Най-продавани у нас са автомобилите от компактния сегмент и същинския среден клас. Веднага след тях се нареждат лекотоварните возила с капацитет един до три тона. Явно бизнесът в страната не е толкова замрял, колкото казват, защото в 98% от случаите тези коли се ползват за междуфирмен транспорт на всякакъв вид стоки и хора.
В челната тройка на най-предпочитаните модели от този клас е Jumper на Citroёn. За читателите, които отдавна се интересуват от големите транспортери не е тайна, че автомобилът е базиран на съвместна разработка на Citroёn, Peugeot и Fiat. Всъщност, и трите фирми предлагат модела с различно име.
В крайна сметка, става въпрос за една и съща концепция. Jumper обаче не отстъпва в продажбите на братята си близнаци. Досещате се, че причината се крие в добрите финансови условия на вносителя на марката у нас, но за тях ще говорим по-късно, нека първо обърнем внимание на качествата на автомобила.
Обичайно за сегмента на товарните микробуси е, че
покупката е лишена почти изцяло от емоционални мотиви,по-скоро е следствие на дълги и безкомпромисни сметки.
Цената, лизинговите условия, честотата и продължителността на сервизната поддръжка са основните критерии при изборът на фургон.
Първата стъпка обаче винаги е определяне на нуждите, които клиентът има. Товарите, които ще се превозват са от съществено значение, защото не е необходимо да се плаща за голям автомобил, ако с него ще се карат по десет каси минерална вода. Тук именно е голямата сила на Jumper. Моделът се предлага в безброй варианти на каросерията, сред които всеки ще открие това, което му е необходимо. За модификацията с фургон може да се избира между три дължини на товарния отсек, комбинирани с три възможни височини на тавана.
LH е обозначението на фургона с най-голяма вместимост. Сравнен с останалите си конкуренти - без Peugeot Boxer и Fiat Ducato - Jumper предлага много добра дължина на товарното пространство. По-голямо е предимството по отношение на широчината. Няколко сантиметра в повече могат да се окажат решаващи при избора за покупка. Отлични са размерите на страничната врата, която е достатъчно голяма.
Много важен елемент от качествата на един фургон е неговата вместимост. Тук Jumper също може да се похвали с много добро постижение. Дванайсет кубически метра са максимумът, който може да се извлече от товарното пространство.
Голямата вместимост приляга отлично на автомобила. Тя се комбинира идеално с високата му товароносимост. В тази си версия Jumper може да “влачи” малко над 1 600 килограма, което е почти върхово постижение в класа. Всъщност, имахме възможност да се уверим, че микробусът е в състояние да превозва и доста по-тежки товари, но да не забравяме, че препоръките на производителя не са случайни.
Ясно е, че идеалният транспортен автомобил е оборудван с дизелов двигател. При Citroёn Jumper вариантите са няколко. Един от най-евтините е 2.5-литровият мотор с мощност 86 конски сили. Мощността му е добра, максималният въртящ момент е съвсем приличен и се достига при ниски обороти. Разходът на гориво е приемлив, но някои от по-модерните конкуренти могат да се похвалят с по-добри постижения.
Ще бъде несправедливо обаче ако не признаем, че алтернатива има и тя е новият 2.5-литров дизел на Citroёn с директно впръскване и турбонагнетател. Моторът е малко по-скъп - около 2 000 лв - но
предлага осезаемо по-добра динамика и значително намален разход на гориво.Освен това е по-тих.
2.5 D-версията не е толкова шумна, но се усеща разликата спрямо по-съвременните агрегати. Пъргавината є е сравнително добра, за което вина има и съгласуването на предавките на скоростната кутия.
Те се превключват много леко и прецизно. Особено подходящо е разположението на скоростния лост. Дори средната седалка да е заета, пасажерът не може да се оплаче, че водачът постоянно търси нещо в краката му. Лостът, наподобяващ джойстик на видеоигра, е поставен на таблото и не възпрепятства третия пасажер. Воланът е удобен и благодарение на хидравликата се върти съвсем леко.
Най-добрият елемент в кабината на Jumper са седалките. Изключително удобни са за дълъг път, предлагат добра странична опора. Жабките и джобовете не са безкрайно много, но съвсем достатъчно за документи и други важни за водача дреболии. Подредбата на инструментите и показателите е оптимална за дълго шофиране, страничните огледала могат да бъдат двойни, когато се налага предимно градско пътуване или сложни паркиращи маневри.
Както казахме, цената е основният аргумент за покупка в този клас. Най-голямата модификация на Citroёn Jumper 2.5 D, 35 LH, струва 34 032 лв. Хидравликата на волана, разбира се, е включена в оборудването.
Именно с цената Jumper превъзхожда европейските си близнаци и по-голямата част от останалите конкуренти. На пръв поглед разликата не е много голяма, но имайки предвид колко пагубни за бизнеса са излишните разходи можем да кажем, че френският микробус е по-добрата алтернатива.
Повечето сделки при товарните машини се сключват на разсрочено плащане. Тук Citroёn предлагат много примамливи оферти. Най-сериозната от тях е безлихвеният едногодишен лизинг. При всички случаи първоначалната вноска може да бъде не повече от 20%, а оскъпяването е в рамките на изгодното за нашия пазар.
Традиционно гаранционният срок е една година без ограничение на пробега, но след минимално допълнително заплащане може да достигне до три години. Сервизната поддръжка се извършва и в неработни дни, което е допълнителен финансов плюс при голям автомобилен парк.
Citroёn Jumper е (почти) еквивалентен с южноевропейските си близнаци Boxer и Ducato. Спрямо тях обаче, той притежава малки, но решаващи финансови предимства. Повечето от останалите конкуренти трудно могат да достигнат транспортните качества на Jumper. Затова и за в бъдеще френският модел ще остане в челната тройка на най-продаваните фургони у нас.
Петър Иванов
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА