18 Януари, 2014 10:26 190 484 26

Какво означават шарките на гумите?

  • автомобили-
  • гуми-
  • шарки-
  • протектор
Какво означават шарките на гумите? - 1

Става дума не за протектора на автомобилните гуми, а за техните цветни обозначения. Много хора въобще не им обръщат внимание и може би така е правилно, но има и такива, които се питат какво означават различните цветни обозначения по гумите. Всички цветни индекси рано или късно се изтриват от гумата, но първоначално те ни дават някаква информация. Най-общо цветните знаци по гумата са три вида.
Кръгли цветни петна
Какво означават шарките на гумите?

Стандартно тези знаци се нанасят върху борда на гумата и са с диаметър около 10 мм. Биват различни цветове, но най-разпространени са жълти, бели, червени и зелени. Жълтите и белите знаци показват къде е най-леката част на гумата и ако точно там бъде монтиран вентила на джантата може дори да не се налага балансиране на гумата. Останалите два цвята се отнасят за точно обратното - показват най-тежката част от гумата и респективно трябва да се монтират точно на противоположната страна на вентила
Число в окръжност, квадрат или ромб
Какво означават шарките на гумите?

Цифрата може да е нанесена с бял, жълт, син или с червен цвят. Този знак показва, че гумата е минала през проверка и е получила одобрение. Нещо като нашия качествен контрол. Наличието му показва, че продуктът отговаря на всички изисквания на производителя. Самата цифра показва кой от контрольорите е одобрил продукта. С други думи единствената информация, която този знак носи на потребителя е да знае, че гумата е преминала през контрол за качество.
Цветни окръжности върху грайфера
Какво означават шарките на гумите?

Тези линии се нанасят с различни цветова, както върху самия протектор, така и между отделните шарки на гумата. Трябва да отбележим, че за потребителите тази информация въобще не е важна, освен, че показва, че гумата не е използвана. Тези линии носят информация за това как и къде да се съхраняват гумите. По този начин определена партида може да бъде открита лесно в складовете.
С други думи се оказва, че повечето цветни обозначения не са важни за потребителите, с изключение на кръглите цветни петна, но и те вършат работа на гумаджиите, а не на ползвателите на самите гуми.


Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 4 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 skier

    27 5 Отговор
    Интересно материалче. Наистина не знаех до този момент за какво са тези маркери
  • 2 Монго

    9 10 Отговор
    Хайде още малко информация тогава-http://www.premio.bg/?page=useful3
  • 3 Iaroslav Stanchev

    17 5 Отговор
    Да наистина полезна статия.Там където работя се продават и автомобилни гуми.Интересувал съм се,питал съм и доставчиците какво означават тези маркировки,но смислен отговор така и не ми дадоха.Или не знаеха или не искаха да кажат.Не че е кой знае какво,но и клиенти понякога питат за тези цветове по гумите.Е сега вече мога да им обясня.Благодаря за информацията.

    Коментиран от #7, #8

  • 4 PROFESIONALISTA

    21 6 Отговор
    ЕТО ОЩЕ ВАЖНА ИНФОРМАЦИЯ:
    DOT кода е поредица от букви и цифри, които се намират на страничния борд на автомобилната гума.
    DOT кода започва с буквите "DOT", последвани от три четворки цифри и/или букви, които показват в кой завод е произведена гумата. Последните 4 цифри показват седмицата и годината на производство.
    При гумите, произведени преди 2000 година, са използвани кодове с 3 цифри. Например, DOT код "178" означава, че гумата е произведена през 17тата седмица на 8мата година от това деситилетие. В този случай 1988 година. При автомобилни гуми, произведени през периода 1990-2000 година, след цифрите на DOT кода има малък триъгълник (Δ). Така гума с DOT код "503Δ" е произведена през 50тата седмица на 1993 година. След 2000 година DOT кода вече съдържа 4 цифри. Например, DOT код 3003 означава, че гумата е произведена през 30тата седмица на 2003та година.
    Другите цифри в DOT кода се използват за идентификация на производителя.
    Източник.
    Какво означават цветните точки от вътрешната страна по една гума?
    Задавали ли сте си този въпрос?
    Значи от вътрешна страна в повечето случай или там, където пасва с джантата, но от отвътре на гумата има цветна точка. Точно това е маркировката която Ви трябва. Нашите търговци на дребно купуват гуми от запад по-евтини и не мислят за риска на чуждият (нашият) живот: купуват преоценени гуми и трият маркировката. Но дори и да не го направят, задайте си въпроса Вие знаехте ли за това и това ли щяхте да гледате?

    EUROPE /

    Коментиран от #23

  • 7 PROFESIONALISTA

    21 11 Отговор

    До коментар #3 от "Iaroslav Stanchev":

    Също така още нещо важно: маркировката с боя по протектора има важна цел, много по различна от това "как и къде да се съхраняват гумите"/пълна измишльотина/- Тази маркировка се слага с цел да се наблюдава нейното плавно изчезване по време на разработката на гумите, при което един добър специалист може да направи бързи изводи за състоянието на геометрията на преден и заден мост, но най-важното- когато маркировката изчезне напълно, се счита че гумата е разработена на 100% и покрива заводските си изисквания напълно.До тогава се препоръчва да не и "вярваме" безусловно.
  • 8 PROFESIONALISTA

    14 9 Отговор

    До коментар #3 от "Iaroslav Stanchev":

    Явно статията е поръчана от крупен некоректен вносител на гуми с цел да въведе в заблуждение авто феновете-щом нищо не се споменава за точките отвътре на гумата.....

    Коментиран от #26

  • 9 Iaroslav Stanchev

    13 6 Отговор
    EUROPE / USA standard colors
    Червен цвят
    Kлас А – O.K.
    Клас В – малки козметични дефекти – няма проблем, гумата е с гаранция
    Жълт цвят
    Клас С – нарушен е състава на каучуковата смес – няма гаранция, бързо износване или дисбаланс ,не отговаря на изискванията за този модел
    Зелен цвят
    Клас D – вътрешни дефекти – VERY DANGER!!!

    Това е за точките от вътрешната страна на гумите,така ли да го разбирам?
    Е много добра информация си дал,благодаря.Виждал съм точките от вътре и за тях съм питал доставчиците и за това не получих точен отговор.Явно обаче има хора,които все пак знаят и споделят с останалите.
  • 10 Бай Иван

    8 5 Отговор
    Тези данни не са важни за редовия Българин защото ,ще ги забрави още утре сутринта по принцип.В България хората гледат цената и годината на производство, това е!А който се занимава с гуми много добре знае кое какво е и когато клиента го попита обяснява а понякога и лъжат ,но такъв е живота нали..
  • 11 wulkan

    9 6 Отговор
    Ми вижте какво да ви кажа - гумите струват пари, и колкото по-големи да по цолаж, толкова повече пари струват. За гумите толкова - като купувате кола, ако нямате финансови възможности следете масла, гуми, филтри, разход, данъци, застраховки и т.н. Защото едни пари се събират от тук от там, за да закупиш един автомобил, който изглежда привлекателен като начална цена, но после всеки ден сметките убиват. И всяка година - голям мотор, голям данък и много разход. Това искам да кажа. Гумите са само една част от проблема.

    Коментиран от #16

  • 12 wulkan

    2 8 Отговор
    Някой да не си помисли, че съм я закъсал. С моите разходи се справям. Това го казвам от грижа за ближния, защото зная за какво става въпрос.
  • 13 Симеон Тасев

    0 8 Отговор
  • 14 Славчо Димитров

    7 8 Отговор
    Супер статийка. Браво. А що се отнася до коментарите на "професионалистите" под моя коментар, то тях ще оставя без коментар :)
  • 15 Zdrawko Sashew

    2 3 Отговор
    Като гледам на снимката, тайванската е жълта, а "...стоуна" е зелен. Може би защото тайванът е правена от жълти.
    Навсякъде жълтото е символ на опасност, а червеното за стоп-в автомобилния, жп и морския транспорт. А зеленият и белият сигнал са за разрешено преминаване или движение в момента. Не виждам, защо при означението на едни гуми да е наопъки.
  • 16 тадд

    3 2 Отговор

    До коментар #11 от "wulkan":

    аве то и хляба струва пари, че и водата от чешмата- , и тя трябва да се плаща всеки месец...ама е хубаво, че има и наблюдателни хора.
  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Венци

    6 3 Отговор
    Всички тези означения по гумите наистина не са важни за потребителя.
    Те могат да означават различни неща при различните потребители. Да, вярно е че за някои типове гуми, при някои производители, жълтата точка означава че това е най-леката част на гумата, но това не е правило и при друг производител може да означава съвсем различно нещо. Например при нялкои производители, тези точки на страницата на гумата означават за къде е предназначена гумата, т.е. в коя марка автомобили ще бъде вграждана гумата. Така, че не си задавайте излишни въпроси и не давайте ухо на всякакви легенди, които ще чуете. Това са служебни обоизначения предназначени за вътрешна употреба при различните производители.
  • 19 Оня с коня

    1 4 Отговор
    Някой може ли да ми обесни,защо старите ми гуми 255 30 19 (задни) континентал, не ми опираха в калниците. Купих си нови Мишелин пилот супер спорт,същият размер и опират,колата е БМВ 330 ци. Благодаря предварително..

    Коментиран от #20, #22

  • 20 Пенчо

    1 0 Отговор

    До коментар #19 от "Оня с коня":

    Сам се сети. Еднакъв размер- стари и нови. Къде е разликата?
  • 21 Venci

    0 0 Отговор
    В материала много правилно е даден съвет да не се обръща внимание на тези маркировки, които са чисто служебни и нямат никаква стойност за крайния потребител, Тези маркировки при различните производители означават различни неща. Това, че жълт цвят се маркира най-леката част на гумата, може да е вярно за един производител и съвсем друго значение да има за друг. Например Пирели, кпроиводителя с най-много хомологации за първоначално вграждане, използва различен цвят, за да е ясно за какъв автомобил е предназначена гумата. В повечето случаи подобни неща се правят и по желание на самия автомобилен призводител. В този смисъл, нормалное търговците на гуми да не знаят за какво служи конкретната цветова маркировка и не бива да ги вините за това.
    Както вече бе споменато, този вид маркировка няма никаква полезна стойност за крайния потребител.
  • 22 Venci

    1 0 Отговор

    До коментар #19 от "Оня с коня":

    До коментар #19 от "Оня с коня":

    Размерите които са изписани на страницата на гумата са стандартно приети обозначения, които обаче не са фиксирани. В този смисъл широчина 255 при един производител може да е всъщост 253 или 254 и т.н. От там се променя и висозината на гумата. Разлика има и при различните модели на един един и същи производител. Някои автомобили са "по-капризни" от други, затова препоръчително да се закупуват гуми които имат съответната хомологация. Напълно е възможно гумите които сте си купили, било то Мишлен, да са с различна спецификация от тази на гумите които първоначално са били вградени в автомобила.
  • 23 Venci

    0 0 Отговор

    До коментар #4 от "PROFESIONALISTA":

    Подобни материали са полезни, но всъщото време и повод да се създава сериозно объркване у хората и понякога това води до истерии както е случая с тези цветови обозначения или ДОТ.

    До PROFESIONALISTA коментар№4:

    Много добре сте описали какво означата ДОТ. Ще добавя само, че в този код се съдържа информация за производителя и размера на гумата. Тази маркировка е задълцителна за гумите САЩ от къдетои идва. Department of Transportation, от там идва съкращението.
    Деийствително е добре да се внимава за датата ма производство, но моля ви нека сме малко по-сериозни. Не си купуваме яйца или сирене.
    Производителите на гуми доставят към търговците, гуми с макс 24 месеца от дата на производство. От там се счита, че съответната гума може да преседи още 24 месеца в склада на търговеца. Обикновено гаранцията на гумата тече от момента на продажба и покрива в повечето случаи 4-5 г., като това може да е различно в зависимост от законодателството на съответния пазар.
    Вярно е, че гуми които са прехвърлили 24 месеца от дата на производство се предлагат на по-ниска цена, но това обикновено означава и по-ниска цена за крайния потребител. Когато гумата прехвърли значително 24 месеца от дата на производство и все още не е напуснала склада на производителя отива за скрап.
    Дейтсвително няма лошо да следите ДОТ, но още веднъж, моля ви без истерии!


    До Iaroslav Stanchev, коментар №9:

    По време на производствения процес на всеки един етап се правят проверки и ако се уст
  • 24 Гуми

    1 0 Отговор
    Преди да влязат в матрицата за добиване на шарката на протектора.Гумите изглеждат чисто гладки.Единствения начин да се разпознаят е маркирането с тези линии.Т.е.линиите ни дават информация за марка,размер,модел дори и товарен индекс.Има и гуми без тези цветни линии,но всеки завода сам преценява как ще ги различава.Модернизирането на поточноте линии в заводите вече обезсмисля слагането на тези означения.
  • 25 механика

    0 1 Отговор
    Горе долу на година се въртят едни и същи статии.
  • 26 Жабара

    1 2 Отговор

    До коментар #8 от "PROFESIONALISTA":

    Явно си гласувал за Румен Радев 😂

    Коментиран от #27

  • 27 Голямата прашка

    2 0 Отговор

    До коментар #26 от "Жабара":

    Що бе ти от мутренския табор ли го даваш
  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.