Last news in Fakti

15 Май, 2014 13:26 22 813 16

Dacia-та на Николае Чаушеску

  • dacia-
  • 2000-
  • renault-
  • николае чаушеску
Dacia-та на Николае Чаушеску - 1

Тази година гордостта на румънското автомобилостроене Dacia чества юбилей. На парад в Букурещ преди 45 г. дефилира моделът 1300. Той е копие на Renault 12, смята се за една от най-модерните коли в социалистическия лагер и буквално качва народа на северната ни съседка на колела.

Dacia-та на Николае Чаушеску



Под марката Dacia се произвежда и Renault 8, но до появата на Logan моделът 1300 си остава най-популярната румънска кола. Снет е от конвейерите чак през 2004 г., след като е подлаган на всевъзможни издевателства в опит за осъвременяване. Произведени са 1 959 730 екземпляра.

Макар и сполучлив автомобил, Dacia 1300 е прекалено скромна за номенклатурата. За нуждите на комунистическата аристокрация е разработена модификацията 1301 Lux Super с екстри като отопляемо задно стъкло, радио и луксозен салон.

Дори и най-специалното изпълнение на 1300 обаче не може да покрие стандартите на "най-равните сред равните" и особено на първия партиен и държавен ръководител Николае Чаушеску и съпругата му Елена. Диктаторът е известен с афинитета си към автомобилните творения на "загниващия капитализъм" и особено към американските лимузини.

Dacia-та на Николае Чаушеску



Специално за нуждите на Секуритате и висшия ешелон на комунистическата партия се ражда моделът 2000. Както и останалата продукция на Dacia, автомобилът е копие на Renault. През 1979 г. французите са съгласяват да предоставят лиценза за най-големия си и скъп модел от онова време - R20/30 - за производството на ограничена серия с емблемата на румънското предприятие.

Чаушеску бе разстрелян преди 25 години, но уникалната му Dacia все още се намира в блестящо здраве. Автомобилът, който днес е собственост е на колекционера Овидиу Магуреану от Букурещ, бе показан на тазгодишния национален събор на марката в Брашов. Доколко изобщо е Dacia си личи по емблемата на волана, която не съвпада съвсем с тази на радиаторната решетка.

Dacia-та на Николае Чаушеску



Най-луксозният румънски автомобил от онези години има 2.2-литров двигател с мощност 115 к.с., автоматична трансмисия и вдига 175 км/ч. Колата на Чаушеску е произведена през 1981 г., разполага с климатик, електрически пакет и круиз контрол.

Dacia-та на Николае Чаушеску



Овидиу Магуреану е бивш личен шофьор на диктатора, но не се сдобива с уникалната Dacia по тази линия. Години след разстрела на сем. Чаушеску той вижда обява за продажбата на колата в интернет и веднага я купува.

Dacia-та на Николае Чаушеску



През 1982-ра, година след рождената дата на суперлуксозната Dacia, румънският диктатор издава заповед за износа на огромна част от селскостопанската и индустриална продукция на страната в чужбина, за да покрие гигантските й дългове. Резултатът е болезнен дефицит на стоки от първа необходимост и драстичен спад в жизнения стандарт на румънците, което в крайна сметка води до революцията от 1989 г. и насилственото сваляне на комунистическия режим.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Фанети Мазакура

    1 7 Отговор
    "година след рождената дата на суперлуксозната Dacia"
  • 2 Krasimir Somov

    6 5 Отговор
    Prez 60godini na minaliat vek RENO SGLOBAVA6E 8 i10 v BALGARIA NOZARADI TOGAVA6NIAT KOMONISTI4ESKI REJIM MARKATA SE OT TEGLA OT NA6IA PAZAR I OTIVAT V ROMANIA I IZAPO4VAT TAM PROIZVODSTVO KOETO PRODALJAVA DONESKA A BG.NI6O

    Коментиран от #5

  • 3 Симеон Тасев

    2 6 Отговор

    Коментиран от #4, #8

  • 4 mentra

    2 2 Отговор

    До коментар #3 от "Симеон Тасев":

  • 5 rosica kaleva

    4 2 Отговор

    До коментар #2 от "Krasimir Somov":

    Млади господине чул си нещо ,но нещо не си разбрал както трябва или не са ти го обяснили правелно. Нашата КОМ ПАРТИЯ започна да изнася автомобили за изтока на по-ниски цени от тези на завода РЕНО. Това е причината французите да си изтеглят производството.Затова си останах ме без автомобил.

    Коментиран от #6, #7

  • 6 Valko Dimitrov

    1 1 Отговор

    До коментар #5 от "rosica kaleva":

    Вие сте абсолютно прав.В България се произвеждаше още и Рено Алпин две модификации 1300 куб.см мотор и 1600 С с по големия мотор ,който се явяваше Рено 160 Гордини.Колите се казваха Рено БУЛГАР АЛПИН и струваше ново в Пловдив 13,000 лева.Представителя на Блканкар или тогавашния ЗАВОД в Пловдив е все още в Чикаго,но вече с гараж и кантори като частни още от онова време заграбени.
  • 7 Valko Dimitrov

    1 1 Отговор

    До коментар #5 от "rosica kaleva":

    Точно така съвсем правилно ,ние произвеждахме 4 вида рена Рено 8-Рено 10-Рено Булгар Алпин два модела 1300 +Булгар Алпин 1600 ЕС или Гранд туризъм.
    Булгар Алпин 1300 струваше 13,000 лева нова и бяха в цвят син металик.
  • 8 СамоСелянитеКаратБМВ МустангаЕномерЕдно

    5 2 Отговор

    До коментар #3 от "Симеон Тасев":

    Монка, нахрани ли прасето, кокошките...овошките прекопа ли ? Хайде, че работата на село никога не свършва !

    Коментиран от #10, #11, #12, #13

  • 9 Venci Yonov

    2 1 Отговор
  • 10 Симеон Тасев

    1 2 Отговор

    До коментар #8 от "СамоСелянитеКаратБМВ МустангаЕномерЕдно":

    като те гледам май ти си от село даже пишеш че си от село дай малко съвети как гледаш кокошките за който пишеш
  • 11 Симеон Тасев

    1 2 Отговор

    До коментар #8 от "СамоСелянитеКаратБМВ МустангаЕномерЕдно":

    а инче по темата по-жалко изпълнение няма дачия не е кола а дърво и такова си остава даже фолка е повече кола от това подобие
  • 12 Симеон Тасев

    0 2 Отговор

    До коментар #8 от "СамоСелянитеКаратБМВ МустангаЕномерЕдно":

    Dacia 1300 е прекалено скромна за номенклатурата. За нуждите на комунистическата аристокрация е разработена модификацията 1301 Lux Super с екстри като отопляемо задно стъкло, радио и луксозен салон.
  • 13 Симеон Тасев

    0 2 Отговор

    До коментар #8 от "СамоСелянитеКаратБМВ МустангаЕномерЕдно":

    нема що тъкъв лукс и не е мечтано отопляемо стъкло радио и луксозен салон както се казва по-времето на комунизма и това е било екстра
  • 14 Бай Иван

    0 2 Отговор
    Даже и прозорците са се сваляли отвътре с дръжки.
  • 15 ярослав станчев

    2 0 Отговор
    Ха,Дачия-мачия,боклук била,смотана била и нам кво още.Може и да не е от най-добрите коли,ама мамалигите поне правят,нали.
    А ние,големите хитреци и тарикати правим......рециклирана тоалетна хартия.И после се присмиваме на румънската Дачия.А нашата кола къде е?
  • 16 Стоян Стоянов

    0 0 Отговор
    ... какво ли щеше да е, ако Рено не се бяха оттеглили от България през онези години?! Вероятно съвременните Дачии щяха в момента да се произвеждат тук. А вероятно не - в България всичко се опорочава. Да видим Great Wall колко време ще се задържат