12 Ноември, 2000 00:00 33 024 11

Nissan Terrano - асфалтовият каубой

  • nissan-
  • nissan terrano-
  • nissan patrol

От около петнайсетина години джиповете са непрестанно хит на световните автопазари. Нищо странно, защото около тях витае чувство за приключение, за безкрайна свобода. Все неща които толкова много липсват на хората в днешния толкова автоматизиран и технизиран свят. Едно нещо обаче е ясно и на производителите и на кандидат-собствениците-над 90 % от тези груби и мощни машини никога не са използвани според предназначението си-през пустинята или джунглата, по тежки планински маршрути. Тяхната “сила” по-скоро са нормалните шосета, дори скоростните магистрали. Те могат да се видят край модни кафенета, често управлявани от нежни женски ръце.

Маркетинговите стратези на фирмите твърде бързо реагираха на тази тенденция и съвсем закономерно предложиха джипове, които само далеч наподобяват именитите си прародители. Луксозни и модерни лимузини, малко по-високи и по-големи от обичайните, перманентно предаване на четирите колела, но без ненужните технически подробности като допълнителен диференциал, раздатъчни кутии и блокировка на колелата. С такъв автомобил може да се отиде дори на опера, но и да се влекат тежки каравани, платформи с моторни яхти, дори да се транспортират расови коне за състезания. В повечето случаи тези псевдо-джипове се предлагат с две различни междуосия: късо и дълго, съответно с три или пет врати. Късите се управляват по-лесно и са удобни за планински пътища, дългите им събратя са значително по-комфортни и се ползват главно за дълги вояжи.

Nissan Terrano, за разлика от по-големия си събрат, известния Nissan Patrol се появи в първата си версия в края на 1987 год. като типичен представител на асфалтовите каубои. Отначало само с къса база, със скромен багажник и твърде малко удобства, особено за пасажерите отзад. Много по-практичен е моделът с пет врати, показан на Женевския автосалон през 1990 год. От предлаганите три двигателя, най-добре с каросерията хармонира якия шестцилиндров турбодизелов двигател с ходов обем 2 700 куб. см и мощност 99 к. с. Той е с идентична максимална скорост-150 км/ч, като на бензиновия двигател с обем 2 400 куб. см и мощност 103 к. с., но е много по-еластичен, дърпа още от ниските обороти и най-вече харчи с два-три литра по-малко и по-евтино гориво. За хора с дебели банкови сметки се препоръчва V-образния шестцилиндров агрегат с обем 3 000 куб. см и 148 к. с. Тази машина е изключително темпераментна и позволява висока средна скорост, естествено за сметка на разход на бензин от 14 литра нагоре.

Малко изненадващо, само след пет години производство, през лятото на 1993 год. Nissan пусна на пазара новия си модел Nissan Terrano II. Асфалтовият лъв е кооперация с Ford - идентичен с модела му Maverik и се произвежда дори в една и съща фабрика в Испания. Колата е с по-модерни, закръглени форми, въпреки че окачването и шасито не са преработени основно. От моделния ред отпада мощният шестак-остават дизелът и модернизираният бензинов двигател с обем 2 400 куб. см, но вече с мощност 124 к. с.

Основните технически дефекти при двата модела са почти еднакви, но за радост не са много. Изключително важно е отношението към колата от страна на първия собственик. Но все пак проверката е задължителна и излиза най-вече по-евтина от излишното предоверяване. Добре е автомобилът внимателно да се огледа отдолу: експлоатацията по пресечени местности с висока скорост води до тежки щети по картера, окачването, ауспуха, джантите и гумите. Ако пък е използван за теглене на тежки каравани със сигурност ще трябва да се подмени амбриажът, който никак не е евтин: с труда струва около 1 000 DM. На подобен автомобил е възможно са се наложи ремонт на спирачките, ABS системата не действа, когато е включено задвижването на всички колела, и износването на дискове и накладки е доста голямо. Nissan Terrano каран предимно в градски условия страда от други болести: скъсани маншони на полуоските и оттам замърсени и дефектирали карета, износени ябълковидни болтове на кормилните щанги. Ако по кожуха на скоростната кутия забележите малки следи от масло, не се безпокойте, майсторите от сервизите на Nissan считат това за нормално “изпотяване”.

Още една “секретна” информация от фирмените работилници: съществуват единични оплаквания от собствениците на Nissan Terrano с турбо-дизелелов двигател за изгоряла гарнитура на цилиндровата глава. Това се дължи на малко странното “саморазхлабване” на скобите стягащи водните съединения, което води до загуба на антифриза, след което при невнимание на шофьора прегаря гарнитурата на двигателя.

Освен симпатичната форма на каросерията един от важните аргументи за покупка на Nissan Terrano на втора ръка е цeната му. В сравнение с тази на по-големите му събратя, тя е наполовина по-ниска. Компромисът е в сравнително скромния простор и функционалност на вътрешността на купето и незадоволителните типични джиповски качества при екстремални условия. Но това явно ще вълнува само тези десет на сто от собствениците, които използват автомобилите си като луноходи...

Александър Хранов


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Георги

    12 3 Отговор
    Няма произведен Нисан Терано 2.7TD/99к.с 6-шес целиндров дизелов двигател.
  • 2 Боян Колев

    8 2 Отговор
    Александър Хранов ме зариби да си купя едно Терано и да му покажа колко неасфалтов каубой е този "псевдо" джип
  • 3 Людмил

    0 2 Отговор
    Определно имат проблеми с гарнитурата на главата, аз сменям вече втора само за 6000 км. пробег.
  • 4 dude

    0 0 Отговор
    До Хранков: Пич, от много отдавна вече няма DM. Сега има евро-едно такова червено-синьо, абе питай в някоя банка, там ще ти го покажат:)

    Коментиран от #6

  • 5 sande

    0 4 Отговор
    stra6ni boklyci!!!ima edni drygi-TOYOTA im kazvat...da vzemat da ponay4at tezi na ne6to!!!
  • 6 Пича

    1 0 Отговор

    До коментар #4 от "dude":

    Пич,
    ако си бешенаправил труда да погледнеш статията е от 2000 г. Малко погледни преди да коментираш, dude?!?
  • 7 infiniti

    5 0 Отговор
    Тераното си е страхотен джип.Държи се много добре както на асфалта,така и в гората.Казвам го от личен опит.През доста стаховити на вид горски пътеки ни е превозвал-7 човека и нямаме засега проблем.А съм виждал доста прехвалени марки,закъсали на много по-равни места/то вярно,че донякъде зависи и от човека зад волана колко опит има/
  • 8 неро

    0 0 Отговор
    от всички изброени , 2.7 тд 2.4 бензин включително и терано 2 най добрия е терано 1 V6 3000

    Коментиран от #10

  • 9 Rumen

    4 0 Отговор
    Koito ne e karal takova 4udo samo toi neznae!Az si go haresvam i mnogo me slu6a.Minavam kadeto mi e kef i to s ne koi znae kakvi gumi,ne gori mnogo.2,7 TD za bez pari nqma analog:)

    Коментиран от #11

  • 10 БамБам

    0 0 Отговор

    До коментар #8 от "неро":

    Той,че енай-добрия е най-добрия в гамата,но разхода му е направо убийствен имах такава машина преди 14-15 години.Тогава още нямаше джипове и всички му се кефеха.
  • 11 Терано

    0 0 Отговор

    До коментар #9 от "Rumen":

    Много некомпетентно написана статия.Авторът определено не е много наясно с нещата у няма личен опит и наблюденя от конкретните джипове