"Баничарките" на FIAT и Opel са сред най-популярните модели в този клас. Италианците произвеждаха Doblo цели девет години преди да представят второто поколение, а немците продават базираният на Corsa C Combo и досега. Това илюстрира добре колко успешни са и двата автомобила. Кой от тях обаче заслужава повече интерес на вторичния пазар?
Ако купувачът се ръководи от конкретна специфика на предназначението на колата, FIAT-ът предлага повече възможности. Той се произвежда в по-голям брой модификации, сред които дори товарна версия с удължено с 40 см междуосие и седемместен вариант с трети ред седалки, докато Opel-ът предлага най-много 5 места.
Мераклиите за пътническа модификация трябва да внимават и с двата модела. На пазара понякога се срещат преправяни товарни версии, продавани на цената на по-скъпите комплектации. Такива "конверсии" могат да бъдат и опасни заради намалената пасивна базопасност. Реконструкциите могат да се установят по VIN-номера на колата. Код F25 при Combo на 7-ата, 8-ата и 9-ата позиция от него сочи товарно предназначение, а F06 - пътническо. При Doblo обаче заводската спецификация може да се определи само в официален сервиз на производителя.
Както FIAT-ът, така и Opel-ът разполагат с много добра антикорозионна защита. Резервните гуми са монтирани под пода на багажника и при двете "баничарки". При Doblo крепежният механизъм не ръждясва, но при Combo трябва да се смазва периодично, за да се избегнат проблеми. Сглобката си има кусури както при италианския, така и при немския автомобил. Страничните прозорци на FIAT-а често пропускат вода, а при оглед на Opel-а непременно трябва да се провери вратата на багажника. Ако е единична, амортисьорите рядко са в пълна изправност, за да поддържат тежестта є. Слабо място на двойната пък са пантите.
Салонът на Doblo се отичава с по-високо качество на изработката и използваните материали. С времето твърдите пластмаси в интериора на Combo започват да скърцат. Често се разхлопват и корите на вратите. Ергономията е на малко по-високо ниво, а мястото за краката на пътниците отзад е повече. На широчина и височина обаче салонът на италианския модел печели повече точки. Слаби елементи в купето на FIAT-а са ръчките на прозорците с механично задвижване. След пробег от около 150 000 км се износва контактният ключ. Превключвателите зад волана пък не работят нормално при определен ъгъл на кормилото (около 20 градуса). Doblo има чувствително по-голям обем на багажника в стандартна конфигурация на седалките - 750 срещу 510 литра. При сгънат заден ред (пълен демонтаж не се предлага при нито една от двете "баничарки") това предимство изчезва.
По обясними причини дизеловите двигатели доминират с огромно предимство в този сегмент и товаропътническите модели на FIAT и Opel не правят изключение. Съотношението нафта:бензин е приблизително 10:1, а от лятото на 2004 г. Doblo и Combo дори споделят един и същи мотор с обем 1.3 литра.
Най-разпространен за италианския модел обаче е по-големият 1.9-литров агрегат във вариант с 63 или 105 к.с., а немският се среща най-често с 1.7-литров дизел под предния капак. При средностатистически пробег от 40-60 000 км годишно за този тип автомобили на състоянието на мотора е добре да се обърне сериозно внимание. От гледна точка на икономичността Combo печели двубоя. Средният му разход на гориво е 6.6 литра на 100 км, докато Doblo-то харчи над 8. Със завишен апетит към маслото се отличават и двата най-разпространени мотора.
Характерен недостатък на италианските турбодизели MultiJet са проблемите със системата за рециркулация на отработените газове. Повреждат се също така датчикът за налягането на въздуха и бобините на 1.6-литровия бензинов агрегат. Не особено издръжливи са пластмасовите крепежни скоби на радиатора на охлаждането. Обслужването на двигателите на FIAT (без 1.3-литровия) се оскъпява от необходимостта да се регулират клапаните на всеки 60 000 км, когато се сменя ангренажният ремък. Веригата на малкия дизел издържа поне 150 000 км - понякога двойно повече, отколкото при 1.4-литровия TwinPort на Opel-а, който се смята за най-проблемен. Ненавременната смяна на свещи при немските бензинови мотори може да доведе до повреди на модула на запалването.
Ходовата част на двата модела с МакФерсони отпред и полузависима греда отзад е сходна. Doblo обаче разполага с ресори на задния мост вместо амортизационните стойки на Combo. Това прави италианската "баничарка" доста по-пригоден за превоз на товари автомобил. Предимството му доказват и каталожните данни, според които може да “носи” 710 кг срещу 610 за Opel-а. Задните пружини на немския модел не понасят никак добре претоварванията и строшените намотки съвсем не са рядкост предвид основното предназначение на колата. FIAT-ът понася по-безропотно и тежката експлоатация в български условия.
Втулките на стабилизиращите му щанги издържат до 100 000 км срещу 30-50 000 за Combo. Също толкова е ресурсът на опорните лагери на МакФерсоните, докато при "германеца" се предават след 70-80 000. Останалите елементи по ходовата част на двата модела са сравними като здравина.
СПРАВКА ЗА МОДЕЛА
ИСТОРИЯ
FIAT Doblo
02.2001 | Започват продажбите на FIAT Doblo с 1.2- и 1.6-литрови бензинови двигатели (65 и 103), както и 1.9-литров дизел с 63 или 101 к.с. в зависимост от пълненето. |
05.2004 |
Моторната гама се обогатява с 1.3-литров турбодизел със 70 к.с. Мощността на JTD-агрегат нараства на 105 коня. |
10.2005 | Започва монтирането на 1.4-литров бензинов двигател със 77 к.с. Моделът претърпява дълбока модернизация. |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател (без оборудване) | 5 900 EUR |
Скоростна кутия (механична) | 2 250 EUR |
Динамо | 385 EUR |
Стартер | 400 EUR |
Водна помпа | 180 EUR |
Ауспух (без задно гърне) | 400 EUR |
Спирачни дискове (2 бр. предни) | 210 EUR |
Накладки (предни дискови) | 100 EUR |
Фар (комплект) |
100 EUR |
Преден калник | 360 EUR |
Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел FIAT Doblo 1.9 JTD /100 к. с./, произведен 2001 г.
ПЛЮСОВЕ
- По-богат избор от модификации
- Седемместна версия
- По-висок салон
- По-вместителен багажник
- По-висока товароносимост
- По-здрави кормилни щанги
МИНУСИ
- Трошливи дръжки на прозорците
- Шумове от плъзгащите се врати
- Течове от страничните прозорчета
- Запушен датчик за въздуха (1.6)
- Повреди на EGR-клапаните
- Висок разход на масло
СПРАВКА ЗА МОДЕЛА
ИСТОРИЯ
Opel Combo
08.2001 | Дебютира новото поколение Opel Combo на базата на Corsa (C). Монтират се 1.6-литров бензинов мотор (87 к.с.) и турбодизел с обем 1.7 литра (65 коня). |
06.2004 |
Моделът претърпява модернизация. Започва оборудването с нови двигатели - два турбодизела с обем 1.3 и 1.7 литра (69 и 100 к.с.) и 1 400-кубиков бензинов агрегат (90 коня). |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател (без оборудване) | 4 351 EUR |
Скоростна кутия (механична) | 3 015 EUR |
Динамо | 561 EUR |
Стартер | 200 EUR |
Водна помпа | 220 EUR |
Ауспух (задно гърне) | 225 EUR |
Спирачни дискове (2 бр. предни) | 220 EUR |
Накладки (предни дискови) | 120 EUR |
Фар (комплект) |
220 EUR |
Преден калник | 300 EUR |
Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Opel Combo CDTi /100 к. с./, произведен 2004 г.
ПЛЮСОВЕ
- По-ниски цени на резервните части
- Повече място пред задната седалка
- По-икономични дизелови двигатели
- По-голям ресурс на ходовата част
МИНУСИ
- Износени брави и багажни опори на тавана
- По-тесен салон и по-некачествени материали
- Висок разход на масло (1.7-литров дизел)
- Слаба ангренажна верига и проблемна система за променлива геометрия на впръскващия тракт (1.4)
- Повреди на EGR-клапаните
- Задните пружини не понасят претоварване
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Harmanliets
No: 1 000 000
Dosta predpo4itan minivan e ... kakto nova taka i kato na staro...
Doblo se proizvejda v Turtsiq, no tova ne ozna4ava 4e e iztsqlo tursko proizvodstvo; kakto vsi4ki avtomobili na Fiat i Doblo se sastoi ot 4asti proizvedeni v zavodite na Fiat razprasnati po razli4ni strani na sveta ( İtaliq, Breziliq, Pol6a, Turtsiq i dr. )
Prepora4vam vi da kupuvate Doblo nova ili na staro ... i da go polzvate sas zdrave :)
15:55 08.09.2011
2 VELIZAR
15:55 08.09.2011
3 PACHO
15:55 08.09.2011
4 Кръстев
15:55 08.09.2011
5 Михалев
15:55 08.09.2011
6 ккк
15:55 08.09.2011
7 6
15:55 08.09.2011
8 nobreak
13:48 29.10.2012
9 Ivelina-Velizar Ivanovi
20:55 14.12.2013
10 VW CADDY
18:20 08.10.2016
11 Иван Домусчиев
09:12 24.11.2017