19 Ноември, 2000 00:00 2 568 0

Полетът протича нормално

  • saab-
  • 9 5 wagon-
  • saab 9 5

Ако "турбо" и "хечбек" са първите понятия, с които се свързва името Saab, "комби" трябва да е последното. Моделната история на марката помни един-единствен универсал - 95, чийто последен екземпляр слиза от конвейера преди повече от 20 години. В началото на дългата си кариера автомобилът се оборудва с двутактов двигател, заменен по-късно от небезизвестния V-образен четирицилиндров мотор на Ford. Към края на 70-те обаче архаичното комби се вписва в новия спортен имидж на Saab точно колкото розовият цвят отива на Москвич. Освен това най-важният за шведската автоиндустрия пазар - американският - вече е наводнен с цивилни катафалки с индекс 240 и 260. В продължение на две десетилетия в Тролхетан не се и замислят за възможността да посегнат към комби-пая на Volvo. Преди две години обаче бомбата бе хвърлена. Премиерата на новия флагман 9 5 предизвика двойно повече емоции за специалистите и почитателите на марката. За пръв път от 1978 г. насам Saab представи универсал, който за радост на любителите на автомобилната хералдика носеше "името" на предшственика, макар и леко видоизменено.

Добре известно е колко затворена и предана на марката каста са "саабаджиите" от цял свят. Мнозина от тях вероятно са били доста разочаровани от резкия завой, който компанията предприе през 1998 г. В края на краищата с новото комби Saab навлезе в принципно нов клас, който някак не пасва на особняшкото реноме на фирмата. Подобни опасения обаче са абсолютно безпочвени и за да се разбере това е достатъчна съвсем кратка среща с 9 5 Wagon.

Рубриката "Пазарът в България" вече е била домакин на Saab 9 5 (бр. 112). Моделът е добре познат, пък и по родните улици могат да се видят немалко (по стандартите на марката разбира се) екземпляри. Комбито е разработено паралелно със седана и в техническо отношение почти не се отличава от него. Колкото и странно да звучи, удивителна идентичност е налице и във външността на двата варианта. В случая железопътния термин Wagon е възможно най-неподходящата добавка към индекса 9 5. На пазара трудно може да се открие по-елегантна и динамична каросерия от такъв тип. Задната част, която обикновено е най-капризна в дизайнерски план, тук е изкусурена до последния щрих. Избегнато е каквото и да било натежаване и линията е не по-малко динамична от тази на седана. Въпреки това, от външността лъха типична скандинавска солидност и своеобразност, която ще се хареса не само на феновете на Saab.

Същото се отнася и за интериора. Внушителният обем на салона и традиционните особености на продукцията от Тролхетан вече са били предмет на обширни описания в материала за седана 9 5. Арматурното табло все така напомня кокпита на самолет, а контактният ключ, разбира се, е между двете предни седалки. Изваждането му е невъзможно ако не е включена задна скорост и т. н. Повече внимание си заслужава да се отдели на задната част на купето, където шведите са впрегнали цялата си педантичност и изобретателност в услуга на удобството. За разлика от много комбита в този клас, задните седалки не се отличават по степен на предлагания комфорт от тези в "нормалната" версия. Конструкцията им естествено е съвсем различна, но наклонът на облегалката и пространството в краката не се е променило в угода на багажния обем. Saab е известен с едни от най-удобните седалки още от едно време и 9 5 Wagon не прави изключение.

Любопитното е, че багажникът е по-малък от този на седана - 416 срещу 500 л. При свалени облегалки на задната седалка обаче обемът му нараства до внушителните 1 490 куб. дм. Устройството на самото багажно пространство може да се изучава с часове и въпреки това все ще изкочи някоя изненада. Подът например е подвижен и образува платформа, която се плъзга на релси на полови метър навън от каросерията. Товароносимостта є в "разпънато" положение е 200 кг или с други думи можете да натоварите почти всичко "вън" от автомобила. Капакът на багажника се отваря под почти прав ъгъл спрямо хоризонталата на покрива и е проектиран така, щото поне двама снажни шведи да могат да се скрият от дъжда под него. В отворено положение на задната врата две лампи осветяват зоната под нея и едновременно с това служат като горните габарити на TIR.

Под подвижната платформа има допълнителен отсек за дребни вещи и едва на "първия" етаж на багажника се намира резервната гума. В стените и пода са скрити още поне четири "долапчета" и куп дреболии като кукички за закачане на отделните плоскости. Най-впечатляващ обаче е материалът, от който са изработени последните - натурално дърво.

9 5 Wagon може да се похвали и с уникалната си система за закрепяне на товарите в багажника Cargo Tracks. Тя използва принципа на товарните самолети и е поредния намек за авиационното начало на всичко, произвеждано в Тролхетан. На пода на багажника има две успоредни релси, в които се закрепят скоби за фиксиране на обемист предмет с ремъци. Здравината на въпросните "уши" е изпробвана, като за едно от тях е било закачено въжето на кран. Той е подвигнал целия автомобил и скобата е издържала. Шведска стомана...
Saab 9 5 постарому се предлага с четири възможни моторизации. Турбокомпресорът както винаги е задължителен, но за тази моделна година мощността е нараснала спрямо старите варианти на същите двигатели. Базовият двулитров агрегат се предлага в 4 версии - от 150 до 210 к.с., а 2.3-литровият - в 5 - от 185 до 300 коня. Топверсията с трилитров V6 е останала непроменена. Цялата гама мотори е известна с шампионските си постижения в дисциплината "въртящ момент", като дори най-малкият достига колосалните 240 Нм при 1 800 об./мин., а 2,3 литровият - "локомотивните" 400 Нм при 2 000 об/мин. Какво означава това е ясно за всеки, който поне веднъж е опитвал да пробие пода с педала на газта в паника пред наближаващия в насрещното платно бетоновоз при изпреварване. Като пионери в използването на турбокомпресори Saab отдавна са намерили начини да се справят и с единствения недостатък на неизчерпаемия източник на мощ - пробива в кривата на въртящия момент. За елиминирането му се грижи системата за управление на запалването Trionic. Резултатът е ускорение, с каквото могат да се похвалят малцина представители на средния клас, а от 60 до 100 км/ч шведското комби практически няма конкуренция.

Една от най-съществените разлики на 9 5 Wagon от седана е в окачването. Универсалът е по-тежък от триобемния си събрат с поне стотина килограма, което е довело до промяна в характеристиките на задните пружини, стабилизаторите на напречната устойчивост и шарнирите в окачването. Друга е и калибровката на амортисьорите. Промените са постигнали желания ефект - возията е по-твърда, но все така безшумна и устойчива.

Солиден, мощен и безопасен са прилагателни, които важат в пълна сила за всеки Saab. Към тях по адрес на 9 5 Wagon следва да се прибавят практичен и изгоден за нивото на оборудване. Освен стандартните ABS, 4 еърбега, бордкомпютър и още куп атрибути, чието изброяване би заело поне страница., за модификацията SE се предлагат почти всички екстри като пакет. Той излиза значително по евтино, отколкото купуването им поотделно. Допълнителен плюс е възможността за екипиране с две допълнителни седалки, които се монтират в багажното пространство. Така купувачът може да ползва данъчен кредит. Най-накрая, но не по значимост, остава просто привилегията да си собственик на Saab.

С любезното съдействие на "Грифин" ООД

Димитър Димитров
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА