12 Ноември, 2000 00:00 12 310 11

Ураганът на съветската инженерна мисъл

  • заз-
  • заз 965а

Автомобилът или по-скоро “Зазката” за която ще ви разкажа е едно от “гениалните творения” на съветските автоконструктори. Разбира се силно казано, тъй като руският “гърбушко” е копие на италианския FIAT 500. Естествено това не учудва никой, защото е добре известно, че всички автомобили, произвеждани в бившия СССР са копирани от западни коли. Казвам “Зазка”, защото това е нещо съвсем различно от представата ми за автомобил. Въпреки това, гърбавата кола е уникална по рода си и заслужава да и се отдели специално внимание в нашата рубрика.

Още повече, че ЗАЗ 965А, вече е твърде рядко срещано явление по пътищата на необятната руска шир. До скоро гърбавия автомобил с марка Запорожец беше една от масовите коли в СССР. Днес, обаче това съвсем не е така. Малкото останали добре запазени или реставрирани екземпляри са собственост на ретроколекционери или на възрастни хора верни на марката и на “Червения октомври”, все неща които вече са безвъзвратно минало.

Малкото руско возило е оборудвано с V-образен, задноразположен четирицилиндров двигател с въздушно охлаждане

Малкото руско возило е оборудвано с V-образен, четирицилиндров двигател. С изключение на чешките автомобили Tatra, няма друга кола, произвеждана в бившия соц. лагер, на която да се монтира V-образен мотор. Друго, което предизвиква интерес в руската машина е въздушното охлаждане на задноразположения агрегат. Въздухът влиза през отвори в задните калници, които са оребрени. От там го поема специална турбина, която обдухва двигателя и го охлажда. Модификацията 965А е с увеличена мощност в сравнение с базовата версия. Вместо 23-те “коня”, “нашата Зазка” е с 27 к.с. при 4 000 об/мин. - същински ураган! Друг е въпросът, че когато “Зазката” се кара в горещо време, двигателят прегрява бързо и мощността осезателно намалява. Работният обем е цели 887 см3. Към агрегатът е монтирана четиристепенна, механична скоростна кутия.

За този тип автомобили, и като се има предвид, че е съветско производство, комфортът е сравнително добър. Естествено “Урагана” има своите преимущества и много недостатъци. Двигателят е доста шумен, а купето не е добре изолирано. За шофьорът и пасажера до него има достатъчно място, но ако отзад трябва да седне възрастен човек, нещата загрубяват. Това все пак си има своите предимства. Ако успеете да накарате някой ваш приятел или по-скоро неприятел да се вози отзад, той допълнително шумоизолира “гръмогласния” агрегат. Въпреки че ако се возят четирима души (3+1) както е по документи и ви се наложи да преодолявате някой баир, поне двама от пасажерите ще трябва да слязат и да бутат. Когато, обаче карате “Зазката” по равен път тя се движи като истински ураган. Това важи за скорост до 90 км/ч, защото моделът 965А не може да развие повече. Това е и причината да не може да се определи времето за което автомобилът ускорява от 0 до 100 км/ч. Не се разочаровайте. Колата е почти идеална за градско каране. Масата є е само 650 килограма, а средният разход по данни на производителя е 5 литра на 100 километра. На това, обаче твърдо не трябва да вярвате, като се има предвид, че возилото е произведено от “братушките”. Изключително компактните є размери (дължина, ширина, височина - 3 330/1 395/1 450 мм) правят гърбатата машина изключително удобна за града. Двете врати на “гърбушко” се отварят обратно на общоприетия начин. Въпреки че колата е доста по-малка от стандартните размери на лек автомобил гумите са съвсем нормални - 165/SR/13. Благодарение на това возилото има добра проходимост и може да се кара по пресечена местност. За това дали ще издържи не се притеснявайте. “Зазката” е здрава като всяка руска машина.

В момента от Москва можете да закупите ЗАЗ 965А за около $300. Е, ще ви излезе малко по-скъпо, като включите докарване, мито и най- вече нерви, които, повярвайте ми, ще са ви необходими в процеса на реставрация. За истинските маниаци на руски коли, обаче това надали ще е проблем.

Радослав Славчев
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 hristo

    10 1 Отговор
    simpatqga si e tazi zaska
  • 2 hristo

    4 3 Отговор
    ako nqkoi ima za prodan nqkoq po evtini4ka da mi pi6e,na emaila;[email protected]
  • 3 jivko

    6 2 Отговор
    az sa6to tarsq zaz 965a neka mi pi6at ako nqkoj prodava [email protected]
  • 4 соц

    8 3 Отговор
    "С изключение на чешките автомобили Tatra, няма друга кола, произвеждана в бившия соц. лагер, на която да се монтира V-образен мотор"
    Е да ,ама не!ГАЗ 13 ЧАЙКА,ГАЗ 14 ЧАЙКА,ГАЗ 2424 Волга,всичките лимузини ЗИЛ,както и камионите ЗИЛ и ГАЗ са с V-образен осмак!И да се каже ,че всички автомобили са копие ,е доста пресилено.Трябва да си доста некомпетентен за да напишеш това!
  • 5 lokki

    3 0 Отговор
    освен ЗАЗ и татра в соц блока се произвеждаха и ЗИЛ-ове , ЗИС-ове и Чайки с V8
  • 6 lokki

    1 1 Отговор
    ЗАЗ и Татра бяха единственните с V-образни двигатели с въздушно охлаждане . ЗАЗ 965 не е копие на ФИАТ 500 , просто външно напомня на него , а доста от ходовата част прилича на Бръмбара на фолксваген и двигател , който е нез аналог
  • 7 Hepi

    4 0 Отговор
    Двигателя на ЗАЗ не е без аналог , а е копие на пусков моторна транспортни самолети - лейланд. Знам го със сигурност от достоверен източник.
  • 8 Ивайло

    3 1 Отговор
    Аз имах нервите да реставрирам един такъв автомобил.И си залужаваха нервите.Може да я видите в сайта.Червения УНИКАТ :)
  • 9 Йорданов

    0 0 Отговор
    Колелата са 13 цола ,а гумите /тогава нямаше радиални/ 5,20/13 ,което е 135/13.
  • 10 лада гецово

    0 0 Отговор
    продавам една за 30-40лв
  • 11 Руский

    1 0 Отговор
    Драги ми Радославчо, може би е добра идея да се по..върнеш на училище драги, преди да твориш гениални от правописна гледна точка статий. Относно ЗАЗ-ката наистина е уникална погледната от много страни, btw забрави да споменеш за уникалното отопление на машинката.