26 Септември, 2016 08:00 3 469 2

Очаква се ръст на сертифициране на компании в автомобилния сектор

  • ръст-
  • сертифициране-
  • компании-
  • автомобилния сектор-
  • nqa-
  • владимир мутишев-
  • кевин биърд

Българската икономика има потенциал за развитие

Очаква се ръст на сертифициране на компании в автомобилния сектор - 1
Снимка: Факти.бг

Пазарът за сертификационни услуги в България се разраства активно от 2000 година. В момента е достигнато развитие от приблизително 8000 регистрирани компании. Това заяви Владимир Мутишев, управляващ директор на международната сертификационна компания NQA България.

Според него, около 8000-те сертифицирани фирми и учреждения у нас са съпоставими със средноевропейското равнище. „Но ние разглеждаме нещата и в един друг аспект – възможността за мултиплициране на дейността на организациите. Една компания може да има един стандарт, но с течение на времето тя може да премине към въвеждането на нови стандарти за управление на нови дейности, производства и технологии. Затова са необходими редица стандарти, които да минимизират риска до ниво, което предприятията определят като приемливо. Самото технологично развитие на света ще изисква въвеждането на нови стандарти. Така, че ако сега базата е 8000 сертификата в България, умножете по 2, по 3 или по 4 и ще видите, как този процес ще бъде мултиплициран в практиката”, така Мутишев аргументира очакванията си за развитието на пазара на сертификационни услуги у нас.

При сертифицирането в България хранителният сектор е добре представен. Активни в този процес са и държавни институции, което поставя България сред първите страни с въведени системи за управление в държавни организации. Силен сектор на пазара на сертификационни услуги е здравеопазването – болници и други организации. Друг разрастващ се сектор в последните години е аутсорсингът. В последните няколко години в България се наблюдава значителен ръст в сектора за доставка на автомобилни части. Екипът на NQA в България прогнозира повишена активност към сертифицирането в тази област, изискваща ISO/TS 16949, съобщи Мутишев.

Факти.бг припомня, че в последно време у нас  много бързо се развива производството на части за автомобили, които се изнасят на европейски или други пазари. Доста от бившите машиностроителни заводи по времето на социализма се превръщат в производители на авточасти. Очевидно се намира и подходяща работна ръка в България, която на места не достига.  

Какъв е опитът в сертифицирането на автомобилостроенето в България от чужбина, кое е специфичното, на тези въпроси на Факти.бг отговори Кевин Биърд, президент на NTS, направление „Услуги” , което включва Сертификационните услуги /NQA/:

„Автомобилостроенето е една от сферите, където има множество технически изисквания, насочени към производителите. Желанието в самата автомобилна индустрия е разширяване на веригата за доставки по целия свят. И част от изпълнението на тази стратегия за диверсифициране на производствата е изискването производителите да бъдат сертифицирани. Стандартът сам по себе си е доста сложен, с много технически изисквания, които от своя страна поставят изискване и към персонала на компаниите, желаещи да произвеждат стоки за автомобилостроенето. В света има пет организации, които отговарят за надзора на автомобилостроенето, NQA работи с  IATF. Регулаторни органи има в Германия, Франция, САЩ, Великобритания и Япония. NQA притежава капацитета да окаже подкрепа на заинетрисованите компании, под формата на семинари за разясняване и популяризиране на изискванията, свързани с развитието на автомобилостроенето.”  

Превенция и фалшиви продукти, изделия и части

Според Кевин Биърд темата за фалшивите изделия е на дневен ред в целия свят. Топ мениджърът посъветва „дайте възможност на потребителите да са информирани“. Той посочи, че дори и в аерокосмическата индустрия има индентифицирани фалшифицирани изделия, особено електроника, които пряко влияят на системите. „В тази връзка има разработени два стандарта, насочени към предотвратяване на фалшиви изделия”, каза Биърд, който е участвал при разработването и на двата стандарта. „Опитът, който имам при писане на стандарта показва, че е от изключително важно значение е фирмите, които работят във веригата по доставки да имат пълна прозрачност и проследяване в целия процес на производство. Именно поради тази причина голяма част от доставчиците в аерокосмическата индустрия търсят сертифициране на своята продукция, за да могат да докажат прозрачност и да предотвратят производство, и разпространение на фалшивите изделия. Опитът, който сме  натрупали в аерокосмическата индустрия в последствие вече се пренасочи и към телекомуникационните услуги, и автомобилостроенето. По този начин предоставяйки нашите знания и опит на колегите от другите индустрии, те имат възможността да развият допълнителни механизми за контрол, насочени не само към производителя, но и към дистрибуторите, за да се постигне пълно проследяване и предотвратяване на фалшиви изделия във веригата. Когато днес говорим за риска можем да твърдим, че голяма част от компаниите – производителки въвеждат стандарти  и постепенно тези изисквания ще бъдат въвеждани все по-надолу и надолу във веригата на доставчиците”, разясни Биърд.

Българската икономика има потенциал за развитие

Кевин Биърд  си припомни, че нещото, което е научил преди години в САЩ, а и най-вече благодарение на професионалния си опит на международните пазари: „ Дайте възможност на купувачите да са информирани”. В годините съм се убедил, че най-важното е, че купувайки нещо, ти приемаш и всички рискове, свързани с това. През 80-те години обществото, занимаващо се с управлението на качеството взе решение, че е твърде сложно и твърде скъпо, за да се гарантира качеството и да се купува от много различни държави. И за да се даде някакъв вид увереност на потребителите в качеството на продуктите, именно за тази цел бе създадена системата за сертифициране. В процеса на сертифициране са взети всички плюсове и минуси, за да се постигне някакъв баланс, заяви Биърд. Той допълни, че цената на сертификация се плаща индиректно от клиентите, което е взето под внимание при създаване на сертификационната схема, за да може да се постигне и баланс.

Двата най-важни фактора са независимост и прозрачност на услугата. Именно в тази връзка, не само ние отиваме при компаниите и ги одитираме, а в същото време и нас ни одитират от страна на акредитационните служби. За индустриите, които са със завишен риск, като например аерокосмическата и автомобилостроене, има допълнителни изисквания по наблюдаване на дейности. Част от прозрачността е, че резултатите от тези одити, които се извършват при нас са достъпни, за да могат всички заинтересовани страни да се запознаят с тях, т.е. по веригата някой някого наблюдава. По този начин се създава доверие в сертификационната услуга, за да може клиентът, когато види, че неговият сертификационен доставчик притежава сертификат за някоя от услугите, да има доверието, че всичко е както трябва. Ето защо смятаме, че има голям потенциал в рамките на икономиката на България за сертифицирането, защото все по-голям част от компаниите ще осъзнават необходимостта от въвеждане и сертифициране и управление на системи за качеството. Един от нашите фокуси на работа е да помогнем на нови и по-малки фирми да влязат в световната икононимика, твърди Биърд.

Президентът на NQA споделя убеждението, че българската икономика има потенциал за развитие, имате добре подготвени кадри, което е предпоставка за растеж на икономиката. Всеки бизнес може да бъде подобрен чрез последователност, постоянство и устойчивост. Затова и ние подпомагаме компаниите от индустрията и обществения сектор да се справят с промените, рисковете и динамичното развитие на днешния високотехнологичен свят.

 

 

 

 

 


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Гост

    0 0 Отговор
    Най-новата форма на рекет - сертифициране. Нищо не се променя само едни таксички се плащат на рекетьорите!

    Коментиран от #2

  • 2 някой си там

    0 0 Отговор

    До коментар #1 от "Гост":

    уви донякъде си прав такса рекет няма да спре