Става дума не за протектора на автомобилните гуми, а за техните цветни обозначения. Много хора въобще не им обръщат внимание и може би така е правилно, но има и такива, които се питат какво означават различните цветни обозначения по гумите. Всички цветни индекси рано или късно се изтриват от гумата, но първоначално те ни дават някаква информация. Най-общо цветните знаци по гумата са три вида.
Кръгли цветни петна

Стандартно тези знаци се нанасят върху борда на гумата и са с диаметър около 10 мм. Биват различни цветове, но най-разпространени са жълти, бели, червени и зелени. Жълтите и белите знаци показват къде е най-леката част на гумата и ако точно там бъде монтиран вентила на джантата може дори да не се налага балансиране на гумата. Останалите два цвята се отнасят за точно обратното - показват най-тежката част от гумата и респективно трябва да се монтират точно на противоположната страна на вентила
Число в окръжност, квадрат или ромб

Цифрата може да е нанесена с бял, жълт, син или с червен цвят. Този знак показва, че гумата е минала през проверка и е получила одобрение. Нещо като нашия качествен контрол. Наличието му показва, че продуктът отговаря на всички изисквания на производителя. Самата цифра показва кой от контрольорите е одобрил продукта. С други думи единствената информация, която този знак носи на потребителя е да знае, че гумата е преминала през контрол за качество.
Цветни окръжности върху грайфера

Тези линии се нанасят с различни цветова, както върху самия протектор, така и между отделните шарки на гумата. Трябва да отбележим, че за потребителите тази информация въобще не е важна, освен, че показва, че гумата не е използвана. Тези линии носят информация за това как и къде да се съхраняват гумите. По този начин определена партида може да бъде открита лесно в складовете.
С други думи се оказва, че повечето цветни обозначения не са важни за потребителите, с изключение на кръглите цветни петна, но и те вършат работа на гумаджиите, а не на ползвателите на самите гуми.
Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 4 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 skier
10:44 18.01.2014
2 Монго
11:54 18.01.2014
3 Iaroslav Stanchev
Коментиран от #7, #8
12:02 18.01.2014
4 PROFESIONALISTA
DOT кода е поредица от букви и цифри, които се намират на страничния борд на автомобилната гума.
DOT кода започва с буквите "DOT", последвани от три четворки цифри и/или букви, които показват в кой завод е произведена гумата. Последните 4 цифри показват седмицата и годината на производство.
При гумите, произведени преди 2000 година, са използвани кодове с 3 цифри. Например, DOT код "178" означава, че гумата е произведена през 17тата седмица на 8мата година от това деситилетие. В този случай 1988 година. При автомобилни гуми, произведени през периода 1990-2000 година, след цифрите на DOT кода има малък триъгълник (Δ). Така гума с DOT код "503Δ" е произведена през 50тата седмица на 1993 година. След 2000 година DOT кода вече съдържа 4 цифри. Например, DOT код 3003 означава, че гумата е произведена през 30тата седмица на 2003та година.
Другите цифри в DOT кода се използват за идентификация на производителя.
Източник.
Какво означават цветните точки от вътрешната страна по една гума?
Задавали ли сте си този въпрос?
Значи от вътрешна страна в повечето случай или там, където пасва с джантата, но от отвътре на гумата има цветна точка. Точно това е маркировката която Ви трябва. Нашите търговци на дребно купуват гуми от запад по-евтини и не мислят за риска на чуждият (нашият) живот: купуват преоценени гуми и трият маркировката. Но дори и да не го направят, задайте си въпроса Вие знаехте ли за това и това ли щяхте да гледате?
EUROPE /
Коментиран от #23
17:30 18.01.2014
7 PROFESIONALISTA
До коментар #3 от "Iaroslav Stanchev":
Също така още нещо важно: маркировката с боя по протектора има важна цел, много по различна от това "как и къде да се съхраняват гумите"/пълна измишльотина/- Тази маркировка се слага с цел да се наблюдава нейното плавно изчезване по време на разработката на гумите, при което един добър специалист може да направи бързи изводи за състоянието на геометрията на преден и заден мост, но най-важното- когато маркировката изчезне напълно, се счита че гумата е разработена на 100% и покрива заводските си изисквания напълно.До тогава се препоръчва да не и "вярваме" безусловно.17:42 18.01.2014
8 PROFESIONALISTA
До коментар #3 от "Iaroslav Stanchev":
Явно статията е поръчана от крупен некоректен вносител на гуми с цел да въведе в заблуждение авто феновете-щом нищо не се споменава за точките отвътре на гумата.....Коментиран от #26
17:46 18.01.2014
9 Iaroslav Stanchev
Червен цвят
Kлас А – O.K.
Клас В – малки козметични дефекти – няма проблем, гумата е с гаранция
Жълт цвят
Клас С – нарушен е състава на каучуковата смес – няма гаранция, бързо износване или дисбаланс ,не отговаря на изискванията за този модел
Зелен цвят
Клас D – вътрешни дефекти – VERY DANGER!!!
Това е за точките от вътрешната страна на гумите,така ли да го разбирам?
Е много добра информация си дал,благодаря.Виждал съм точките от вътре и за тях съм питал доставчиците и за това не получих точен отговор.Явно обаче има хора,които все пак знаят и споделят с останалите.
18:40 18.01.2014
10 Бай Иван
18:50 18.01.2014
11 wulkan
Коментиран от #16
21:30 18.01.2014
12 wulkan
21:32 18.01.2014
13 Симеон Тасев
21:54 18.01.2014
14 Славчо Димитров
22:29 18.01.2014
15 Zdrawko Sashew
Навсякъде жълтото е символ на опасност, а червеното за стоп-в автомобилния, жп и морския транспорт. А зеленият и белият сигнал са за разрешено преминаване или движение в момента. Не виждам, защо при означението на едни гуми да е наопъки.
06:59 19.01.2014
16 тадд
До коментар #11 от "wulkan":
аве то и хляба струва пари, че и водата от чешмата- , и тя трябва да се плаща всеки месец...ама е хубаво, че има и наблюдателни хора.20:00 26.01.2017
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Венци
Те могат да означават различни неща при различните потребители. Да, вярно е че за някои типове гуми, при някои производители, жълтата точка означава че това е най-леката част на гумата, но това не е правило и при друг производител може да означава съвсем различно нещо. Например при нялкои производители, тези точки на страницата на гумата означават за къде е предназначена гумата, т.е. в коя марка автомобили ще бъде вграждана гумата. Така, че не си задавайте излишни въпроси и не давайте ухо на всякакви легенди, които ще чуете. Това са служебни обоизначения предназначени за вътрешна употреба при различните производители.
10:35 27.01.2017
19 Оня с коня
Коментиран от #20, #22
10:29 20.04.2017
20 Пенчо
До коментар #19 от "Оня с коня":
Сам се сети. Еднакъв размер- стари и нови. Къде е разликата?17:21 24.09.2018
21 Venci
Както вече бе споменато, този вид маркировка няма никаква полезна стойност за крайния потребител.
19:06 26.09.2018
22 Venci
До коментар #19 от "Оня с коня":
До коментар #19 от "Оня с коня":Размерите които са изписани на страницата на гумата са стандартно приети обозначения, които обаче не са фиксирани. В този смисъл широчина 255 при един производител може да е всъщост 253 или 254 и т.н. От там се променя и висозината на гумата. Разлика има и при различните модели на един един и същи производител. Някои автомобили са "по-капризни" от други, затова препоръчително да се закупуват гуми които имат съответната хомологация. Напълно е възможно гумите които сте си купили, било то Мишлен, да са с различна спецификация от тази на гумите които първоначално са били вградени в автомобила.
19:15 26.09.2018
23 Venci
До коментар #4 от "PROFESIONALISTA":
Подобни материали са полезни, но всъщото време и повод да се създава сериозно объркване у хората и понякога това води до истерии както е случая с тези цветови обозначения или ДОТ.До PROFESIONALISTA коментар№4:
Много добре сте описали какво означата ДОТ. Ще добавя само, че в този код се съдържа информация за производителя и размера на гумата. Тази маркировка е задълцителна за гумите САЩ от къдетои идва. Department of Transportation, от там идва съкращението.
Деийствително е добре да се внимава за датата ма производство, но моля ви нека сме малко по-сериозни. Не си купуваме яйца или сирене.
Производителите на гуми доставят към търговците, гуми с макс 24 месеца от дата на производство. От там се счита, че съответната гума може да преседи още 24 месеца в склада на търговеца. Обикновено гаранцията на гумата тече от момента на продажба и покрива в повечето случаи 4-5 г., като това може да е различно в зависимост от законодателството на съответния пазар.
Вярно е, че гуми които са прехвърлили 24 месеца от дата на производство се предлагат на по-ниска цена, но това обикновено означава и по-ниска цена за крайния потребител. Когато гумата прехвърли значително 24 месеца от дата на производство и все още не е напуснала склада на производителя отива за скрап.
Дейтсвително няма лошо да следите ДОТ, но още веднъж, моля ви без истерии!
До Iaroslav Stanchev, коментар №9:
По време на производствения процес на всеки един етап се правят проверки и ако се уст
19:54 26.09.2018
24 Гуми
22:29 26.09.2018
25 механика
00:55 05.03.2019
26 Жабара
До коментар #8 от "PROFESIONALISTA":
Явно си гласувал за Румен Радев 😂Коментиран от #27
19:35 16.06.2019
27 Голямата прашка
До коментар #26 от "Жабара":
Що бе ти от мутренския табор ли го даваш01:09 05.08.2019
28 Този коментар е премахнат от модератор.