Българската Асоциация Електрически Превозни Средства подкрепя инициативата на Министерството на околната среда и водите за частично субсидиране на покупките на електромобили от българската администрация. Според БАЕПС инициативата ще стимулира развитието на електромобилността в България и ще даде пример за следване от държавни институции, бизнеса и частни потребители.
През 2016 година МОСВ планира един милион лева от Националния доверителен екофонд за частично субсидиране при купуването на електро- и хибридни автомобили и екобусове от държавната и общинската администрация. Средствата в Националния доверителен екфонд са от търговията с парникови газове. Според министъра на околната среда и водите Ивелина Василева администрацията ще даде пример колко е важно да използваме екологично чисти автомобили, за да се справим със замърсяването на въздуха.
“Инвестицията на държавните и общински администрации ще има и допълнителен стимулиращ ефект. Това е сигнал на водещите производители на електромобили, че в страната има политическа воля за въвеждане на електромобилността като важен елемент за подобряване на чистотата на въздуха и намаляването на шума от трафика в градовете“, казва Камен Василев, член на Борда на БАЕПС. “От друга страна, заявеното на високо държавно ниво намерение ще насърчи местния бизнес да инвестира в сервизно оборудване за електромобили и да предложи адекватна поддръжка както на купени в страната, така и на увеличаващия се брой индивидуално внесени електромобили."
Според БАЕПС решението на МОСВ има и икономическо измерение, тъй като първоначалната инвестиция за покупка на електромобил е по-голяма, но разходите за ползването и поддръжката са много по-малки от тези при конвенционалните: по-малко от два лева струва изминаването на сто километра при зареждане на батерията по нощната тарифа за електричеството, а зареждането може да става и от контакта в гараж.
Общините също могат да се активизират. Големите градове и тези, които са центрове на туризъм, би трябвало да разрешат достъп до централната градска част изключително за електромобили. Всички общини биха могли да заменят дизеловите и газовите си автобуси с електрически.
„Нужни са още повече и по-смели стъпки от страна на държавата за по-бързото навлизане на електромобилите в България. Такава стъпка е публично обявен ангажимент за замяна на превозните средства на държавни агенции и служби с електрически, като до края на 2016 г. 20% от новите покупки на автомобили да са електрически“, казва Мартин Заимов, член на Борда на БАЕПС. Държавната власт би могла да помогне и с облекчения за разполагането на публично достъпни зарядни станции. Така увеличените продажби и внос на електромобили ще имат адекватен брой обществени зарядни станции.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 гост
В България мнозинството от хората живеят в блокове, а заможните хора в къщи с екологично мислене са малцина. Няма как да се направи инфраструктура пред блока, евентуално трябва гараж с ток, за да може да се използва електроавтомобил. Но ако има станции, то голяма част от парка на снабдители, разнос и търговия, общински служители може да се придвижват с ел. коли.
Реално ако не се вкарат нормални норми за отработени газове, каквито има навсякъде на Запад, няма смисъл да се мисли за по-чист въздух.
Тук почти всяка кола е извън каквито и да е норми, още след свалянето от автовоза се изрязват катализатори, филтри и ЕГР, резултатът е димящи дизели с канцерогенни сажди. И на Запад карат дизел, но там не пушат така. Много е лесно да се направи това, защото и да има високи данъци на смрадливите коли, това няма да ти върне здравето ако се разболееш.
15:33 30.11.2015