23 Май, 2015 17:19 2 453 4

Да посрещнем летния сезон със ... стачка

  • летище-
  • превозвачи-
  • такса
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

С част от неуредиците по българското Черноморие ще се сблъскат в понеделник преди обяд чуждестранните летовници. Причината е стачка на автобусните превозвачи. В нея ще вземат участие 22 транспортни фирми, които представляват над 80% от целия обем транспортна дейност, която се извършва по Черноморието през летни сезон. За период от 4 часа – от 9.30 ч. до 13.30 ч. пътниците, които пристигат на летище Бургас няма да бъдат извозвани към съответните курорти. Засегнати ще бъдат около 10 полета с туристи от Русия, Германия и Великобритания.

Причината за ефективните стачни действия е, че наемателят на паркинга на летище „Бургас” – компанията „Адонис енд Фрог” ООД, драстично вдигна такса „престой” на автобусите, които превозват туристите. До 2010 г. такава такса не е имало. В периода 2010-2013 г. тя е била в размер на 80 лв. на рейс за целия сезон. През миналото лято е коригирана на 60 лв. на автобус на месец, което е 300-360 лв. за целия сезон. За 2015 г. опциите за плащане са три – значително по-високи от миналия сезон. Първият вариант е годишна такса от 400 лв. за един рейс. Вторият вариант е 60 лв. за един месец. Има и трети – почасова такса като за всеки първи час на автобуса е 2 лв., а всеки следващ – по 3 лв. Ако един автобус престои 1 час и 1 минута, трябва да се платят 5 лв.

Таксите за достъп са за летищата във Варна и Бургас, наложени от наемателя – „Адонис енд Фрог”, който е наемател по договор с „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД – концесионер на двете летища.

„За нас тази такса е незаконосъобразна, неоснователна и факт на откровен рекет, защото не ползваме летищата по собствено желание. Ползваме ги във връзка с договорите подписани между превозвачите и туроператорите за обслужване на туристите. Ние няма къде да ги обслужваме. Колкото и да не искаме трябва да влезем в летищната зона, за да може да ги превозим. Това е част от обслужването на туристите в района на летището. За тази услуга туристът е платил летищна такса, която фигурира в цената на билета. Таксата е неоснователна, защото се получава двойно плащане”, каза за Факти.бг Хрисимир Попов, собственик и управител на транспортна фирма.

Превозвачите са искали обяснение от „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД защо се налага събирането на тези такси. Отговорът е бил, че са направени инвестиции и те трябва да бъдат събрани посредством тази такса. „Но инвестициите на „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД са по концесионния договор. Те са задължени да правят тези инвестиции без оглед на допълнително събиране на приходи. В техния концесионен договор няма такса „достъп до летището” и съответно нямат право да определят такава такса. Но малко са заобиколили закона, защото дефакто те не събират тази такса, а фирма близка до тях, която е наемател на паркинга”, обяснява Попов.

За проблемът транспортните фирми още през февруари 2015 г. са сезирали 11 държавни институции, сред които правителството, Министерство на туризма, Министерство на вътрешните работи, Министерство на регионалното развитие и благоустройство, Комисията за защита на конкуренцията и ред други институции. „Но се оказва, че в нашата държава, институциите бягат от вземане на решение. Има отговор, но той е прекопиран от отговора на „Адонис енд Фрог” ООД, а именно, че таксата е законна и каквото са решили това ще стане”, казва Попов.

„Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД не могат да се намесят в полза на превозвача, обясниха преди време в съобщение разпространено до медиите. „При условие, че цените са били дискутирани и планирани преди година с възможност да бъдат калкулирани в разходите на транспортните фирми за предстоящия тазгодишен летен сезон, концесионерът не може да се намеси в полза на превозвачите, както направи през миналата година".

„Адонис енд фрог” ООД заявяват, че цените са формирани на база проучване на сходни услуги и обекти както на територията на България, така и в чужбина. От компанията припомнят, че цените на аналогични места у нас и в съседни държави дори са по-високи.

Голямото притеснение на превозвачите обаче е каква ще бъде таксата за следващата година. Не е ясно по каква схема се изчислява тя и къде отиват парите.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 gostotburgas

    0 0 Отговор
    На превозвачите не им ли е ясно или не знаят,че „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД които е концесионер на летищата Варна и Бургас е ТИМ.Нормално е от мутренска фирма да има рекет,какво друго очакват не ми е ясно.
  • 2 любител

    0 0 Отговор
    ТИМ, това е
  • 3 2dw

    0 0 Отговор
    Само глупости, пътниците могат да ходят до спирката на градския,на автогарата да вземат друг транспорт до крайната дестинация, на тая Земя е така. Който му трябва автобус, такси, камион- плаща, като арабин, просто като боб.
    У немачко е така и у хамерачко е така и у бритско е така, е имат секакаво возане, кихаш зелено, не мръдаш.
  • 4 БОЛАТА

    0 0 Отговор
    Естествено че ще искат пари, то тия паркинги искат поддръжка. Който и да е ще иска пари, навсякъде е така. Има си някакви 15 минути където престоя ти е безплатен, после плащаш. Превозвачите си пълнят автобусите с туристи, щавят ги до кокал, ама не щат два лева да дадат, че да не се минат. Стиснат народ. Хич не ми е жал за тях, ама хич.