Да пришпорваш този “звяр”, е все едно да караш Porsche или Ferrari без предно стъкло. Японското “чудовище” ускорява като катапулт, а само след няколко секунди, силната въздушна струя те пронизва. Излезеш ли на автомагистралата, “удоволствието” се променя - ръцете омекват, мускулите се схващат, а вятърът - ще те отнесе. Но всичко това е напълно нормално при скорост 247 км/ч. Именно това е неповторимото усещане, което търсят мотористите-маняци. Откриват го единствено при т. нар. Naked Bikes (голите мотоциклети). При тях липсват предното стъкло и спойлерите, предпазващи водача от натиска на въздушния поток.
При разработката на японското чудо, конструкторите са използвали за технологична база спортна шосейна машина - Honda CBR 1100 XX. В четирицилиндровият редови агрегат с водно охлаждане е вложена най-модерна технология. Газоразпределителният механизъм включва по 4 клапана на цилиндър и два разпределителни вала, задвижвани от верига. Електронното впръскане на горивото се ръководи от микропроцесор, който на базата на приетите сигнали от монтираните в двигателя сензори, “избира” най-точния режим на работа. Благодарение на това, огромният агрегат на X-11 (1137 куб. см) може да се похвали с нисък разход - 5.9 л на 100 км (при скорост 180 км/ч - 7.3 л). Японските инженери дори са помислили и за опазването на околната среда. Мотоциклетът е оборудван серийно с трипътен катализатор и отговаря на всички екологични изисквания на стандарта “Евро 1” (EU 1).
В сравнение с базисния модел (CBR 1100 XX), двигателят на новата “Единайсетица” е с намалена мощност - 140 к.с. при 9000 об/мин срещу 164 к.с., а предавките на скоростната кутия са само 5. На въпросът, защо X-11 не е с 6-степенна трансмисия, специалистити от Honda отговарят: “По-малкото превключване увеличава многократно удоволствието, нали именно това е целта”. При тази мощност и “изобилие” от въртящ момент (116 Нм при 7000 оборота), водачът може да си позволи да потегли дори и на 5-та предавка.
Ходовата част включва мостова рама изработена от алуминиеви профили, а двигателят е интегриран като носещ елемент. Предното окачване (телевилка с диаметър 43 мм и ход - 120 мм), както и централният заден амортисьор, са регулирани за твърдо возене, твърде нетипично за туристическа машина.
Водещо място сред новите технологии заема спирачната система - Dual-CBS. Характерното е, че независимо, коя от двете спирачки водачът ще натисне (ръчна или крачна), едновременно се задействат спирачните автомати както на предното, така и на задното колело. С тази нова и съвременна система, мотоциклетните конструктори се опитват да увеличат сигурността. Но това не е лъжица за всяка уста. За съжаление на дългогодишен и опитен моторист, модерното устройство често пъти пречи. Трябва не само желание, но и време за да се овладее машина с така нестандартна спирачна система.
Независимо, че двигателят на X-11 е оборудван със специален гасител на усукващите трептения на коляновия вал, 1100-кубиковият агрегат предава “добри” вибрации на водача. За истински моторист, усещането е неповторимо, но според някои специалисти, това е груба конструктивна грешка.
Преди да побегне по бързите автомагистрали, мощната японска машина бе тествана по осеяни с остри завои планински шосета. Резултатите са отлични. При бързо сменяне на центъра на тежестта, мотоциклетът не изпитва никакви трудности да следва зададената посока. Окачването и високо изнесените степенки позволяват голям наклон при навлизане в завой с висока скорост.
Истинската сила на Honda Х-11 обче са автомагистралите. Четирицилиндровят й агрегат е изключително чувствителен дори към лекото “докосване” на ръчката за газта. Той катапултира тежката машина (с обща маса 252 кг) напред, независимо с каква скорост се движи мотоциклета. Еластичността е зашеметвяваща - от 60 до 180 км/ч - само за 11.7 сек. Ускорението от 0-100 км/ч също става светкавично - 2.9 сек.
Важен елемен от огромния преден спойлер, с който е облечен радиатора на охладителната система, са вградените в него специални ребра. Те са така проектирани, че при висока скорост насочват въздушния поток и “залепват” здраво машината за пистата.
Истинско постижение за конструкторите е формата на арматурното табло, което при скорост до 160 км/ч, независимо от липсата на спойлер, защитава водачът от насрещния вятър.
И все пак, това японско “мотоциклетно чудо” има слабо място. За мотористи с ръст под 1.75 м, дръжките на кормилото са изнесени твърде напред. За високи водачи, специалните вдлъбнатини на резервоара са много къси, а степенките - монтирани твърде високо. Явно е, че японците трябва още да поработят над модела, за да бъде пригоден и за европейския пазар.
През есента на тази година започват продажбите. Докато конкуренцията залага на класическия дизайн, X-11 изглежда като “терминатор”от бъдещето. Как ще реагират претенциозните мотоциклетни любители, никой още не може да каже. С шокиращата цена от 18 600 ДМ, мотоциклетът се извисява с най-малко 2 000 ДМ над предлаганите машини от този клас. Но да не забравяме - това е Honda.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА