27 Юли, 2010 13:10 33 537 33

Автомобилът на старо: Chevrolet Niva

  • chevrolet niva

Малко автомобили с повишена проходимост могат да се опрат на Лада Нива. Съветската класика предлага просто недостижимо съотношение между възможности и цена. Това я направи една от малкото конвертируеми руски стоки по комунистическо време заедно с водката, калашниците и блондинките. Нива се харчи добре дори и днес - 34 години след дебюта, макар че по съвременните стандарти не се различава особено от превозните средства, задвижвани с фураж.

През 90-те години на миналия век инженерите от Толиати решиха, че е крайно належащо да осъвременят модела. Разполагаха с практически безбрежно поле за действие, тъй като освен доказаната проходимост по автомобила можеше да се подобри абсолютно всичко. Резултатите от работата им бяха демонстрирани през 1998-а, когато бе представена новата Нива с фабричен индекс 2123. В онези времена нищо в Русия не се случваше бързо и бяха нужни цели четири години, докато всъдеходът стигне до конвейера. Задържа се на него към шест месеца, през които стана ясно, че шансовете му да бъде приет в клуба на водката, калашниците и блондинките са нулеви. За помощ бяха повикани янките и бе създадено общо предприятие с General Motors. Да се справят с гения на руската инженерна мисъл обаче се оказаха дори някокашните идеологически врагове. На радиаторната решетка на новопокръстената Niva цъфна емблемата на Chevrolet, а заводът бе отделен от останалите фабрики на АвтоВАЗ с ограда, но проблемите с качеството на 2123 явно бяха на генетично ниво.

Днес се смята, че покупката на екземпляр, произведен преди 2005-2006 г., говори за спешна нужда от консултация с психиатър. В самата Русия смятат Chevy Niva за пълна издънка, за което свидетелстват и пазарните резултати на модела. Той успя да достигне класическия си предтеча едва през април тази година, когато бяха продадени 5 бройки 2123 повече от 2121. За неочаквания напредък спомогна модернизацията от 2009-а и фейслифтът, направен от Bertone.

С течение на годините GM-АвтоВАЗ поетапно отстраняваха детските болести на Niva. Това обаче съвсем не означава, че по подсилващите лонжерони на самоносещата

каросерия
не могат да се появят пукнатини вследствие умора на материала, характерни за ранните серии. Да се обръща внимание на дреболии като заяждащи брави и механизми на прозорците няма особен смисъл. Те са по-скоро правило, отколкото изключение. Подът и праговете обаче са поцинковани и металът е надеждно защитен. Ръжда се появява първо по вратата на багажника, а след това и по останалите панели на купето.

В сравнение с 2121

салонът
на Niva е направо като гарсониера, но това важи за всеки друг автомобил от субкомпактния клас нагоре. Високата позиция на седене и широкото остъкление осигуряват доста прилична видимост във всички посоки - дори назад, където обикновено пречи окачената на петата врата резервна гума. Качеството на използваните преди 2009 г. материали навява спомени за зрелия социализъм, а сглобката оставя слуха без работа само при движение по гладък асфалт без много завои.

В технологично отношение 2123 представлява еволюция на класическата Нива. Между двата всъдехода има много конструктивни сходства, но и разлики, които за нещастие осуетяват взаимозаменаямостта на частите. Базовият и общо взето единствен 1.7-литров

двигател
например, е разработен на базата на стария мотор със същата кубатура и някои детайли са променени, което изисква внимание при покупка на резервни. Скромната му мощност от 80 к.с. се компенсира донякъде от характеристиките на въртящия момент. Недостигът на тяга при ниски обороти пък се преодолява с понижаващите предавки при движение на пресечен терен. Като ресурс този агрегат плува с безгрижните води на 70-те години, когато 100 000 км се смятаха за преломен момент в живота на автомобила. Тогава най-късно възниква нужда от смяна на сегменти и бутала. Най-неприятниат недостатък на 1.7-литровия двигател обаче са купищата дребни дефекти на спомагателни възли и детайли - датчици, гарнитури, лоени набивки, лагери и т.н. Течове възникват из цялата система - от разширителния съд, гориво- и водопроводите, помпата... Хидравличните компенсатори на клапаните издържат най-много по 90 00 км, а ангренажната верига незначително повече. За сметка на това качеството на горивото няма абсолютно никакво значение.

През есента на 2006 г. GM-АвтоВАЗ представи версията FAM1, оборудвана с бензинов мотор Ecotec от Opel Vectra. Неговите 122/125 к.с. са далеч по-адекватни за автомобил от този клас, но пък спецификите му го правят неподходящ за сложни пътни условия. Вероятно именно затова модификацията постигна доста по-скромен успех от очакваното и бе спряна от производство през април 2008 г.

Една от основните цели на проекта 2123 бе да превърне старата Нива в истински автомобил, подходящ не само за транспортните нужди в руската провинция, а и за цивилизацията, където купувачите познават асфалта. Да се съчетаят качествата на чистокръвен всъдеход с комфорта и удобствата на леката кола без да се повиши стойността на крайния продукт никога не е било лесна задача. Опитите обикновено завършват с компромиси и в двете направляния. Точно това се е получило някъде в процеса, при който ВАЗ-2121 се превърна в Chevrolet Niva. Резултатът от руско-американското сътрудничество нито вози добре, нито притежава проходимостта на предшественика си. Разбира се, това съвсем не значи, че 2123 не се справя като всъдеход. С хубави гуми автомобилът може да мине почти навсякъде, където и класическата Нива.

По-големите размери и различната геометрия на шасито си казват думата.

Трансмисията
представлява модернизирана версия на старата, но за съжаление осъвременяването не се е отразило на качеството. Шумовете и вибрациите от карданите са обичайни и се дължат на дисбаланс и хлабини в шлицовите съединения, а подмяната не решава проблема. Единствената възможна скоростна кутия с пет предавки е позната от всички модели със задно предаване от Толиати. Има навика на изненадва неприятно със строшени корпусни детайли. Същото важи за раздатъчната кутия и редуктора на предния мост.

Ходовата част
на Chevy-то е аналогичнна на тази при оригиналната Нива, но и при нея не всички части са взаимозаменяеми (например предните носачи и шарнирите). Окачването има толкова дълъг ход, че позволява придвижване по черен път със скорости далеч над разумните, а през "легнали полицаи" може да се минава без никакво намаляване. Предницата има общо взето само една слабост - шарнирите, които рядко доживяват до 40-50 хил. км. Амортисьорите издържат до 90 000, а лагерите на главините се нуждаят от периодично регулиране. Ремонтите са чести, но пък всички детайли се продават отделно и са евтини.

Chevrolet Niva стана първият модел на ВАЗ, проектиран с хидравлика на волана. Усилителят е точно толкова надежден, колкото и останалата механика на колата. Управлението е меко казано неточно, но поне бетонният волан на Нива го няма. Кормилната уредба рядко създава грижи преди 100 000 км, макар че преди достигането на такъв пробег гарантирано се налага смяна на накрайници (6 броя). Ремъкът на хидравличната помпа задвижва и останалите спомагателни възли и състоянието му трябва да се следи изкъсо.
На пазара има един-единствен реален конкурент на Chevrolet Niva и това е неговият предшественик. Повечето спецове и обикновени автомобилисти твърдо предпочитат класическия 2121, което дава напълно изчерпателна оценка за преимуществата и недостатъците на наследника.

ИСТОРИЯ 

Chevrolet Niva (2123)   

1998 ВАЗ представя наследник на всъдехова Нива.
  
Януари 2001
Започва сглобяването на Лада 2123.
Юни 2001 Създадено е съвместното предприятие GM-АвтоВАЗ. Производството на модела е временно преустановено.
Септември 2002
Автомобилът е модернизиран в съответствие с изискванията на General Motors. Поточните линии отново заработват и стартират продажбите на модела под марката Chevrolet.
Ноември 2006 Представена е модификацията FAM1 с 1.8-литров двигател от Opel.
Април 2009
GM-АвтоВАЗ модернизира Niva. Изменени са формата на броните, светлините и интериорът.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ

Двигател (без оборудване)
1 873 EUR
Скоростна кутия (механична) 430 EUR
Динамо 90 EUR
Стартер 85 EUR
Водна помпа 23 EUR
Ауспух (пълен комплект, с катализатор) 407 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни) 18 EUR
Накладки (предни дискови) 6 EUR
Фар (комплект)

100 EUR

Преден калник 134 EUR

Цените са за оригинални резервни части за модел  Chevrolet Niva 1.7i /80 к. с./, произведен 2005 г.


Поставете оценка:
Оценка 1 от 1 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 очевидец

    41 22 Отговор
    Лада Нива вади тойоти и нисани от калта. По прухудим нема.
  • 2 ssss

    7 36 Отговор
    da no Hummer nemoje da izvadi teje 4 pati poveche pak i Hummer nqma da zatane dokato lada niva shte zatane

    Коментиран от #33

  • 3 SD

    12 23 Отговор
    ruskata neudachnost!!!
  • 4 VW & AUDI

    4 21 Отговор
    hummera teji sigurno 3500kg a nivata 2700kg spored men hummera nqma i da mr1dne ;) ;)
  • 5 очевидец

    30 18 Отговор
    До всички,които пишат против ЛАДА НИВА: предизвиквам ви на дуел с моята НИВА.Дуела ще се състои в следните етапи:изкачване и спускане по ноклони,едновременно с това минаване през дълбоки коловози.Друг джип кото НИВА няма.Нива минава оттам от където и коза не може да мине.Айде противници на НИВАТА,само ми елате.
  • 6 KRAISO

    13 24 Отговор
    ОЧЕВИДЕЦ не ставай смешен!В дружинката има един с SUZUKI SAMURAI! Май ще се наложи да те дърпа нагоре, докато се чудиш как това може да е истина! Не се взимай мн насериозно с НИВАТА!!!
  • 7 очевидец

    22 9 Отговор
    коя дружинка:нежната или розовата.
  • 8 яя

    9 20 Отговор
    а карал ли си друго освен НИВА???? покарай и ще говорим.
  • 9 Chiko

    12 14 Отговор
    Toyota Lang Cruiser 150
    THE BEST OF ALL
  • 10 очевидец

    26 10 Отговор
    Чакам тoyota lang сruiser 150 да я направя на нищо с НИВАТА.
  • 11 Smeshka.."niva"

    11 16 Отговор
    do coment №5 iskam samo da ti kaja ne se izlagai s taq "Niva" bratle...kyde si tragnal?!?! Ok az shte ti dokaram Mitsubishi Pajero 2-ro pokolenie,da vidim na kakvo shte stane tvoqta niva...ela sam za da ne se izlagash pred priqtelite ti ;)
  • 12 очевидец

    18 9 Отговор
    И с какъв волан е твоето паджеро, с десен сигурно.
  • 13 KRAISO

    10 20 Отговор
    ОЧЕВИДЕЦ---КОМПЛЕКСАР! Не налагай мнение на всички, в което и ти сам не вярваш! Вози баба си на село с НИВАТА и се успокой! Айде, и не забравяй да нахраниш прасето!
  • 14 e onq

    10 16 Отговор
    OLELEE abre xora ko gi falite teq kenefi tui nikoga ne e bilo kola nema i da bude
  • 15 varna

    16 12 Отговор
    я сега да ви дам малко материал за мислене и обсъждане!-преди няколко дни бях на едно състезание между няколко зевзека,да решават кое возило било по доро от другото,-и накрая се оказа че хамара,нивата,сузуки самурай,паджерото ги вади еди КОН,ако някой не е разбрал повтарям КОН,ОТ КАЛТА. Такаче не ми фалете кое е хубаво и кое не,всеки фали неговото и завижда на другия за неговото БГ.синдром.
  • 16 maksito

    4 17 Отговор
    Kvo se xlalite s1s va6ite koli.S HAMMER ne pravete ko6iq za da nese izlojite posle a osobeno s HAMMER H1 nikoga nikoga.Prepor14vam vi go,za da ne vikate posle 2 beteera za da vi vadqt ot dypkata koqto ste vlezli ili y k1lt1.HAMMER
  • 17 offroader

    23 4 Отговор
    Смешковци,оставете Очевидеца-човека е прав.Там,където ми е бизнеса и карам(Странджа),практиката е доказала четери марки-Нива,Уаз,Ландровър и Мерцедес.Колко тежкари са драпали-и със Сузукита,и с Тойоти-ако ще и десето поколение да са,си остават паркетни лъвове.В планината е друго,там е истината.Като сте печени-скачайте да се пробвате срещу човека!
  • 18 R_1

    13 5 Отговор
    mom4eta mnogo ste mi sme6ni...diniq karal tva...drugiq karal onova i vseki si misli 4e negovoto e nai-dobroto....a mejdu drugoto " offroader " e mnogo prav za koeto go pozdravqvam....v Strandja LAnd Cruzer ne vireeeee :D:D:D
  • 19 papo

    9 3 Отговор
    niva the best
  • 20 yavorberov

    13 8 Отговор
    Нивата е страхотна кола за офроуд. Ще допълня offroader, че освен Ленд Роувър Дифендър /другите освен старото Дикавари не важат/ и Джи Класата на Мерцедес, Сузуки Самурай за цената си има страхотни възможности /по-старите модификации до 2000г/. Минус е, че след определени километри започвт и да харчат съизмеримо с Ладата, за това и продадохме нашата, а и бая ръда беше покарала. Но според мен единственото нещо, което може да "сгази" Нивата е пак съветско и се казва ГАЗ 69. Лошото е, че от много години не се произвеждат /не съм се интересувал за което/.
    Аз даже съм се замислил какъв сезонен вседеход да си вземе и се чудя между Нива и Самурай. Единстеното, което ме тревожи у Нивата е че всичко може да сдаде багажа и то на не много километри - като се започне от електрическата част, мине се през съединителя и се стигне до шарнирите - всичко е доста нетрайно, но евтино.
  • 21 рошко

    8 4 Отговор
    взимай нивата
  • 22 Porsche lover

    8 3 Отговор
    Cayenne the best SUV!!! ;)
  • 23 Jeep

    7 5 Отговор
    momcheta gledam vi che mi se pravite na razbirachi po-gore..ostavete gi tiq ruski taralqsnici i si vzemete "jeep wrangler " po vyzmojnost 2010 god. ;) pogledaite malko klipove v youtube-to :D i pomislete ;)..aide sys zdrave.
  • 24 Jeep

    8 3 Отговор
    aaa kolegata "porsche lover" syshto e prav ama dai da govorime za bg standarti.. ako imah parite si go vzimam ;)
  • 25 Nemec

    8 3 Отговор
    Hora istinskiqt jip za vas e mercedes G350 TURRBO DIESEL, nezavisimo koq godina e.
  • 26 Bobi

    10 2 Отговор
    Nemec mnogo si prav.Ot G-klasata po hubavo nqma.No i Nivata ne e lo6a,a za tezi pari nqma konkurencia.Ako G-klasata ne be tolkova skupa,vseki 6te6e da kara G-klasa.
  • 27 Nemec

    9 3 Отговор
    Nivata su6to e mnogo dobra i na dobri pari.G-klasata e po-dobra, no puk po-skupa.
  • 28 Val

    10 0 Отговор
    Имах Самурай и карах и служебна Нива. Самураят много гние и е доста малоразмерен. Като проходимост е безупречен, но не забравяйте, че вече 15 г. не се произвежда. Частите са с отчайващи цени.
    Напр. Гумените уплътнителни гривни на ябълките на предните колела в извоювалия си правато да продава Сузуки (сетесе се сами кой!) са по 90 лв. едната, а по себестойност трябва дя са 2-3 лв. Освен това с ресьори отпред и отзад друса ужасно. Няма място и за газова бутилка. Затова препоръчвам Нивата. Цените не са високи (да се избере със здрави ламарини), винаги можеш да я ремонтираш с достъпни части, т.е. няма да поръчваш части по каталог и през времето на чакане да нямаш кола. Нивата я купих от Пловдивския панаир, и меслех, че ще е по-съвестно изработена, но не. Още след първата зима изби ръжда по почти всички заварки по купето.
    Все пак по-добре руската машина - по-удобна е!
  • 29 fiko

    8 2 Отговор
    nivata vari dobre izvan patj no 6umovete sa neta`rpimi ..karal sam pone 10 uaza i dva 4isto novi .o6te ot na4aloto dadoha kup defekti osobeno razhoda na gorivo okolo 30 l na 100 km da negovorim 4e s maka vdiga6e 50 60 km -makar 4e sa v garancij njmaha nikakva servizna podra6ka -karah 3g. i edno aro do parvata godina be6e dore 10000 km stra6na prohodimos ima6e no vze dase4upi mnogo-pregreva6e i zimata ,4upe6e nai-redovno taralejkite na prednij most ,startera po 1 pat na mesec,parno nikakvo ,ana 3 godina se razpadna kupeto totalno -napravo maka .......ta soc vozilata 4x4 kato zamisal moje i da sa dobri no kato izpalnenie sa gola voda ..sega karam l. rover defender d.b i sam napravo o4arovan makar 4e i toi ima treski za djlane osobeno prostranstvoto na voda4a
  • 30 Антон

    11 2 Отговор
    - fiko -.Виж са братле,това което си писал за уаза за дефектите са много общи приказки,конкретизирай точно кви дефекти дава един нов уаз,или дали някога е дал такъв дефект че да останеш на пътя.Кви са тия работи дето пишеш за че с мъка вдига 50-60 км ти изобщо имаш ли си на представа за какво говориш.За разхода на гориво да ти кажа,до 80км в час по асвалтов път дава около 16 разход,обаче вкараш ли го в гората включиш ли бавните натоваришлиго като камион може да стигне до 50 на 100...ОБАЧЕ...караш смело щото знаеш че там на камъниде дето ти дерът от долу шасито,няма да ти се разчекнат носачите или да ти изгърми хидравличната рейка или да ти се откъснат биалетите от стабилизиращата щанга.Щото уаза такива работи няма по окачването,има два здрави диференциалъ и 4-ри здрави рисйори,и там от каде мине уаз [казвам от опит]друг джип трудно минава.Момчета извинявайте че в този форум говоря за уаз,просто карах видях прецених какъв джип е уаз,и да говорите ида ме плюете няма да ви се разсърдя това е моя гледна точка.
  • 31 fjcruiser

    2 10 Отговор
    Ееее момчета, май не се осъзнавате, как от offroad коли като Suzuki Samurai и Lada Niva се прехвърлихте на на некви Hummer и камоли оня с Поршето.
  • 32 г-н УАЗов

    10 5 Отговор
    ЕЙ НЕГРАМОТНИЦИ,КЪДЕ МИ ВАДИТЕ ТЕЯ японски боклуци И ГИ СЛАГАТЕ ДО ИСТИНСКИТЕ ДЖИПОВЕ.
  • 33 Васил

    0 0 Отговор

    До коментар #2 от "ssss":

    Говориш така защото не ти се е налагало да вадиш Хамари от плитка кал -по голям боклук за джип и военна машина НЯМА - Хамърът е пълен американски боклук, затова ни ги даряват за да се оттървът, да не говорим колко лесно се обръща ....