Last news in Fakti

4 Март, 2015 21:37 5 438 4

Три държави с извънреден приход

  • рвд-
  • санкции-
  • украйна

Българското РВД с прираст от 26.7% на приходите

След катастрофата на полет MH17 над Донецк през юли 2014 г. въздушното пространство над Украйна беше напълно затворено за граждански полети. И до ден днешен единствените самолети, които прелитат над страната са тези, реализиращи полети от и до Киев. Използването от страна на превозвачите на алтернативни маршрути може да донесе приходи от 200 млн. USD в бюджетите на съседните на Украйна страни – Турция, България, Румъния, Иран и Русия за 2015 г.

В продължение на много години въздушното пространство на Украйна се използва от авиопревозвачи от цял свят за полетите от Европа и Скандинавия към Азия и Близкия Изток, най-вече с цел пестене на гориво.

Допълнителни разходи

Според специалисти, за полет с Airbus A320 от Балтика за Турция са необходими 8500 кг керосин и 960 EUR такса за навигационни услуги. След въвеждането на забраната за преминаване над Украйна за извършването на аналогични полети са необходими допълнителни 600 кг керосин и още 130 EUR за навигационни услуги.

При широкофюзелните самолети, като например Airbus A380 или Boeing 777, новите маршрути се оскъпяват средно с 9000 USD в сравнение с обичайните, които преминават през въздушното пространство на Украйна. Някои експерти смятат, че цените на керосина могат да се върнат на нива 80 USD за литър. При това положение заобикалянето на Украйна ще стане още по-скъпо за авиокомпаниите. Продължителността на полетите също е засегната, като времетраенето е удължено средно с 20-30 минути. За големите авиопревозвачи, които на ден извършват по няколко междуконтинентални полета, разходите за гориво достигат няколко хиляди долара на ден.

Някои губят, други печелят

От закритото над Украйна пространство съседните държави спечелиха общо близо 200 млн. USD. На първо място по прираст на транзитните преминавания от европейските държави е България. За 2014 г. той възлиза на 26.7% по данни на Eurocontrol. На второ място е Румъния с прираст от 20.4%, а трета остава Турция – 17.2%. От по-далечните държави Иран отчита най-голям прираст – 32% през 2014 г. спрямо година по-рано.

През 2014 г. всеки 100 км. полет над България с Airbus A320 е струвал 37.53 EUR, над Румъния – 38.29 EUR и над Турция – 32.12 EUR. За сравнение, цената на 100 км. прелитане над въздушното пространство над Украйна е 57 EUR. Именно на базата на тази разлика, заобикалянето на Украйна не е толкова критично от финансова гледна точка за авиокомпаниите в сравнение с разходите за гориво.

Губещият от цялата ситуация определено е Ръководство „Въздушно движение” на Украйна. От юли досега загубите възлизат на 177 млн. USD. С 80% е спаднало количеството на транзитните полети над страната в сравнение с 2013 г.

Къде ще отидат парите?

В държавните бюджети на България, Румъния, Иран, Турция и Русия. Най-голяма изгода би трябвало да имат Русия и Турция, тъй като близо 50% от полетите, които е трябвало да бъдат реализирани над Украйна са заобиколили, минавайки през въпросните две държави. Между 7%-7.5% от трафика, който е трябвало да мине над Украйна е бил поет от България и Румъния.

През 2015 г. Русия, Румъния и Турция ще увеличат таксата си за прелитане и 100 км. преминаване над въздушното им пространство ще струва съответно 83 EUR, 47 EUR и 39 EUR. На базата на тези данни може да се направи изводът, че съседните на Украйна държави през 2015 г. ще спечелят почти 200 млн. USD.

  България Румъния Турция
месец прираст прираст прираст
януари 6.70% 12.90% 4.60%
февруари 6.40% 15.40% 5.50%
март 2.80% 8.00% 1.70%
април 33.10% 23.20% 10.40%
май 28.80% 22.40% 12.60%
юни 26.40% 21.00% 11.90%
юли 28.10% 21.40% 18.80%
август 30.60% 21.60% 26.90%
септември 29.10% 20.30% 30.10%
октомври 26.20% 19.80% 26.30%
ноември 40.90% 28.70% 28.20%
декември 48.30% 24.90% 23.70%
Среден прираст 26.70% 20.40% 17.20%

 


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 onq s konq

    1 0 Отговор
    Толкова ли е трудно някой да се сети да слажи една табелка "пътя в ремонт" на влиэане в БГ и диспечера като го поеме тоя самолет ,да го прекара преэ обиколните пътеки?Ей ти двойни километри и такси,ма то акъл се иска!
  • 2 ато гос

    0 0 Отговор
    Ползвате снимка на FLIGHTRADAR24 и не сте си направили труда да погледнете маршрутите? Моля, не подвеждайте хората с неточната информация, която публикувате. Евроконтрол ПРЕПОРЪЧА ограничаване на полетите над зоните на бойни действия, а забрана от Росавиация НЯМА! Отговорността за безопасното преминаване през пространството на дадена държава си остава нейна отговорност. Полетите се изпълняват по следните маршрути - АКТУАЛНА ИНФОРМАЦИЯ последния полет 28.02.2015, следващия е утре и може да проверите дали маршрута е друг.
    МОСКВА - ВАРНА http://www.flightradar24.com/data/flights/s7921/#5a39855
    ВАРНА - МОСКВА http://www.flightradar24.com/data/flights/s7922/#5a3d6b6

    Всеки може да си провери маршрута чрез номер на полета- който лети постоянно вече ги знае наизуст. Хемус и България летят също през Одеса и Киев.

    Коментиран от #3

  • 3 guest

    0 0 Отговор

    До коментар #2 от "ато гос":

    Ще проверим. Факт е, че авиокомпаниите не летят над цялата територия на Украйна. Това, че има някои компании, които поемат риска, е тяхно решение. Друг е въпросът с колко пътници летят на борда като се знае откъде ще се мине...
  • 4 mediator37

    1 0 Отговор
    Таман щях да напиша най-после и ние да намажем филията след някоя патаклама, обаче се сетих, че нашите цигани ще опапат горницата в бюджета, под формата на детски и други помощи по 1000 -1200 лева месечно на циганска майка юнашка. Е, какви хубави мазни цигани ще отхраним на държавната баница.