Висшите училища, които са тясно профилирани да не се наричат университети. Такова предложение отправиха от Министерство на образованието. По думите на образователния министър Тодор Танев в момента няма ясна дефиниция на това какво е университет и какво е академия, съобщи Дарик радио.
По думите на Тодор Танев неточността в дефиницията на университети, академии и институти води след себе си и други проблеми- като този с финансирането: „Не е възможно всички да бъдат университети. Неточността в дефиницията води до по-големи претенции за държавно финансиране, покачване в ранг и т.н. този хаос според мен беше едва ли не умишлен. До този момент беше доста добре използван от редица печатарници на дипломи".
Танев поясни, че по-тясно специализираните висши училища не трябва да се наричат университети: „Има различни видове висши учебни заведения. Не е възможно да има университет по едно нещо, който има и няколко катедри, които зорлем вървят по някакъв начин просто да има някаква шарения. Примерно, Музикален университет не може да има, както и Военен университет. Тези, които са най-добри в съответните области да получават държавно финансиране. Не може да има толкова юридически факултети. Не всички произвеждат еднакво добре юристи".
Друго предложение на образователния министър в областта на средното образование е учителската професия да стане регулирана, както са юристите и лекарите.
Проф. Танев определи рейтинговата система на висшите училища като „изключително удачен и много гъвкав продукт“. Министърът добави, че промените, които предстоят във висшето образование, обаче са свързани със Стратегията за развитието на висшето образование в България, която трябва да бъде приета от Народното събрание. Проф. Танев подчерта, че това е необходимото и задължително условие за успешния старт на Оперативната програма „Наука и образование за интелигентен растеж“, която се представи днес.
По отношение на въпроса за мандатността на ректорите министърът отбеляза, че е време да се помисли за мандатност на директорите в училище. Подобна тематика предстои да се обсъжда в рамките на дебатите по законопроекта за училищното образование. Професор Танев добави, че не може да поддържа предложенията за наличие на един единствен учебник, защото е важно учителите да са творчески личности и лидери, които сами избират как да преподават на учениците си. Според проф. Танев не е възможно „биологически хората да са в 21 век“, а някои да настояват да се връщат в 19 век, когато са учили по един учебник - “Рибния буквар“. Съвременният учител трябва да е гъвкав, да следи промените и да работи творчески, смята министърът, защото учителите са „приемно семейство“ за децата и учениците в нашето съвремие.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Тити
10:44 28.11.2014
2 Студент
10:56 28.11.2014