разположен двигател и задно задвижване, инженерите на Mazda бяха поработили над шасито, усилвайки устойчивостта му на усукване. В историята остана и един от най-критикуваните детайли от автомобила - пластмасовият прозорец на гюрука, който помътняваше и времето и свеждаше видимостта назад до нула. Подобрен бе коефициентът на въздушно съпротивление (0.36), а качеството на изработката се повиши още повече.
Днес запазените представители на втората генерация на MX-5 се смятат за една от най-изгодните инвестиции на вторичния пазар. Моделът се обезценява изключително слабо, а надеждността му го прави повече от препоръчителна покупка. Както всеки друг употребяван автомобил обаче, и японският роудстър си има проблемни страни, на които си струва да се обърне внимание при оглед. На първо място сред тях трябва да се споменат недостатъците на
каросерията
Защитата против корозия не е образцова и купувачът би си направил добра услуга ако отдели достатъчно време за проверка на задните калници и страничните панели. Немалко екземпляри имат стаж като играчки за млади дами, което не се отразява особено благотворно на състоянието на купето. Особена предпазливост, разбира се, изисква мекият сгъваем покрив. Както при всеки друг открит автомобил, гюрукът се нуждае от педантична проверка, каквато най-лесно осигуряват автоматичните автомивки. Оригинален нов покрив струва над 1 100 евро, въпреки че смяната излиза доста по-евтино, ако се ползват услугите на специалист-тапицер.
Макар да създава визуално впечатление за прекомерна компактност, MX-5 всъщност предлага напълно достатъчно място дори за водач и пътник с висок ръст. Комфортът в
салона
е на ниво, а изработката и използваните материали са качествени. Ергономията също не търпи критики. Бордовото оборудване работи безотказно, което не изненадва особено предвид произхода на модела. Сериозен недостатък се явява само скромният багажник, въпреки че при дебюта на второто поколение преди 12 години някои специализирани издания не без задоволство отбелязаха способността му да поема две чанти със стикове за голф вместо една при предишното поколение.
Пренебрежителното отношение на голяма част от почитателите на спортни автомобили към MX-5 се дължи на скромните
двигатели
с които се оборудва роудстърът. При разработката на второто издание японските конструктори взеха под внимание тези критики и оборудваха модела с малко по-мощни мотори. Вместо предишните 90 к.с. базовият 1.6-литров агрегат вече развиваше 110, а по-големият с обем 1 840 кубика - 139, 140 или 146 коня в зависимост от годината на производство и модификацията. Тези цифри все така предизвикват усмивки сред любителите на расови бегачки, но всъщност осигуряват на откритата Mazda с тегло около тон съвсем прилична динамика с ускорение под 10 секунди. Изключение правят само версиите с автоматична скоростна кутия, които са осезаемо по-бавни. Двата мотора с фабрични индекси B6 и BP са извънредно здрави и според немалко потърпевши издържат дори скъсване на ангренажен ремък, стига в същия момент да работят в режим под 4 000 об/мин. Добре е все пак експерименти да не се правят, а при оглед да се протърсят следи от прегряване вследствие загуба на охлаждаща течност или повреден датчик на радиатора. Като цяло обаче двигателите се смятат за "безсмъртни".
С малки изключения същото важи и за
скоростните кутии
При серия от коли от моделната 2003 г. са отбелязани силни вибрации на съединителя. Дефектът изглежда се дължи на временна промяна в технологията на монтаж на трансмисията и в повечето случаи е отстраняван в рамките на гаранцията. При някои коли с шестстепенна кутия пък се износва механизмът за превключване на предавките.
MX-5 винаги е получавала изключително високи оценки за управляемостта си. Безупречното пътно поведение на малкия японски роудстър се дължи на сполучливите настройки на изцяло независимото
окачване
с двойни носачи на всяко колело и приблизително равното разпределение на масата между предния и задния мост.
Още повече похвали обаче заслужава здравината на ходовата част, чиито компоненти издържат огромен пробег, преди да се наложи смяна.
Гигантските за такъв тип автомобил продажби на откритата Mazda имат съвсем рационално обяснение. Малко спортни модели са измислени и изработени толкова добре, че да бъдат препоръчани с чиста съвест дори като алтернатива на далеч по-практични в ежедневието коли.
ИСТОРИЯ
Mazda MX-5 (NB)
Април 1998 | Стартират продажбите на второто поколение Mazda MX-5. Автомобилът се предлага с 1.6- и 1.8-литрови бензинови двигатели с мощност 110 и 139 к.с. съответно. Серийното оборудване включва ABS и два еърбега. |
Декември 2000 |
Моделът е подложен на модернизация. Мощността на големия мотор е увеличена на 146 коня. |
Април 2005 | Mazda представя наследника с фабричен индекс NC1, но производството на втората генерация продължава до края на годината. |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател (без оборудване) |
3 050 EUR |
Скоростна кутия (механична) | 2 800 EUR |
Динамо | 500 EUR |
Стартер | 495 EUR |
Водна помпа | 300 EUR |
Ауспух (без катализатор) | 315 EUR |
Спирачни дискове (2 бр. предни) | 275 EUR |
Накладки (предни дискови) | 140 EUR |
Фар (комплект) |
355 EUR |
Преден калник | 500 EUR |
Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Mazda MX-5 1.6i 16V /110 к. с./, произведен 1999 г.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 veso
15:53 08.09.2011
2 Joro
15:53 08.09.2011
3 dimi
15:53 08.09.2011
4 Х.Крайчев
15:53 08.09.2011
5 JOro
15:53 08.09.2011
6 TOYOTA
15:53 08.09.2011
7 snegorin
00:53 17.03.2013