Идеята на премиера Бойко Борисов паркингът на Жандармерията да се напълни с "Ферари"-та и "Порше"-та на участници в гонки по пътищата, няма да се реализира. Това стана ясно по време на дискусия с експерти за законодателни промени срещу войната на пътя, организирана от в. "24 часа".
Преди седмица Борисов поиска спешни мерки с акцент срещу нелегалните гонки, като подчерта, че демокрацията явно не работи в сферата на движението по пътищата. Текстове вече са подготвени и дори са подписани от депутати, но дебатите тепърва предстоят.
На днешната дискусия зам.-министърът на правосъдието Петко Петков каза, че изтеглянето на коли с отнети номера на наказателен паркинг няма да се случи, съобщи Правен свят. Работната група, която изготвя законодателните промени е предложила компромисен вариант със свалянето на табелите на автомобили, което обаче не се бе харесало на Борисов, защото според него участниците в гонки ще карат и без табели.
Според зам.-министър Петков свалянето на табелите и дерегистрацията на автомобила за определен период означава, че той няма да бъде управляван през това време, а освен това ще бъде въведена и забрана за прехвърлянето му, което ще възпрепятства продажбите на такива коли. Идеята за криминализиране на гонките пък е това да стане с квалифициран текст за хулиганство в Наказателния кодекс.
Тези мерки обаче бяха разкритикувани от участващите в дискусията представители на адвокатурата - проф. д-р Иван Тодоров и Марин Марковски.
Иван Тодоров подчерта, че гонките са различни и има случаи, в които нарушението е единствено в превишаване на скоростта и това не може да се криминализира.
"Трудно ще се подведе и под хулиганство, защото тези участници го правят за собствено удоволствие, а не толкова да скандализират обществото. Ако ще се въвежда наказателна отговорност, трябва да е само за специфичен вид гонки", каза Тодоров и добави, че криминализирането принципно трябва да се избягва, защото и сега НК е пълен с излишни текстове, които трябва да отпаднат, за да могат МВР и прокуратурата да работят върху сериозни престъпления.
По думите му, неудачна е и идеята за сваляне на табелите на нарушители. За пример той даде ситуация, в която нарушение е извършено с краден автомобил, а със свалянето на табели ще бъде наказан не крадецът, а пострадалият веднъж вече собственик. Същото би се случило, ако се свалят табели на фирмена кола, която е била управлявана от един служител. "Фирмата остава без кола, която ѝ върши работа...Все пак тази икономика трябва да функционира. Някой, като е направил нещо, той трябва да понесе отговорност. Фирмата да понесе материална, бърза и ефективна отговорност, но свалянето на табелите и лишаването на възможността да ползваш колата си, по-скоро ще накаже останалите хора, които не са виновни", смята Иван Тодоров.
Адвокат Марковски пък влезе в спор със зам.-главния прокурор Борислав Сарафов, който подкрепя отнемането на колите. Според Марковски елемент на хулиганство може да има, само когато гонките са в населено място. Идеята за сваляне на табели пък е това да се случва и при неплатена глоба, като колата остава дерегистрирана до заплащане. Сваляне от регистрация за 1 месец е предложено и при превишаване на скоростта в населено място с над 50 км./ч.
"Не мога да приема разбирането, че трябва да се отнеме моторното превозно средство, това противоречи на конституционния принцип за право на собственост. Тази норма има пряко действие и всеки един такъв закон ще бъде отменен в КС. Отнемането на собствеността не може да бъде санкция, има достатъчно други механизми", каза Марковски.
Сарафов обаче опонира, че няма предложение за отнемане на коли, а за временното им спиране от движение. Спирането от движение за 1 година и отнемането на регистрационните табели не е лишаване от собственост, подчерта зам.-главният прокурор.
"Когато се свалят табелите за една година от човек, който е собственик, той се лишава от правото на собственост, защото той не може да употребява тази кола", продължи Марковски, на което Сарафов отвърна, че става дума за временно лишаване от владение, а не от собственост.
"Няма да споря, но ще Ви кажа, че когато се посегне на владението, което е част от собствеността, ти нарушаваш и правото на собственост. Ползване, владение и разпореждане – това определя собствеността. Нарушаването само на една от съставките води до нарушаване на правото на собственост", добави Марковски.
По отношение на бързото правосъдие в подобни случаи на нелегални гонки, зам.-министър Петков предложи да се помисли и за вариант, в който такъв тип дела се внасят по реда на Указа за борба с дребното хулиганство.
"Засяга се същият кръг обществени отношения и по указа наказанието се получава в рамките на 24 часа от момента, в който е задържано лицето. Така или иначе текстът, който се предлага за гонките е специален, спрямо другите. Вярно е, че МВР и Министерството на правосъдието като част от работната група предлагат това да бъде тежко престъпление, но в крайна сметка решението ще е на народните представители", каза Петков.
Всички участници в дискусията адмирираха предложението глобите да се увеличат и двойно, но при плащане до 14 дни да са наполовина.
В тази връзка проф. Иван Тодоров припомни, че жертвите на пътя са намалели с 40% в периода 2009-2012 г. Тогава се въведоха електронните фишове, камерите, а глобите се налагаха ефективно с възможност да се плащат в 70% размер при бързо плащане. "Неотменимост и бързина на санкцията, това е много по-ефективна мярка", каза Тодоров.
Той предложи и различен принцип за налагане на санкциите, който да не е обвързан с доходите, каквато идея се обсъжда, а да е процент от стойността на автомобила. По думите му, това е ефективен начин, който се прилага в много страни в света, включително много провинции в Германия. Според него най-полезно и ефективно е вземането на книжката, което да е съпътствано обаче и с вкарване в електронен регистър.
Адвокат Марковски пък разкритикува предложението да се наказва с глоба спирането в аварийна лента на магистралите. Вместо това той предложи да се криминализира карането в насрещното платно на магистрала или първокласен път.
"Това е много страшно и трябва да се наказва със затвор до 5 години по мое виждане, ако скоростта, с която се кара в насрещното платно е над разрешената", каза Марковски.
Отделно от дискусията председателят на правната комисия в парламента Данаил Кирилов обяви, че промените в Закона за движението по пътищата вече са подписани от депутатите в комисията, за да може да бъдат разгледани възможно най-бързо в пленарната зала. Правната комисия е подкрепила идеята за принудително снемане на регистрационни табели на автомобили, уточни Кирилов:
Съкращаваме време, защото по стандартната процедура би следвало министрите да ги внесат в Министерския съвет, той да ги приеме и проектите да влязат като законопроекти на правителството. Подкрепяме като принудителна административна мярка снемане на регистрационните табели, тоест снемане от регистрация на МПС, това в минимална степен засяга собствеността, която се гарантира и от европейската харта и от Конституцията.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Георги
18:40 08.10.2015
2 Гост
Коментиран от #3
18:52 08.10.2015
3 PlimP
До коментар #2 от "Гост":
2, не преувеличавай19:46 08.10.2015
4 Гост
13:05 09.10.2015