Тази година гордостта на румънското автомобилостроене Dacia чества юбилей. На парад в Букурещ преди 45 г. дефилира моделът 1300. Той е копие на Renault 12, смята се за една от най-модерните коли в социалистическия лагер и буквално качва народа на северната ни съседка на колела.
Под марката Dacia се произвежда и Renault 8, но до появата на Logan моделът 1300 си остава най-популярната румънска кола. Снет е от конвейерите чак през 2004 г., след като е подлаган на всевъзможни издевателства в опит за осъвременяване. Произведени са 1 959 730 екземпляра.
Макар и сполучлив автомобил, Dacia 1300 е прекалено скромна за номенклатурата. За нуждите на комунистическата аристокрация е разработена модификацията 1301 Lux Super с екстри като отопляемо задно стъкло, радио и луксозен салон.
Дори и най-специалното изпълнение на 1300 обаче не може да покрие стандартите на "най-равните сред равните" и особено на първия партиен и държавен ръководител Николае Чаушеску и съпругата му Елена. Диктаторът е известен с афинитета си към автомобилните творения на "загниващия капитализъм" и особено към американските лимузини.
Специално за нуждите на Секуритате и висшия ешелон на комунистическата партия се ражда моделът 2000. Както и останалата продукция на Dacia, автомобилът е копие на Renault. През 1979 г. французите са съгласяват да предоставят лиценза за най-големия си и скъп модел от онова време - R20/30 - за производството на ограничена серия с емблемата на румънското предприятие.
Чаушеску бе разстрелян преди 25 години, но уникалната му Dacia все още се намира в блестящо здраве. Автомобилът, който днес е собственост е на колекционера Овидиу Магуреану от Букурещ, бе показан на тазгодишния национален събор на марката в Брашов. Доколко изобщо е Dacia си личи по емблемата на волана, която не съвпада съвсем с тази на радиаторната решетка.
Най-луксозният румънски автомобил от онези години има 2.2-литров двигател с мощност 115 к.с., автоматична трансмисия и вдига 175 км/ч. Колата на Чаушеску е произведена през 1981 г., разполага с климатик, електрически пакет и круиз контрол.
Овидиу Магуреану е бивш личен шофьор на диктатора, но не се сдобива с уникалната Dacia по тази линия. Години след разстрела на сем. Чаушеску той вижда обява за продажбата на колата в интернет и веднага я купува.
През 1982-ра, година след рождената дата на суперлуксозната Dacia, румънският диктатор издава заповед за износа на огромна част от селскостопанската и индустриална продукция на страната в чужбина, за да покрие гигантските й дългове. Резултатът е болезнен дефицит на стоки от първа необходимост и драстичен спад в жизнения стандарт на румънците, което в крайна сметка води до революцията от 1989 г. и насилственото сваляне на комунистическия режим.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Фанети Мазакура
14:49 15.05.2014
2 Krasimir Somov
Коментиран от #5
15:35 15.05.2014
3 Симеон Тасев
Коментиран от #4, #8
16:34 15.05.2014
4 mentra
До коментар #3 от "Симеон Тасев":
16:49 15.05.2014
5 rosica kaleva
До коментар #2 от "Krasimir Somov":
Млади господине чул си нещо ,но нещо не си разбрал както трябва или не са ти го обяснили правелно. Нашата КОМ ПАРТИЯ започна да изнася автомобили за изтока на по-ниски цени от тези на завода РЕНО. Това е причината французите да си изтеглят производството.Затова си останах ме без автомобил.Коментиран от #6, #7
21:05 15.05.2014
6 Valko Dimitrov
До коментар #5 от "rosica kaleva":
Вие сте абсолютно прав.В България се произвеждаше още и Рено Алпин две модификации 1300 куб.см мотор и 1600 С с по големия мотор ,който се явяваше Рено 160 Гордини.Колите се казваха Рено БУЛГАР АЛПИН и струваше ново в Пловдив 13,000 лева.Представителя на Блканкар или тогавашния ЗАВОД в Пловдив е все още в Чикаго,но вече с гараж и кантори като частни още от онова време заграбени.22:17 15.05.2014
7 Valko Dimitrov
До коментар #5 от "rosica kaleva":
Точно така съвсем правилно ,ние произвеждахме 4 вида рена Рено 8-Рено 10-Рено Булгар Алпин два модела 1300 +Булгар Алпин 1600 ЕС или Гранд туризъм.Булгар Алпин 1300 струваше 13,000 лева нова и бяха в цвят син металик.
22:22 15.05.2014
8 СамоСелянитеКаратБМВ МустангаЕномерЕдно
До коментар #3 от "Симеон Тасев":
Монка, нахрани ли прасето, кокошките...овошките прекопа ли ? Хайде, че работата на село никога не свършва !Коментиран от #10, #11, #12, #13
09:41 16.05.2014
9 Venci Yonov
21:57 16.05.2014
10 Симеон Тасев
До коментар #8 от "СамоСелянитеКаратБМВ МустангаЕномерЕдно":
като те гледам май ти си от село даже пишеш че си от село дай малко съвети как гледаш кокошките за който пишеш08:30 17.05.2014
11 Симеон Тасев
До коментар #8 от "СамоСелянитеКаратБМВ МустангаЕномерЕдно":
а инче по темата по-жалко изпълнение няма дачия не е кола а дърво и такова си остава даже фолка е повече кола от това подобие08:30 17.05.2014
12 Симеон Тасев
До коментар #8 от "СамоСелянитеКаратБМВ МустангаЕномерЕдно":
Dacia 1300 е прекалено скромна за номенклатурата. За нуждите на комунистическата аристокрация е разработена модификацията 1301 Lux Super с екстри като отопляемо задно стъкло, радио и луксозен салон.08:31 17.05.2014
13 Симеон Тасев
До коментар #8 от "СамоСелянитеКаратБМВ МустангаЕномерЕдно":
нема що тъкъв лукс и не е мечтано отопляемо стъкло радио и луксозен салон както се казва по-времето на комунизма и това е било екстра08:31 17.05.2014
14 Бай Иван
08:43 17.05.2014
15 ярослав станчев
А ние,големите хитреци и тарикати правим......рециклирана тоалетна хартия.И после се присмиваме на румънската Дачия.А нашата кола къде е?
11:08 19.05.2014
16 Стоян Стоянов
11:03 20.05.2014