7 Септември, 2010 11:49 81 412 11

Автомобилът на старо: Doblo или Combo

  • doblo-
  • combo-
  • opel

"Баничарките" на FIAT и Opel са сред най-популярните модели в този клас. Италианците произвеждаха Doblo цели девет години преди да представят второто поколение, а немците продават базираният на Corsa C Combo и досега. Това илюстрира добре колко успешни са и двата автомобила. Кой от тях обаче заслужава повече интерес на вторичния пазар?

Ако купувачът се ръководи от конкретна специфика на предназначението на колата, FIAT-ът предлага повече възможности. Той се произвежда в по-голям брой модификации, сред които дори товарна версия с удължено с 40 см междуосие и седемместен вариант с трети ред седалки, докато Opel-ът предлага най-много 5 места.

Мераклиите за пътническа модификация трябва да внимават и с двата модела. На пазара понякога се срещат преправяни товарни версии, продавани на цената на по-скъпите комплектации. Такива "конверсии" могат да бъдат и опасни заради намалената пасивна базопасност. Реконструкциите могат да се установят по VIN-номера на колата. Код F25 при Combo на 7-ата, 8-ата и 9-ата позиция от него сочи товарно предназначение, а F06 - пътническо. При Doblo обаче заводската спецификация може да се определи само в официален сервиз на производителя.

Както FIAT-ът, така и Opel-ът разполагат с много добра антикорозионна защита. Резервните гуми са монтирани под пода на багажника и при двете "баничарки". При Doblo крепежният механизъм не ръждясва, но при Combo трябва да се смазва периодично, за да се избегнат проблеми. Сглобката си има кусури както при италианския, така и при немския автомобил. Страничните прозорци на FIAT-а често пропускат вода, а при оглед на Opel-а непременно трябва да се провери вратата на багажника. Ако е единична, амортисьорите рядко са в пълна изправност, за да поддържат тежестта є. Слабо място на двойната пък са пантите.

Салонът на Doblo се отичава с по-високо качество на изработката и използваните материали. С времето твърдите пластмаси в интериора на Combo започват да скърцат. Често се разхлопват и корите на вратите. Ергономията е на малко по-високо ниво, а мястото за краката на пътниците отзад е повече. На широчина и височина обаче салонът на италианския модел печели повече точки. Слаби елементи в купето на FIAT-а са ръчките на прозорците с механично задвижване. След пробег от около 150 000 км се износва контактният ключ. Превключвателите зад волана пък не работят нормално при определен ъгъл на кормилото (около 20 градуса). Doblo има чувствително по-голям обем на багажника в стандартна конфигурация на седалките - 750 срещу 510 литра. При сгънат заден ред (пълен демонтаж не се предлага при нито една от двете "баничарки") това предимство изчезва.

По обясними причини дизеловите двигатели доминират с огромно предимство в този сегмент и товаропътническите модели на FIAT и Opel не правят изключение. Съотношението нафта:бензин е приблизително 10:1, а от лятото на 2004 г. Doblo и Combo дори споделят един и същи мотор с обем 1.3 литра.

Най-разпространен за италианския модел обаче е по-големият 1.9-литров агрегат във вариант с 63 или 105 к.с., а немският се среща най-често с 1.7-литров дизел под предния капак. При средностатистически пробег от 40-60 000 км годишно за този тип автомобили на състоянието на мотора е добре да се обърне сериозно внимание. От гледна точка на икономичността Combo печели двубоя. Средният му разход на гориво е 6.6 литра на 100 км, докато Doblo-то харчи над 8. Със завишен апетит към маслото се отличават и двата най-разпространени мотора.

Характерен недостатък на италианските турбодизели MultiJet са проблемите със системата за рециркулация на отработените газове. Повреждат се също така датчикът за налягането на въздуха и бобините на 1.6-литровия бензинов агрегат. Не особено издръжливи са пластмасовите крепежни скоби на радиатора на охлаждането. Обслужването на двигателите на FIAT (без 1.3-литровия) се оскъпява от необходимостта да се регулират клапаните на всеки 60 000 км, когато се сменя ангренажният ремък. Веригата на малкия дизел издържа поне 150 000 км - понякога двойно повече, отколкото при 1.4-литровия TwinPort на Opel-а, който се смята за най-проблемен. Ненавременната смяна на свещи при немските бензинови мотори може да доведе до повреди на модула на запалването.

Ходовата част на двата модела с МакФерсони отпред и полузависима греда отзад е сходна. Doblo обаче разполага с ресори на задния мост вместо амортизационните стойки на Combo. Това прави италианската "баничарка" доста по-пригоден за превоз на товари автомобил. Предимството му доказват и каталожните данни, според които може да “носи” 710 кг срещу 610 за Opel-а. Задните пружини на немския модел не понасят никак добре претоварванията и строшените намотки съвсем не са рядкост предвид основното предназначение на колата. FIAT-ът понася по-безропотно и тежката експлоатация в български условия.

Втулките на стабилизиращите му щанги издържат до 100 000 км срещу 30-50 000 за Combo. Също толкова е ресурсът на опорните лагери на МакФерсоните, докато при "германеца" се предават след 70-80 000. Останалите елементи по ходовата част на двата модела са сравними като здравина.

СПРАВКА ЗА МОДЕЛА

ИСТОРИЯ

FIAT Doblo

02.2001 Започват продажбите на FIAT Doblo с 1.2- и 1.6-литрови бензинови двигатели (65 и 103), както и 1.9-литров дизел с 63 или 101 к.с. в зависимост от пълненето.

05.2004
Моторната гама се обогатява с 1.3-литров турбодизел със 70 к.с. Мощността на JTD-агрегат нараства на 105 коня.
10.2005 Започва монтирането на 1.4-литров бензинов двигател със 77 к.с. Моделът претърпява дълбока модернизация.

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ

Двигател (без оборудване) 5 900 EUR
Скоростна кутия (механична) 2 250 EUR
Динамо 385 EUR
Стартер 400 EUR
Водна помпа 180 EUR
Ауспух (без задно гърне) 400 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни) 210 EUR
Накладки (предни дискови) 100 EUR
Фар (комплект)

100 EUR

Преден калник 360 EUR

Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел FIAT Doblo 1.9 JTD /100 к. с./, произведен 2001 г.

ПЛЮСОВЕ

- По-богат избор от модификации
- Седемместна версия
- По-висок салон
- По-вместителен багажник
- По-висока товароносимост
- По-здрави кормилни щанги

МИНУСИ

- Трошливи дръжки на прозорците
- Шумове от плъзгащите се врати
- Течове от страничните прозорчета
- Запушен датчик за въздуха (1.6)
- Повреди на EGR-клапаните
- Висок разход на масло

СПРАВКА ЗА МОДЕЛА

ИСТОРИЯ

Opel Combo

08.2001 Дебютира новото поколение Opel Combo на базата на Corsa (C). Монтират се 1.6-литров бензинов мотор (87 к.с.) и турбодизел с обем 1.7 литра (65 коня).

06.2004
Моделът претърпява модернизация. Започва оборудването с нови двигатели - два турбодизела с обем 1.3 и 1.7 литра (69 и 100 к.с.) и 1 400-кубиков бензинов агрегат (90 коня).

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ

Двигател (без оборудване) 4 351 EUR
Скоростна кутия (механична) 3 015 EUR
Динамо 561 EUR
Стартер 200 EUR
Водна помпа 220 EUR
Ауспух (задно гърне) 225 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни) 220 EUR
Накладки (предни дискови) 120 EUR
Фар (комплект)

220 EUR

Преден калник 300 EUR

Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Opel Combo CDTi /100 к. с./, произведен 2004 г.

ПЛЮСОВЕ

- По-ниски цени на резервните части
- Повече място пред задната седалка
- По-икономични дизелови двигатели
- По-голям ресурс на ходовата част

МИНУСИ

- Износени брави и багажни опори на тавана
- По-тесен салон и по-некачествени материали
- Висок разход на масло (1.7-литров дизел)
- Слаба ангренажна верига и проблемна система за променлива геометрия на впръскващия тракт (1.4)
- Повреди на EGR-клапаните
- Задните пружини не понасят претоварване


Поставете оценка:
Оценка 2.7 от 3 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Harmanliets

    8 14 Отговор
    Fiat Doblo naistina e dobar lekotovaren avtomobil i semeina kola ( pri patni4eskite versi ). Rabotih v zavoda prez 2000-2005. Bqh na razli4ni stantsii v sglobkata na kupeto. Sa6to taka sam rabotil v proizvodstvoto i montiraneto na skorostnite kutii. Moga da kaja 4e se izpalnqvaha mnogo ka4estveno. Nenaprazno tozi mesets sleze ot konveiera Doblo
    No: 1 000 000
    Dosta predpo4itan minivan e ... kakto nova taka i kato na staro...
    Doblo se proizvejda v Turtsiq, no tova ne ozna4ava 4e e iztsqlo tursko proizvodstvo; kakto vsi4ki avtomobili na Fiat i Doblo se sastoi ot 4asti proizvedeni v zavodite na Fiat razprasnati po razli4ni strani na sveta ( İtaliq, Breziliq, Pol6a, Turtsiq i dr. )
    Prepora4vam vi da kupuvate Doblo nova ili na staro ... i da go polzvate sas zdrave :)
  • 2 VELIZAR

    8 12 Отговор
    NEZNAM ZA OPELA NO DOBLOTO E SYPER ZDRAVO!!!!!
  • 3 PACHO

    14 20 Отговор
    lichno na men mi xaresvat poveche opelite , no vseki si ima mnenie po vuprosa !
  • 4 Кръстев

    7 6 Отговор
    Не съм съгласен с гореизброените недостатъци на Доблото - в момента карам Добло № 5 - карал съм всички версии. По-здрава , практична , удобна , луксозна и икономична кола не съм имал.Не случайно карам само такива.Товарил съм по 1400 кг. - никакъв проблем .Една от тях я продадох на 240000 км. и бях сменил само една биалетка и един амортесьор. Сега карам такава 120 к.с. и разхода с климатик при 120 км/ч ми е около 6 - 6.2 нафта. И е много ергономична за каране с оглед на това че си нависоко и имаш прекрасна видимост навсякъде , не се изморяваш от пътя и всичко ти е на една ръка.Сега ще си купя новият модел ! Искам да поздравя производителите с прекрасната кола която са дали на потребителя.
  • 5 Михалев

    6 10 Отговор
    Карам Добло 1,9 мултиджет модел 2008 г. вече е над 70000 км и не съм сменил нищо освен предни накладки веднъж.Много добър автомобил във всяко едно отношение. Опел Комбо е много по нисък клас автомобил окадето и да го погледнеш.
  • 6 ккк

    8 17 Отговор
    Ужас тук сте се събрали само рекламни агенти на фиат.Нищо общо пални кенефи са не че опелите са много по добри но все пак.А за семеен автомобил никакъв шанс трябва много да си мразиш семейството за да го возиш в такава бангия.В най добрия случай може да возиш работници от турско_ромски произход
  • 7 6

    10 2 Отговор
    Купих Добло на старо преди 4 години!Като изключим някои дребни ремонти наследени от старият собственик,нямам проблем с колата!Пътнически вариант е но съм я товарил много,поради естеството на работата ми!Изненадан съм от здравината на автомобила!Корав,с много оборудване и евтин за екстрите,които има!Ползвам го и като семеен автомобил и мога да кажа че е много добър вариант и за бизнес и като семеен а-л!Видях новият модел и мисля че единственият му недостатък е по-високата цена от досегашните модели1
  • 8 nobreak

    1 4 Отговор
    Трябва да си много ограничен да правиш такива изказвания. Предполагам дори и кножка нямаш...п.кльо
  • 9 Ivelina-Velizar Ivanovi

    6 0 Отговор
    dobloto e golqma rabota!!!!!!!!!!!!
  • 10 VW CADDY

    3 15 Отговор
    Какви Фиатове, какви Опели ..... истината е VW CADDY
  • 11 Иван Домусчиев

    7 0 Отговор
    Дааа Кадито пита къде Е бензиностанцията...Кадито за служебна става. Карах служебно Кади, но личния ми Автомобил Е Комбо2006г Тоур.Окачването му Е слабичко , но с бабата ни вози и фрезата до лозето повече и не ми трябва...