Покупката на употребяван автомобил винаги носи риск. Състоянието на возилото рядко отговаря на описанието на продавача. Една от най-сериозните опасности е да се попадне на удряна кола. От това често зависи как ще служи на новия си собственик, а може да повлияе на цената при препродажба. Съществуват няколко прости начина да се разбере дали продавачът лъже, или признава само за част от ремонтните работи и сериозността на проблема. Руското издание "Аргументи и факти" дава няколко полезни съвета в тази посока.
При възстановяване на отделен детайл боята рядко съвпада на 100% с фабричната. В резултат ремонтираният калник, например, е половин тон по-тъмен или по-светъл от останалата част на купето (горната снимка)
Оглежданият автомобил непременно трябва да бъде идеално чист. Дори минимален слой прах може да скрие недостатъците. Обясненията на продавача, че колата се ползва, не бива да се вземат под внимание.
Огледът под малък ъгъл от 10-20 градуса помага в откриването на вдлъбнатини. Често по ремонтираните участъци се забелязват вълни и дори "просълзила" боя или лак
Харесаната кола трябва да се оглежда на светло през деня или при добро изкуствено осветление. Така трудно се скриват разликите в тоновете на боята и нарушени повърхности.
Тази врата или е сваляна за пребоядисване, или е сменяна. За това говори разликата в процепите отгоре и отдолу. Извод: колата най-вероятно е удряна отзад
При съмнение сравнявайте еднакви места от двете страни на купето - отпред и отзад, отляво и отдясно. Ремонтираните участъци рядко са симетрични.
Разминаващи се щампи или декоративни елементи говорят за ремонт. В случая жлебът на вратата и калника не съвпада. По този критерий може да се провери цялата кола
Ако автомобилът е боядисван частично, разликата ще се забелязва по разминаванията в гланца, наличието на портокалов ефект на боята, дребните вдлъбнатини и прашинките в лака.
Толкова кьопава бояджийска работа трябва да плаши. Какво ли е общото състояние на колата?
Ако външният вид предизвиква съмнения, колата трябва да се провери на подемник. Обикновено невидимите на пръв поглед места се претупват и по тях може да се съди за истинския мащаб на бедствието.
Следи от инструменти по крепежните детайли (наранявания и липсваща боя по ботове и гайки) говорят за демонтаж
Ако колата е претърпяла силен удар, белези могат да се открият по цвета в моторния отсек. Производителите обикновено ползват по-евтина боя за коша, която се отличава леко от тази на купето. В ремонтирана кола е обратното, защото никой не си прави труда да подбира цвета. Разлики в боята няма.
Заводските заварки се различават видимо от правените в сервиз
Повечето сериозни поражения след удар се намират в долната част на автомобила и остават скрити при повърхностния оглед. Видимите детайли може да са в идеално състояние.
Ако детайл, разположен по шасито, изглежда като нов, въпреки че по идея е бил подложен на износване няколко години, съмненията са съвсем оправдани
Възстановяването на смазан автомобил с части от други коли носи сериозен риск, понеже дефектите от некачествения ремонт могат да се проявят след месец или дори година под формата на протрити кабели на електрическата инсталация, течове в салона и т.н. Диагностиката по гореописаните методи е достатъчно ефективна, тъй като резултатът от подобни "проектантски" напъни никога не е безупречен.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Stoyan Angelov
13:11 26.10.2013
2 Dian Gospodinov
13:33 26.10.2013
3 Ники Николов
Коментиран от #7
13:57 26.10.2013
4 Ивчо Георгиев
Коментиран от #6
14:07 26.10.2013
5 ВИП АМГ
14:48 26.10.2013
6 Ивайло Каназирски
До коментар #4 от "Ивчо Георгиев":
Мога да кажа, че двигател се прави по лесно от купе ...За пръв път съм с мнението на ВИП АМГ. Няма автомобил без удар. Въпроса е да не е съживяван от тоталка. Леко разминаване в детайлите не е от значение (при удар може да е сменен детайла и да не са го напаснали ) Важно е роговете, гредите и праговете да не са мръднали. Всичко друго подлежи на реглаж. Карайте си колите, има нови коли които излиза с различни луфтове, и при деруга са пребоядисали някой детайл и край колата е блъскана ...
15:06 26.10.2013
7 Пламен Пепелов
До коментар #3 от "Ники Николов":
3, напълно прав си, повечето хора в БГ си мислят,че хората в по-бoгатите страни продават запазените и гледани коли на безценица, а те много добре знаят кое колко струва, друг е въпросът, че тук се внасят кошници с изкаран живот през ауспуха, да не говорим, че много хора си мислят, че като колата е след 2000г. е супер турбо яка, а всъщност възрастта, като цяло не е от значение, важното е що за говедо я е карало и как се е отнасяло с нея, щото преди около 3 месеца попаднах на едно ауди 90, което без проблем ще сложи в малкия си джоб 90% от колите които са нов Фнос, във всяко едно отношение, а струваше само 1600лв., защото никога не е имало газ и нямаше, което всъщнос си е един огромен + и малко ме е яд, че не се сдобих с него , но, всяко зло за доброКоментиран от #8
15:19 26.10.2013
8 Ивайло Каназирски
До коментар #7 от "Пламен Пепелов":
ти ми кажи какво отношение има газовата уредба със състоянието на автомобила ??? Служебната ми кола е на близо 300 000 километра (реални понеже е купувана нова ) и се кара на газ и и няма нищо. Нито масло и се долива, нито прекъсва, глъхна, запушила катализатор и т.н. Факт е, че колите над 5 години са на 99 процента над 300 000 реални километра а тези над 10 години може да над половин милион. Но българина иска да му пише 150 000 или 100 000 на километража и за това всички им връщат километражите. Ако не бяхме прости с нагласата от едно време (200 000 и ладата за основен ремонт) нямаше да се правят мизерии на всякъде.Коментиран от #38
15:27 26.10.2013
9 Toko
Коментиран от #46
15:46 26.10.2013
10 Красо Зелето
А до това дали колите са удряни, то ако не са, са изгнили! Ако не са изгнили, двигателите са салата, ако не е двигателя нито купето, значи си намерил златната рибка Карайте си колите, докато бензина не стане 5 лева литъра и това е!
16:00 26.10.2013
11 Ото Скорцени
Коментиран от #19
16:13 26.10.2013
12 ВИП АМГ
Коментиран от #13, #14
16:28 26.10.2013
13 Ото Скорцени
До коментар #12 от "ВИП АМГ":
И тва ми било кола. Ръждясва и се чупи по бързо отколкото върви. А с това задно в снега оставаш на първия баир.Коментиран от #15
16:33 26.10.2013
14 Ивайло Каназирски
До коментар #12 от "ВИП АМГ":
дано да си бил ироничен в изказването си :) защото ако не... То тогава си в голяма грешка :)16:37 26.10.2013
15 Бай Иван
До коментар #13 от "Ото Скорцени":
Ото няма тема в която да не с е из..р...ш. Дори и там където нищо не разбираш и там цапаш.Коментиран от #17
16:40 26.10.2013
16 Автофен
че кола нечукана и жена нещипана няма:
ако да - значи нещо много съмнително има ... ;)
16:42 26.10.2013
17 Ото Скорцени
До коментар #15 от "Бай Иван":
Карай си Кадета и му се радвай. Нали си го взел "НоФ Фнос".Коментиран от #20
16:47 26.10.2013
18 Майстор
16:47 26.10.2013
19 Iaroslav Stanchev
До коментар #11 от "Ото Скорцени":
А ти не си ли част от тъй наречения сборен образ "Ганю"?Сигурно все на нови коли си се возил и си карал.И сигурно не си се радвал,като дете,на яките сиери,кадети и "яйца" в началото на демокрацията.Ганю хич не е прост и знае какво купува за 2000 лв.Не е прост,ама е цървул,обаче е хитър цървул и затова кара дрънгели,за без пари.За да е в играта,щото е пич,тарикат и не е...а,разни хомота от ЕС да му сипват акъл.И затова си е виновен Ганю,щото търпи,но това е друга тема.
16:53 26.10.2013
20 Iaroslav Stanchev
До коментар #17 от "Ото Скорцени":
Човек,уж плюеш по немските коли,а си лепнал Ото Скорцени за псевдоним.Което ме навежда на три извода.1.Не знаеш кой е Ото Скорцени и си го турнал ей тъй,щото ти е звучало гръмко и ти е харесало името.
2.Знаеш кой е Ото Скорцени,но въпреки това не харесваш немското,което е твърде интересна идея.
3.Знаеш кой е Ото Скорцени,споделяш идеологията на един от символите на Третия Райх и въпреки това не харесваш немската инженерна мисъл.Което пък е изключително невероятна идея.
Коментиран от #21
17:16 26.10.2013
21 Ото Скорцени
До коментар #20 от "Iaroslav Stanchev":
Совите вече не са това което са. Немските коли отдавна не са това което бяха. Повечето части не се произвеждат в Германия а сглобката, дори тази в Германия е ужасна. Не искам да изпадам в подробности.Коментиран от #22
17:31 26.10.2013
22 Iaroslav Stanchev
До коментар #21 от "Ото Скорцени":
За совите не знам,но за германските коли си прав. То това важи за повечето марки,които правят коли сега де.За псевдонима Скорцени само не ми стана ясно,ама карай.Ако може да ти предложа,примерно,за заместник Отто Кариус.Този е унищожил около 200 вражески танка.По 4 човека-800.Цял полк. Ако някой ден ти омръзне Скорцени де,не че непременно сега.
Коментиран от #23
17:55 26.10.2013
23 Ото Скорцени
До коментар #22 от "Iaroslav Stanchev":
Ото Скорцени е командос, командир на най-елитната дивизия на Хитлер. Умира на преклонна възраст при Франко в Испания. Но темата не е за Скорцени и за това няма да пиша за него.Иначе си прав. Всичко произведено след 2000год. е тотален боклук. Но и всичко произведено преди 2000год. и купено в ЕС за 200/двеста/ евро и се продава в България "НоФ Фнос" не е боклук а чиста проба скрап.
Коментиран от #24
18:04 26.10.2013
24 Iaroslav Stanchev
До коментар #23 от "Ото Скорцени":
ЧувАл съм за Скорцени,какво е дирил при хуманиста Франко,също е известно,за елитните дивизии на службите за защита също съм чувАл.Ясно е,че не са "лекари без граници",макар дейността им да е подобна. Друг ми беше въпроса за псевдонима,ама айде,наистина не му е тука мястото.Инак за "новия фнос" съм съгласен.Ама като е беден байнольо,какво да прави.Купува боклуци и се трепе по хубавите ни родни аутобани.
18:30 26.10.2013
25 rus...
18:41 26.10.2013
26 Nickname
Коментиран от #27, #31
19:42 26.10.2013
27 Бай Иван
До коментар #26 от "Nickname":
Ми купуваш си ударени коли и не ти пука!20:43 26.10.2013
28 Бай Иван
20:52 26.10.2013
29 кара Лада
При втора ръка коли най ме е страх точно от лъснатите като нови коли, по добре да има реален вид на карана кола, така реално си правиш извода дали ти изнася да я купиш и да я приведеш във вид годен за употреба.
Коментиран от #32
21:03 26.10.2013
30 мозера мозера
21:09 26.10.2013
31 Йордан Тодоров
До коментар #26 от "Nickname":
Ако е на цената на неударена кола- отиваш на лекар21:13 26.10.2013
32 Ото Скорцени
До коментар #29 от "кара Лада":
Далеч по опасни са измитите двигатели. Видиш ли измит и лъснат двигател бягай от тази кола като от огън. Правило без изключение.Коментиран от #50
21:15 26.10.2013
33 BatkoVi
Коментиран от #35, #36
23:42 26.10.2013
34 the one
00:06 27.10.2013
35 the one
До коментар #33 от "BatkoVi":
Поздрави за коментара колега само който е от бранша знае за какво става въпрос защото го е видял с очите си. автомобилите са си с криви и ненапаснати луфтове и дефекти по боята и монтажа още в шоурума дори и на премиум марките. Само който го е видял знае за какво става въпрос.00:16 27.10.2013
36 Борчо
До коментар #33 от "BatkoVi":
Това е така, защото ни имат за държава втора ръка. Един колега си взе Пежо от директно от Франция, защото колите за френския пазар се правели на определени поточни линии със специално подбран персонал, а за пазарите на Изток работят други поточни линии. Защо има такова разделение?01:26 27.10.2013
37 Борис Георгиев
За нова кола мога много да пиша но няма смисъл защото знам че има много мнения по въпроса. Лично аз не бих платил 80000лв за автомобил който след 3 г. ще струва с 50% по евтино......Като сложим застраховките които са около 10 - 11000лв плюс разходите по задължителното обслужване във ОТОРИЗИРАНИЯ сервиз се получава загуба от около 55000лв за първите 3 години.
За сравнение ако купите същия модел само че на 4-5 години за сумата от около 35000лв , разходите по първоначалното обслужване плюс застраховката Каско ще ви излезе около 2500лв.Колата ще бъде в много добро техническо състояние и както вече казах ако имате късмет може и външно да изглежда много добре.
И накрая искам да споделя с колегите които все пак биха платили за нова кола един факт - парите и в единия и в другия случай се плащат , така че няма смисъл да бъда убеждаван в противното на това което съм написал.Математиката е точна наука и цифрите говорят сами по себе си.
Коментиран от #42
01:27 27.10.2013
38 Пламен Пепелов
До коментар #8 от "Ивайло Каназирски":
8, ся ще разясня бе, първо газта в БГ е пълна фушня и втори, ти изглежда не си карал кола с механичен инжекцион с обикновена газова , трето, колите с поставено LPG в по-белите страни са с класи над творенията на родните "майстори", тва не означава, че тук няма добри, но са мнооого малко, да не говорим за кво иде реч ако системата е на течна фаза, е та тогава ако се скапе нещо познай за кви цени става въпрос , а иска и познания, за да бъде ремонтирана, както трябва11:05 27.10.2013
39 Бай Иван
Коментиран от #41
17:05 27.10.2013
40 ...none
17:41 27.10.2013
41 Ото Скорцени
До коментар #39 от "Бай Иван":
Личи им, личи им бай Иване. Е.аната жена се усмихва и си танакика, а чуканата таратайка пърди, скърца и ръмжи.18:30 27.10.2013
42 Ото Скорцени
До коментар #37 от "Борис Георгиев":
Определено си прав.18:31 27.10.2013
43 Meri Gomez
Преди всичко искам да кажа, че не съм компетентен, просто искам да ви споделя.
Преди два месеца някъде си купих едно БМВ за 8000 лв. На външен вид бавареца е страхотен. Запалих я, карах я , ала бала ... всичко е ток. Километража беше 128 хиляди и нещо, викам за 9 годишна кола сигурно е нормално.
Така ... купих я, тръгвам си и точно след 50 км спря. Заби на 60 км/час и край. повече не иска. Обадих се казах, 'какво правим, колата се развали?', онзи ми каза : 'нали я гледа тука, беше добре нали? Не ме интересува. Обслужи я и тогава ще се оправи.'.
Като се прибрах, веднага в сервиза. Майстора още като я чу как работи ми каза : 'Това не е нормално, какво си направил?'. Казах му, че сега съм я купил.
В крайна сметка се оказа, че турбина, двигател, дюзи и т.н. са заминали 'преди около 130 хиляди километра' - така каза майстора, а не сега да е на около 130 000. Тоест не са реални километрите.
И какво ? Грубо 2100 лв ми излезе да я оправя, че просто да се движи нормално, отделно и регистрациите, обслужването и така. И това в Bosch. А ако не бях се спрял първо там, а бях отишъл направо в сервиз на БМВ? - Двойно може би.
Искам да ви кажа приятели, от нашата 'хубава' държава не си купувайте употребени коли.
Ако имате възможност излезте някъде навън и си купете от там.
Може би 1/4 от парите, които сте отделили за колата ще отидат само за отиване и връщане, но си струва.
Запомнете следното (майстора в сервиза ми го каза): 'Ако си купиш втора уп
Коментиран от #44
19:29 27.10.2013
44 Ото Скорцени
До коментар #43 от "Meri Gomez":
То в българските автокъщи всички дараци са на 130 000км. На идея си нямам защо всички джамбази са си харесали тази цифра. Виждал съм таралясници направо разложили се от ръжда, ауспухът пуши като димка а джамбазинът върнал километража на 130 000км. Теб джамбазинът те е метнал /зависи все пак за какво БМВ си кихнал 8 хилки/, но "майсторът" направо те е изкормил приятелю. Нито турбина е сменявал, нито дюзи. Просто е взел едни добри пари за нищо работа. Така като чета какво си написал почти сигурен съм, че става на въпрос за дребна повреда, по скоро някой датчик /нещо нормално за почти всяка кола" НоФ Фнос"/ за който майсторът те е изгърбил да кихнеш 2100лв като ти е говорил небивалици. И да знаеш, в ЕС 9годишна кола под 300 000км. НЯМА. Всъщност 300 000км не са нищо за двигател на който редовно е сменяно маслото и филтъра.20:22 27.10.2013
45 Кобрата
20:23 27.10.2013
46 Сергей Кирков
До коментар #9 от "Toko":
Токо, от чисто любопитство, какво точно му е на тоя мерцедес, понеже се опитвам да придобия професионални умения :). Аз поне забелязвам по-големи луфтове на предния капак над решетката и фаровете и един липсваш от 5те ръждиви болтове на джантата. Има ли нещо фрапиращо друго, което аз не съм забелязъл и да знам къде да гледам друг път. Отвътре и двигателят ми изглеждат добре ...20:39 27.10.2013
47 Калоян Велинов
21:35 27.10.2013
48 Калоян Велинов
21:40 27.10.2013
49 Steinmetz
06:19 28.10.2013
50 ВИП АМГ
До коментар #32 от "Ото Скорцени":
znachi tarsi vazmojno nai mrasnata i gadna kola.savet biagai za takava v filipovci06:22 28.10.2013
51 PROFESIONALISTA
И най-полезният съвет, който бих дал на всички- не щадете време и средства за обикаляне и гледане. Това е трудно, но си струва, стига разбира се да гледаш и да виждаш, а не само да обикаляш. И още един- не слушайте и думичка от това, което казва продавача, просто гледайте.
07:25 28.10.2013
52 Бай Иван
07:29 28.10.2013
53 Бай Иван
07:32 28.10.2013
54 Zdrawko Sashew
По-лесно се намира 12-13 годишна кола малък и среден клас на 160-170хил.
09:59 28.10.2013
55 Борислав Иванов
15:06 28.10.2013
56 Martin Patarinski
15:24 28.10.2013
57 Martin Patarinski
15:27 28.10.2013
58 Vladislav Doshev
17:03 29.10.2013