Last news in Fakti

29 Юли, 2016 12:59 3 349 12

Мит е, че екотаксите за автомобили в България са високи

  • мит е-
  • екотаксите-
  • автомобили-
  • българия-
  • високи
Мит е, че екотаксите за автомобили в България са високи - 1
Снимка: Факти.бг

Мит е, че екотаксите за автомобили в България са високи. Това посочват от Българската асоциация по рециклиране, които се разграничават от „популистките и безпочвени твърдения, неподкрепени от каквито и да било факти по отношение на определянето на продуктови такси за излезли от употреба моторни превозни средства“.

В Европа таксите се заплащат като такса за регистрация или такса регистрация плюс екотакса и лицето, което регистрира автомобил, заплаща 2 вида такси:

1. Такса за регистрация и 2. Продуктова такса.

Когато говорим за такси, следва да разглеждаме двете посочени такси едновременно, така че да се избягва всяко манипулиране на цитираната информация, подчертават от Българската асоциация по рециклиране.

Според проучване, направено от асоциацията, ако се вземе за база 10-годишен автомобил, ще се види, че най-ниския ценови порядък на таксата е в Естония – 179 евро и в Полша – 161 евро (регистрация и екотакса),

Най-високият ценови порядък е в  Норвегия – 5300 евро и Холандия – 7640 евро.

В Румъния цената е доста солена – 2280 евро за 10 годишен автомобил. Тези убийствени цени са за коли с Euro 3. Затова и румънците масово регистрират такива коли в България, където плащат 154 евро (18 евро регистрация и 136 евро екотакса).

От Българската асоциация по рециклиране посочват, че въвеждането на европейската Директива 2000/53/ЕО относно излезлите от употреба превозни средства у нас рязко е оскъпило дейността на компаниите, които рециклират автомобили.

Въвеждането на директивните изисквания оскъпява дейността по оползотворяване, защото, ако преди време от един стар автомобил се е депонирало около 30% от състава му, то сега нормата е под 7%, а всичко останало от него следва да се рециклира и оползотворява. Например, гумите на автомобилите се изхвърляха на сметищата, а понастоящем се предават на рециклиращите предприятия.

Опасните отпадъци сега се рециклират на 100%, което увеличава разходите на оползотворяващите организации. Също така, ако един автомобил се купува за около 200 – 350 лева (ако не е за авточасти), то разходите за неговото събиране, транспортиране, разкомплектоване, рециклиране и обезвреждане на опасни отпадъци са в пъти повече.

От Асоциацията отбелязват и че по силата на новия Закон за управление на отпадъците от 2012 г., законните площадки за събиране на стари автомобили намаляха 3 пъти, което рязко увеличи разходите за транспорт на автомобилите от мястото им на събиране до пункта.

От компаниите в рециклиращата индустрия са инвестирани над 50 млн. лв. в действащите площадки за разкомплектоване на автомобили през последните години, като по този начин се осигурява спазването на еко изискванията и съответно предотвратяване на замърсяването на природата, подчертават от Българската асоциация по рециклиране.

В писмо до омбудсмана Мая Манолова по повод нейното предложение за десет пъти по-ниски екотакси, от асоциацията посочват, че в страните, в които не се събират подобни такси, са въведени други икономически механизми.

Трябва да се има предвид, че пазарите на България и Германия са различни: в България пазарът е предимно на автомобили втора ръка, които излизат много по-бързо от употреба и количествата отпадъци, които се събират са много повече в нашата страна. На практика пусканите в Германия автомобили, излизат от употреба в страни, където преобладават пазари на автомобили втора употреба, каквато е България, пишат от Българската асоциация по рециклиране.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 гост

    1 0 Отговор
    Оспорва се къде отиват тези такси, щом се събират от различни фирми с разрешителни за няколко години. След като се платят тези пари, малко или много, как те стигат до площадката за рециклиране. Защо да се плаща такава такса вместо да спре да се плаща за коли за рециклиране или да се уравнява само накрая сметката кой на кого трябва да доплати при рециклирането. Ако аз регистрирам 5 коли и платя 1500лв, но не рециклирам нито една, какво става с моите пари събрани от незнайна фирма (не е държавна агенция, местни данъци и такси или др.)? Ако друг изкупува боклучави коли за 200лв и ги кара за скрап, взима по 300лв от тях, той печели, защо да е така? Само при скрапването трябва да се уравнява според мен, инак е просто хранилка на фирми фантоми.
  • 2 Morgoth

    1 0 Отговор
    Таксите в Румъния са толкова високи, защото имат собствено автомобилостроене и трябва да направят неизгоден вноса на стари немски автомобили, за да може да се купуват собствените нови. Понеже не могат да го направят през митницата, защото са в ЕС го правят през екотаксите.
    А с Норвегия изобщо да не се сравняваме, защото ние сме най-бедните в Европа, а те най-богатите.
  • 3 никой

    1 0 Отговор
    Защо да се плаща екотакса,като тя е платена при първоначалната регистрация на автомобило в ЕС.
  • 4 гост 1

    0 1 Отговор
    Тези такси са необходими за опазването на околната среда. Има ги по цял свят, където все още нямат всички съоръжения за рециклиране и обезвреждане, както и където пазарите са предимно на коли втора ръка.
    Където се купуват предимно коли втора употреба трябва да ги има, защото иначе всички опасни отпадъци ще отидат на депо.
  • 5 Аааа

    1 0 Отговор
    Николай!

    Ето това е истинския въпрос
  • 6 БЪДЕЩЕ

    1 0 Отговор
    Да но срявнявайте и доходите, тогава ще е друг резултат!!!
  • 7 монопол

    1 0 Отговор
    То, според някои хора и високите цени на горивата са мит, ама......всъщност са си факт.
  • 8 шшшт

    0 1 Отговор
    Мите е, че в България народа получава нормални заплати, забележете, казвам нормални, за високи няма и да говоря !
  • 9 кака

    0 0 Отговор
    Защо ли всяко физическо лице става член на организация по оползотворяване (подписва договор за срок от 1 година) при заплащане на "еко таксата"? Тази сума е възнаграждение на организацията, а би била еко такса при плащане в ПУДООС.

    От къде накъде се вземат сумарно таксите за регистрация и въпросното възнаграждение. Това са две съвсем различни по същество плащания (едното към държавата, другото към частната организация).
    Редно е да се проучват въпросите преди да се окажат в простронството. Иначе се казва поръчка.
  • 10 Скандал

    0 0 Отговор
    Тези звучат, като хора, които събират ЕКО ТАКСИТЕ и са опарени! Тук говорим за такса, която плащаме към частна фирма, незнайно на кого и защо. А другите такси при регистрация са съвсем отделно. Това, че искат да ги разглеждаме заедно с държавните такси е пълна пародия!
  • 11 Мариян Костадинов

    0 0 Отговор
    Скоро си предадох колата за рециклиране и получих пари срещу нея. Попитах тези пари при регистрация защо ги събират и познайте! Фирмата, на която си предадох колата не събира такси! На всичко отгоре печелят от желязото в колата а таксата я събират някакви мафиоти!
  • 12 кака

    0 0 Отговор
    Повече основание има да се пита при регистрацията на автомобила, а не при сваляне от регистрация.
    Още повече, че подписваш и договор и плащаш едни пари на едни другари