Малко автомобили с повишена проходимост могат да се опрат на Лада Нива. Съветската класика предлага просто недостижимо съотношение между възможности и цена. Това я направи една от малкото конвертируеми руски стоки по комунистическо време заедно с водката, калашниците и блондинките. Нива се харчи добре дори и днес - 34 години след дебюта, макар че по съвременните стандарти не се различава особено от превозните средства, задвижвани с фураж.
През 90-те години на миналия век инженерите от Толиати решиха, че е крайно належащо да осъвременят модела. Разполагаха с практически безбрежно поле за действие, тъй като освен доказаната проходимост по автомобила можеше да се подобри абсолютно всичко. Резултатите от работата им бяха демонстрирани през 1998-а, когато бе представена новата Нива с фабричен индекс 2123. В онези времена нищо в Русия не се случваше бързо и бяха нужни цели четири години, докато всъдеходът стигне до конвейера. Задържа се на него към шест месеца, през които стана ясно, че шансовете му да бъде приет в клуба на водката, калашниците и блондинките са нулеви. За помощ бяха повикани янките и бе създадено общо предприятие с General Motors. Да се справят с гения на руската инженерна мисъл обаче се оказаха дори някокашните идеологически врагове. На радиаторната решетка на новопокръстената Niva цъфна емблемата на Chevrolet, а заводът бе отделен от останалите фабрики на АвтоВАЗ с ограда, но проблемите с качеството на 2123 явно бяха на генетично ниво.
Днес се смята, че покупката на екземпляр, произведен преди 2005-2006 г., говори за спешна нужда от консултация с психиатър. В самата Русия смятат Chevy Niva за пълна издънка, за което свидетелстват и пазарните резултати на модела. Той успя да достигне класическия си предтеча едва през април тази година, когато бяха продадени 5 бройки 2123 повече от 2121. За неочаквания напредък спомогна модернизацията от 2009-а и фейслифтът, направен от Bertone.
С течение на годините GM-АвтоВАЗ поетапно отстраняваха детските болести на Niva. Това обаче съвсем не означава, че по подсилващите лонжерони на самоносещата
каросерия
не могат да се появят пукнатини вследствие умора на материала, характерни за ранните серии. Да се обръща внимание на дреболии като заяждащи брави и механизми на прозорците няма особен смисъл. Те са по-скоро правило, отколкото изключение. Подът и праговете обаче са поцинковани и металът е надеждно защитен. Ръжда се появява първо по вратата на багажника, а след това и по останалите панели на купето.
В сравнение с 2121
салонът
на Niva е направо като гарсониера, но това важи за всеки друг автомобил от субкомпактния клас нагоре. Високата позиция на седене и широкото остъкление осигуряват доста прилична видимост във всички посоки - дори назад, където обикновено пречи окачената на петата врата резервна гума. Качеството на използваните преди 2009 г. материали навява спомени за зрелия социализъм, а сглобката оставя слуха без работа само при движение по гладък асфалт без много завои.
В технологично отношение 2123 представлява еволюция на класическата Нива. Между двата всъдехода има много конструктивни сходства, но и разлики, които за нещастие осуетяват взаимозаменаямостта на частите. Базовият и общо взето единствен 1.7-литров
двигател
например, е разработен на базата на стария мотор със същата кубатура и някои детайли са променени, което изисква внимание при покупка на резервни. Скромната му мощност от 80 к.с. се компенсира донякъде от характеристиките на въртящия момент. Недостигът на тяга при ниски обороти пък се преодолява с понижаващите предавки при движение на пресечен терен. Като ресурс този агрегат плува с безгрижните води на 70-те години, когато 100 000 км се смятаха за преломен момент в живота на автомобила. Тогава най-късно възниква нужда от смяна на сегменти и бутала. Най-неприятниат недостатък на 1.7-литровия двигател обаче са купищата дребни дефекти на спомагателни възли и детайли - датчици, гарнитури, лоени набивки, лагери и т.н. Течове възникват из цялата система - от разширителния съд, гориво- и водопроводите, помпата... Хидравличните компенсатори на клапаните издържат най-много по 90 00 км, а ангренажната верига незначително повече. За сметка на това качеството на горивото няма абсолютно никакво значение.
През есента на 2006 г. GM-АвтоВАЗ представи версията FAM1, оборудвана с бензинов мотор Ecotec от Opel Vectra. Неговите 122/125 к.с. са далеч по-адекватни за автомобил от този клас, но пък спецификите му го правят неподходящ за сложни пътни условия. Вероятно именно затова модификацията постигна доста по-скромен успех от очакваното и бе спряна от производство през април 2008 г.
Една от основните цели на проекта 2123 бе да превърне старата Нива в истински автомобил, подходящ не само за транспортните нужди в руската провинция, а и за цивилизацията, където купувачите познават асфалта. Да се съчетаят качествата на чистокръвен всъдеход с комфорта и удобствата на леката кола без да се повиши стойността на крайния продукт никога не е било лесна задача. Опитите обикновено завършват с компромиси и в двете направляния. Точно това се е получило някъде в процеса, при който ВАЗ-2121 се превърна в Chevrolet Niva. Резултатът от руско-американското сътрудничество нито вози добре, нито притежава проходимостта на предшественика си. Разбира се, това съвсем не значи, че 2123 не се справя като всъдеход. С хубави гуми автомобилът може да мине почти навсякъде, където и класическата Нива.
По-големите размери и различната геометрия на шасито си казват думата.
Трансмисията
представлява модернизирана версия на старата, но за съжаление осъвременяването не се е отразило на качеството. Шумовете и вибрациите от карданите са обичайни и се дължат на дисбаланс и хлабини в шлицовите съединения, а подмяната не решава проблема. Единствената възможна скоростна кутия с пет предавки е позната от всички модели със задно предаване от Толиати. Има навика на изненадва неприятно със строшени корпусни детайли. Същото важи за раздатъчната кутия и редуктора на предния мост.
Ходовата част
на Chevy-то е аналогичнна на тази при оригиналната Нива, но и при нея не всички части са взаимозаменяеми (например предните носачи и шарнирите). Окачването има толкова дълъг ход, че позволява придвижване по черен път със скорости далеч над разумните, а през "легнали полицаи" може да се минава без никакво намаляване. Предницата има общо взето само една слабост - шарнирите, които рядко доживяват до 40-50 хил. км. Амортисьорите издържат до 90 000, а лагерите на главините се нуждаят от периодично регулиране. Ремонтите са чести, но пък всички детайли се продават отделно и са евтини.
Chevrolet Niva стана първият модел на ВАЗ, проектиран с хидравлика на волана. Усилителят е точно толкова надежден, колкото и останалата механика на колата. Управлението е меко казано неточно, но поне бетонният волан на Нива го няма. Кормилната уредба рядко създава грижи преди 100 000 км, макар че преди достигането на такъв пробег гарантирано се налага смяна на накрайници (6 броя). Ремъкът на хидравличната помпа задвижва и останалите спомагателни възли и състоянието му трябва да се следи изкъсо.
На пазара има един-единствен реален конкурент на Chevrolet Niva и това е неговият предшественик. Повечето спецове и обикновени автомобилисти твърдо предпочитат класическия 2121, което дава напълно изчерпателна оценка за преимуществата и недостатъците на наследника.
ИСТОРИЯ
Chevrolet Niva (2123)
1998 | ВАЗ представя наследник на всъдехова Нива. |
Януари 2001 |
Започва сглобяването на Лада 2123. |
Юни 2001 | Създадено е съвместното предприятие GM-АвтоВАЗ. Производството на модела е временно преустановено. |
Септември 2002 |
Автомобилът е модернизиран в съответствие с изискванията на General Motors. Поточните линии отново заработват и стартират продажбите на модела под марката Chevrolet. |
Ноември 2006 | Представена е модификацията FAM1 с 1.8-литров двигател от Opel. |
Април 2009 |
GM-АвтоВАЗ модернизира Niva. Изменени са формата на броните, светлините и интериорът. |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател (без оборудване) |
1 873 EUR |
Скоростна кутия (механична) | 430 EUR |
Динамо | 90 EUR |
Стартер | 85 EUR |
Водна помпа | 23 EUR |
Ауспух (пълен комплект, с катализатор) | 407 EUR |
Спирачни дискове (2 бр. предни) | 18 EUR |
Накладки (предни дискови) | 6 EUR |
Фар (комплект) |
100 EUR |
Преден калник | 134 EUR |
Цените са за оригинални резервни части за модел Chevrolet Niva 1.7i /80 к. с./, произведен 2005 г.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 очевидец
15:54 08.09.2011
2 ssss
Коментиран от #33
15:54 08.09.2011
3 SD
15:54 08.09.2011
4 VW & AUDI
15:54 08.09.2011
5 очевидец
15:54 08.09.2011
6 KRAISO
15:54 08.09.2011
7 очевидец
15:54 08.09.2011
8 яя
15:54 08.09.2011
9 Chiko
THE BEST OF ALL
15:54 08.09.2011
10 очевидец
15:54 08.09.2011
11 Smeshka.."niva"
15:54 08.09.2011
12 очевидец
15:54 08.09.2011
13 KRAISO
15:54 08.09.2011
14 e onq
15:54 08.09.2011
15 varna
15:54 08.09.2011
16 maksito
15:54 08.09.2011
17 offroader
15:54 08.09.2011
18 R_1
15:54 08.09.2011
19 papo
15:54 08.09.2011
20 yavorberov
Аз даже съм се замислил какъв сезонен вседеход да си вземе и се чудя между Нива и Самурай. Единстеното, което ме тревожи у Нивата е че всичко може да сдаде багажа и то на не много километри - като се започне от електрическата част, мине се през съединителя и се стигне до шарнирите - всичко е доста нетрайно, но евтино.
15:54 08.09.2011
21 рошко
15:54 08.09.2011
22 Porsche lover
15:54 08.09.2011
23 Jeep
15:54 08.09.2011
24 Jeep
15:54 08.09.2011
25 Nemec
15:54 08.09.2011
26 Bobi
15:54 08.09.2011
27 Nemec
15:54 08.09.2011
28 Val
Напр. Гумените уплътнителни гривни на ябълките на предните колела в извоювалия си правато да продава Сузуки (сетесе се сами кой!) са по 90 лв. едната, а по себестойност трябва дя са 2-3 лв. Освен това с ресьори отпред и отзад друса ужасно. Няма място и за газова бутилка. Затова препоръчвам Нивата. Цените не са високи (да се избере със здрави ламарини), винаги можеш да я ремонтираш с достъпни части, т.е. няма да поръчваш части по каталог и през времето на чакане да нямаш кола. Нивата я купих от Пловдивския панаир, и меслех, че ще е по-съвестно изработена, но не. Още след първата зима изби ръжда по почти всички заварки по купето.
Все пак по-добре руската машина - по-удобна е!
15:54 08.09.2011
29 fiko
15:54 08.09.2011
30 Антон
15:54 08.09.2011
31 fjcruiser
15:54 08.09.2011
32 г-н УАЗов
15:54 08.09.2011
33 Васил
До коментар #2 от "ssss":
Говориш така защото не ти се е налагало да вадиш Хамари от плитка кал -по голям боклук за джип и военна машина НЯМА - Хамърът е пълен американски боклук, затова ни ги даряват за да се оттървът, да не говорим колко лесно се обръща ....22:16 11.01.2020