Румъния. Наш екип от мястото на събитието
В момента румънската марка Dacia e най-големият износител в северната ни съседка. Колите на марката обаче са познати на местния пазар отдавна, а от преди десет години Dacia започна масово да експортира возила и в други страни. Първоначалният опит с Logan се оказа успешен и сега, десет години след появата му, румънците определено имат с какво да се похвалят. Наш екип посети градовете Букурещ и Питещ и се запозна отблизо с процеса по изработката на автомобили с марка Dacia. След обстойната обиколка, която направихме, можем да кажем, че северните ни съседи вече са "доста напред с материала" и що се отнася до производство на коли не отстъпват на доказаните марки в бранша. Естествено, най-голяма заслуга за това имат французите от Renault, които са изградили уникални по рода си дизайнерски център, огромен тестови комплекс, завод за двигатели и шасита, завод за асемблиране, както и огромен логистичен център за готова продукция и за резервни части и аксесоари. С други думи румънците вече правят автомобилите си от А до Я. Сега ще ви разкажем накратко как става това.
Дизайнерски център
Ивайло Дамянов
Всичко започва в дизайнерския център на марката, който е разположен в Букурещ, в една изключителна арт сграда, която преди това е била посолство на Швейцария (снимки 2, 3). В нея се трудят млади дизайнери, като работата стартира от бял лист хартия. След направата на т.нар. рендери се преминава към компютърна обработка на детайлите и сглобяването на цял, 3D генериран образ на автомобила. Следва изработка на макет, който се прави от клей. Всички отделни екстериорни и интериорни детайли също се правят първоначално във формата на макети. Още нещо интересно е, че в този дизайнерски център работи българин. Той се казва Ивайло Дамянов и е завършил Техническия университет в Русе. В студиото за дизайн в Букурещ работят 27 души. Новите модели на марката - Sandero, Logan и кросоувърът Duster са създадени именно в този център за дизайн.
Тестови център
Всички нови разработки и модели се изпитват в огромния тестови център на марката, който е разположен в близост до град Титу. Центърът е изграден на площ от 350 хектара, но освен впечатляващите размери е интересно и местоположението му (снимки 4, 5, 6). Той е изграден в близост до военна база, където полети на ниска височина са абсолютно забранени. Мерките за сигурност в завода са уникални, а любопитното е, че ние бяхме първите журналисти, допуснати да надникнат във вътрешността на този тестови център. Съоръжението разполага с огромен полигон, включващ 4.5-километрова овална писта, множество трасета за изпитание на различните системи по автомобилите. Базата край Титу е направена по подобие на тази във Франция и се използва за тестване на автомобили Dacia и Renault. В закритите площи има свръхмодерни лаборатории, където специалисти изпитват автомобилите, като ги подлагат на тестове за надеждност при студ, топлина или дъжд.
Завод
В огромната фабрика, позиционирана в покрайнините на град Питещ, работят 15 000 души (снимки 7 - 16). Работи се на три смени от по 8 часа или иначе казано без прекъсване. Характерното за този завод е, че в него има по-малко роботи, като наличните такива са съсредоточени в леярния цех за алуминиеви блокове, в бояджийното и в двигателния център. Те са производство на топмарката АВВ. Поточните линии работят в перфектен синхрон, което позволява излизането на готов автомобил на всеки 55 секунди. Заводът групира подразделения за щамповане, цех за каросерии, бояджийно отделение и цех за асемблиране. През миналата година румънците са направили 342 620 автомобила. Готовата продукция отива в огромен логистичен център и от там се разпределя в дилърските центрове на марката по целия свят. Освен това той позволява на Renault да се снабдява с резервни части от местни доставчици в обеми, които гарантират оптимално качество и разходи. Той също така консолидира партидите от части.
Сега, 15 години след като марката Dacia стана част от групата на Renault, румънците могат да се похвалят с богата гама от модели и изцяло собствено производство, което се продава в 43 държави по целия свят.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Stanislav Novoselski
Коментиран от #11
10:39 27.05.2014
2 skier
10:45 27.05.2014
3 йордан иванов
Коментиран от #14
11:07 27.05.2014
4 Славчо Димитров
11:12 27.05.2014
5 Дошo
Това казва всичко.Като сте толкова отворени кажете колко автомобила ,,сглобяваме" ние за година.Това производство можеше да е тук и да има много работни места а вместо това го издухахме.
Коментиран от #7
11:12 27.05.2014
6 Ivo Ivanov
Коментиран от #8, #13
11:20 27.05.2014
7 ярослав станчев
До коментар #5 от "Дошo":
Прав си,напълно.Подкрепям.Можеше и ние да сме така,ама много крадливи,алчни и корумпирани нашите велможи.Който и инвеститор да дойде,за рушвети трябва да даде повече,отколкото ще му струва завода с оборудването,обучението и заплатите на работниците.11:22 27.05.2014
8 хххххххххххх
До коментар #6 от "Ivo Ivanov":
Както може нова Toyota, BMW и каквато се сетиш нова кола за 3-4 пъти повече пари да се скапе на половината километри.Все пак това е нова, нискобюджетна кола - която по отношение цена - качество е супер.
12:35 27.05.2014
9 Wasko Kabadzhov
12:41 27.05.2014
10 Hristo Hristov
Коментиран от #15
13:07 27.05.2014
11 Angel Tosev
До коментар #1 от "Stanislav Novoselski":
Само да Ви поясня, че на новите коли от по-нисък клас, в който попада и Дачия (Opel Corsa, Ford Fiesta и др.) отзад слагат барабанни дискови спирачки, т.е това не са го измислили румънците. И това е така не само за най-ниските нива на оборудване. А относно румънците, отскочете до Румъния и вижте какви автомобили карат те и тогава коментирайте (90% карат чисто нови коли, повечето Mercedes, Audi и др.). Дачия се кара от по-бедните прослойки в обществото там.Коментиран от #12
13:46 27.05.2014
12 Angel Tosev
До коментар #11 от "Angel Tosev":
Исках да кажа барабанни спирачки.13:48 27.05.2014
13 Папур Шпеков
До коментар #6 от "Ivo Ivanov":
ако имаш някой познат таксиджия дето колите му са Дачия вземи го попитай какво мисли за тях.Всъщност ще те улесня- следващите пак мисли да са такива - 300 000км само със смяна на консумативи как ти се струват?
Коментиран от #16
16:20 27.05.2014
14 Монго
До коментар #3 от "йордан иванов":
Румънски кошници, ама по-хубави от нашите. Защото нашите са още плетени, от ракита...16:38 27.05.2014
15 Монго
До коментар #10 от "Hristo Hristov":
16:39 27.05.2014
16 Благовест Стефанов
До коментар #13 от "Папур Шпеков":
Таксиджиите не са мерило за качеството на един автомобил. Почти всяко такси е пред разпад и е опасно за клиентите. Иначе Приусите са милионници доказали се дори и в Берлин но пак не могат да се мерят с на Ярослав Станчев Аудито .Коментиран от #33
17:47 27.05.2014
17 Наката Пейчев
Коментиран от #18, #28
17:56 27.05.2014
18 Славчо Димитров
До коментар #17 от "Наката Пейчев":
99.3% са собственост на Renault18:13 27.05.2014
19 Бай Иван
19:32 27.05.2014
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Владислав Димитров
До коментар #20 от "Бай Иван":
Бай Иване, какъв ти е проблема ? Всичко е пределно просто, щом не ти харесва профила, не влизай тук, не чети и не пиши, бегай някъде другаде при по заможните и ще се оттървеш от голтаците.Коментиран от #34
20:43 27.05.2014
23 Ники Николов
21:04 27.05.2014
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Атанас Димитров
21:28 27.05.2014
26 Силвия Николова
Коментиран от #38
22:06 27.05.2014
27 Ivo Ivanov
22:07 27.05.2014
28 wulkan
До коментар #17 от "Наката Пейчев":
рено е държавна фирма. ПСА - пежо, ситроен са частна фирма. това с франсетата. а за румъния да ви кажа. преди нова година бях там една седмица. много скачате, но истината боли. това е горчивата истина за нас българите. ако някой си е мислил, че сме най-зле в евросъюза е бил на прав път. останалото са дрън на този, дрън на онзи. по български манталитет.22:08 27.05.2014
29 Тихомир Юрганджиев
Коментиран от #30, #39, #44
22:35 27.05.2014
30 Славчо Димитров
До коментар #29 от "Тихомир Юрганджиев":
много си заблуден. за тази цена са най-добрите автомобли. в пъти по-сигурни и надеждни от употребявана стара кола за същата цена.00:06 28.05.2014
31 Стоян Стоянов
08:58 28.05.2014
32 miro tsonev
09:35 28.05.2014
33 ярослав станчев
До коментар #16 от "Благовест Стефанов":
Господин Стефанов,виждате ли,когато искате можете да разсъждавате.Малко са колите,които могат да се мерят с аудито на Ярослав Станчев.И за съжаление,Дачия не е от тях.Казвам го от личен опит.Служебна такава карам редовно.За 6 години и за 220000 км. се разхлопа всичко,което можеше да и се разхлопа.Цялата предница и беше подменена,включително и амортисьори.Мотора,1,5 дци,таман започна да подгаря масълце,лизинга изтече и фирмата я продаде.Сега има втора такава,пак от магазина,за две години стигна до състоянието,в което беше предишната Дачия на 6 години.
А за милионниците си прав,80% от новия "фнос" и 90% от автопарка в България са милионници,над 10 години.Което говори само едно,че са поне два пъти по-корави от от нова Дачия.За радост и аз карам един от тези милионници.За съжаление,обаче,времето и милионите километри не прощават дори и на истинските,железни машини от 80-те и 90-те години на миналия век,както и на собствениците им,де.
Жив и здрав бъди.
09:50 28.05.2014
34 мария спасова
До коментар #22 от "Владислав Димитров":
а НА ТЕБ КАКЪВ ТИ Е ПРОБЛЕМА,ЧЕ НЕ ХАРЕСВАШ БАЙ иВАН?Коментиран от #35, #40
19:56 28.05.2014
35 Владислав Димитров
До коментар #34 от "мария спасова":
Ти де не си му адвокатка ?20:37 28.05.2014
36 Мартин Стоянов
Най-големият производител на таксита... става да ги караш 4-5 години и след това хвърляш
Коментиран от #41
16:01 30.05.2014
37 Кобрата
22:31 02.06.2014
38 Златин Славчев
До коментар #26 от "Силвия Николова":
mi malko li sa 1000 lv - moqta starata fiat punto 2003 do2013 sam dal za maslo i maslen filtar i edni nakladki mn po malko niakolko pati sam smenial maslo polu sintetika 3 pati 150 lv sa tri masla i nakladki 20 lv do 200 lv da sam daval23:26 02.06.2014
39 Златин Славчев
До коментар #29 от "Тихомир Юрганджиев":
ima kak da e evtino i hubavo23:31 02.06.2014
40 Златин Славчев
До коментар #34 от "мария спасова":
ti da ne si ot profilite na bai ivan23:35 02.06.2014
41 Златин Славчев
До коментар #36 от "Мартин Стоянов":
te vsichkite koli se karat do max 10 godini23:35 02.06.2014
42 Иванов
14:38 08.01.2020
43 Иванов
14:38 08.01.2020
44 Иванов
До коментар #29 от "Тихомир Юрганджиев":
Препоръчвам старо и скъпо14:42 08.01.2020