От около петнайсетина години джиповете са непрестанно хит на световните автопазари. Нищо странно, защото около тях витае чувство за приключение, за безкрайна свобода. Все неща които толкова много липсват на хората в днешния толкова автоматизиран и технизиран свят. Едно нещо обаче е ясно и на производителите и на кандидат-собствениците-над 90 % от тези груби и мощни машини никога не са използвани според предназначението си-през пустинята или джунглата, по тежки планински маршрути. Тяхната “сила” по-скоро са нормалните шосета, дори скоростните магистрали. Те могат да се видят край модни кафенета, често управлявани от нежни женски ръце.
Маркетинговите стратези на фирмите твърде бързо реагираха на тази тенденция и съвсем закономерно предложиха джипове, които само далеч наподобяват именитите си прародители. Луксозни и модерни лимузини, малко по-високи и по-големи от обичайните, перманентно предаване на четирите колела, но без ненужните технически подробности като допълнителен диференциал, раздатъчни кутии и блокировка на колелата. С такъв автомобил може да се отиде дори на опера, но и да се влекат тежки каравани, платформи с моторни яхти, дори да се транспортират расови коне за състезания. В повечето случаи тези псевдо-джипове се предлагат с две различни междуосия: късо и дълго, съответно с три или пет врати. Късите се управляват по-лесно и са удобни за планински пътища, дългите им събратя са значително по-комфортни и се ползват главно за дълги вояжи.
Nissan Terrano, за разлика от по-големия си събрат, известния Nissan Patrol се появи в първата си версия в края на 1987 год. като типичен представител на асфалтовите каубои. Отначало само с къса база, със скромен багажник и твърде малко удобства, особено за пасажерите отзад. Много по-практичен е моделът с пет врати, показан на Женевския автосалон през 1990 год. От предлаганите три двигателя, най-добре с каросерията хармонира якия шестцилиндров турбодизелов двигател с ходов обем 2 700 куб. см и мощност 99 к. с. Той е с идентична максимална скорост-150 км/ч, като на бензиновия двигател с обем 2 400 куб. см и мощност 103 к. с., но е много по-еластичен, дърпа още от ниските обороти и най-вече харчи с два-три литра по-малко и по-евтино гориво. За хора с дебели банкови сметки се препоръчва V-образния шестцилиндров агрегат с обем 3 000 куб. см и 148 к. с. Тази машина е изключително темпераментна и позволява висока средна скорост, естествено за сметка на разход на бензин от 14 литра нагоре.
Малко изненадващо, само след пет години производство, през лятото на 1993 год. Nissan пусна на пазара новия си модел Nissan Terrano II. Асфалтовият лъв е кооперация с Ford - идентичен с модела му Maverik и се произвежда дори в една и съща фабрика в Испания. Колата е с по-модерни, закръглени форми, въпреки че окачването и шасито не са преработени основно. От моделния ред отпада мощният шестак-остават дизелът и модернизираният бензинов двигател с обем 2 400 куб. см, но вече с мощност 124 к. с.
Основните технически дефекти при двата модела са почти еднакви, но за радост не са много. Изключително важно е отношението към колата от страна на първия собственик. Но все пак проверката е задължителна и излиза най-вече по-евтина от излишното предоверяване. Добре е автомобилът внимателно да се огледа отдолу: експлоатацията по пресечени местности с висока скорост води до тежки щети по картера, окачването, ауспуха, джантите и гумите. Ако пък е използван за теглене на тежки каравани със сигурност ще трябва да се подмени амбриажът, който никак не е евтин: с труда струва около 1 000 DM. На подобен автомобил е възможно са се наложи ремонт на спирачките, ABS системата не действа, когато е включено задвижването на всички колела, и износването на дискове и накладки е доста голямо. Nissan Terrano каран предимно в градски условия страда от други болести: скъсани маншони на полуоските и оттам замърсени и дефектирали карета, износени ябълковидни болтове на кормилните щанги. Ако по кожуха на скоростната кутия забележите малки следи от масло, не се безпокойте, майсторите от сервизите на Nissan считат това за нормално “изпотяване”.
Още една “секретна” информация от фирмените работилници: съществуват единични оплаквания от собствениците на Nissan Terrano с турбо-дизелелов двигател за изгоряла гарнитура на цилиндровата глава. Това се дължи на малко странното “саморазхлабване” на скобите стягащи водните съединения, което води до загуба на антифриза, след което при невнимание на шофьора прегаря гарнитурата на двигателя.
Освен симпатичната форма на каросерията един от важните аргументи за покупка на Nissan Terrano на втора ръка е цeната му. В сравнение с тази на по-големите му събратя, тя е наполовина по-ниска. Компромисът е в сравнително скромния простор и функционалност на вътрешността на купето и незадоволителните типични джиповски качества при екстремални условия. Но това явно ще вълнува само тези десет на сто от собствениците, които използват автомобилите си като луноходи...
Александър Хранов
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Георги
19:36 26.12.2009
2 Боян Колев
12:20 11.04.2010
3 Людмил
11:27 19.04.2010
4 dude
Коментиран от #6
23:51 05.05.2010
5 sande
08:34 20.07.2010
6 Пича
До коментар #4 от "dude":
Пич,ако си бешенаправил труда да погледнеш статията е от 2000 г. Малко погледни преди да коментираш, dude?!?
10:45 20.08.2010
7 infiniti
16:37 30.08.2010
8 неро
Коментиран от #10
14:25 02.02.2015
9 Rumen
Коментиран от #11
08:19 11.02.2015
10 БамБам
До коментар #8 от "неро":
Той,че енай-добрия е най-добрия в гамата,но разхода му е направо убийствен имах такава машина преди 14-15 години.Тогава още нямаше джипове и всички му се кефеха.15:48 11.02.2015
11 Терано
До коментар #9 от "Rumen":
Много некомпетентно написана статия.Авторът определено не е много наясно с нещата у няма личен опит и наблюденя от конкретните джипове06:15 08.09.2018