През 1863 година Адам Опел основава фабрика за производство на шевни машини. След неговата смърт (1895 г.) петимата му сина решават да сменят дейността на фирмата. В началото братята започват с производство на велосипеди. Бизнесът им потръгва и купуват голяма фабрика в германската провинция Анхалт. Предишният собственик на завода Фридрих Луцман, който по това време се занимава със сглобяването на автомобили с марка Benz, предлага на братята Опел да запазят дейността на фабриката. Така се появява първият автомобил с марка Opel. Няколко години по-късно взимат решение да закупят лиценз за нов, по-съвършен модел. Изборът пада върху френския автомобил Darracq. С течение на времето конструкторите на фирма Opel добиват опит и започват да проектират собствени автомобили.
През 1928 година фирмата е погълната от могъщия гигант General Motors. Шест години по-късно се появява евтин, икономичен модел, носещ името Olimpia. Интересен е фактът, че автомобилът е кръстен така в чест на Олимпиадата в Германия (1936 г.) Оборудван е с четирицилиндров двигател, с работен обем 1 300 см3. Постепенно колата се превръща в най-масово продавания немски модел.
Opel Olimpia Rekord е производство 1957 г.
Няколко години след края на Втората световна война от конвейерите на Opel слиза новата Olimpia. Освен, че външният вид е доста осъвременен, двигателят е с повишен работен обем. Интересно и много странно е решението, относно трансмисията на автомобила. Четиристепенната скоростна кутия е заменена с тристепенна, механична. През 1953 година се появява наследникът на следвоенния Opel. Новото возило се нарича Olimpia Rekord. Колата се произвежда с две и четири врати. Най-масов е моделът с две врати, а лимузината се произвежда в по-малка серия. В България има един, перфектно реставриран Opel Olimpia Rekord, с четири врати. Този автомобил е обект на нашия разказ.
“Олимпийският рекорд” е собственост на Милен Миланов. Неговото хоби, безспорно са старите возила. Милен е авиотехник по професия и в малкото си свободно време се е посветил на ретро автомобили и мотоциклети. Собственик е на две изключително ценни двуколесни антики - Harley Davidson и Triumph. Те, обаче все още са в процес на реставрация. Има и няколко автомобила, но най-интересен е “нашият герой” Opel Olimpia Rekord.
Колата е производство 1957 и е внесена в България от Австрия през 1967 . Милен купува Opel-а през 1994 година. Тогава старото возило се намира в окаяно състояние. Ръждата е засегнала сериозно каросерията на колата. Блокът на двигателя е спукан. На Милен не му остава нищо друго освен да се заеме с цялостен основен ремонт на любимия си автомобил. Освен, че средствата, похарчени за “съживяването” на Olimpia-та са много, времето за което Миланов възстановява возилото до вид достоен за възхищение е около четири години и половина.
След като колата е изкърпена основно, започва работа по всички технически възли и агрегати. Компромиси по снабдяването с резервни части не са правени. Всичко е оригинално, изписано от Германия или в краен случай части втора употреба от аналогични коли. След всички тези усилия резултатът е превъзходен. Лимузината Opel Olimpia Rekord изглежда, като чисто нова. Първоначалният и цвят е сиво-бял. Милен пребоядисва колата също в два цвята, но металик, розово и тъмно червено. Комбинацията, въпреки че не можете точно да си я представите, подхожда отлично на лимузината. Интериорът на колата пасва идеално на външния вид. Тапицерията е червена и изглежда като нова. Лично собственикът я е шил и поставил на износените седалки. Може би ви стана ясно, че техническите умения не са чужди на Милен Миланов. Цялата работа по реставрацията на автомобила Милен извършва сам.
Opel Olimpia Rekord е оборудван с редови, четирицилиндров двигател. Работният му обем е увеличен, в сравнение с предходните модели. Той е 1 700 см3, а мощността е 45 к.с. Основните лагери на коляновия вал са четири, а не както обикновено три или пет. Агрегатът е снабден само с един семеринг. Той се намира на “опашката” на скоростната кутия. На всякъде другаде има т. нар. “лоени навивки” (насмолени конци). Въпреки това масло не капе от никъде. Както вече споменах, скоростната кутия е тристепенна, механична, като втора и трета предавка са синхронизирани. Красивата лимузина е оборудвана с барабанни спирачки на четирите колела. Интересното при спирачната система е, че отпред всяка накладка има собствено цилиндърче, а отзад двете се обслужват от едно. Окачването не е по-различно от това на повечето автомобили произведени през 60-те години. Отпред то е пружинно, а отзад - ресорно. Един от недостатъците е, че електрическата система е 6-волтова. Милен, обаче е намерил разрешение и на този въпрос, като я е преоборудвал на 12 волта.
След като се запознахте с основните технически характеристики на автомобила може би ви се струва, че мощността на мотора не е достатъчна - само 45 к.с. На практика, обаче това съвсем не е така. Opel Olimpia Rekord достига максимална скорост 130 км/ч. и не се затруднява при преодоляването на пътища с големи наклони. Opel-ът на Милен достига без проблем същата скорост, возията му е отлична, усещането - невероятно. Да управляваш тази лимузина безспорно е истинско удоволствие.
Радослав Славчев
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА