10 Декември, 2016 16:32 1 943 0

Със споразумението за швейцарските кредити потребителите връщат същата сума

  • споразумението-
  • швейцарските кредити-
  • потребителите-
  • същата сума
Със споразумението за швейцарските кредити потребителите връщат същата сума - 1
Снимка: Дарик радио

Постигнатото споразумение с една от трите банки, отпуснали ипотечни кредити в швейцарски франкове на български граждани, на практика означава, че потребителят ще трябва да върне същата сума, която би дължал и в случай, че е взел заема в евро или в лева. Това заяви председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в предаването на Кирил Вълчев „Седмицата” на „Дарик” радио.

„Ако в един и същи момент, например през 2007г., вие сте взели ипотечен кредит в лева да речем за 80 000 лв., а аз съм взел за същия размер левова равностойност във франкове, съгласно условията на споразумението след 25 години и вие, и аз трябва да сме върнали една и съща сума на банката”, разясни Маргаритов.

Той посочи, че преди години банките са предоставили такива кредити на потребители, без достатъчно добре да акцентират върху обстоятелството, че кредитополучателят носи целия риск от това, че тази не толкова обичайна за България валута би могла да претърпи резки колебания в курса.

„Това, което ние решихме да направим и в това се състои същността на споразумението, е да се постараем да възстановим справедливостта. Нека видим самите потребители как ще реагират, по какъв начин те ще се възползват или не. Ако, разбира се, се окаже, че нашите изчисления не са точни – но това е математика, така че не допускам да са толкова неправилни – винаги можем да водим иска. Освен това, колективните искове с другите две банки продължават и точно тук може би ще се види, че в изминалите десет години и най-вероятно в следващите десет съдебните производства няма най-добре да решат въпроса на хората, въпреки че се създават подобни фалшиви очаквания”, коментира председателят.

Маргаритов обобщи, че студентският празник е преминал без много нарушения от гледна точка защитата на потребителските права. „Мними туроператори се опитваха да предлагат пакети за изкарване на празника, без да имат регистрация и договор с хотелите. Това крие рискове, защото поемат ангажимент, който впоследствие не могат да изпълнят. Но тези няколко случая бяха по-скоро екзотика, като цяло празникът премина спокойно”, посочи той.

Във връзка с пазаруването и пътуванията за предстоящите празници комисията вече е засилила своето присъствие. Един от акцентите са т.нар. временни Коледни базари, където са възможни различни нарушения, включително и предлагане на опасни стоки.

През зимния сезон инспекторите ще контролират и ски пистите. Означенията трябва да съответстват точно на сложността на трасетата. Нова наредба въвежда унифицирани изисквания към информацията, която трябва да бъде поставена на всяка категоризирана ски писта на територията на страната. „След като комисията, която има прерогатив да прецени съответствието на пистата със степента категоризация, е свършила своята работа и информацията е поставена, нашата задача ще бъде ние да следим навсякъде да ги има тези обозначения и да не се допускат нерегламентирани трасета, които биха криели риск за здравето и живота на хората. Вече няма да се случва това, което беше преди време – един начинаещ или средно напреднал скиор вижда, че пистата е зелена, тръгва и изведнъж на склона, по средата, се оказва, че тази писта не е за него и той не може да се справи”, обясни председателят.

Маргаритов съобщи още, че от началото на годината КЗП е забранила над 250 нелоялни търговски практики в различни сфери. В институцията са постъпили над 20 000 жалби и сигнали, като най-много – около 40%, са в сферата на телекомуникациите и най-малко – около 5%, за туристически услуги и банковия сектор. „Хубавото е, че нашите проверки се увеличават, но се наблюдава тенденция за спад на нарушенията – в около 7-8% от случаите се констатират нередности. Старанието ни е освен да санкционираме и да контролираме пазара, също и да помагаме на хората да решат техните проблеми. В 2/3 от случаите ние сме успели да съдействаме потребителят да бъде удовлетворен от начина, по който сме се намесили и съответно търговецът е реагирал”, добави Маргаритов.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА